Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Saksassa päätös yhdeksän Euron paikallisliikennetaksasta!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« : Huhtikuu 04, 2022, 13:21:22 »

Hallituksen mukaan paikallisliikenteestä(ÖPNV) on tehty päätös yhdeksän Euron lipusta joka on voimassa kolme kuukautta.Toi
menpiteisiin on johtanut huomattava inflaatio ja liikkumisen kalleus energiahintojen nousun jälkeen..Asianomainen ministeri on ilmoittanut että lippu on kaikissa osavaltioissa saatavana viimeistään 1.6.22 (.Zeit)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2022, 13:38:57 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2022, 16:35:02 »

Missähän viipyy Suomen vastaavat helpotukset veronmaksajalle?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2022, 22:25:37 »

Koskahan meillä kansalaiselle tulee helpotuksia?
tallennettu
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2022, 20:45:32 »

9 euron lippu on voimassa kuukaudeksi kerrallaan, tai siis ostopäivästä kyseisen kuukauden loppuun. Voit siis ostaa lipun joko kesä- heinä- tai elokuun ajaksi. Lipulla voi makustaa kaikissa "Regional" junissa, voimassa myös näissä nopeissa RE (Regional Express), ei kuitenkaan InterCity eikä ICE:ssä. Käytännössä voit siis tulla lentäen esimerkiksi Berliiniin, ja sitten yhdeksällä eurolla voit jatkaa vaikkapa Ranskan tai Sveitsin rajaan asti. Matkan aikana voit tehdä taukoja niin paljon kuin haluat ja kaikissa kaupungeissa voit käyttää busseja, ratikoita, metroa, S-Bahneja ja niin edelleen. Ja tietysti samalla 9 € lipulla takaisin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2022, 21:50:56 »

Missähän viipyy Suomen vastaavat helpotukset veronmaksajalle?

Ei varmasti ole tulossa, mutta VR näkyy palauttaneen hinnat aikaan ennen Onnibussia.

Aika suolaisia hintoja ja kaikki lisämaksulliset palvelut ainakin maksavat hunajaa. Sitä jo oppi extra-luokan vakiokäyttäjäksi ennen kulkutaudin saapumista.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2022, 04:51:30 »

Missähän viipyy Suomen vastaavat helpotukset veronmaksajalle?

Ei varmasti ole tulossa, mutta VR näkyy palauttaneen hinnat aikaan ennen Onnibussia.

Aika suolaisia hintoja ja kaikki lisämaksulliset palvelut ainakin maksavat hunajaa. Sitä jo oppi extra-luokan vakiokäyttäjäksi ennen kulkutaudin saapumista.
Eikös VRn mainoslause ollut Pysyvästi lasketut hinnat?
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2022, 23:00:18 »

[..]. Käytännössä voit siis tulla lentäen esimerkiksi Berliiniin, ja sitten yhdeksällä eurolla voit jatkaa [...]

Periaatteessa 9 €:n lipun idea on olla helpotus veronmaksajalle / palautus nousseesta energiaveroista. Siis ei suunnattu turisteille.

Siitä, tuleeko henkilösyystodistus ja minkälainen pakolliseksi ei ole vielä päätöksiä. Ei ainakaan vielä muutama päivä sitten, en ole ehtinyt lukemaan ihan viimeisiä uutisia, paitsi otsikoita, että rahoituksesta riidellään.

Itse arvaisin, että se on aika hankala säätää minkälaisia henkilösyystodistuksia edes kelpaisivat, koska Saksassa on paljon ulkomaalaisia veronmaksajia. Ja sitten melkein mahdotonta tarkistaa kentällä. Veikkaisin, ettei rajoituksia tule. Toisaalta ei saa koskaan aliarvioida byrokraatteja ja poliitikkoja, minkälaisiin monimutkaisiin ratkaisuihin he saattavat päättyä.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2022, 21:26:32 »

Päätös lipusta syntyi tänään (tähän asti se oli vain hallituksen lupaus, mutta rahoituksesta oli syntynyt riitaa eikä lain läpimenosta ole voitu olla ihan varma).

Ostorajoituksia (vain Saksan asukkaille tms.) ilmeisesti ei ole.

https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2022, 00:36:11 »

Enää 4 päivää, mutta säännöt eivät ole vieläkään selviä. Yksi ongelma ovat junat, joilla on sekä kaukoliikenteen että lähiliikenteen numero. Yleisesti niissä lähiliikenteen liput kelpavat. Mutta nyt Deutsche Bahn on keksinyt poikkeuksen, että 9-EUR lippu ei kelpaakaan. Paitsi, jos osavalto maksaa heille erikseen. Baden-Württemberg on suostunut maksamaan linjalla Stuttgart - Konstanz. Mutta muut osavaltiot eivät ole vielä päättäneet.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #9 : Heinäkuu 12, 2022, 20:01:42 »

Saksan hallitus haluaa jatkaa 9Euron lippua jatkossa 29Euron lipulla(Die Zeit)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2022, 12:41:09 »

Saksassa kuluttajaliike haluaa jatkoa 9n Euron lipulle ja ehdottaa jatkossa 29n Euron lippua.(Welt de)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2022, 19:16:07 »

Kokonaisuudessaan 52miljoonaa 9Euro lippua on myyty (Die Zeit)
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2022, 14:00:26 »

Idea oli hyvä mutta 9€ oli ehkä turhan edullinen. Itse kokeilin lippua myös ja olihan se kätevä ja edullinen mutta aiheutti ilmeisesti aikamoista ruuhkaa. Ei siinä, on junat ollut täynnä myös Tsekeissä ja Slovakiassa nyt kun olen viime päivinä matkustanut niissä maissa.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #13 : Lokakuu 14, 2022, 13:32:31 »

Saksassa maan  liikennehallinto ehdottaa 49n Euron paikallisliikennelippua menestyksekkään 9n Euron matkalipun jatkoksi.
Lopullinen päätös tehdään kun saadaan yhteinen  päätös lipun rahoittajatahoista,(Welt de)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1569


« Vastaus #14 : Tammikuu 27, 2023, 21:55:48 »

Saksassa maan  liikennehallinto ehdottaa 49n Euron paikallisliikennelippua menestyksekkään 9n Euron matkalipun jatkoksi.
Lopullinen päätös tehdään kun saadaan yhteinen  päätös lipun rahoittajatahoista,(Welt de)
Saksan liittovaltiot ovat päässeet yhteisymmärrykseen 49n Euron paikallisliikennetaksasta kuukausilipulle joka seuraa 9n Euron paikallislippua. muutos tulee voimaan 1.5.23 (Die Welt)
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2023, 00:09:58 »

9-Euron-lipun tapauksessa päätöksestä voimassaolon alkuun meni ennätyslyhyet 2 kuukautta.

Vaikka ei ylitäysistä junista ja muista ongelmista ollut kokonaan vältetty, lopussa sitä nähtiin enimmäkseen menestyksenä ja jatkosta jossain muodossa päätettiin poliittisella tasolla heti viime syksyllä. Käytännössä kesti kuitenkin pitemmin. Vasta tänään päätös saa parlamentin toisen kamarin sinetin: 49 Euron kuukausilippu tulee kahden vuoden kokeiluksi nyt toukokuusta alkaen. Myynti alkaa heti maanantaina.

Siis 49 Euroa kuukaudessa koko Saksan lähiliikenne. Ja tällä kerta ei vain kesäksi, kun monet ovat pitempi lomalla. Jos ajattelee, että monet työmatkalaiset maksavat nyt yli tuplasti niin paljon rajoitetummasta voimassaoloalueesta, kyse on merkittävästä halpuutuskampanjasta. Osa rahoituksesta onkin vielä auki ja siitä pitää päättää niiden kahden vuoden kokeiluaikana.

Toimeentulontuen saajille, opiskelijoille, työsuhdelipuille, polkupyörille, koirille jne. on lukuisia alennushintoja 0 Eurosta 39 Euroon. Mutta ne ovat osavaltiokohtaisia tai vielä paikallisimpia. Tuossa suhteessa hintaviidakko jatkuu ja se on vähän tuurista kiinni, missä sattuu asumaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2023, 01:31:06 kirjoittanut Uwe Geuder » tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #16 : Toukokuu 22, 2023, 13:56:30 »

49 Euron kuukausilippu tulee kahden vuoden kokeiluksi nyt toukokuusta alkaen. Myynti alkaa heti maanantaina.

Siis 49 Euroa kuukaudessa koko Saksan lähiliikenne.

Jos joku suunnittelee ostamaan Deutschlandticketin (49 €) lomamatkaa varten, pitää tietää, että se on ulkomaalaisille hyvin hankalaa. Suuri osa myyjistä vaatii saksalaisen tilinumeron ja tarkistaa luottotiedot. Saksalaisen tilinumeron vaatiminen on kyllä laitonta ja esim. Deutsche Bahn on ennenkin hävinnyt oikeudessa. Saksassa ongelma on tunnettu nimellä IBAN-syrjintää. (Suomen elinkeino on tietysti vielä pahempaa, kun SEPA-suoraveloituksen edut ei myönnetä edes suomalaisille ja lehdistö ei ole tarpeeksi kriittinen, että se huomaisi, kun Suomessa on huonoja palveluita. Onhan pitkät perinteet, että huonommasta laadusta saa Suomessa maksaa enemmän.)

Drehscheibe Online -foorumissa on paljon keskustelua asiasta, mutta varsinaisia kertomuksia siitä, että lippu olisi onnistuneesti ostettu, en ole vielä lukenut. On se varmaan näin, että kynnys kirjoittamaan foorumiin on matalampi, kun on vihainen, ettei saanut ostaa.

Itse en ole vielä yrittänyt. Seuraava matka on juuri kuukausivaihdon yli. Ja kun lipun voimassaoloaika on kalenterikuukausi, se tarkoittaisi kahden lipun osto, kolmeksi päiväksi kumpikin. Jos joku on oikeasti kiinnostunut, voin yrittää auttaa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #17 : Toukokuu 22, 2023, 15:11:51 »

Saksassa ongelma on tunnettu nimellä IBAN-syrjintää. (Suomen elinkeino on tietysti vielä pahempaa, kun SEPA-suoraveloituksen edut ei myönnetä edes suomalaisille ja lehdistö ei ole tarpeeksi kriittinen, että se huomaisi, kun Suomessa on huonoja palveluita. Onhan pitkät perinteet, että huonommasta laadusta saa Suomessa maksaa enemmän.)

SEPA-suoraveloituksen pitäisi ainakin teknisesti olla mahdollinen suomalaiselta tililtä Saksaan. Tämän vaihtoehdon käyttäminen on veloittajasta kiinni.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #18 : Toukokuu 22, 2023, 16:57:19 »

SEPA-suoraveloituksen pitäisi ainakin teknisesti olla mahdollinen suomalaiselta tililtä Saksaan. Tämän vaihtoehdon käyttäminen on veloittajasta kiinni.
Näin on. Mutta EU-tuomioistuin on päättänyt, että jos tarjoaa SEPA-suoraveloitusta, se on sitten tarjottavaa asiakkaille koko SEPA-alueella.  Käytännössä syrjintää jatkuu kuitenkin laajasti. Toisin kuin Suomessa Saksassa SEPA-suoraveloitus on laajasti käytössä, mikään kansallinen järjestelmä ei ole enää olemassakaan. Deutschlandticketille SEPA-suoraveloitus on maksutapa varmaan 99% tapauksista.

(Se oli kummallista: Kun SEPA tuli, suomalaiset pankit väittivät, että edulliset suomalaiset pankkikortit ei saisi enää käyttää, koska ne eivät olleet SEPA-yhteensopivia. Mutta samalla he keksivät kansallista e-laskutusta. Mielestäni vain siksi, koska SEPA-suoraveloitus olisi merkittävästi parantanut kuluttujan oikeuksia.)

Itse olen onnistunut käyttämään SEPA-suoraveloitusta suomalaisella tililläni 3 kertaa SEPA:n voimassaolon aikana. Kerran ranskalaisen firman kanssa, 2 kertaa saksalaisen firman kanssa (josta toinen käytti kuitenkin maksuvälittäjän Luxemburgista). Joka kerta suomalainen pankki otti yhteyttä tyylillä, tuo on huonoa, haluatko todella maksaa laskuasi. Joka kertaa piti tehdä pankin kanssa vielä erikseen sopimus. Ei maksanut mitään, mutta oli lähinnä huvittavaa, kuinka pankissa suhtaudutaan SEPA:an, että tehdään jokaisesta maksusta vielä käsitöitä. Jos tulee epämääräinen luottokorttimaksu ulkomailta, en ole vielä kuullut, että pankki olisi huolissaan, että haluatko todella maksaa. Nykyisin en välttämättä yritä, jos on muita vaihtoehtoja, koska tiedän, että se voi kohtalaisella todennäköisyydellä epäonnistua jo veloittajan puolesta ja viimeistään Suomessa se vaatii vielä vaivannäḱöä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Saksassa päätös yhdeksän Euron paikallisliikennetaksasta!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina