Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Vaunut.orgin hiljeneminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Ilari Kokko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #50 : Kesäkuu 15, 2018, 09:54:20 »

Esimerkiksi minä olen tuon jonkun yhdistyksen jäsen. Koen saavani kiinnostukseeni huomattavaa lisätietoa sivuston kautta, joka tarjoaa (pääasiassa) erittäin mielenkiintoisia keskusteluja seurattavakseni, sekä mielenkiintoista kuvamateriaalia mieleni ja silmieni iloksi. (Erityisesti vanhat valokuvat) Ainakin itse koen tuon jonkun yhdistyksen jäsenten päätöksen ylläpitaa sivustoa huomattavana lisäarvona yhdistykseen kuulumiselle.

SRHS ei ole yhdistys, joka tekisi näkyvää vapaaehtoistyötä toreilla ja kylätapahtumissa. SRHS ei anna koulutuskia tai paista makkaraa yleisötapahtumissa. Se ei ole paikkaan sidottu yhdistys, vaan me jäsenet olemme ympäri maailmaa ja pystymme tällä tapaa "tapaamaan" toisia samanlaisella nyrjähtäneellä kiinnostukselle varustettuja harrastajia. Kaikki eivät toki ole aktiivisa kommentoijia, omat kiinnostuksen kohteeni esimerkiksi saattavat olla verrattain marginaalisia, mutta yhtä kaikki saatamme silti olla aktiivisa seuraajia. Sama pätee ihmiseen myös näytön tämänpuolisessa todellisuudessa. Osa meistä on keskustelevampia, osa mieluummin seuraa keskustelua - silti molemmat ihmistyypit saattavat saada keskustelusta paljonkin itselleen.

Minäkin muuten näin Deeverin tällä viikolla...   Virnistää
tallennettu

Old gaffer and a film SLR
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #51 : Kesäkuu 19, 2018, 01:35:43 »

Minäkin näin muutaman deeverin viikon kuluessa. 25xx, 26xx ja 27xx sarjalisia, mutta yhtään sähkövedintä en bongannut. No ei kai täällä ole mitään sähköä millä voisivat liikkua edistykselliset vesisähkövetimet... Nykyään täällä ei ole sähköä kuin töpselissä.

On täälläpäin joskus ollut sähkökäyttöisiä vetureita, mutta ne oli silloin edistyksellisiä laitteita. Autot ne korvasivat. Rokotiilikin on joskus täällä mönkinyt, varmaan ilastonmuutos on häätänyt krokon johonkin muualle.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #52 : Heinäkuu 08, 2018, 12:04:45 »

Kun täällä on ollut puhe että junien kuvat ovat siirtymässä Instagramiin (en ymmärrä kyllä miksi) niin millä hashtagilla niitä saisi helpoimmin seurattua. En jaksa etsiä kymmenien tagien joukosta parhaita ja ymmärrän että #juna tai #rautatie ovat niin yleisiä että noita on ihan turha käyttää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #53 : Heinäkuu 08, 2018, 13:39:07 »

Ei kai ne kuvat sinne ovat siirtymässä. Itse käytän myös muita alustoja kuvien julkamiseen mutta sinne tulee yleensä laitettua Isompia satseja ja ei välttämättä niin hyvän laatusia myöskään. Tänne lataan myös kuvia mutta yleensä viiveellä ja tarkemmin harkittua mitä kuvia. Viime aikoina tänne on tullut sekä paljon kuvia, kommentteja että kirjoituksia foorumin puolelle eli en ole yhtään huolestunut tämän sivun tulevaisuudesta.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #54 : Heinäkuu 08, 2018, 15:03:48 »

Kun täällä on ollut puhe että junien kuvat ovat siirtymässä Instagramiin (en ymmärrä kyllä miksi)

Itse tulee ainakin laitettua esim. Facebookin Rautatieharrastus-ryhmään kuvia suoraan "tapahtumapaikalta", koska sinne kuvan saa parilla napautuksella suoraan luurista. Tänne voi sitten arkistoida kuvia, kun on enemmän aikaa näppäillä ja täyttää kuvan tietoja, joiden on hyvä olla oikein, jotta niitä voi joskus joku löytää.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #55 : Heinäkuu 08, 2018, 18:47:56 »

Minä en ole sekaantunut rautateihin sosj. median puolella yhtään, vaan tämä sivusto on pääasiallinen alustani.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2018, 19:36:57 kirjoittanut Olli Aalto » tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #56 : Heinäkuu 08, 2018, 19:14:44 »

Nyt teen poikkeuksen ja avaan suuni täällä.

Itsekkään en ymärrä kuvien siirtymistä Instagramiin, kun siellä voi hakea vain yhdellä tiedolla (em. #vrsr1). Instagramiin olen tosin itse jonkun verran laittanut kuvia, kun sinne saa puhelimesta laitettua kätevästi.

Varsinaisiksi kuvien julkaisualustoiksi olen ottanut Wordpressin ja Bloggerin, mutta lähinnä teen videoita Youtubeen.

Mitä tulee vaunut.orgin hiljenemiseen niin yhtä syytä tuskin on olemassa. Nyt kesällä näkyy olleen hirmuinen pudotus, mutta tuskin mistään jatkuvasta on kyse. Tulee muistaa, että jokainen käyttäjä on yksilö. Omalla kohdallani syy oli, että kantani kuvien tunnisteista oli eri ylläpidon kanssa ja ilmaisin kantani lopettamalla sivuston käytön. En sano, että päätökseni on lopullinen tai että on olemassa vain yksi ja oikea tapa merkitä tunnisteet, mutta itse mielelläni merkkaan kaiken mikä edes heikosti näkyy kuvassa, jotta voi helposti etsiä tietoa siitä, että onko jossain liikkunut jotain tiettyjä kalustotyyppejä/yksiköitä.

Tietenkin melko varmaksi vaikuttajaksi voi sanoa sen, että on syntynyt "kilpailua", eli muita alustoja, jotka ovat vieneet käyttäjiä, mutta uusien harrastajien rekisteröitymisen johdosta tämä on suunnilleen plus miinus nolla.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #57 : Heinäkuu 08, 2018, 22:35:45 »

Ohessa olisi omakohtainen kokemukseni tunnisteiden käytön ongelmista:

Käytän Vaunut.orgia ensisijaisesti pienoisrautatiekaluston mallailuun. Etsin palvelusta siis pääasiassa vetureiden ja vaunujen tyyppikuvia, joissa kaluston päädyt ja kyljet näkyvät selkeästi. Myös erikoislähikuvat mm. teleistä ja yksityiskohdista kiinnostavat. Piirtelin yhdessä vaiheessa Sr2:n kylkimerkkejä ja tarvitsin valokuvalähteitä Vaunut.orgista. Hakutermi "Sr2" toi eteeni 5209 kuvaa eli 261 hakusivua valokuvia! Huomattavan monessa tapauksessa Sr2 näkyi pienenä osana maisemakuvaa tai veturista vain pilkisti osa. Haku toi eteeni niin runsaasti kuvia, etten kyennyt läpikäymään tuloksia. Onneksi eräällä Vaunut.orgin jäsenellä oli etsimiäni kuvia, jotka hän mieluusti lähetti minulle s-postitse. Kiitokset hänelle!

Osa Vaunut.orgin käyttäjistä varmasti käyttää hakua täysin eri tavoin kuin minä. Jokin osa käyttäjistä varmasti hakee kuvia, joissa esim. Sr2 tai Dr13 kulkee maisemassa. Haku ei kuitenkaan palvele tehokkaasti eri asioita etsiviä käyttäjiä: Sr2:n maisemakuvia etsivä henkilö saa eteensä lähikuvia veturista ja minä saan taas maisemakuvia veturista.

Olisiko haun alussa mahdollista rajata, millaisia hakutuloksia etsijälle näytetään? Voisiko kuviin lisätä "Maisemakuva"-tunnisteen ja "Tyyppikuva"-tunnisteen, joilla hakua voisi halutessaan rajoittaa tietyn tyyppisiin kuviin? Jos tikkaisin hakuehdoiksi "Sr2" ja "Tyyppikuva", saisin vain lähikuvia Sr2-vetureista. En tällä hetkellä keksi keinoja, joilla erityisesti modernimman kaluston hakutuloksia voisi muutoin rajoittaa.

Olen pari kertaa käyttänyt Vaunut.orgin valokuvahakua myös kaluston käyttövuosien haarukointiin, jota Antti sivusi yläpuolen viestissään. Näissä tapauksissa on ollut hyödyllistä, että palvelu näyttää kaikki mahdolliset kuvat kalustosta ilmakuvia myöten. Tämän perinteisen hakuominaisuuden saisi ehdotuksessani käyttöön jättämällä "Tyyppikuva"- ja "Maisemakuva"-parametrit tikkaamatta.

Mitä mieltä muut käyttäjät olisivat haun parannusehdotuksestani? Olisinko ainoa, jota tämä hakutoiminnon kehitysehdotus palvelisi? (Viesti menee ehkä jo voimakkaasti ohi ketjun otsikon, mutta ketjussa on mainittu toimimattomat tunnisteet jo muutaman kerran aiemminkin.)

Terveisin,
Lauri Kivijärvi
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2018, 23:08:47 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #58 : Heinäkuu 11, 2018, 12:38:39 »

Hyviä pointteja Laurilla. Lukeudun itse myös siihen joukkoon, joka hyödyntää tunnisteita enimmäkseen tyyppikuvien tai yksityiskohtien metsästämiseen, ja olen osaltani ollut kehittämässä tunnisteita tämä lähtökohta päällimmäisenä mielessä. Tunnistejärjestelmän pitäisi tietenkin pystyä vastaamaan kattavasti eri käyttötapojen mukaiseen kysyntään, joihin Laurin esittämä ratkaisu voisi olla yksi mahdollisuus.

Ydinongelmana säilyy yhä se, miten tunnisteet saadaan päivitettyä olemassa oleviin kuviin. Nykytilanne on noin valtavan suuren vapaaehtoistyön tulosta: vaunut.orgin nykyisen tunnistejärjestelmän aloittaessa sivustolla oli noin 80000 kuvaa, ja näiden kuvien tunnisteiden lisäämiseen kului melkein 10 vuotta. Hienoinkaan tunnistejärjestelmä ei toimi, jos sen piirissä on vain pieni osa vorgin kuvista. Asiaa ei myöskään välttämättä auta käyttäjien vapaaehtoisuuteen perustuva tunnisteiden päivittäminen, koska tällöin jokainen yksilö tekee kirjauksia hieman omalla tavallaan. Ratkaisu olisi tietenkin tunnisteiden koneellinen lisääminen, jonka kehittämiseen nykyisellä ylläpidolla ei valitettavasti ole resursseja.

Sivuston mobiilikäytön ja kuvien lisäämisen ei tarvitsisi myöskään olla nykyisellä tavalla hankalaa, mutta pitkälti puhtaalta pöydältä koodatun järjestelmän muuttaminen responsiiviseksi (ruudun leveyden mukaan skaalautuvaksi) ei ole aivan pieni työ. Vaunut.orgin ei tarvitse muuttua sosiaaliseksi mediaksi, mutta monia kuvan lisäystä helpottavia parannuksia (etenkin mobiililaitteille) voitaisiin tehdä.

Uuden päätoimittajan haku on alkamassa: tässä yksi mainio mahdollisuus (ja haaste) kehittää sivustoa sekä kerätä ympärilleen osaavien ja riittävästi vapaa-aikaa omaavien ihmisten joukko!
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #59 : Heinäkuu 12, 2018, 22:20:47 »

... Tunnistejärjestelmän pitäisi tietenkin pystyä vastaamaan kattavasti eri käyttötapojen mukaiseen kysyntään, joihin Laurin esittämä ratkaisu voisi olla yksi mahdollisuus.

Ydinongelmana säilyy yhä se, miten tunnisteet saadaan päivitettyä olemassa oleviin kuviin. - Hienoinkaan tunnistejärjestelmä ei toimi, jos sen piirissä on vain pieni osa vorgin kuvista. Asiaa ei myöskään välttämättä auta käyttäjien vapaaehtoisuuteen perustuva tunnisteiden päivittäminen, koska tällöin jokainen yksilö tekee kirjauksia hieman omalla tavallaan.
...

"Tyyppikuva"-tunnisteen lanseeraaminen valokuviin olisi varmaan suhteellisen helppo tapaus, sillä kuvien runsas hakutulosmäärä koskee suhteellisen pientä osaa kalustosta. Sr2:n lisäksi vastaavaa kuvainflaatiota on havaittavissa mm. Sr1-vetureiden (11 319 kuvaa), Dv12-vetureiden (16 271 kuvaa) ja Dr13-vetureiden kohdalla (2235 kuvaa). Pienemmissä määrin vastaavaa ongelmaa esiintyy joidenkin modernien tavaravaunujen suhteen, joista esimerkkinä vaikka Sp-raakapuuvaunut (960 kuvaa).

Suurimmasta osasta kalustoa on toistaiseksi niin vähän kuvia, ettei kyseisiin kuviin olisi edes tarvetta lisätä haun rajoittamiseen sopivaa "Tyyppikuva"-tunnistetta: tyyppikuvat on useimmissa tapauksissa helppo etsiä hakutuloksista muiden hakuosumien seasta. Esimerkkinä vaikka Hk-vaunu (110 kuvaa).

Tällä hetkellä valtion rataverkolla liikkuvasta (moderneimmasta) kalustosta tulee kuitenkin niin runsaasti kuvia valokuvaamisen helppouden ja edullisuuden johdosta, että uusiin kuviin olisi hyvä alkaa lisäämään mahdollisimman nopeasti hakua parantavia tarkkeita. Vanhempiin Sr2- ja Sr1-kuviin ym. voisi lisätä uusia tarkkeita myöhemmin kuvia ottaneiden henkilöiden ja ylläpidon toimesta ilman hoppua. Uusia "Tyyppikuva"- ja "Maisemakuva"-tunnisteita voisi markkinoida haun yhteydessä järjestelmän Beta-versiona, jolloin käyttäjät osaisivat kokeilla esim. Ei-vaunujen hakua ilman "Tyyppikuva"- tai "Maisemakuva"-tunnisteita.

Uskoisin, että valtaosa Vaunut.orgin käyttäjistä jakaa suhteellisen yksimielisen käsityksen siitä, millainen esim. maisemakuva tai tyyppikuva olisi. Jos otettu kuva olisi jotain lähikuvan ja maisemakuvan väliltä, voisi uudet tunnisteet jättää laittamatta kuvaan. Tässä tapauksessa esim. uusi Sr2-kuva löytyisi haussa perinteisellä "Sr2"-tunnistehaulla.

Tässä keskustelussa Hannu mainitsi, että uudeksi hakutermiksi voisi ottaa myös rautatieyhtiöt. Rautatieliikenteen kilpailun avautuminen on tuonut Suomeenkin jo esim. Fenniarailin. Lisäksi Suomessa on ollut historian saatossa myös muita yksityisiä rautatieoperaattoreita, kuten Karhulan-Sunilan rautatie.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #60 : Heinäkuu 12, 2018, 23:21:04 »

Kuulolla ollaan. Olen välissä ollut hyvin hiljainen, nykyään kantaakin ottava, arka vain (ja en puheesta rohkene).
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #61 : Heinäkuu 13, 2018, 07:07:42 »

... Tunnistejärjestelmän pitäisi tietenkin pystyä vastaamaan kattavasti eri käyttötapojen mukaiseen kysyntään, joihin Laurin esittämä ratkaisu voisi olla yksi mahdollisuus.

Ydinongelmana säilyy yhä se, miten tunnisteet saadaan päivitettyä olemassa oleviin kuviin. - Hienoinkaan tunnistejärjestelmä ei toimi, jos sen piirissä on vain pieni osa vorgin kuvista. Asiaa ei myöskään välttämättä auta käyttäjien vapaaehtoisuuteen perustuva tunnisteiden päivittäminen, koska tällöin jokainen yksilö tekee kirjauksia hieman omalla tavallaan.
...

Tässä keskustelussa Hannu mainitsi, että uudeksi hakutermiksi voisi ottaa myös rautatieyhtiöt. Rautatieliikenteen kilpailun avautuminen on tuonut Suomeenkin jo esim. Fenniarailin. Lisäksi Suomessa on ollut historian saatossa myös muita yksityisiä rautatieoperaattoreita, kuten Karhulan-Sunilan rautatie.

Ja tuo rautatieyhtiö hakutermi on hyvä apu esim etsittäessä Rauman rautatien kalustoa (esim Ga, Hdk, DEi), joiden erona Valtion Rautateiden kalustoon oli usein vain numerosarja ja maalausmerkinnät.
Leveäraiteisilla yksityisrautateillä omaa (yhdysliikenteessä VR:n kanssa käytettävää) kalustoa on ollut lähes kaikilla.

Kapearaiteisilla radoillakin on joillakin ollut useita liikennöitsijöitä (esim Konnunsuon rata, jota ei oltu avattu yleiselle liikenteelle)
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #62 : Heinäkuu 13, 2018, 15:03:23 »

Tepon erinomaisen toivelistan jatkeeksi lisää:

Mahdollisuus etsiä kalustoa pelkän numeron perusteella. Esimerkiksi kuvia veturista "2314" joutuu erikseen etsmään sarjatunnuksella "Hr13" ja "Dr13", vaikka kyse on samasta koneesta. Yhtaikainen haku "Dieselveturi" -> "Hr13" -> "2314" ja  "Dieselveturi" -> "Dr13" -> "2314" tuottaa tyhjän, sillä useampirivisten kyselyjen kohdalla yhdistävä eläin on aina "and," (ja) eikä sitä voi muuttaa "or":ksi (taiksi).

Joissain tapauksissa voisi olla kiinnostavaa nähdä yleensä kuvia lättähatuista riippumatta siitä onko kyse Dm6 vai Dm7:sta, sekin onnistuisi, jos yhdistävän eläimen voisi muuttaa.

Kaipaan myös hierarkisuutta hakutermeille. Turvalaitteiden ala-lajit, "opastimet" ja "asetinlaitteet", ovat nyt "turvalaitteiden" kanssa samanarvoisessa asemassa.

Onko vaihteenasetin, aikatulun sivu tai päätepuskin oikeastaan turvalaite?

Lisäksi voisi uudessa Beta-hakuohjelmassa olla hakusanojen kohdalla kaksi rastia, joista toisella voi tehdä estävän valinnan, tyyliin opastimia mutta ei pienoisrautateiltä, tai turvalaitteita mutta ei tasoristeyksiä, vaihteenasettimia, päätepuskimia eikä baliiseja...
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #63 : Heinäkuu 13, 2018, 20:04:34 »

Myöskin viime vuosina poismenneiden Tapio Muurisen ja Pekka Viitamäen johdosta "asiantuntemus-keskustelu" on luonnollisesti kokenut alamäen.
Eipä ole toivottavaa luoda "asiantuntemusta" ilman sitä.
Kun aitoa asiantuntemusta esiintyy, eikö ole loogista, että sillä on seuraajia ja täten kysymyksiä?
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #64 : Heinäkuu 13, 2018, 20:10:37 »

Tuo Pekan yllä mainitsema kalustohaku pelkällä vaunun tai veturin numerolla olisi erittäin tervetullut lisä Vaunut.orgin hakutoimintoon: Kun aloitin liikkuvan kaluston kuvaamisen, en kyennyt tunnistamaan kalustoa näkemättä litteraa. Ohi kiitäneistä junista filmille tarttui usein vain isokokoiset numerot, mutta numerosarjoista aloitteleva harrastaja ei osannut päätellä ikuistetun kaluston litteraa.

Jos Vaunut.orgista voisi hakea kalustoa pelkällä numerolla, voisi aloitteleva harrastaja käyttää Vaunut.orgia kaluston tunnistamisen apuna. Nyt Vaunut.orgissa pitää tietää littera, jonka jälkeen numeron syöttäminen on mahdollista hakuun. Aloitteleva harrastaja on tässä vaiheessa pulassa hakukoneen kanssa, jos kaluston numero on tiedossa, mutta littera ei. Huh Yleisimmät veturit ja moottorivaunut on toki helppo aloittelijankin tunnistaa esim. Wikipedia-artikkelien avulla, mutta esim. matkustajavaunujen erottaminen toisistaan on jo aloittelijalle vaikeaa.

Numerohaussa olisi myös mukavaa, jos kalustoa voisi hakea vajailla numeroilla jokerimerkkejä (*) käyttäen. Tällä tavoin voisi esim. Dv12-vetureiden haun rajoittaa vaikka 2700-sarjan koneisiin. Hakutermeiksi laitettaisiin tällöin "Dv12" ja numeroksi "27*".

Eri litteroilla esiintyvä kalusto (esim. mainittu Hr13/Dr13) on kieltämättä työläs etsittävä nykyisellä hakukoneella. Hr13/Dr13- ja Sv12/Sr12/Dv12-sarjan vetureiden lisäksi ainakin Kisko-Kallet voivat olla hankalia löydettäviä, kun koneiden litteroiksi on aikojen kuluessa merkitty mm. Trr-Lko, Trr ja Lko-KK.

Jos TAI-operaattorin toteuttaminen Vaunut.orgin hakuun on haastavaa, niin olisiko Hr13/Dr13-ongelma kierrettävissä "Hae vaihtoehtoisilla litteroilla"-käskyllä? Tämä käsky voisi olla tikattavissa hakukoneessa esim. heti Dr13-litteran vieressä, jolloin hakujärjestelmä ymmärtäisi hakea sekä Hr13- että Dr13-litteroilla kalustoa.

EDIT: oikoluettu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 20:39:25 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #65 : Heinäkuu 13, 2018, 21:23:50 »

Ohessa olisi ketjun alkuperäiseen aiheeseen liittyen pari havainnoillistavaa graafia Vaunut.orgin valokuvakokoelman kehityksestä vuosina 1999-2017. Kokosin kuvaajien tiedot Vaunut.orgin hakukoneen avulla.

Ensimmäisestä kuvaajasta on havaittavissa, että Vaunut.orgiin vuosittain lisättyjen kuvien määrä on ollut hienoisessa laskusuunnassa vuodesta 2016 alkaen. En lisännyt kuvaajiin vuoden 2018 alkupuoliskon tietoja, mutta myös vuosi 2018 näyttäisi jatkavan laskutrendiä tämänhetkisen datan valossa. Kuvaajissa ei ole huomioitu palvelusta poistettuja kuvia eikä keskustelufoorumille ladattuja kuvia.

Antin ylempänä mainitsema huima pudotus Vaunut.orgin päivittäisten katselukertojen määrässä (33 000 kpl -> 4000 kpl) on varsin tavallista vaihtelua Easycounter.com-sivuston datan perusteella. Katselukertojen määrä Vaunut.orgissa noussee kesälomakuukausien jälkeen. Vaunut.orgin lisäksi myös muut harrastesivut tyypillisesti hiljenevät kesälomakuukausien aikana. Katselukertojen kehitystä voi verrata vaikka tässä ketjussa mainitun Pienoismallit.net-sivuston katselukertoihin (linkki graafiin: https://www.easycounter.com/report/pienoismallit.net).

EDIT: oikoluku (aina tulee virheitä).


* Vorg_vuosittain_lisättyjen_kuvien_määrät_1999-2017.png (17.3 kilotavua, 604x340 - tarkasteltu 561 kertaa.)

* Vorg_kuvien_kokonaismäärät_1999-2017.png (15.83 kilotavua, 605x340 - tarkasteltu 570 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 21:50:24 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #66 : Heinäkuu 13, 2018, 23:01:14 »

Kaipaan myös hierarkisuutta hakutermeille. Turvalaitteiden ala-lajit, "opastimet" ja "asetinlaitteet", ovat nyt "turvalaitteiden" kanssa samanarvoisessa asemassa.

Tunnistejärjestelmä olisi aika hieno, jos saataisiin rautatiesanastosta hierarkinen puu, jota taidetaan myös ontologiaksi kutsua tämänkaltaisessa yhteydessä. Sen perusteella tiedettäisiin suoraan, että esim. Sr1 ja Sr2 ovat sähkövetureita, jolloin merkkaamalla vain tägin Sr2 tulisi hakutilanteessa tuo sähköveturi myös kaupan päälle. Vastaavasti sen pitäisi ymmärtää, että Hr12 ja Dr12 ovat käsitteinä synonyymeja.

Kaluston osalta tämän muodostaminen olisi helppoa. Muiden termien osalta pitäisi miettiä ensin pääryhmiä ja mitä kaikkea niiden alle sitten voisi tulla. Olisivatko pääryhmät kenties kalusto, asemat, ratainfra, henkilöt. Ratainfran alta esimerkiksi voisi sitten löytyä vaihteet, opastimet, merkit jne. Opastimien alta pääopastin, esiopastin, raideopastin jne...

Tällaisen käyttöönotossa Vorgin kaltaisessa kuvamäärässä olisi kyllä valtava työ, vaikka paljon tunnisteita olisi kyllä muunnettavissa automaattisesti. Etenkin jos nykyiset tunnisteet otetaan lähtökohdaksi uuteen ontologiaan.

Onko kannatusta, muita ajatuksia tai kommentteja?

Mitä tuohon turvalaitekategoriaan tulee, on se ehkä yksi kamalimmista tunnisteista tällä hetkellä, kun katsoo, mitä kaikkea sillä löytyy. Kysymysmerkki on myös, mitä sillä on edes alun perin tarkoitettu.

Tunnisteisiin ylipäänsä pätee minusta yhä aika hyvin itse noudattamani nyrkkisääntö, että sellaiset tunnisteet, joita voisin kuvitella myös kirjoittavani kyseisen kuvan kuvatekstiin jossain muodossa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 23:18:08 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #67 : Heinäkuu 13, 2018, 23:07:06 »

Antin ylempänä mainitsema huima pudotus Vaunut.orgin päivittäisten katselukertojen määrässä (33 000 kpl -> 4000 kpl) on varsin tavallista vaihtelua Easycounter.com-sivuston datan perusteella.

En antaisi paljoakaan arvoa tuollaisten sivujen analyyseille, mistä ne noita lukuja muka tarkasti keräisivät.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #68 : Heinäkuu 13, 2018, 23:24:22 »

Vielä lisänä tuohon hierarkisuuteen: tunnisteen painoarvo. Piennä kulmassa näkyvä veturi voisi saada tunnisteen Dr16 painoarvolla 0.1 tms. ja Dv12-tyyppikuva arvon 1. Haussa voisi rajata, minkä rajan yli tunnisteen arvon pitää olla.

Tässä on ongelmana keksiä helposti sovellettava painoarvojen määritelmä ja toisaalta nykyisiä tunnisteita ei voida mitenkään automaattisesti painottaa.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #69 : Heinäkuu 14, 2018, 00:18:26 »

Teemulla oli paljon hyviä ideoita hakukoneen kehittämiseksi ja jopa koko hakukoneen vaihtamiseksi uusine haun painotusarvoineen. On toki eri asia, kykenisikö nykyinen ylläpito tekemään näin isoja muutoksia hakukoneeseen. Olen tästä johtuen pyrkinyt ehdottelemaan "rasti ruutuun" -pohjaisia tunnisteita ja kalustohausta tuttuja pudotusvalikkoja, jotka voisivat olla helpoiten nykyiseen hakukoneeseen lisättävissä.

Olen itsekin useamman vuoden ihmetellyt, mihin "Turvalaite"-tunniste viittaa. Yritin yhdessä vaiheessa tarjota kyseistä tunnistetta erään tasoristeyskuvani tunnisteeksi (puolipuomit = turvalaite?), mutta ylläpito otti tunnisteen myöhemmin pois kuvasta. En vieläkään tiedä, milloin "turvalaite"-tunniste olisi hyvä laittaa kuvaan.


Off-topic:

En antaisi paljoakaan arvoa tuollaisten [EasyCounter.com]-sivujen analyyseille, mistä ne noita lukuja muka tarkasti keräisivät.

Webbisivua analysoiva palvelu seuraa miljoonia netinkäyttäjiä kirjaten ylös, mitä käyttäjät tekevät nettiselaamisen aikana. Kerättäviä tietoja ovat mm. käyttäjän vierailemat sivustot.* Kaikkia sivustolla vierailevia ihmisiä ulkoinen analyysityökalu ei voi seurata samanaikaisesti, mutta tilastolllisia menetelmiä hyödyntäen seuratuista käyttäjistä eli otoksesta voidaan laskea sivuston katselukertojen määrä sekä sivustoa käyttävien henkilöiden lukumäärä tietyn virherajan sisällä (vertaa vaaligalluppeihin). Mitä enemmän sivustolla on käyttäjiä ja liikennettä, sitä luotettavampia ovat ulkoisten analyysityökalujen tulokset. Aiheesta voi lukea enemmän mm. Amazonin Alexa-analyysityökalun kotisivuilta (https://support.alexa.com/hc/en-us/articles/200449744-How-are-Alexa-s-traffic-rankings-determined-).

Maailmanmittakaavassa vähäliikenteisen Vaunut.orgin analyyseissä on yllä mainitusta syystä johtuen eroavaisuuksia eri analyysityökalujen välillä. Aiheesta kiinnostuneet voivat verrata esim. Alexan Vaunut.org-analyysiä EasyCounter.comin analyysituloksiin. Linkki Alexan analyysiin: https://www.alexa.com/siteinfo/vaunut.org.

*Alexa voi maksua vastaan antaa myös arviot analysoitua sivustoa käyttävien henkilöiden varallisuudesta, koulutustaustasta, sukupuolijakaumasta ym.

EDIT: tekstiä selvennetty.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2018, 02:59:36 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #70 : Heinäkuu 14, 2018, 03:19:10 »

Webbisivua analysoiva palvelu seuraa miljoonia netinkäyttäjiä kirjaten ylös, mitä käyttäjät tekevät nettiselaamisen aikana. Kerättäviä tietoja ovat mm. käyttäjän vierailemat sivustot.* Kaikkia sivustolla vierailevia ihmisiä ulkoinen analyysityökalu ei voi seurata samanaikaisesti, mutta tilastolllisia menetelmiä hyödyntäen seuratuista käyttäjistä eli otoksesta voidaan laskea sivuston katselukertojen määrä sekä sivustoa käyttävien henkilöiden lukumäärä tietyn virherajan sisällä (vertaa vaaligalluppeihin). Mitä enemmän sivustolla on käyttäjiä ja liikennettä, sitä luotettavampia ovat ulkoisten analyysityökalujen tulokset. Aiheesta voi lukea enemmän mm. Amazonin Alexa-analyysityökalun kotisivuilta (https://support.alexa.com/hc/en-us/articles/200449744-How-are-Alexa-s-traffic-rankings-determined-).

Eipähän analysoi ainakaan minun selailuani.

Eikös juuri nuo mainitut palvelut perusta toimintansa siihen, että selaimeen on "sattumalta" asennettu joku plugin (yleensä toolbari, jossa samalla takaovia ja vähän mainoksia, ylläripylläri), ja tuo plugin sitten aina välillä soittaa kotiin, että hän kävi äsken tuolla ja tuolla sivulla...
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #71 : Heinäkuu 14, 2018, 06:59:51 »

Off-topic: Toolbarien ja muiden koneelle asennettujen ohjelmistojen lisäksi analyysiyhtiöt voivat saada käyttäjädataa suoraan kohdesivustolta erilaisten skriptien välityksellä. Myös Vaunut.orgiin on asennettu Google Analytics -työkalu, joka kerää ja kykenee yhdistelemään käyttäjädataa muilta Google Analyticsiä käyttäviltä sivustoilta. En tiedä, millainen sopimus tietojen luovuttamisesta ja jakamisesta Vaunut.orgilla on Googlen kanssa. Itse olen kieltänyt taustalla pyörivän Google Analyticsin toiminnan NoScript-selainlaajennuksella (kuva alla).

"Big datan" käytön ja käyttäjien yksityisyyden koen yleisesti olevan kuitenkin paremmin hoidettuja Vaunut.orgissa kuin sosiaalisessa mediassa, jossa ihmisten tietojen yhdistely ja myyminen ovat syyt sivustojen olemassaololle. Pysyttelen tästä johtuen mieluiten harrastajavoimin ylläpidetyillä foorumeilla, joilla on kaiken lisäksi kaupallisia järjestelmiä parempi keskustelujen ja aihepiirien jaottelu.

EDIT: oikoluku


* Google_Analytics_Vorgissa.png (32.95 kilotavua, 619x241 - tarkasteltu 552 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2018, 20:25:05 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #72 : Heinäkuu 15, 2018, 15:20:21 »

[Off-topic] ..lisäksi vielä tietoa yhdistävät analysoinnit siitä datasta, jota selain luovuttaa (aiheesta enemmän esim.
https://privacy.net/analyzer/  https://panopticlick.eff.org/ [test me] -> "fingerprinting" ja vielä seikkaperäistä selainanalyysiä:  http://browserspy.dk/ )
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #73 : Heinäkuu 16, 2018, 09:11:14 »

Eipähän analysoi ainakaan minun selailuani.

Parhaimmillaan netissä voi liikkua anonyymisti esimerkiksi erilaisten tunneliratkaisuiden avulla. Tästä huolimatta anonyymisti liikkuva matkustajakin jättää jälkensä niille sivuille, joilla vierailee ja juuri tämä on sitä kamaa, mikä sivustojen julkaisijaa kiinnostaa. Olennaista ei ole se, käviko sivuilla Aku Ankka vai Mikki Hiiri, vaan olennaisinta on se, että "joku" kävi. Ja juuri tätä dataa analysoidaan, kun sivustoja kehitetään tai niiden olemassaolosta päätetään. Olisi vaikea perustella kustannuksia aiheuttavien nettipalveluiden olemassaoloa, jos kukaan ei vierailisi sivuistoilla.

Anonyymi kävijädata antaa kätevästi tietoa esimerkiksi sivuston käytön trendeistä. Onko käyttö esimerkiksi nousujohteista vai laskujohteista. Mitä pidemmältä aikaväliltä vierailutietoa on, sitä luotettavammin trendimuutokset heijastavat sivustolla tapahtuvia muutoksia. Voidaan esimerkiksi kokeilla erilaisten sivustolla tehtävien muutosten vaikutuksia ja tutkia, lisääkö muutos vierailujen määrää ja onko muutos pysyvää. Jos muutokset jäävät pysyvyviksi, niin silloin kannattaa tietty lisätä tämäntapaisen aineiston määrää. Lehtitaloissa tätä kokeillaan jatkuvasti. Yleensä ei ole sattumaa, että tietyt jutut julkaistaan tiettyinä viikonpäivinä tai tiettyyn vuorokaudenaikaan. Esimerkiksi arvostetun kolumnistin uutta kolumnia osataan jopa odottaa ja sen julkaiseminen aiheuttaa heti kävijäpiikin sivustolla.

Perinteiset lehtien lukijatutkimukset perustuvat otoksiin. Jos tilaajista 30 prosenttia vastaa, on tulos jo erinomainen. Poliittisten puolueiden kannatusta mittaavat tutkimukset taas perustuvat vain noin tuhanteen kyselyyn, kuten monet muutkin mielipidetutkimukset. Silti tällaisten tutkimusten tuloksia hehkutetaan, mutta toisaalta niiden painoarvo osataan (tai pitäisi osata) myös suhteuttaa. Näihin verrattuna erilaiset nettianalyysiohjelmat tuottavat ihan kohtuullista kamaa suhteellisen vähällä vaivalla ja niistä saa oivan työkalun nettisivujen kehittämiseen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2018, 11:05:22 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #74 : Heinäkuu 21, 2018, 12:34:14 »


Kun täällä on ollut puhe että junien kuvat ovat siirtymässä Instagramiin (en ymmärrä kyllä miksi)

Olen pitkään ihmetellyt, miten vorgiin vain lätkäistään kuvia yhtään yrittämättä parannella kuvia. W10 :ssä on hyvä ominaisuus valokuvat, jolla voi helposti ja yksinkertaisesti parannella kuvia. Toisaalta kuvan pienentäminen vorgille jo edellyttää kehittyneempää ohjelmaa, jolla voisi samantin kuvaa parannella. Mutta se weekympin valokuva-toiminto on hyvä. Monta kertaa tekisi mieli kirjoittaa kuvan perään arvostelu, miksi et ole parannellut kuvaasi, mutta siitähän vain mielensäpahoittajat saavat aiheen. Mitäs jos ruvettaisiin antamaan neuvoja? Olen usein huvikseni ladannut kuvan ja testannut, miten siitä saisi paremman. Ja kyllä saa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Vaunut.orgin hiljeneminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina