Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Latvian rautatiet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« : Tammikuu 04, 2018, 19:31:01 »



Kartassa on merkitty punaisella matkustajaliikenteen käytössä olevat radat. Mitä paksumpi viiva, sitä enemmän junia päivässä liikennöi radalla.

Jelgava-Liepaja-rata on merkitty katkoviivalla, koska sillä välillä kulkee vain kaksi junaa viikossa, perjantaina Riiasta Liepajaan ja sunnuntaina takaisin. Tämä on yllättävän vähän. Toiseen suurehkoon rannikkokaupunkiin Ventspilsiin ei ole matkustajaliikennettä ollenkaan.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2018, 19:42:51 »

Eniten ihmetyttää Riika-Liepaja, sillä välillä kulkee yli 20 bussia/päivä. Eikö junille ole kysyntää kuin perjantai- ja sunnuntai-iltaisin? Riika-Plavinas-Madona-välillä kulkee yksi juna päivässä, joka toinen päivä Riikasta Madonaan, joka toinen päivä toisin päin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2520


« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2018, 08:15:37 »

Siinä olisi markkinarakoa Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1515


« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2018, 23:43:04 »

Jelgava-Liepaja ja Tukums-Ventspils lakkautettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2001. Vuosina 2007-08 liikennettä jälleen elvytettiin, Ventspils ja Liepaja saivat molemmat jokapäiväiset junaparit takaisin. Vuonna 2009 talouskriisin moukaroidessa maailmaa suunta jälleen kääntyi ja tällä kerralla lopetettiin muutakin liikennettä kuin Ventspilsin junapari. Enpä tiennytkään, että Liepajan matkustajaliikenne käsittää enää kaksi junaa viikossa. Viimeksi asiaa tutkiessani menojuna kulki perjantaisin ja sunnuntaisin ja paluujuna maanantaisin ja lauantaisin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2018, 21:58:38 »

Sama ilmiö on myös Virossa. Välillä Tallinna-Pärnu kulkee junia kaksi päivässä kumpaankiin suuntaan, busseja noin 20.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 842


« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2018, 09:24:12 »

Virossa Lellen ja Pärnun välinen rata on huonossa kunnossa (nopeusrajoitukset 60–80 km/t), mikä pidentää nopeimmankin matka-ajan kahteen tuntiin kymmeneen minuuttiin. Linja-autolla pikavuoron matka-aika on tunti ja viisikymmentä minuuttia. Linja-autolla pääsee Pärnussa aivan keskustaan tai ennen sitä olevalle Tallinna maanteen kaukoliikennepysäkille. Rautatiellä pääteasema ei hieman entistä paremmasta paikastaan huolimatta ole paras mahdollinen. Resiinassa 3/2017 s. 82 sitten kerrotaankin, mitä ensi vuonna on odotettavissa. On todennäköistä, että Rail Baltica nostaa junien nopeuksia riittävästi, jotta kotimainenkin junamatkustus tällä välillä tulee houkuttelevammaksi – bussien aikatauluja ei nykyisestä voi kiristää. Liekö Latviassa samantapaisia, infrasta johtuvia syitä?
SKS   
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2520


« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2018, 09:57:31 »

Latviassa on erittäin ymmärrettävät kalustosta riippuvat syyt. Koska anekdoottievidenssi on parasta evedenssiä:

Matkustin Vilnasta Kaunasiin RVR:n sähkömoottorijunalla. Kun saavutettiin 95 km/h nopeus, kyyti oli sellaista höykytystä, ettei ollut lainkaan kivaa. 100 km/h, niin alkoi olla vaikeaa pysyä penkillä. Ja 110 km/h nopeudessa se penkilläpysyminen oli ihan tosissaan hankalaa: sai pitää kädellä kiinni penkinreunasta.
Sitten Kaunasista takaisin uudella kaksikerroksisella Škodalla, sulavan pehmeästi.
Vika ei siis ollut radassa tosiaankaan, vaan kalustossa.

Samoilla Latviassa ajavat yhä. Niin kauan kun ne ovat liikenteessä, ei rautatiematkustaminen ole ihan fiksua hommaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Latvian rautatiet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina