Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ruoholahden pitkä pysähdys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Joulukuu 16, 2017, 22:39:04 »

Metrolla länteen matkustaessa huomaa, että Ruoholahden pysähdys on paljon muita pysähdyksiä pitempi.
Arvaukseni on, että siinä ladataan länsimetron kulunvalvonta päälle. Olenko oileassa?
Onko länsimetrossa siis eri kulunvalvonta kuin metron vanhemmissa osissa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2017, 22:47:52 »

Metrolla länteen matkustaessa huomaa, että Ruoholahden pysähdys on paljon muita pysähdyksiä pitempi.
Arvaukseni on, että siinä ladataan länsimetron kulunvalvonta päälle. Olenko oileassa?
Onko länsimetrossa siis eri kulunvalvonta kuin metron vanhemmissa osissa?

Hmm... ei kai metrossa sentään ole kahta erilaista kulunvalvontaa. Ei se niin huonosti voi olla suunniteltu. Olisiko ennemmin ajantasauspysäkki?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2017, 11:34:20 »


metrossa on käytössä kaksi eri liikenteenohjausjärjestelmää:

Kahden liikenteenohjausjärjestelmän metro

Länsimetron käyttöönoton alkuvaiheen suuria haasteita on kahden liikenteenohjausjärjestelmän käyttäminen rinnakkain. Vielä runsaan vuoden ajan itäosuuden liikenteenohjauksessa käytetään Siemensin järjestelmää, vieläpä ilman liikenteen ohjaamista helpottavaa aikatauluautomaatiota, kun taas Ruoholahdesta länteen käytössä on Mipro Groupin järjestelmä. Rinnakkaiskäyttö lisää työmäärää jo rutiinitilanteissa ja tekee ennen kaikkea häiriötilanteiden hoitamisesta haastavaa.

Tarkoitus on, että vuoden 2019 vaihteeseen mennessä myös itäisellä osuudella siirrytään Mipron tekniikkaan. Asentaminen tehdään yötöinä matkustajaliikenteen ulkopuolella. Lännessä järjestelmä asennettiin rakennusvaiheessa.



https://www.hel.fi/hkl/fi/metrolla/metro-uudistuu/
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2017, 13:30:58 »

Kiitos tiedosta!
Mitä Ruoholahden pysähdyksen aikana siis konkreettisesti tapahtuu? Millaisia namiskoita painetaan ja missä? Joku pätkä pitäisi kai videoida, joka alkaa ennen Kamppiin saapumista jä loppuu Ruoholahdesta lähtöön.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2017, 13:45:06 »

Liikenteenohjausjärjestelmistä huolimatta taitaa olla Ruiholahdessa ajantasauspysähdys, ts. odotetaan lähtöaikaa ja jos ollaan myöhässä niin saadaan vähän aikaa kiinni.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2017, 15:26:37 »

Niin tarkennuksena vielä, että liikenteenohjausjärjestelmä / asetinlaite ei ole sama asia kuin kulunvalvonta. Näin ollen arvaan, että junassa ei painella mitään namiskoja.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2017, 15:31:20 »

Kiitos tiedosta!
Mitä Ruoholahden pysähdyksen aikana siis konkreettisesti tapahtuu? Millaisia namiskoita painetaan ja missä? Joku pätkä pitäisi kai videoida, joka alkaa ennen Kamppiin saapumista jä loppuu Ruoholahdesta lähtöön.

jaa, aa. osaaminen loppuu. Ainoa tieto mikä on, on mipron sivulla oleva kuvaus rajapinnasta Helsingin järjestelmään.

http://www.mipro.fi/fi/Asiakkaat/lansimetro-signalling-system-project-2015-2017/
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2017, 16:25:46 »

Näin ollen arvaan, että junassa ei painella mitään namiskoja.

Metron kulunvalvontahan on äärimmäisen yksinnkertainen. Käytännössä se koostuu vain pääopastimien kohdalla olevista pakkopysäytysmagneeteista, jotka aiheuttavat hätäjarrutuksen seis-asennossa opastimen ohittavaan junaan. Näin ollen metron ohjaamossa ei liene kovinkaan paljoa tekniikkaa kulunvalvontaan liittyen verrattuna esim. JKV-maailmaan.
tallennettu
Juhana Hietaranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2017, 22:24:11 »

Kuten tuossa jo todettua, niin metron kulunvalvonta (pakkopysäytyslaite) on sama koko verkolla. Siitä ei ole kyse.

Viive johtuu tosiaan tuosta vanhan metron Siemensin ja länsimetron Mipron asetinlaitteiden tilapäisestä asetinlaiterajapinnasta, joka on Siemens-sotkujen vuoksi jouduttu toteuttamaan hieman eksoottisemmin. Asetinlaitteet menevät itse asiassa päällekkäin Ruoholahden aseman kohdalla. Länteen mennessä Ruoholahden tulokulkutien (Siemens) ohiajovaran täytyy aikaviivepurkautua ennen kuin jatketaan Mipron väreillä kohti länttä.

Varsinaisesta ajantasauspysäkistä ei ole kyse, joskin myös aikatauluihin on pysähdysaikaa lisätty Ruoholahteen myös tästä viiveestä johtuen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2017, 22:32:19 »

Kiitos tiedosta!
Tulin hullua hurskaammaksi,.mitten paljoa.
Osaisiko joku suomentaa ohiajovaran aikaviiveen purkautumisen alle viidelläsadalla sanalla?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 19, 2017, 16:22:22 »

Tällainen ilmestyi kirjekyyhkyn mukana. Sain luvan kopioida nimettömästi Vorkkiin.

Lainaus
Ohiajovara on varatun kulkutien se osa, joka ulottuu jonkin matkaa seis-opastetta näyttävän opasteen ohi. Tämän osuuden täytyy siis olla vapaa, jotta opastimellekaan asti voidaan muodostaa kulkutie.

Myöskään tälle ohiajovaralle ei voi muodostaa toista kulkutietä, ellei se sitten ole jatkokulkutie sille samalle junalle (jolloin opastin vaihtuu ajonsallivaksi). Normaalitilanteessa junan mentyä kuluutie vapautuu automaattisesti.

Tuolla kun on tuo rajapinta, Siemensin asetinlaite on muodostanut kulkutien asemalle sekä ohiajovaran opastimelta jonkin verran eteepäin. Siemens ei kuitenkaan muodosta jatkokulkutietä, vaan Mipro tekee uuden "lähtökulkutien". Se ei voi sitä kuitenkaan tehdä, ennen kuin Siemensin tekemä ohiajovara on purkautunut, ja tässä on viive.

Viive on tarkoituksellinen, ja sillä taataan se, että asemalle saapunut juna on taatusti ehtinyt pysähtyä tai ainakin hiljentää vauhtinsa niin, että ohiajovaraa ei enää tarvita.

Tekstin mahtumista 500 sanan rajaan ei ole vielä kukaan tarkistanut.
Tekstin alkuperäinen kirjoittaja tuntee ratatekniikkaa hyvin, johtuen aihetta läheisesti liippaavasta koulutustaustasta, muttei ole missään tekemisissä Helsingin metron kanssa muuten kuin ajoittain matkustajana.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Joulukuu 19, 2017, 17:09:36 »

Enää jää kysymys, että miksen ole ainakaan huomannut samanlaista pitkää pysähdystä vastakkaisessa suunnassa. Toki rajapinta Miprosta Siemensiin on erilainen kuin toisinpäin,  mutta kun tuo selitys vaikuttaa täysjärkiseltä, miksi se pätee vain yhteen suuntaan?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2017, 17:21:48 »

Tälle löytyikin mielenkiintoinen selitys turvalaitetekniikasta.

Jos Ruoholahteen turvataan tulokulkutie lännestä, niin ohiajovara menee Siemensin asetinlaitteen alueelle (Ruoholahden laiturin päästä kohti Kamppia), jolloin vastaavaa viivettä ei varmasti tästä syystä synny. Ja onko siellä edes ohiajovaraa tuohon suuntaan vai tullaanko nollaohiajovaralla.
tallennettu
Juhana Hietaranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #13 : Joulukuu 23, 2017, 20:18:44 »

Jos Ruoholahteen turvataan tulokulkutie lännestä, niin ohiajovara menee Siemensin asetinlaitteen alueelle (Ruoholahden laiturin päästä kohti Kamppia), jolloin vastaavaa viivettä ei varmasti tästä syystä synny.
Tähän asia tosiaan liittyy: Jos länteen mentässä Mipron (erillinen opastin) antaisi vihreän hetimiten ja juna lähtisi, kun tuo tulokulkutien ohiajovara on vielä purkautumassa Siemensissä, se ei purkautuisi oikein vaan vaatisi hätävaraisen ja aikaviiveellisen manuaalipurun. Viive on siis tehty ennen muuta tämän välttämiseksi. Itään mentäessä Ruoholahdesta lähtö tapahtuu Siemensin kulkutiell (ja saapuminen Siemensin näkökulmasta ilman kulkutietä), joten tämä ei ole ongelma.

Ja onko siellä edes ohiajovaraa tuohon suuntaan vai tullaanko nollaohiajovaralla.
On ohiajovara, metrossa ei alkeellisesta kulunvalvonnasta johtuen ole käytössä lainkaan nollaohiajovaroja varsinaisilla kulkuteillä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ruoholahden pitkä pysähdys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina