Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Diesel veturit Suomessa nyt ja tulevaisuudessa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« : Joulukuu 19, 2017, 18:23:38 »

Olen tässä pohtinut, mikä on tulevaisuus VR:n diesel vetureilla (Dv12, Dr14, Dr16)? Kuten tiedämme VR ollaan pilkkomassa osiin, josta kalusto saisi oman yhtiön. Tämän päivän vanhoilla diesel vetureilla hoidetaan suurimmaksi osaksi tavaraliikennettä ja päivystys ja eri ratapihatöitä, myös henkilöliikennettä vielä joltain osin.

Mutta onko tulevaisuus vain yhden diesel veturimallin varassa vai tarvitaanko useimpia malleja eri tehtäviin, kuten nyt? ja tuleeko tuleva veturimalli olemaan puhdas diesel vai jonkin sortin hybridmalli? Itse olen vahvasti sitä mieltä että nykyisen diesel kaluston korvaaja on yhden valmistajan sarjatuotantoveturi ja hybrid. Tämäkin veturimalli joudutaan räätälöimään Suomen rataverkko -ja olosuhteisiin sopivaksi.

Tässäkin olisi kotimaisella Transtech:llä oiva tilaisuus näyttää taitonsa, mutta viime aikaisten tarjousten ulkopuolelle jäänti taitaa tässäkin tapauksessa toteutua. On se kumma kun, kotimaassa on ensiluokkaista junakalustoa valmistava yritys niin se halutaan tarkoituksella jättää kilpailutuksen ulkopuolelle.   
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2017, 21:20:52 »

Transtechin osalta täytyy muistaa sen olevan osa Skodaa. Konsernissa kajaanilaisten tehtävänä ei taida olla vetureiden kehittäminen ja rakentaminen. Toki se voi toimia toiseenkin suuntaan eli Transtechillä olisi ison konsernin osaaminen tukenaan. Vaikea sanoa täysin ulkopuolisena kumpiko on todellisuutta.

Ostajat taitavat nykyään haluta referenssejä, eivätkä halua protoihin sotkeutua. Sekin on ymmärrettävää nykyisessä avoimessa maailmassa, jossa ulkomailtakin saa vapaasti ostaa kalustoa.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2017, 22:06:54 »

Olen tässä pohtinut, mikä on tulevaisuus VR:n diesel vetureilla (Dv12, Dr14, Dr16)? Kuten tiedämme VR ollaan pilkkomassa osiin, josta kalusto saisi oman yhtiön. Tämän päivän vanhoilla diesel vetureilla hoidetaan suurimmaksi osaksi tavaraliikennettä ja päivystys ja eri ratapihatöitä, myös henkilöliikennettä vielä joltain osin.

Mutta onko tulevaisuus vain yhden diesel veturimallin varassa vai tarvitaanko useimpia malleja eri tehtäviin, kuten nyt? ja tuleeko tuleva veturimalli olemaan puhdas diesel vai jonkin sortin hybridmalli? Itse olen vahvasti sitä mieltä että nykyisen diesel kaluston korvaaja on yhden valmistajan sarjatuotantoveturi ja hybrid. Tämäkin veturimalli joudutaan räätälöimään Suomen rataverkko -ja olosuhteisiin sopivaksi.

Tässäkin olisi kotimaisella Transtech:llä oiva tilaisuus näyttää taitonsa, mutta viime aikaisten tarjousten ulkopuolelle jäänti taitaa tässäkin tapauksessa toteutua. On se kumma kun, kotimaassa on ensiluokkaista junakalustoa valmistava yritys niin se halutaan tarkoituksella jättää kilpailutuksen ulkopuolelle.   


Nimenomaan VR yritti hankkia kotimaisia koneita Teräapyörältä vaihtotöihin, mutta tulos taisi olla kallis pannukakku. Tällä kertaa taidetaan mennä varmemmin kautta ja dieseleillä mennään.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2017, 00:46:57 »

Transtechin osalta täytyy muistaa sen olevan osa Skodaa. Konsernissa kajaanilaisten tehtävänä ei taida olla vetureiden kehittäminen ja rakentaminen. Toki se voi toimia toiseenkin suuntaan eli Transtechillä olisi ison konsernin osaaminen tukenaan. Vaikea sanoa täysin ulkopuolisena kumpiko on todellisuutta.

Ostajat taitavat nykyään haluta referenssejä, eivätkä halua protoihin sotkeutua. Sekin on ymmärrettävää nykyisessä avoimessa maailmassa, jossa ulkomailtakin saa vapaasti ostaa kalustoa.

Jostakin nämä eurooppalaiset kalustovalmistajat ovat lähteneet, eli heilläkin on ollut protoja. Ilman protoja ei kehity tai valmistu mitään uutta.

Mutta hyvä pointti tarkentaa Transtech:n omistuspohja, kun itseltä se jäi mainitsematta. Mutta tosiaan eihän Transtech olisi huono suunnitelemaan, kehittämään tai mahdollisesti kokoamaan veturia pohjoisiin tarpeisiin. Onhan tehdas itsekin pohjoisessa, jossa on tietoa ja tuntemusta, mitä tälläiselta veturilta vaaditaan, olkoon se sitten sähkö tai diesel -koneinen. Tässä kyllä Skodan omistus tulisi hyötykäyttöön ja kummatkin hyötyisi kehitystyöstä. Ja eihän se voi olla niin että VR yhtiönä rupeaisi määräämään mitä Transtech tekisi. Koska siltä tämä viime aikanen toiminta ainakin itsestäni näyttää, vaikka VR tilaa kaikki 2-kerrosvaunut Transtech:ä. 
tallennettu
Maija Raasakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2018, 15:55:47 »

Tähän liittyen, mitkä kaikki dieselveturityypit ovat tällä hetkellä vielä käytössä? Dv12, Dr16, Dr18... ?
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 192


« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2018, 16:18:49 »

Tähän liittyen, mitkä kaikki dieselveturityypit ovat tällä hetkellä vielä käytössä? Dv12, Dr16, Dr18... ?

Dr14 lisäksi löytyy muutama Tve4 ja Tve5 jotka ovat käytännössä pelkästään varikkojen vaihtotyö vetureita. Lisäksi on teollisuuslaitosten omia vetureita, mutta niistä minulla ei ole tarkkaa tietoa. Onkohan tästä apua: https://julia.dy.fi/rollingstock ?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Diesel veturit Suomessa nyt ja tulevaisuudessa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina