Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matkustajajuna on suistunut moottoritielle Yhdysvalloissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Joulukuu 18, 2017, 19:05:33 »

Amtrack-yhtiön matkustajajuna on syöksynyt moottoritien ylittävältä sillalta tielle Washingtonin osavaltiossa. Amtrack on kertonut asiasta Twitterissä.

Uutiskanava CNN:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) onnettomuus tapahtui Pierce Countyn kunnassa Washingtonin osavaltiossa. Viranomaisten mukaan heille on kerrottu loukkaantumisista ja uhreista. Paikallispoliisin mukaan onnettomuudessa ei ole kuollut autoilijoita.

https://yle.fi/uutiset/3-9983254


tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2017, 19:36:51 »

https://yle.fi/uutiset/3-9983254
Missähän päin tuo Amtrack-yhtiö vaikuttaa...
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2017, 19:40:55 »


aika pahaa jälkeä on syntynyt:

https://twitter.com/PierceSheriff/status/942804212701806594/photo/1

tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #3 : Joulukuu 18, 2017, 20:52:17 »

- Sheriff's office says there are multiple victims inside the derailed cars; 77 people have been taken to local hospitals.

CNN  http://cnn.it/2B9r4Iz

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Joulukuu 18, 2017, 21:00:32 »

Se on liittovaltion omistama, eli toimii koko USA:n alueella, ollen erittäin pitkien matkojen kaukoliikenneoperaattori. EU:ssa ei vastaavaa liikennettä ole lainkaan. Amtrakin liikenne on vastaavaa kuin olisi esim. yöjuna Tukholmasta Milanoon ja toinen yöjuna Varsovasta Lontooseen, molemmat EU:n omistaman yhtiön hoitamina.

Aiheesta on kuitenkin jo toinenkin ketju, jossa on enemmän keskustelua: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10720.msg68747/topicseen.html#new . Kannattanee keskittää loppu keskustelu sinne?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2017, 21:03:45 »

Kyseessä oli uudisradan ensimmäinen kaupallinen ajo. Nopeusrajoitus on ollut 30 mph (n. 50 km/h), mutta juna on ajanut onnettomuuspaikalla 81 mph, eli jotakuinkin 130 km/h.
Radan on kuvailtu olevan muuten melkolailla täysin suora, mutta tekevän tuossa kohtaa tuon valtatien takia S-mutkia.

USA:ssa junaturvallisuus on perinteisesti perustunut hyvin pitkälti siihen, että tehdään junista niin kestäviä, ettei onnettomuuksista ole niin haittaa. Junakuluvalvonta on erittäin harvinainen asia siellä. Voisiko olla, että edes uudisradalle ei tehdä kulunvalvontaa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #6 : Joulukuu 19, 2017, 00:15:21 »

Kulunvalvonta EI ollut käytösssä!!

CNN  http://cnn.it/2B9r4Iz
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2017, 17:50:59 »

Se on liittovaltion omistama, eli toimii koko USA:n alueella, ollen erittäin pitkien matkojen kaukoliikenneoperaattori. EU:ssa ei vastaavaa liikennettä ole lainkaan. Amtrakin liikenne on vastaavaa kuin olisi esim. yöjuna Tukholmasta Milanoon ja toinen yöjuna Varsovasta Lontooseen, molemmat EU:n omistaman yhtiön hoitamina.

Oikeampaa kai olisi sanoa, että Amtrak on liittovaltion pääosin omistama (muut omistajat ovat rautatieyhtiöt APU (ex. Penn Central), BNSF, Canadian Pacific ja Canadian National) pitkien ja keskipitkien matkojen kaukoliikenneoperaattori. Esim. tärkeä Northeast Corridor vastaa pituudeltaan suunnilleen Helsinki-Vaasa väliä, mitä tuskin voi pitää erittäin pitkänä kaukoliikenneyhteytenä.

Eurostoliittovertaus on vähintäänkin ontuva Pyörittää silmiään
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Joulukuu 19, 2017, 18:14:22 »

Kulunvalvonta EI ollut käytösssä!!

CNN  http://cnn.it/2B9r4Iz

Ei mikään ihme, sillä kulunvalvonnan rakennushankkeissa on ollut ongelmia sekä rahoituksen, että toimivuuden suhteen. Jo rakennetuissa järjestelmissä on esiintynyt mm. sitkeitä softavikoja. Ja toisaalta soppaa hämmentää eri toimittajien laitteiden yhteensopimattomuus. FRA:n asettamaa aikarajaa, jolloin kaikilla matkustajaliikenteen radoilla on kulunvalvonta, on siirretty viidellä vuodella eteenpäin ollen nyt vuosi 2020.

Asiasta on tehty oma raportti: https://www.aar.org/report/Pages/R1C3S2.aspx
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #9 : Joulukuu 19, 2017, 18:43:20 »

NTSB:n parin vuoden takaisen "Positive Train Control Systems Forum" -seminaarin materiaali:

https://www.ntsb.gov/news/events/Pages/2013_Train-Control_FRM-Presentations.aspx
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 19, 2017, 19:45:50 »

Toisaalla mainittiin, että tieto n. 130 km/h nopeudesta on laitteesta,  joka rekisteröi nopeuden hyvin pitkin aikavälein. Kyseunen nopeus on siis rekisteröintihetkellään voinut olla ihan ok - tiedon perusteella ei voida varmasti sanoa mitään junan nopeudesta suistumishetkellä.
Jäljet tosin ilmeisesti viittaavat tuollaisessa mutkassa juurikin tuollaiseen nopeuteen. Ja se, että juna on aiemmin sitä nopeutta ajanut,  kulunvalvontaa ei ole ollut ja rataosuus on ollut kuljettajalle uusi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jussi Tepponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #11 : Joulukuu 19, 2017, 20:44:10 »

Lainaus
NTSB:n parin vuoden takaisen "Positive Train Control Systems Forum" -seminaarin materiaali:

Tuo PTC:n kattavuus ei näytä kovin hyvältä tällä hetkellä:

https://www.fra.dot.gov/eLib/details/L19257
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2017, 19:37:48 »

NTSB on julkistanut alustavia tietoja veturien tallentimista puretusta datasta, mikä ei näytä sisältävän mitään dramaattista uutta tietoa:

NTSB Conducts Initial Review of Amtrak Train Recorders

Onnettomuuden tutkinnan pääsivulla mainitaan, että PTC ei ollut ko. osuudella käytössä, mutta sen asennus oli käynnissä:

https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/RRD18MR001.aspx
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matkustajajuna on suistunut moottoritielle Yhdysvalloissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina