Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna pysähtyi ensimmäisen kerran Hennan asemalla - mikä oli edellinen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Joulukuu 10, 2017, 23:00:45 »

Juna pysähtyi ensimmäisen kerran Hennan asemalla – uusi puutarhakaupunki rakentuu alle tunnin etäisyydelle Helsingistä

https://yle.fi/uutiset/3-9968240

Mutta mikä oli edellinen uusi henkilöliikenteen liikennepaikka jos Kehärataa ei lasketa?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2017, 23:08:18 »

Mutta mikä oli edellinen uusi henkilöliikenteen liikennepaikka jos Kehärataa ei lasketa?

Kempele? Vai tarkoitetaanko tässä nyt sellaista paikkaa, jossa ei koskaan aiemmin ole ollut henkilöliikennettä? Ehkä Tornio-Itäinen?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2017, 23:44:00 »

Pahoittelen epätäsmällistä kysymystä. Onhan näitä uudelleenavauksia ollut Härmä, Kempele jne. Mutta tosiaan juuri tuota yritin hakea - paikkaa jossa ei ole koskaan ennen ollut henkilöliikennettä.

Tornio-Itäinen, 2.10.2008 on hyvä, vaikka Torniossa sinänsä on ollut henkilöliikennepaikoina mm. Tornio, Tornio-Pohjoinen ja Keropudas.

Löytyisikö muita?
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2017, 01:56:29 »

Jos poissuljetaan kehärata ja kaikki uudelleenavatut asemat tai seisakkeet, joille on rakennettu uusi korvike lähimaastoon (esim. Orivesi keskusta 2007), niin pitääkö mennä peräti takaisin neitseelliselle oikoradalle vuoteen 2006 jolloin Mäntsälä ja Haarajoki valmistuivat?
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2017, 08:35:53 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2017, 08:45:56 »

Saako Autojuna-asemaa veikata tässä visassa? Vai onko sekin tulkittavissa esimerkiksi osaksi jotain olemassa olevaa tai ollutta asemaa?  Hymyilee

Kaupallisesti asiakas mieltää sen kuitenkin eri asemaksi kuin Pasila, lukeehan laiturienkin nimikilvissä eri nimi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2017, 10:27:55 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.

Milloinkas Kotkan satama avattiin henkilöliikenteelle? Taisi olla joskus vuosituhannen vaihteessa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2017, 10:37:33 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.

Milloinkas Kotkan satama avattiin henkilöliikenteelle? Taisi olla joskus vuosituhannen vaihteessa.

Ensi toukokuun lopussa tulee 30 vuotta Kts:n avaamisesta, ja 1930-luvulla oli ilmeisesti suunnilleen samoilla haminoilla Satamakadun seisake sikäli kuin asialla on merkitystä.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2017, 11:59:36 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.

Milloinkas Kotkan satama avattiin henkilöliikenteelle? Taisi olla joskus vuosituhannen vaihteessa.

Ensi toukokuun lopussa tulee 30 vuotta Kts:n avaamisesta, ja 1930-luvulla oli ilmeisesti suunnilleen samoilla haminoilla Satamakadun seisake sikäli kuin asialla on merkitystä.

Tarkoititko 20 vuotta Kts:n avaamisesta? Vielä vuonna 1996 Kotkan satamassa ei ollut asemalaituria, eikä säännöllistä henkilöliikennettä: http://vaunut.org/kuva/76366
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2017, 12:44:07 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.

Milloinkas Kotkan satama avattiin henkilöliikenteelle? Taisi olla joskus vuosituhannen vaihteessa.

Ensi toukokuun lopussa tulee 30 vuotta Kts:n avaamisesta, ja 1930-luvulla oli ilmeisesti suunnilleen samoilla haminoilla Satamakadun seisake sikäli kuin asialla on merkitystä.

Tarkoititko 20 vuotta Kts:n avaamisesta? Vielä vuonna 1996 Kotkan satamassa ei ollut asemalaituria, eikä säännöllistä henkilöliikennettä: http://vaunut.org/kuva/76366

Aivan joo, 20 vuotta tulee 31.5.2018. Lasku- tai ajatusvirhe allekirjoittaneelta.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2017, 15:18:51 »

Lasketaankos Savonllinan uutta asemaa? Entäs juupajoki?
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #11 : Joulukuu 11, 2017, 16:03:25 »

Tuota Juupajokea itsekin ajattelin aamupäivällä. Vilkaisu vuoden 1969 aikatauluun kuitenkin kertoi, että kaksi kilometriä Korkeakoskelta Oriveden suuntaan on ollut Myllylän seisake. Kun katsoo kartalta, siellä näkyy sekä Myllylänkatu että Myllyläntie, jotka rata nyt katkaisee. Seisake on varmaankin ollut siellä.

Juupajoen seisakkeen tasoristeys on Poikkitie. Korkeakoski suljettiin vuonna 1990 ja Juupajoki avattiin tilalle vuonna 1998 olettaakseni puolisen kilometriä lähimmästä aiemmasta pisähdyspaikasta (muinainen Mylllylä), minä aikana junat ei nähdäkseni pysähtyneet Juupajoen/Korkeakosken taajaman lähellä. Eli ei pärjää Mäntsälälle eikä Haarajoelle tämäkään.

Savonlinnan nykyinen asema on statuksen korotuksen saanut kauppatorin seisake, jolla ei taida olla ollut edes liikennekatkoksia vuosien saatossa.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #12 : Joulukuu 11, 2017, 19:09:59 »

Oikoradan seisakkeet tulevat ensiksi mieleen. Mutta jos pitäisi pohtia, mikä oli edellinen täysin uusi asema/seisake ennen niitä, meneekin jo aika vaikeaksi.

Kuinkas tuo Vantaankoski, 1991, lasketaanko se, vaikka onkin nykyään kehäradalla? Jos sitä ei lasketa niin tarjoan Wasalandiaan vuodelta 1988
tallennettu
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #13 : Joulukuu 11, 2017, 21:45:36 »

lasketaanko myös kapearaiteiset.

Soravaiheteen eli nykyisen santavaihteen seisake avattiin henkilöliikenteelle kesäkuussa 2016 km 4,1 Humppilasta.

Vuoteen 1975 asti paikalla oli vaihde ja raide sorakuopalle mutta ei henkilöliikenteen pysähdyksiä

Santavaihteen seisake voi tarvittaessa toimia junanlähetyspaikkana
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Joulukuu 11, 2017, 22:17:11 »

Kiitos tähänastisista. Oikeaa vastausta en minäkään tiedä - siksi kysyin.

Mutta näin se tieto lisääntyy.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #15 : Joulukuu 12, 2017, 07:09:49 »

Vaikka kysymys on yksinkertainen, vastausten monimuotoisuus osoittaa, että rautatiemaantieteelliset kysymykset eivät aina ole ihan yksiselitteisiä. Muuttuvia tekijöitä ja spekulaation aiheita löytyy niin nykyhetkestä kuin historiastakin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1109


« Vastaus #16 : Joulukuu 12, 2017, 11:53:31 »

Jos sanon, että Petäjävesi, kavereiden kesken Pettuves, osunko oikeaan?

Tämä siis sellaisella poissulkevalla menetelmällä, että tuota ei lasketa joukkoon, eikä tuota, eikä tuota, eikä tuota, mutta Petäjävesi lasketaan...  Iskee silmää Milloin Pvi muuten avattiin uudelleen henkilöjunaliikenteen käyttöön? Olisiko ollut 1996?

Vaikeutetaan Jarkon visaa jatkokysymyksellä: milloin VR on viimeksi lisännyt oman, markkinaehtoisen liikenteensä matkustajajunapysähdyksiä, mikäli Härmää ei lasketa mukaan?
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #17 : Joulukuu 13, 2017, 06:51:40 »

Jos sanon, että Petäjävesi, kavereiden kesken Pettuves, osunko oikeaan?

Tämä siis sellaisella poissulkevalla menetelmällä, että tuota ei lasketa joukkoon, eikä tuota, eikä tuota, eikä tuota, mutta Petäjävesi lasketaan...  Iskee silmää Milloin Pvi muuten avattiin uudelleen henkilöjunaliikenteen käyttöön? Olisiko ollut 1996?

Vaikeutetaan Jarkon visaa jatkokysymyksellä: milloin VR on viimeksi lisännyt oman, markkinaehtoisen liikenteensä matkustajajunapysähdyksiä, mikäli Härmää ei lasketa mukaan?

Pvi:lle palautettiin henkilöliikenteen pysähdykset 28.5.1995, 5 vuotta sen jälkeen, kun ne oli ensin lakkautettu.


tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #18 : Joulukuu 16, 2017, 17:34:18 »

Entä Eläinpuisto-Zoo Ähtärissä? Milloin avattiin, 1990- vai 80 luvulla?
Ja Vaasan satama (Vaskiluoto) oli lyhytaikainen mutta aika tuore matkustajaliikenneasema.

t. Rainer
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #19 : Joulukuu 17, 2017, 00:43:47 »

Entä Eläinpuisto-Zoo Ähtärissä? Milloin avattiin, 1990- vai 80 luvulla?
Ja Vaasan satama (Vaskiluoto) oli lyhytaikainen mutta aika tuore matkustajaliikenneasema.
Eläinpuisto-Zoo on 80-luvun tekosia.
Vaasan satamaa tuoreempi ja vielä lyhytikäisemmäksi jäänyt seisake oli Wasalandia Vaasan ja Vaasan sataman välillä.
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #20 : Joulukuu 19, 2017, 01:19:35 »

Muutama vielä mainitsematon 80-luvun lapsi:

Varissuo 18.8.1986 (suljettu 14.8.1987)
Retretti 2.6.1985
Koivukylä 1.12.1980

Tämän vanhempia asemia ei liene tarkoituksenmukaista käsitellä
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #21 : Joulukuu 19, 2017, 14:19:57 »

Pernon telakka avattiin ja suljettiin kuten Varissuo.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #22 : Joulukuu 19, 2017, 14:42:30 »

Muutama vielä mainitsematon 80-luvun lapsi:

Varissuo 18.8.1986 (suljettu 14.8.1987)
Retretti 2.6.1985
Koivukylä 1.12.1980

Tämän vanhempia asemia ei liene tarkoituksenmukaista käsitellä

Mikään näistä ei taida olla ihan uusi asema, vaan uudelleen nimettyjä ja hieman siirrettyjä.

Varissuon paikkeilla oli Majan seisake, Retretin seisake avattiin samalle paikalle kuin Tuunaansalmen seisake. Ja Koivukylä tuli vain hieman etelämmäksi kuin Rekola, joka siirtyi pohjoisempaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #23 : Joulukuu 19, 2017, 15:45:58 »

Yksi vanhalle radalle rakennettu uusi on Oitti (seisake). Kun se avattiin muistaakseni 1995, niin entinen Oitti jäi olemaan, mutta sai uuden nimen Hausjärvi. Rataosan liikennepaikat siis lisääntyivät. Liikennepaikkahaku on jotenkin hassu näiden suhteen eli antaa vaikeaselkoisen tuloksen.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #24 : Joulukuu 19, 2017, 16:52:11 »

Yksi vanhalle radalle rakennettu uusi on Oitti (seisake). Kun se avattiin muistaakseni 1995, niin entinen Oitti jäi olemaan, mutta sai uuden nimen Hausjärvi. Rataosan liikennepaikat siis lisääntyivät. Liikennepaikkahaku on jotenkin hassu näiden suhteen eli antaa vaikeaselkoisen tuloksen.

Tosin siirto taisi olla puolisen kilometriä
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna pysähtyi ensimmäisen kerran Hennan asemalla - mikä oli edellinen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina