Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ensimmäinen tavarajuna lähti Kouvolasta Kiinaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 86


« : Marraskuu 10, 2017, 15:27:49 »

Oikein kahdella Vectronilla Hymyilee

https://yle.fi/uutiset/3-9919969
tallennettu

Don't panic.
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2017, 23:54:58 »

Kuvista näytti, että lähtöraide ei ollut sähköistetty, mentiinkö varavoimalla ensin.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2017, 08:56:17 »

Lähti omalla dieselvoimalla virroittimet alhaalla sähköistetylle raiteelle saakka.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 157


« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2017, 14:53:56 »

Aika nöyrästi lähti juna liikkeelle dieselvoimalla, vaikka joissakin kirjoituksissa on epäilty Sr3 dieselien tehon riittävyyttä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 916


« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2017, 16:15:23 »

Aika nöyrästi lähti juna liikkeelle dieselvoimalla, vaikka joissakin kirjoituksissa on epäilty Sr3 dieselien tehon riittävyyttä.

Näin teki. Tämän voi todentaa oheisen Maikkarin uutisten alemman klipin kohdasta 1:08 eteenpäin, joka löytyy tästä.

Heikki: missä on epäilty Sr3:n dieselgenujen tehon riittävyyttä? Jos ja kun kyse on nimenomaan last mile -keksinnöstä dieseleiden osalta, tokkopa siihen käyttöön kovin suuria tehoja edes tarvitsee.

Asiantuntijoille kysymys ja Heikille myös: onko Sr3 niin fiksu, että se osaa syöttää pienen määrän virtaa 1500V-lakuun, mikäli matkustajajuna jämähtää toviksi kylmän langan alle?
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 355


« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2017, 18:07:34 »

Aika nöyrästi lähti juna liikkeelle dieselvoimalla, vaikka joissakin kirjoituksissa on epäilty Sr3 dieselien tehon riittävyyttä.

Niin, tehohan on (voima x nopeus); ei kai tässä sitä tehoa niin tarvittu, jos vetovoimaa riittää! Virnistää

Mistä päästäänkin kysymykseen, onko jossain kerrottu, paljonko on Sr3:n vetovoima pienillä nopeuksilla sähkö- vs. dieselkäyttöisenä, onko siinä eroa? 
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 157


« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2017, 18:22:36 »

Heikki: missä on epäilty Sr3:n dieselgenujen tehon riittävyyttä? Jos ja kun kyse on nimenomaan last mile -keksinnöstä dieseleiden osalta, tokkopa siihen käyttöön kovin suuria tehoja edes tarvitsee.
Ainakin VORG:sta pikaisella etsinnällä löytyi nämä.
Älkää nyt ihan oikeesti luulko että parilla kuorma-auton koneella vedettäisiin täystonnijunia ihan urakalla..
http://vaunut.org/kuva/6448
Juu. Vetovoima/nopeuskäppyrä ei liene kuitenkaan kovinkaan kummoinen dieselkäytölllä, vaikka liikkeellelähdössä onkin voimaa enemmän, niin käppyrä taittuu melko nopeasti alaspäin johtuen alhaisesta tehosta. Saa nähdä, minkä kokoisia roikkia yhdellä veturilla on järkevä kuskata dieselkäytöllä, ja millä suorituskyvyllä, esim 2000t / 30 km/h? Ehkä ei. Tuo vaikuttaa paljon siihen, että miten veturia ylipäänsä kannattaa käyttää ja minkä pituisilla sähköistämättömillä radoilla (ja tonnimäärillä).
Enemmänkin saattaa löytyä, kellä on aikaa ja taitoa pelailla tämän esittämäsi kysymyksen kanssa
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2017, 19:15:28 »

Aika nöyrästi lähti juna liikkeelle dieselvoimalla, vaikka joissakin kirjoituksissa on epäilty Sr3 dieselien tehon riittävyyttä.

Näin teki. Tämän voi todentaa oheisen Maikkarin uutisten alemman klipin kohdasta 1:08 eteenpäin, joka löytyy tästä.

Heikki: missä on epäilty Sr3:n dieselgenujen tehon riittävyyttä? Jos ja kun kyse on nimenomaan last mile -keksinnöstä dieseleiden osalta, tokkopa siihen käyttöön kovin suuria tehoja edes tarvitsee.

Asiantuntijoille kysymys ja Heikille myös: onko Sr3 niin fiksu, että se osaa syöttää pienen määrän virtaa 1500V-lakuun, mikäli matkustajajuna jämähtää toviksi kylmän langan alle?

Tuossa kahdella veturilla last mile-käytössä (olettaen että last mile toimii molemmissa vetureissa kaksinajokäytössä) tehoa on jo 720 kW. Sehän on jo melkein 3/4 osa Dv12:n täydestä tehosta, ja voimansiirron ollessa hyötysuhteeltaan sekä tehonkestoltaan parempi ja akseleita kaksi kertaa enemmän, kyllähän sillä jo vaihtotöissä jonkinlainen isompikin junarunko liikkuu. Tuo juna ei vaikuttanut kovin pitkältä, joten mututuntumalla, eiköhän tuolla linkin junakokoonpanolla pelkällä dieselkäytölläkin jotain 25-30 km/h pääse.

Ei taida dieselkäytössä ainakaan yhdellä veturilla riittää tehoa 1500V syöttöön, tai jos riittäisi niin juna ei liikkuisi.

Ajatellen Sr3:n dieselapukäyttöä periaatemielessä pintaa syvemmältä, se on suhteellisen ideaalinen vaihtotöihin joissa tarvitsee pitkään vedättää täydellä dieselin teholla. Sähköinen voimansiirto kun on jo mitoitettu lähtökohtaisesti paljon suuremmille tehoille (varsinaiselle sähkökäytölle), suurempi akselipaino tuo lisää vetovoimaa ja edistynyt luistonesto on käytettävissä. Versus esim Dv12 vaihteistoöljyt kuumenee ja akselit lipsuu. Toki kelillä on suuri merkitys.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2017, 20:39:28 »

Junassa oli 41 vaunua.
tallennettu
Maija Raasakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2017, 20:48:42 »

Kuinka en löytänyt junaa julian tai junat.dy.fin kulkutiedoista? Oliko se siellä?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 995


« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2017, 21:30:12 »

Kuinka en löytänyt junaa julian tai junat.dy.fin kulkutiedoista? Oliko se siellä?

Omien veikkauksien mukaan kyseessä tämä: https://julia.dy.fi/timetables?s=52453&d=10.11.2017
tallennettu

Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 916


« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2017, 22:41:38 »

Mistä päästäänkin kysymykseen, onko jossain kerrottu, paljonko on Sr3:n vetovoima pienillä nopeuksilla sähkö- vs. dieselkäyttöisenä, onko siinä eroa?  

Vetokalustoprofessori emeritus Kimmo Lumirae vastasi yllä olevaan kysymykseen varsin seikkaperäisesti tässä kommentissa Facebookin Rautatieharrastus-ryhmässä.

Kimmon tekstin lukeminen ei edellytä Facebookiin kirjautumista.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 355


« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2017, 00:20:37 »

Vetokalustoprofessori emeritus Kimmo Lumirae vastasi yllä olevaan kysymykseen varsin seikkaperäisesti tässä kommentissa Facebookin Rautatieharrastus-ryhmässä.

Ei oikeastaan suoraan vastannut, mutta dieselkäyttöisen vetovoimaksi kerrottiin 300 kN nopeusalueella 0 - 4 km/h, kun taas kirjoituksessa linkitetty Wikipedian artikkeli kertoo Sr3:n vetovoimaksi liikkeellelähdössä 350 kN. Viitteenä olleen Veturimies-lehden http://digilehti.vml.fi/digilehti/42016/1-22 artikkelin mukaan tämä 350 kN vetovoima saadaan sekä sähkö- että dieselkäyttöisenä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 832


« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2017, 00:25:39 »

Vahvasti, erittäin vahvasti,,,ennakolta epäillen Sr3 3302 suoriutui lopulta testistään 2000tn:n rapu-junan siirrosta Riihimäellä http://vaunut.org/kuva/110580 , http://vaunut.org/kuva/110581 dieselin voimin.  
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1299


« Vastaus #14 : Marraskuu 12, 2017, 16:54:09 »

Sr3 Vectronille ilmoitetaan nykyään tosiaankin 350 kN suurimmaksi vetovoimaksi. Muille Vectroneille ilmoitetaan edelleen sama 300 kN, mitä alun perin Sr3:nkin spekseissä oli.

350 kN on rohkea arvo; jos huomioidaan, että Sr3 on 7 tonnia painavampi kuin Sr2, ja näin voi käyttää kovempaa vetovoimaa pyörien luistamatta eli lyömättä ympäri, on arvo silti yläkanttiin. Sr2:n arvot on laskettu kitkakertoimella 0,36, joka on tyypillinen modernien taajuusmuuttajavetureiden arvo, sitä käyttäen Sr3:n vetovoima voisi olla 325 kN. Mutta kuivalla kelillä 300 kN on helppo ottaa irti Sr2:sta, ja jos Sr3:n tekniikka on mitoitettu 350 kN:in mukaan, niin sehän on vallan hyvä asia.

Ja se vetovoima dieseleillä: enintään 360 kW:n sähköteholla veturi voi käyttää 0-350 kN vetovoimaa nopeusalueella 0 km/h - 3,7 km/h. Tämän jälkeen vetovoima alkaa laskea, koska kaikki teho on käytössä. 7,5 km/h nopeudessa vetovoimaa kehittyy pyörille enää max. 175 kN, 15 km/h nopeudessa 87 kN ja 30 km/h nopeudessa noin 43 kN. Tälläkin voimalla voi viedä veturia ihan mukavasti, ja hiljalleen jopa kiihdyttelee kevyttä matkustajajunaa esim. tilanteessa, että ajojohdinsähkö on poikki.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2017, 12:21:13 »

Tilannekatsaus: https://yle.fi/uutiset/3-9931808
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #16 : Marraskuu 17, 2017, 18:43:42 »


https://twitter.com/SiemensMobility/status/931145194778583040
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 411


« Vastaus #17 : Eilen kello 22:59:22 »

Aika nöyrästi lähti juna liikkeelle dieselvoimalla, vaikka joissakin kirjoituksissa on epäilty Sr3 dieselien tehon riittävyyttä.

Näin teki. Tämän voi todentaa oheisen Maikkarin uutisten alemman klipin kohdasta 1:08 eteenpäin, joka löytyy tästä.

Heikki: missä on epäilty Sr3:n dieselgenujen tehon riittävyyttä? Jos ja kun kyse on nimenomaan last mile -keksinnöstä dieseleiden osalta, tokkopa siihen käyttöön kovin suuria tehoja edes tarvitsee.

Asiantuntijoille kysymys ja Heikille myös: onko Sr3 niin fiksu, että se osaa syöttää pienen määrän virtaa 1500V-lakuun, mikäli matkustajajuna jämähtää toviksi kylmän langan alle?

Tuossa kahdella veturilla last mile-käytössä (olettaen että last mile toimii molemmissa vetureissa kaksinajokäytössä) tehoa on jo 720 kW. Sehän on jo melkein 3/4 osa Dv12:n täydestä tehosta, ja voimansiirron ollessa hyötysuhteeltaan sekä tehonkestoltaan parempi ja akseleita kaksi kertaa enemmän, kyllähän sillä jo vaihtotöissä jonkinlainen isompikin junarunko liikkuu. Tuo juna ei vaikuttanut kovin pitkältä, joten mututuntumalla, eiköhän tuolla linkin junakokoonpanolla pelkällä dieselkäytölläkin jotain 25-30 km/h pääse.

Ei taida dieselkäytössä ainakaan yhdellä veturilla riittää tehoa 1500V syöttöön, tai jos riittäisi niin juna ei liikkuisi.

Ajatellen Sr3:n dieselapukäyttöä periaatemielessä pintaa syvemmältä, se on suhteellisen ideaalinen vaihtotöihin joissa tarvitsee pitkään vedättää täydellä dieselin teholla. Sähköinen voimansiirto kun on jo mitoitettu lähtökohtaisesti paljon suuremmille tehoille (varsinaiselle sähkökäytölle), suurempi akselipaino tuo lisää vetovoimaa ja edistynyt luistonesto on käytettävissä. Versus esim Dv12 vaihteistoöljyt kuumenee ja akselit lipsuu. Toki kelillä on suuri merkitys.

Vieläkö epäilette kommenttiani että yksinäisellä Dv12:lla on viety 3600 tonnia Toijalasta Valkeakoskelle?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ensimmäinen tavarajuna lähti Kouvolasta Kiinaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina