Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kapsu Vartsikassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« : Tammikuu 15, 2018, 20:22:05 »


Nyt löytyi 3:mas kiskoliikennejärjestelmä Vartsikasta. 1:nen on Herttoniemen teollisuusrata, 2:nen on Metro (Roihupelto kuuluu Vartiokylän peruspiiriin). ja 3:mas on tämä kapearaiteinen rautatie. Itse en tästä tiennyt vaikka olen asunut aika lähellä yli 60 vuotta  http://albumit.lasipalatsi.fi/suomi/kuvakortti.html?photo_id=2638&language= (kuvausvuosi 1974) Kuvan kommenttien mukaan kiskot johtivat Linnavuorentien ja Linnalahdentien kulmassa sijaitsevalle pienelle sahalle, joka oli toiminnassa ainakin 50-luvulle. Se sijaitsi ortoilmakuvan alareunassa olevassa ”metsikössä”.  http://kartta.hel.fi/link/3WPQ7E  Rataa/ratapohjaa ei kyllä näy missään vuosien 1943-1976 ortoilmakuvissa? Sahan tukkikuljetukset hoidettiin kommentoijan mukaan tällä kapearaiteisella radalla. Voi olla myös mahdollista että 1910-luvun linnoitustöissä on ollut kapsuja käytössä, niitä oli tämäkin alueen lähistöllä useita.

Näillä pelloilla viljeltiin entisaikoina pääasiassa perunaa, josta sadosta leijonanosa käytettiin pontikankeittoon, itse keittämö sijaitsee kuvan yläreunassa keskellä, kivinen rakennus on vieläkin olemassa. Pontikankeitto (1500 luvulta) oli aivan laillista vuoteen 1866, jolloin se muuttui laittomaksi, lupia siihen myönnettiin harkinnan mukaan. Muurattujen pannujen lupia annettiin pääasiassa pappiloille??, joillekin jopa 2 lupaa, se oli tuotantokyvyltään suurempi. Pienemmille toimijoille myönnettiin lupia pienempi tuottoisille metallirakenteisille pannuille. Tämä pontikkatehdas kuului paikalliselle suurmaanomistajalle.







tallennettu

Skiffari 40
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2018, 15:44:10 »

Kuvan raidetta ei ole sorastettu. Se on siirrettävä, väliaikainen. Sopii hyvin sahalle. Harva saha toimi noihin aikoihin ilman raiteita.       
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kapsu Vartsikassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina