Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriön vetämä työryhmä selvittää Jyväskylä - Äänekoski henkilöliikennettä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 217


« Vastaus #25 : Tammikuu 14, 2018, 14:40:33 »

Eilisen Hesarin sivulla A37 on juttu länsimetrosta, jossa kerrotaan, että jo ennen koulujen alkamista päivittäiset matkustajamääräarviot on ylitetty noin 25%. Toiseksi tekijäksi mainitaan, ettei radanvarsirakentamista ole kyetty arvioimaan luotettavasti.

Toiseksi mainitaan yleismaailmallisesti todettu ilmiö "raidetekijä". Yksinkertaistettuna se tarkoittaa sitä, että raiteilla kulkeva joukkoliikennepalvelu imee tutkimusten mukaan kyytiinsä enemmän matkustajia kuin kumipyörillä kulkevat vaihtoehdot. Raideliikenteen nopeus, tiheät vuorovälit, pysyvyys ja mukavuus saavat ihmiset kävelemään pidempiäkin matkoja päästäkseen sen ääreen.

Äänekoskella ja Laukaassa on kummassakin noin 20 tuhatta asukukasta, Äänekosken työpaikkaomavaraisuus on "reippaasti yli 100%" ja Laukaassa 75%.  Liikennetarvetta olisi siis molempiin suuntiin ainakin aamuin illoin. Ratkaisevaa lienee, millaisia ovat siirtymäetäisyydet ja -vaihtoehdot kodin/työpaikan ja juna-asemien välillä.

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1558


« Vastaus #26 : Tammikuu 14, 2018, 16:39:35 »

Laukaan asukkaat ovat hajallaan suurella alueella eli se, että rataverkolla on asema nimeltä Laukaa, ei vielä takaa 20 000 asukkaan väestöpohjaa sille. Lievestuore imaisee jo yksinään useamman tuhatta asukasta toisen radan varteen. Kyllähän tuolla yhteysvälillä Ruotsissa junia kulkisi, sitä voisi verrata vaikka Nässjö-Vetlanda- tai Nässjö-Eksjö-ratoihin.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #27 : Tammikuu 15, 2018, 02:16:10 »

Laukaan asukkaat ovat hajallaan suurella alueella eli se, että rataverkolla on asema nimeltä Laukaa, ei vielä takaa 20 000 asukkaan väestöpohjaa sille. Lievestuore imaisee jo yksinään useamman tuhatta asukasta toisen radan varteen.

Netistä löytyvässä selvityksessä sanotaan että Äänekoskella, (Suolahdessa) ja Laukaassa asuu 2.5km:n etäisyydellä asemilta mitattuna yhteensä noin 22 000 asukasta. (Laukaassa reilut 9800) Jyväskylä jos lasketaan mukaan, luku on 65 000. Koko radan vaikutusalueella 175 000 asukasta, eli 64% Keski-Suomen asukkaista. Tuossa määrässä lienee potentiaalia jo johonkin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 666


« Vastaus #28 : Tammikuu 15, 2018, 12:28:28 »

Eilisen Hesarin sivulla A37 on juttu länsimetrosta, jossa kerrotaan, että jo ennen koulujen alkamista päivittäiset matkustajamääräarviot on ylitetty noin 25%. Toiseksi tekijäksi mainitaan, ettei radanvarsirakentamista ole kyetty arvioimaan luotettavasti.

Toiseksi mainitaan yleismaailmallisesti todettu ilmiö "raidetekijä". Yksinkertaistettuna se tarkoittaa sitä, että raiteilla kulkeva joukkoliikennepalvelu imee tutkimusten mukaan kyytiinsä enemmän matkustajia kuin kumipyörillä kulkevat vaihtoehdot.
Raidetekijä lienee fakta, mutta Länsimetron tapauksessa taitaa olla hätäargumentti vastuutahoilta tilanteessa, jossa yleisön tyytymättömyys on laajaa. Jos vastuutaho päättää, että yksi ja toinenkin matka sisältää metro-osuuden, eikä vaihtoehtoa ole, pakkohan sinne on mennä, jos aikoo matkustaa. 25 % heitto vastuutahon ennakkoarvioissa on ammattitaitomielessä uskomattoman suuri.

Länsimetron todellisuutta on sellainenkin raidetekijä, että autoilu Länsiväylällä kasvoi viime viikon laskennassa verrattuna aikaan ennen metroa.

Suolahden ja Laukaan todellisuudessa raidetekijää voisi kyllä hyödyntää kaavoittamalla asemanseutuja, jos kätevä junayhteys toteutuu.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 247


« Vastaus #29 : Tammikuu 16, 2018, 22:53:37 »


Raidetekijä lienee fakta, mutta Länsimetron tapauksessa taitaa olla hätäargumentti vastuutahoilta tilanteessa, jossa yleisön tyytymättömyys on laajaa. Jos vastuutaho päättää, että yksi ja toinenkin matka sisältää metro-osuuden, eikä vaihtoehtoa ole, pakkohan sinne on mennä, jos aikoo matkustaa. 25 % heitto vastuutahon ennakkoarvioissa on ammattitaitomielessä uskomattoman suuri.

Länsimetron todellisuutta on sellainenkin raidetekijä, että autoilu Länsiväylällä kasvoi viime viikon laskennassa verrattuna aikaan ennen metroa.


Samat poliitikot, jotka ovat olleet tekemässä huonoja päätöksiä, ovat nyt haaskalla keräämässä irtopisteitä esittämällä tuohtunutta. Niinhän poliitikot toimivat.

Mutta mutta. HSL ilmoittaa kapasiteettisuunnitelmiensa perustuneen 10 vuoden takaisin väestötilastoihin, mikä on melko uskomatonta hutilointia. Espoon asukasluku on kasvanut tuona aikana Keravan verran, noin 35000 asukkaalla eli noin 15%.

Metron kuormituslukuja kasvattaa myös HSL:n runkolinjakiima. Osa Espoon sisäisistä yhteyksistä ja yhteydet Meilahden suuntaan ovat muuttuneet kahden vaihdon yhteyksiksi siten, että metrolla kuljetaan jokunen pysäkinväli. HSL on oikein urakalla pilkkonut bussilinjoja muuallakin kuin metron varsinaisella vaikutusalueella.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 217


« Vastaus #30 : Tammikuu 18, 2018, 21:55:30 »

Näyttää siltä, että Hesarin juttu oli ankka. HSL:n nettisivut kertoo tänään, että ennustetun 60th arkisen junaan nousijan sijaan lukema onkin ollut 50th. Käsilaskenta oli osoittanut, että muutaman aseman luvut oli laskettu alun perin kahteen kertaan.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 666


« Vastaus #31 : Tammikuu 24, 2018, 19:34:24 »

Päivän uutisia ovat olleet moottoritien rakentaminen välille Kirri-Tikkakoski sekä mopoautoja parempien autojen laillistaminen alaikäisille, joten tässä lienee keskimäärin liikennepäätöksenteon tärkeysjärjestys.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriön vetämä työryhmä selvittää Jyväskylä - Äänekoski henkilöliikennettä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina