Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Esikuntajunan veturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martti Susitaival
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« : Tammikuu 22, 2018, 14:14:37 »

Mikä veturi. Kuva keväältä 1918.


* Esikuntajuna Vilppulassa_4 .jpg (108 kilotavua, 329x529 - tarkasteltu 413 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2018, 15:25:17 »

Ilmeisesti G8 255 tai 265. Richmondin salmiakki-laatta (käytössä 2578/1896-3305/1901; kolmea detaljeissa eroavaa mallia) on hytin kyljessä. Valtionrautateiden höyryveturit-kirjassa 255:n laatta on nokikaapin kyljessä, 269:n laatta hytin kyljessä. Täten 265 olisi ensimmäinen vaihtoehto, mutta laatan paikkaa on saatettu vaihtaa. Minusta viimeinen numero on 5, mutta keskimmäisestä en ole varma. 255 oli Jyväskylän varikon veturi ja 265 oli Seinäjoen varikon veturi.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2018, 15:28:07 »

Veturin numero on 269, eli G8 (Sk2), valmistaja Richmond Locomotive Works (2764/1898) .
Oletan että veturi on nimenomaan Mannerheimin esikuntajunan edessä.
Kuvauspäivä on luultavasti 21.3.18.
Seinäjoelta on jo lähdetty, mutta Vilppulassa ei vielä taideta olla.
Huom. Veturin numero 269 erottu varmuudella tunnistettavasti kirjan Suomen Vapaussota I -kirjan kuvasta
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2018, 16:04:22 »

Myös G8 269 oli Seinäjoen varikon veturi.
tallennettu
Martti Susitaival
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2018, 08:09:47 »

Löysin vielä pari kuvaa Päämajan esikuntajunasta kirjasta Suomen Vapaussota kuvissa  I-osassa. Mitä vaunuja kuvissa. Löytyykö jostain piirrosta kansainvälisestä ravintolavanusta esim. R2009, joita oli useita esikuntajunassa


* Esikuntajuna Sienäjoelle_1.jpg (620.47 kilotavua, 1389x932 - tarkasteltu 312 kertaa.)

* Esikuntajuna Vilppulassa_3.jpg (309.55 kilotavua, 830x624 - tarkasteltu 279 kertaa.)

* Suomen Vapaussota 1918-4.jpg (268.77 kilotavua, 779x494 - tarkasteltu 284 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2018, 08:54:38 kirjoittanut Martti Susitaival » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2018, 12:09:52 »

Alin kuvista esittää F-sarjan kattokorokkeellista (lanterniini) konduktöörivaunua 3345 sisältä.
Näitä tehtiin 1911-1918 numeroilla 3323-3407 (eli 3345 lienee 1912 vaiheilta) VR:n Pasilan konepajassa.
Vaikuttaa olevan sähkötyslaitteiden kunnossapitäjien työ- ja varastokäytössä ja kiväärimiestä lukuunottamatta henkilöt lienevät näitä kunnossapitäjiä.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2018, 12:52:50 »

Lähin, osittain näkyvä vaunu on sarjaa Ga. Näitä valmistettiin kotimaisten valmistajien toimesta pitkään, viimeiset kai 1913.
Nurkassa näkyy venäläisperäinen N.M./H.P. , joka tarkoittaa normaalivaunua. Sellaista saa käyttää miehistökuljetukseen asianmukaisilla laveri- ja pilttuuosilla varustettuna: lämpimänä aikana 32 miestä ja 6 hevosta, lämmitettynä (kamiina) 24 miestä ja 6 hevosta. Varustus on 20 istuinlautaa, 4 hyllylautaa, 2+2 tukilautaa kivääreille, 2 kivääritelinettä, 2 lyhtyä ja 1 sanko. Kaaviopiirros määrää näiden sijoittelun.

Miehen takana on kylmä/lämminvaunu Gg, tarkempaa alaversiota on vaikea tunnistaa.
Ilmeisesti VR:n Pasilan tai Helsingin konepajan valmistama

Kauimpana on lanterniiniton konduktöörivaunu F.
Ilmeisesti VR:n Helsingin konepajan valmistama.
tallennettu
Martti Susitaival
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2018, 13:26:31 »

Kiitos tiedosta ja asiantuntijan kommenteista. Olen laatimassa kaaviota näyttelyyn  Päämajan esikuntajunasta. Puuttuu vielä piirustus kansainvälisestä ravintolavaunusta  vuoden 1918 tienoilta.

Kolmas kuva (vaunu 3345) on  kirjasta Suomen Vapaussota 1918 sivulta 111 ja kuvatekstinä "Viestimiehiä esikuntajunassa".
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2018, 14:40:02 »

Junat -aikakauslehden numerossa 1/1986 sivuilla 11-16 ja 2/1986 sivuill 4-7 on Tapio Keräsen kirjoitus Kansainvälisem makuuvaunu- ja Euroopan pikajunayhtiön ravintolavaunut Suomessa. Sisältää historian sekä runsaasti valokuvia ja pienoismallien rakentamista varten vaunuista laadittuja piirustuksia.
Lehti löytynee mm. isommista kirjastoista.

Kun aihetta koskeva näyttely on aikanaan ohitse, olisi kiva nähdä sen valokuvia laadukkaasti kuvapuolella tai voisit harkita koko tarinan tarjoamista julkaistavaksi Resiinaan.
tallennettu
Martti Susitaival
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2018, 08:13:14 »

Saadun tiedon mukaan Kari Salo on tekemässä julkaisua Mannerheimin esikuntajunista. Hän on kirjoittanut Sotahistoriallisessa aikakausikirjassa 2000/29 jutun "Rautateiden merkitys ja käyttö vapaussodassa" sekä Resiinassa jutun Mannerheimin junasta jatkosodan aikana. Siinä ei ole tietoa junassa olleesta radioasemasta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Esikuntajunan veturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina