Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Interrail  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« : Tammikuu 18, 2018, 18:51:21 »

Onko interrail-lipussa paljoakaan järkeä, kun nykyään kuulemma täytyy melkein joka junaan Euroopassa ostaa paikkalippu interrail-lipun lisäksi. Ainakin Länsi-Euroopassa. Ja ne paikkaliput eivät aina ole halpoja.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2018, 19:39:11 kirjoittanut Vesa Höijer » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2018, 21:22:52 »

Viimeiset kokemukseni asiasta ovat syksyltä 2011. Silloinkin yritettiin etukäteen kovasti kaupitella vaikka mitä paikkalippuja, mutta taisinkohan lopulta peräti kahteen junaan ostaa paikkalipun lähes 5000 km:n kierroksella. Riippuu paljon junista, joita haluaa käyttää. Jos haluaa reissata suurnopeusjunilla ristiin rastiin, paikkalippuja varmaan tarvitaan, mutta onneksi radoilla kulkee paljon muitakin junia.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2018, 22:04:27 »

Saksassa ja Tanskassa ei tarvita paikkalippua mutta voi varata 3-5 € hintaan.

Britanniassa ei tarvita myöskään ja varaaminen onnistuu ilmaiseksi.

Ruotsin junissa ja Ranskan suurnopeusjunissa paikkalippu on pakollinen
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2018, 23:46:45 »

Ruotsin junissa ja Ranskan suurnopeusjunissa paikkalippu on pakollinen
Ei tuo nyt noin kategorisesti Ruotsin osalta mene. Varsin suurella osalla rataverkosta on tarjolla lääninliikennettä, jossa ei edes ole numeroituja paikkoja saati että niitä tarvitsisi varata. Tarkoititko kenties SJ:n kaukojunia?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2018, 23:59:03 »

Ruotsin junissa ja Ranskan suurnopeusjunissa paikkalippu on pakollinen
Ei tuo nyt noin kategorisesti Ruotsin osalta mene. Varsin suurella osalla rataverkosta on tarjolla lääninliikennettä, jossa ei edes ole numeroituja paikkoja saati että niitä tarvitsisi varata. Tarkoititko kenties SJ:n kaukojunia?

Joo SJ:n kaukojunia meinasinkin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2018, 17:12:17 »

Mutta ilman paikkalippua ei välttämättä saa istumapaikkaa. Ja tuo 15 matkapäivää 30 päivän aikana on kyllä edullinen, mutta ehkä vähän hankala, kun täytyy pitää kirjaa matkoista.

tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2018, 18:21:31 »

Varsin perusteellinen opastus interrailista ja sen käytöstä löytyy sivulta https://www.seat61.com/InterRail-pass-guide.htm
Siellä on myös neuvoja milloin interrail kannattaa hankkia ja milloin ei.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2018, 00:01:21 »

Mutta ilman paikkalippua ei välttämättä saa istumapaikkaa.

Jos matkustaa yksin, se riski on aika pieni. Kesän lomasesongin aikana matkustin München – Venetsia  Eurocity -junalla. Juna oli varattu aika täyteen, mutta onneksi Saksassa ilmoitetaan jokaisella paikalla, mistä mihin se on varattu. Löytyi sopiva istumapaikka, joka oli varattu vasta väliasemasta, joka oli 20 minuuttia ennen sitä väliasemaa, jossa minä jäin pois. Ei sitten edes tullut hytin kaikki paikan varanneita, en edes joutunut etsiä uuttaa paikkaa viime 20:ksi minuutiksi.

Paluumatkalla oli eräs italialainen paikallisjuna, jossa oli suhteellisen paljon ykkösluokka, mutta vain 2 toisen luokan kaksikerrosvaunua. Oli aika täynnä. Mutta onneksi monet laittavat laukut istuimelle. Kun rohkeasti autoin laukkujen siirron kanssa, sain sielläkin istumapaikan.

Amsterdamista  Brysseliin olen matkustanut toisella Talysilla, kuin mihin minulla oli lippu varauksineen (se oli sallittu konduktöörin, anteeksi junamanagerin suostumuksella). Vapaita paikkoja löytyi hyvin.  Toisaalta ehkä suostumus olisi jäänyt muuten saamatta.

Saksan kaukojunissa en varaa koskaan, vaikka oltaisiinkin kahdestaan. Aina on saatu istumapaikkoja ja vierekkäin.  (Jos on joku iso messu tai jalkapallo-ottelu, sitten voi hyvinkin epäonnistua.)   

En tiedä, onko maita, joissa riski on isompi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2018, 01:17:02 »

En tiedä, onko maita, joissa riski on isompi.

Voin todeta, että Britanniassa vallitsee perjantaisin ja sunnuntaisin hillitön ryysis useissa junavuoroissa. Jopa 1. luokassa on havaittavissa tilan ahtautta. Kannattaa ehdottomasti varata ennakkoon paikka.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2018, 08:56:47 »

Saksassa on tosiaan kätevä merkintätapa ainakin IC- ja IC-junissa eli istuimen kohdalla näkee, mille välille se on varattu. Tilanne voi toki muuttua matkan aikana - matkan alussa vapaana ollut istuin muuttuu varatuksi.

Ykkösluokassa on yleensä hieman väljempää. Ainakin Itävallan IC-junissa sisustus on ykkösluokassa joskus jopa ylellistä. Entisissä itäblokin maissa ykkösluokan vaunut ovat olleet siisteydeltään huomattavasti paremmassa kunnossa kuin kakkosluokan vaunut. Joissain maissa paikallisjunissa ei välttämättä ole edes tarjolla ykkösluokkaa.

Ainakin Saksassa kannattaa varautua siihen, että viikonloppuisin ja etenkin juhlapyhien aikaan jopa ICE -junat saattavat tarjota vain seisomapaikkoja. Matkalaukkujen runsas määrä lisää vain tungoksen tuntua.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2018, 20:33:51 »

Kenellekähän rahat Interrail-lipusta menevät? Saako VR pitää kaikki Suomessa myydyistä lipuista saamansa tulot? Jaetaanko rahat jotenkin eri yhtiöiden kesken?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Elokuu 13, 2018, 22:17:05 »

Kenellekähän rahat Interrail-lipusta menevät? Saako VR pitää kaikki Suomessa myydyistä lipuista saamansa tulot? Jaetaanko rahat jotenkin eri yhtiöiden kesken?

Interrail-lipun mukana tulevaan lomakkeeseen kirjataan ne junat, joilla on matkustettu. Näiden tietojen perusteella tulot jaetaan eri yhtiöille. Myyjä saa provisiona jonkin osuuden (tyypillisesti muutama % lipun hinnasta). Toki kaikki ei palauta sitä lomaketta, joten eri yhtiöiden käyttö arvioidaan jollain tapaa saatujen lomakkeiden tietojen perusteella.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2021, 10:55:27 »

Ostin elämäni ensimmäisen interrail-lipun. Sitä varten pitäisi ladata älypuhelimeen tai tablettiin Rail Planner. Se ei ilmeisesti onnistu ilman että avaan Google-tilin, mitä en haluaisi tehdä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #13 : Marraskuu 26, 2021, 12:33:39 »

Ostin elämäni ensimmäisen interrail-lipun. Sitä varten pitäisi ladata älypuhelimeen tai tablettiin Rail Planner. Se ei ilmeisesti onnistu ilman että avaan Google-tilin, mitä en haluaisi tehdä.

Kylläpä on tehty vaikeaksi. Kannattaisiko hommata jokin halpispuhelin tai kaivaa esiin vanha puhelin jota ei enää käytä?

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Marraskuu 26, 2021, 20:21:18 »

Ostin elämäni ensimmäisen interrail-lipun. Sitä varten pitäisi ladata älypuhelimeen tai tablettiin Rail Planner. Se ei ilmeisesti onnistu ilman että avaan Google-tilin, mitä en haluaisi tehdä.

Kylläpä on tehty vaikeaksi. Kannattaisiko hommata jokin halpispuhelin tai kaivaa esiin vanha puhelin jota ei enää käytä?



Saa tuon saman lipun paperisenakin. Ostettaessa voi valita, miten lippunsa haluaa. Jotkut tahot saattavat myydä lippua vain kännykkäohjelmana toimivana. Ostaessaan lipun, joka toimii kännykkäohjelmana, täytyy asentaa se kännykkäohjelma, jolla lippu aukeaa. Ostettaessa paperilippu riittää, että pitää mukanaan paperilipun.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #15 : Marraskuu 26, 2021, 22:10:37 »

Voiko Interrail-lippuja ostaa jostakin muualtakin kuin Eurail-kaupasta?

Mutta hankin Google-tilin, ja tuo sovellus tuntuu ihan kätevältä. Luulin että kun avaan Google-tilin, se "varmuuskopioi" itselleen kaikki kuvat, joita avaan tietokoneellani. Ehkä ei sittenkään? Microsoftin Valokuvat-ohjelma kopioi jo nyt joka ainoan kuvan itselleen, enkä saa sitä pois päältä.

Ei sillä muuten niiin väliä, mutta nuo ns. varmuuskopiot vievät muistitilaa.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2021, 07:37:04 »

Voiko Interrail-lippuja ostaa jostakin muualtakin kuin Eurail-kaupasta?


Ostin 2 vuotta sitten vielä paperilipun Tampereen rautatieaseman lipunmyynniltä.

Railplanner ei toiminnut minun kännykässä, koska vaati uudemman Android-version kuin minulla oli. Ei minulla ole Google-tilikään, mutta en päässyt siihen asti, että se olisi mahdollisesti häirinnyt, koska asennus epäonnistui jo.

Railplannerin aikataulut eivät ole ihan täydellisiä. Jotkut hitaat junat tai vähäliikentäisen radan yhteydet puuttuvat. Saksassa se teki välillä suunnitelmia, jotka eivät voi onnistua, kun ottaa huomioon, että junat ovat usein myöhässä. Deutsche Bahnin aikatauluhaun avulla sai toimivampia ja myös säätää paremmin omien mieltymysten mukaan. Espanjassa tuli matkustettu semmoisella MD-junalla, jota ei RENFE:n hakua osannut ehdottaa. Ei Thomas Cookin aikataulukirja kannettu ihan turhan takia.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Marraskuu 27, 2021, 11:06:01 »

Voiko Interrail-lippuja ostaa jostakin muualtakin kuin Eurail-kaupasta?

Kaipa niitä kaikki rautatieyhtiöt myyvät? Useimmat postittavat kotiinkin.
Ainakin tämä sivu sanoo, että tilauksen lopussa voi valita ''haluan lippuni paperisena'', niin postittavat lipun sinulle kotiin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #18 : Marraskuu 27, 2021, 12:03:01 »

Jos lipun ostettuaan saa sähköpostin, että Rail Planner pitää ladata Apple-kaupasta tai Google-kaupasta, eikö se tarkoita sitä, että Android-puhelimella se on ladattava Google-kaupasta? Siihen tarvitsee Google-tilin, muuten ei pääse kirjautumaan sisälle kauppaan.

Ja ilman Rail Planneria sähköistä interrail-lippua ei voi käyttää?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Marraskuu 27, 2021, 12:32:39 »

Jos lipun ostettuaan saa sähköpostin, että Rail Planner pitää ladata Apple-kaupasta tai Google-kaupasta, eikö se tarkoita sitä, että Android-puhelimella se on ladattava Google-kaupasta? Siihen tarvitsee Google-tilin, muuten ei pääse kirjautumaan sisälle kauppaan.

Ja ilman Rail Planneria sähköistä interrail-lippua ei voi käyttää?


Katsoin, ja kyllä tuo näyttäisi löytyvän ApkPuresta. Eli, mene kännykälläsi osoitteeseen apkpure.com ja asenna sieltä ApkPuren sovelluskauppa. Sen avulla voit ladata melkein kaiken Play Storessa olevan ilman, että tarvitset kuukkelitunnareita.

Tuokin ohjelma löytyi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2021, 13:14:48 »

Katsoin, ja kyllä tuo näyttäisi löytyvän ApkPuresta. Eli, mene kännykälläsi osoitteeseen apkpure.com ja asenna sieltä ApkPuren sovelluskauppa. Sen avulla voit ladata melkein kaiken Play Storessa olevan ilman, että tarvitset kuukkelitunnareita.

Tuokin ohjelma löytyi.

Minäkin hain silloin epävirallisesta lähteestä. Haluaisin vain katsoa aikatauluja ilman verkkoyhteyttä, lippu oli paperisena.

Lipun kanssa minä en tekisi näin. Riski olisi minulle liian suuri, että sovellus tunnistaa "huijausyrityksen" eikä lippu toimi. Mitä sitten, jos se on kerran suljettu?

Voi olla, että toimii. En vain kokeilisi omalla rahalla, taitaa olla hieman raitiovaunulippua kalliimpi.




tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2021, 12:12:20 »

Katsoin, ja kyllä tuo näyttäisi löytyvän ApkPuresta. Eli, mene kännykälläsi osoitteeseen apkpure.com ja asenna sieltä ApkPuren sovelluskauppa. Sen avulla voit ladata melkein kaiken Play Storessa olevan ilman, että tarvitset kuukkelitunnareita.

Tuokin ohjelma löytyi.

Minäkin hain silloin epävirallisesta lähteestä. Haluaisin vain katsoa aikatauluja ilman verkkoyhteyttä, lippu oli paperisena.

Lipun kanssa minä en tekisi näin. Riski olisi minulle liian suuri, että sovellus tunnistaa "huijausyrityksen" eikä lippu toimi. Mitä sitten, jos se on kerran suljettu?

Voi olla, että toimii. En vain kokeilisi omalla rahalla, taitaa olla hieman raitiovaunulippua kalliimpi.

Interrail ja Google ovat kaksi eri yritystä. Ei ole mikään hujausyritys lipun käytössä, että ei halua kertoa kaikkea yksityiselämästään Googlelle. Interrailia tuo ei voisi paljoa vähempää kiinnostaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2021, 22:26:28 »


Interrail ja Google ovat kaksi eri yritystä. Ei ole mikään hujausyritys lipun käytössä, että ei halua kertoa kaikkea yksityiselämästään Googlelle. Interrailia tuo ei voisi paljoa vähempää kiinnostaa.

Niin ovatkin. Silti monien sovellusten käyttöehdoissa vaaditaan, että saa vain käyttää Googlen julkaisemassa ympäristössä. Varsinkin rootattujen puhelimien käyttö ei ole sallittu. Siis olet ostanut puhelimen ja maksat sovelluksessa olevasta lipusta, mutta sinulla ei ole oikeuksia asiassa. Jotkut sovellukset (varsinkin, kun kyse on oikeasta rahasta) yrittävät tarkistaa asiaa. Jos ne löytävät jotakin niiden mielestään epäilyttävä ne lakkaavat toimimasta. Ei välttämättä ole huijaus, siksi kirjoitin lainausmerkeissä. Jos sovellus päättää, ettei toimi, olet pulassa, jos olet jo maksanut. Tai jos sen tiukasti näkee sitä voi jopa kutsua huijaukseksi. Haluat olla antamatta omaa rahanarvoista dataa, vaikka ehdot velvoittavat siihen.

Minusta se on täysin väärin. Google takoo käyttäjädatalla miljardivoittoja. Kaikki turhilla mainoksilla, jotka hidastavat käyttäjien laitteita ja tuhlaavat valtavasti energiaa. Siksi yritän itse pitämään tuon epäeettisen toimijan loitolla omasta puhelimestani.

Mutta en ole Suomessa vielä nähnyt vielä yhtäkään tahoa, joka ei osallistuisi siihen. VR:n kesälippu, HSL:n opiskelijalippu, Tampereen kaupunkipyöriä, ei mitään saa enää olla myymättä omaa yksityisyyttä. Ei ainakin virallisti. Kikkailu saattaa toimia tai sitten ei. Mutta jos rahat on menneet, yritäpäs reklamoida. ja selittää, ettei sinulla ole Google.

En ole lukenut Interrailin ehtoja enkä kokeillut toimisiko Railplanner ilman Google-tiliä. Vastaus on yleisluonteinen (tai off-topic, jos niin haluat Hymyilee ). Mutta olen lukenut joitakin muita ehtoja ja olen kokeillut muutamaa sovellusta, jotka sitten eivät toimineet. Ylen sovellus valitti vain, mutta toimi sittenkin, ainakin kun viime kerran kokeilin (siitä on jo aikaa)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Marraskuu 29, 2021, 12:26:16 »


Interrail ja Google ovat kaksi eri yritystä. Ei ole mikään hujausyritys lipun käytössä, että ei halua kertoa kaikkea yksityiselämästään Googlelle. Interrailia tuo ei voisi paljoa vähempää kiinnostaa.

Niin ovatkin. Silti monien sovellusten käyttöehdoissa vaaditaan, että saa vain käyttää Googlen julkaisemassa ympäristössä. Varsinkin rootattujen puhelimien käyttö ei ole sallittu. Siis olet ostanut puhelimen ja maksat sovelluksessa olevasta lipusta, mutta sinulla ei ole oikeuksia asiassa. Jotkut sovellukset (varsinkin, kun kyse on oikeasta rahasta) yrittävät tarkistaa asiaa. Jos ne löytävät jotakin niiden mielestään epäilyttävä ne lakkaavat toimimasta. Ei välttämättä ole huijaus, siksi kirjoitin lainausmerkeissä. Jos sovellus päättää, ettei toimi, olet pulassa, jos olet jo maksanut. Tai jos sen tiukasti näkee sitä voi jopa kutsua huijaukseksi. Haluat olla antamatta omaa rahanarvoista dataa, vaikka ehdot velvoittavat siihen.

Minusta se on täysin väärin. Google takoo käyttäjädatalla miljardivoittoja. Kaikki turhilla mainoksilla, jotka hidastavat käyttäjien laitteita ja tuhlaavat valtavasti energiaa. Siksi yritän itse pitämään tuon epäeettisen toimijan loitolla omasta puhelimestani.

Mutta en ole Suomessa vielä nähnyt vielä yhtäkään tahoa, joka ei osallistuisi siihen. VR:n kesälippu, HSL:n opiskelijalippu, Tampereen kaupunkipyöriä, ei mitään saa enää olla myymättä omaa yksityisyyttä. Ei ainakin virallisti. Kikkailu saattaa toimia tai sitten ei. Mutta jos rahat on menneet, yritäpäs reklamoida. ja selittää, ettei sinulla ole Google.

En ole lukenut Interrailin ehtoja enkä kokeillut toimisiko Railplanner ilman Google-tiliä. Vastaus on yleisluonteinen (tai off-topic, jos niin haluat Hymyilee ). Mutta olen lukenut joitakin muita ehtoja ja olen kokeillut muutamaa sovellusta, jotka sitten eivät toimineet. Ylen sovellus valitti vain, mutta toimi sittenkin, ainakin kun viime kerran kokeilin (siitä on jo aikaa)

HSL:n ohjelma sanoo taas noin joka kymmenennellä käynnistyskerrallaan, ettei sitä ole mahdollista käyttää ilman Google Apps -pakettia (eli käytännössä google-tunnareita), mutta toimii silti oikeasti ihan kohtalaisesti. Aikatauluhaku kaatuu välillä, mutta lippujen ostamisessa ja näyttämisessä ei ole ollut ongelmia. Maksukortin liittäminen ei onnistu, vaan veloitus tapahtuu väistämättä puhelinlaskulta. Mutta mitäpä tuosta, lähtee se raha tililtä niinkin Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Interrail  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina