Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Turussa ennakoidaan tunnin junayhteyttä Helsinkiin – ratapiha-alue uusiksi.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 373


« : Tammikuu 04, 2018, 10:50:22 »

https://yle.fi/uutiset/3-10004071
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2018, 13:44:45 »

Uutisen ELSAa koskevassa osuudessa on linkattu edelleen Helsingin Uutisten uutiseen, jossa mainitaan "Ratalinja erkanee rantaradasta Espoon Kauklahden jälkeen ja ylittää Turunväylän Ämmässuon liittymän lähellä."

Tämä on toki totta jos asiaa tarkastelee rantarataa pitkin Helsingin suuntaan, mutta mielestäni muotoilu antaa käsityksen, että ELSA tekisi tolkuttoman U-mutkan Kauklahden ympäri. Todellisuudessahan kaikissa alustavissa suunnitelmissa ratalinja erkanee Espoon Keskuksen ja Kauklahden välillä.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2018, 00:04:13 »

Kohtuullisen suoran linjauksen Lohjalle ei tarvitsisi käydä Turun väylän pohjoispuolella. Onko sinne menon ajatuksena käydä Nummelassa ennen Lohjaa ?
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2018, 01:28:11 »

Kohtuullisen suoran linjauksen Lohjalle ei tarvitsisi käydä Turun väylän pohjoispuolella. Onko sinne menon ajatuksena käydä Nummelassa ennen Lohjaa ?

Ei, sillä rata ei itse asiassa suunnitelmissa kulje sen paremmin Nummelaan kuin Lohjallekaan, vaan se seurailee kaikissa linjausvaihtoehdoissa moottoritien maastokäytävää jonkin matkaa Lohjan länsipuolelle asti - maakuntakaavan varausvaihtoehdossa aina Suomusjärvelle asti. Sekä Nummelaa että Lohjaa palveleva kaukoliikenne vaatii siis liityntäliikentettä. Tässä palvelisi Lohjan osalta sinne asti ulottuva lähiliikenne. ELSA-radalle on suunniteltu aseman paikka juuri ennen raidetta, joka yhdistäisi ELSAn Helsingin suunnan Hyvinkää-Hanko-radan Hangon (eli myös Lohjan) suuntaan. Muutenhan radat risteäisivät toki sillalla.

Se ettei rata linjautuisi kummankaan taajaman kautta, on toki ymmärrettävää vesistöjen takia. Syy siihen, miksi se Espoon Keskuksen jälkeen koukkaa kulkemaan moottoritien läheisyyteen, on se, että linjauksessa varaudutaan pääkaupunkiseudun laajenemiseen siten, että uusia alueita palvelisivat sekä rautatie- että moottoritieväylät. Ennen Lohjaa on kartalle hahmoteltu useampia mahdollisia asemapaikkoja, yksi toki Veikkolaan, jossa taajama jo sijaitsee.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Turussa ennakoidaan tunnin junayhteyttä Helsinkiin – ratapiha-alue uusiksi.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina