Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tulosta takova VR palauttaa valtiolle 100 miljoonaa euroa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« : Joulukuu 21, 2017, 18:48:20 »

VR maksaa valtiolle aikaisemmin viime vuoden tuloksesta tulouttamansa 90 M€:n osingon lisäksi 100M€ pääomanpalautusta. Lisäksi se siirtää eri ratahankkeiden jäljellä olevan tasearvon, yhteensä 49,5 miljoonaa euroa, oikeuksineen kirjanpitoarvosta pääomanpalautuksena valtiolle.
Noinkohan valtion velanotto kääntyy laskuun VR:n tilityksin Hymyilee
 https://yle.fi/uutiset/3-9988740
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 256


« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2017, 15:37:30 »

VR maksaa valtiolle aikaisemmin viime vuoden tuloksesta tulouttamansa 90 M€:n osingon lisäksi 100M€ pääomanpalautusta. Lisäksi se siirtää eri ratahankkeiden jäljellä olevan tasearvon, yhteensä 49,5 miljoonaa euroa, oikeuksineen kirjanpitoarvosta pääomanpalautuksena valtiolle.
Noinkohan valtion velanotto kääntyy laskuun VR:n tilityksin Hymyilee
 https://yle.fi/uutiset/3-9988740

Tämähän vain todistaa, että VR tosiasiallisesti on virallisen verotuksen jatke. Siksi sillä ei pitäisi olla nokan koputtamista siitä, että valtio puuttuu sen asioihin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 589


« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2017, 17:43:30 »

Jos VR:n tuloutuksista vähennetään ratojen ylläpitokustannukset, paljonko valtio jää voitolle?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1593


« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2017, 19:07:10 »

Jos VR:n tuloutuksista vähennetään ratojen ylläpitokustannukset, paljonko valtio jää voitolle?

Vuoden 2016 radanpidon alijäämä on ratamaksun jälkeen -401,7 miljoonaa euroa, joten valtio ei jää tässä vielä voitolle.

Ratamaksun kustannusvastaavuus oli vuonna 2016 vain 9,6 %. Tätä liikennemuotoa siis tuetaan voimakkaasti valtion taholta.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2017, 23:37:05 »

Kannattaa muistaa, että vaikka VR tulouttaakin varoja valtiolle, tukee valtio puolestaan VR:n toimintaa mm. ostoliikenteellä.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #5 : Joulukuu 23, 2017, 11:56:56 »

Kannattaa muistaa, että vaikka VR tulouttaakin varoja valtiolle, tukee valtio puolestaan VR:n toimintaa mm. ostoliikenteellä.
Tällainen on maailma linja-autoliikeneessäkin, yhteiskunta tukee ostoillaan monia linjoja. Joku minua tietävämpi varmaan osaa sanoa, paljonko linja-autoyritykset tulouttavat yhteiskunnalle tuloksestaan.
Samoin varustamoille maksetaan tukea, että suomalaiset saisivat edullisempia lippuja päästäkseen Viroon ostamaan halvempia alkoholituotteita.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 256


« Vastaus #6 : Joulukuu 23, 2017, 11:57:44 »

Kannattaa muistaa, että vaikka VR tulouttaakin varoja valtiolle, tukee valtio puolestaan VR:n toimintaa mm. ostoliikenteellä.

Ostoliikenteen osuus on murto-osa tuloutuksista. Valtion voisi omistajana aivan hyvin vain määrätä ajamaan nykyistä ostoliikennettä ilman siihen liittyviä näennäisostamista.

Kaikki nämä edestakaisin liikkuvat rahaerät on tarkoitettu hämärtämään VR:n luonnetta osana valtiontaloutta. Sitähän se on näennäisestä osakeyhtiömuodostaan huolimatta. Vastaavia muita piiloverotusinstrumentteja ovat muun muassa kunnalliset vesilaitokset, jotka on naamioitu liikelaitoksiksi.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #7 : Joulukuu 23, 2017, 17:15:53 »

Ostoliikenteen osuus on murto-osa tuloutuksista. Valtion voisi omistajana aivan hyvin vain määrätä ajamaan nykyistä ostoliikennettä ilman siihen liittyviä näennäisostamista.
Mutta nythän tämä ongelma tulee poistumaan, kun VR häviää raskaana valtionlaitoksena kaikki kilpailutukset ja kevyesti hallinnoidut edulliset yksityiset operaattorit alkavat huolehtimaan henkilöliikenteessä. Ei tarvita enää ostoliikennettä kun lipputulot riittävät kattamaan operointikulut voittoineen ja kaikilla meillä täällä on yksi nillityksen aihe vähemmän Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1593


« Vastaus #8 : Joulukuu 23, 2017, 17:47:40 »

Ostoliikenteen osuus on murto-osa tuloutuksista. Valtion voisi omistajana aivan hyvin vain määrätä ajamaan nykyistä ostoliikennettä ilman siihen liittyviä näennäisostamista.
Mutta nythän tämä ongelma tulee poistumaan, kun VR häviää raskaana valtionlaitoksena kaikki kilpailutukset ja kevyesti hallinnoidut edulliset yksityiset operaattorit alkavat huolehtimaan henkilöliikenteessä. Ei tarvita enää ostoliikennettä kun lipputulot riittävät kattamaan operointikulut voittoineen ja kaikilla meillä täällä on yksi nillityksen aihe vähemmän Hymyilee

Jossain vaiheessa epäilemättä kaikille osapuolille selviää, että junat eivät kulje ilman matkustajia ja/tai ilman tukea.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #9 : Joulukuu 26, 2017, 14:14:09 »

Jaahas,VR tulouttaa valtiolle.Minnehän nämä suuresti himoitut yksityiset tulouttaa? Elikkä me maksetaan radanpito edelleenkin mutta tulot menee muualle.Hienoa liiketoimintaa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 589


« Vastaus #10 : Joulukuu 26, 2017, 16:02:31 »

Ratamaksu tuotti viime vuonna 40 miljonaa.Kai tätä yksityisetkin maksaa.

http://www.rautatiemarkkinoille.fi/ratamaksujarjestelma
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1593


« Vastaus #11 : Joulukuu 26, 2017, 22:46:01 »

Ratamaksu tuotti viime vuonna 40 miljonaa.Kai tätä yksityisetkin maksaa.

http://www.rautatiemarkkinoille.fi/ratamaksujarjestelma

Maksaa. Mutta ratamaksu ei paljoa tunnu missään sillä sen kattavuus todellisista kuluista on alle 10% valtion maksaessa loput 90% kuluista. Yksityiset taas tulouttaa toki itselleen, mikä on aivan oikein. Niin maailma pyörii.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #12 : Joulukuu 27, 2017, 18:13:19 »

Veikkaan "tuloutusvelvoitteen" siirtyvän pilkotulta VR:ltä uudelle muodostettavalle kalustoyhtiölle. Tältähän ovat liikennöivät operaattorit "velvoitettu" (jos oikein muistan) liisaamaan kaluston käyttöönsä.
tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 776


« Vastaus #13 : Joulukuu 27, 2017, 21:17:48 »

Veikkaan "tuloutusvelvoitteen" siirtyvän pilkotulta VR:ltä uudelle muodostettavalle kalustoyhtiölle. Tältähän ovat liikennöivät operaattorit "velvoitettu" (jos oikein muistan) liisaamaan kaluston käyttöönsä.
Onko se näin, jos uusi tulokas tuleekin omalla varta vasten hankitulla kalustollaan Suomeen? Kai sekin on mahdollista?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #14 : Joulukuu 27, 2017, 21:25:25 »

Onkohan missään uutisoitu mihin VR:n sijoitussalkku menee?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1578


« Vastaus #15 : Joulukuu 27, 2017, 23:31:30 »

Veikkaan "tuloutusvelvoitteen" siirtyvän pilkotulta VR:ltä uudelle muodostettavalle kalustoyhtiölle. Tältähän ovat liikennöivät operaattorit "velvoitettu" (jos oikein muistan) liisaamaan kaluston käyttöönsä.
Mikäli kiinteistöt ja maa-alueet erotetaan omaan yhtiöönsä Ruotsin Jernhusenin tapaan, laittaisin omat panokseni mieluummin sille. Tuskin nyt kaluston omistaminen ja käyttö tänä päivänä tuottaa kymmeniä miljoonia tuloutettavaksi takaisin valtion kassaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1593


« Vastaus #16 : Joulukuu 27, 2017, 23:41:59 »

Veikkaan "tuloutusvelvoitteen" siirtyvän pilkotulta VR:ltä uudelle muodostettavalle kalustoyhtiölle. Tältähän ovat liikennöivät operaattorit "velvoitettu" (jos oikein muistan) liisaamaan kaluston käyttöönsä.
Mikäli kiinteistöt ja maa-alueet erotetaan omaan yhtiöönsä Ruotsin Jernhusenin tapaan, laittaisin omat panokseni mieluummin sille. Tuskin nyt kaluston omistaminen ja käyttö tänä päivänä tuottaa kymmeniä miljoonia tuloutettavaksi takaisin valtion kassaan.

Ainakin Britanniassa juuri kalustopankit kerää suurimmat voitot alalla. Asemien ylläpito ja liikennöinti sen sijaan ei ole erityisen kannattavaa bisnestä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tulosta takova VR palauttaa valtiolle 100 miljoonaa euroa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina