Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tekninen vika iski - VR korvaa Nurmeksen-junat busseilla kahden päivän ajan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Tammikuu 27, 2018, 11:18:07 »

Joensuun ja Nurmeksen välillä liikennöivät taajamajunat korvataan torstaina 25. tammikuuta ja perjantaina 26. tammikuuta linja-autoilla. Syynä on junan tekninen vika.
Linja-autot lähtevät rautatieasemilta. Joensuu-Nurmes-suunnassa linja-auto kiertää kaikkien väliasemien kautta.

Nurmeksesta Joensuuhun tultaessa bussi pysähtyy vain Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa. Muilla väliasemilla käy taksi.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan, VR tiedottaa. Junalla matka kestää aikataulun mukaan runsaat kaksi tuntia.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/170156-tekninen-vika-iski-vr-korvaa-nurmeksen-junat-busseilla-kahden-paivan-ajan

Mikähän on vankoille tullut...?
tallennettu

Don't panic.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2018, 19:42:30 »

Mikähän on vankoille tullut...?

Niitä on jatkuvasti rikki. Tiistaina seisoi samaan aikaan Seinäjoella, Haapamäellä, Iisalmessa, Joensuussa ja Lieksassa tavalla tai toisella rikkoutunut Dm12...
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2018, 21:28:42 »

Mikähän on vankoille tullut...?

Niitä on jatkuvasti rikki. Tiistaina seisoi samaan aikaan Seinäjoella, Haapamäellä, Iisalmessa, Joensuussa ja Lieksassa tavalla tai toisella rikkoutunut Dm12...

Se minua ihmetyttää että Dm:t ovat jatkuvasti rikki, vaikka valmistajalla on tiukka referenssi luettelo. Tällä tarkoitan että valmistaja on hyvin pitkään tehnyt kiskokalustoa (jota VR pitää uusien tarjouksien 1. ehtona). Nykyään ČKD Vagonka on Skodan omistuksessa, johon se siirtyi vain muutamaa vuotta Dm12 -tilauksen jälkeen.

Mikäli Dm:t alkavat olla enemmän remontissa kuin liikenteessä, niin on varmaankin järkevää VR:n ajatella uusien junien hankkimista. Tässä kohti kannattaisi yhdistää lähiliikennejunienhankinta. Sm2:t ovat jo niin vanhoja että ne poistuvat pakostakin liikenteestä lähitulevaisuudessa. Hankintamäärä olisi pienempi. Jos kaikki Sm2:t ovat tällä hetkellä käytössä(50Kpl), niin uusien määrä olisi 30-35 kpl. Tämä perusteluna on VR:n pilkkominen,mahdollisesti uusien toimijoiden tuleminen avautuville markkinoille ja uusi junamalli. Juna olisi tehokkainta 2-kerrosmallina. VR:lle on väläytetty velvoitetta hoitaa joitain ostoliikenteen välejä. Näitä voitaisiin hoitaa 2-kerros lähijunilla. Ainakin Lahti-Riihimäki-Helsinki olisi hyvä tälläiselle liikenteelle. Hankkinassa osa junista olisi pienempiä ja diesel käyttöisiä sähköttömiä väleja ajatellen, joita hoidetaan nykyään Dm:llä.

tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2018, 00:19:02 »

Pitäisiköhän syyttävä sormi kääntää valmistajasta osoittamaan omistajaa? Pari hajanaista kommenttia satuin aikoinaan (viime vuosi) kuulemaan kaluston käyttäjiltä (=kuljettaja): kunossapidolla ei enää ole resursseja (henkilökunta/aika) korjata pikkuvikoja, jossain vaiheessa ne alkavat vähitellen kertaantua, kertaantumisen jatkuessa tulos on lopulta liikkumattomuus. Jokin yksilö taisi taivaltaa yhdellä moottorilla pidemmänkin aikaa ( toki liikkui aikataulun mukaan - toisen kaverina )... ovivikainen yksilö jäi vain vartin myöhään kuljettajan tehdessä lopulta oman ratkaisunsa (oven mekaaninen lukitus), koska apu pienen vian korjaamiseen ei vuorossa ollut asentaja ehtinyt.... jne. Saattaa olla edessä muunkin kaluston kanssa, vai joko on oireita???
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2018, 02:16:47 »

Pitäisiköhän syyttävä sormi kääntää valmistajasta osoittamaan omistajaa? Pari hajanaista kommenttia satuin aikoinaan (viime vuosi) kuulemaan kaluston käyttäjiltä (=kuljettaja): kunossapidolla ei enää ole resursseja (henkilökunta/aika) korjata pikkuvikoja, jossain vaiheessa ne alkavat vähitellen kertaantua, kertaantumisen jatkuessa tulos on lopulta liikkumattomuus. Jokin yksilö taisi taivaltaa yhdellä moottorilla pidemmänkin aikaa ( toki liikkui aikataulun mukaan - toisen kaverina )... ovivikainen yksilö jäi vain vartin myöhään kuljettajan tehdessä lopulta oman ratkaisunsa (oven mekaaninen lukitus), koska apu pienen vian korjaamiseen ei vuorossa ollut asentaja ehtinyt.... jne. Saattaa olla edessä muunkin kaluston kanssa, vai joko on oireita???

Tämä on erittäin hyvä huomio! Itse en asiaa laittanut kommentiin. Tässä pääasiassa ajattelin myös Dm:n ikää. Junat ovat "jo" 14 vuotta vanhoja, joka myös selittää vikaantumisia. Samaa oirekuvaa on Susissa, Pendoissa, Sm2:ssa ja jossakin vaihessa Sm4:ssa. Mutta kyllä syyttävää sormea on heristettävä myös omistajaohjauksen suuntaan. Olen kyllä ollut siinä uskossa että VR voi joissakin määrin itse päättää toimistansa. Ja kun markkinatalous ratkaisee, niin VR on "kaikessa viisaudessa" supistanut korjaamo/konepaja toimintaansa erittäin paljon, Tosin VR:n omat sivut ilmoittavat kunnossapidon tapahtuvan Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa, Joensuussa, Kokkolassa, Oulussa, Hyvinkäällä (Vuoden 2018 loppuun asti) ja Pieksämäellä, joista Hyvinkää ja Pieksänmäki ovat konepajoja. Muut ovat vain kunnossapitovarikkoja, joissa ei tietääkseni suoriteta sen suurempia korjauksia.

Tässähän on myös sekin mahdollisuus, en tiedä varmana, mutta toivon että tulevaisuudessa uusien toimijoiden tullessa rataverkolle, myös konepajatoiminta saa uutta puhtia ja joku perustaa kiskokalustolle kohdennetun konepajan, joka voisi huoltaa ja korjata rataverkolla liikkujien kiskokalustoa. Koska en usko että VR alkaa korjailemaan kilpailijoiden kalustoa, ainakaan kovinkaan vapaaehtoisesti. Sitä en tiedä kuka huoltaa/korjaa FenniaRailin kaluston?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2018, 14:48:59 »

Koska en usko että VR alkaa korjailemaan kilpailijoiden kalustoa, ainakaan kovinkaan vapaaehtoisesti.
Jos nyt ole oikein ymmärtänyt Berneriä tiedotusvälineiden kautta, VR ei syksystä alkaen enää korjaa/huolla omaakaan kalustoaan. Samalla kun VR:stä eriytetään valtion kalustoyhtiö kalustoyhtiö, eriytetään myös kaluston kunnossapitotoiminnot omaksi erilliseksi yhtiökseen.
Mikäli Dm:t alkavat olla enemmän remontissa kuin liikenteessä, niin on varmaankin järkevää VR:n ajatella uusien junien hankkimista.
Edelliseen liittyen, hankintojen ajattelijana tulee olemaan erillinen valtion omistama kalustoyhtiö, ei VR.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2018, 17:31:15 »

Koska en usko että VR alkaa korjailemaan kilpailijoiden kalustoa, ainakaan kovinkaan vapaaehtoisesti.
Jos nyt ole oikein ymmärtänyt Berneriä tiedotusvälineiden kautta, VR ei syksystä alkaen enää korjaa/huolla omaakaan kalustoaan. Samalla kun VR:stä eriytetään valtion kalustoyhtiö kalustoyhtiö, eriytetään myös kaluston kunnossapitotoiminnot omaksi erilliseksi yhtiökseen.

Mikäli Dm:t alkavat olla enemmän remontissa kuin liikenteessä, niin on varmaankin järkevää VR:n ajatella uusien junien hankkimista.
Edelliseen liittyen, hankintojen ajattelijana tulee olemaan erillinen valtion omistama kalustoyhtiö, ei VR.

Kaikki VR:n toiminnot yhtiöitetään LVM Bernerin ajatuksen mukaan. VR tulee olemaan tulevaisuudessa Kalusto, Kiinteistö, Kunnossapito ja liiketoimintayhtiö, joka hoitaa markkinoinnin ja myynnin. Kunnospitoa VR tulee jatkamaan, mutta ei nykyisessä mittakaavassa. Josta huonona esimerkkinä voidaan pitää Hyvinkään Konepajan lakkauttamista tämän vuoden loppuun mennessä. VR pyrkii saamaan mahdollisesti korvaavan ulkopuolisen toimijan Hyvinkäätä paikkamaan. Jää vielä jäljelle Pieksänmäen konepaja. Mutta tässä Dm koskevassa asiassa kunnopidon huonontuminen näkyy ja rankalla kädellä!


Saanen huomauttaa että VR:n pilkkominen tapahtuu vuoteen 2026:n mennessä. Ja ennen tätä tapahtuva toiminta kulkee nykymuodossa siihen asti kunnes pilkkominen aloitetaan (ja sitä ei olla vielä aloitettu). VR voi laittaa hankintapäätöksen vireille, ennen virallista tarjouksen jättämistä. Mutta jos hankintapäätös tehdään vuoden 2022-2024 aikana, siirtynee se todennäköisesti uuden kalustoyhtiön vastuulle.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2018, 23:38:28 »

Mikähän on vankoille tullut...?

Niitä on jatkuvasti rikki. Tiistaina seisoi samaan aikaan Seinäjoella, Haapamäellä, Iisalmessa, Joensuussa ja Lieksassa tavalla tai toisella rikkoutunut Dm12...

Eikös Joensuu ole pullollaan niitä tulevaisuuttaan odottavia Sm2-runkoja? Etsitään jostain hyllystä se pölyyntymään jäänyt saminvetoadapteri, haetaan yksi runko ja lähdetään Dv12-vetoisesti ajelulle Nurmekseen ja takaisin, bussimatkailun sijaan.

Jaa ei?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2018, 00:25:48 »

Eikös Joensuu ole pullollaan niitä tulevaisuuttaan odottavia Sm2-runkoja? Etsitään jostain hyllystä se pölyyntymään jäänyt saminvetoadapteri, haetaan yksi runko ja lähdetään Dv12-vetoisesti ajelulle Nurmekseen ja takaisin, bussimatkailun sijaan.

Jaa ei?

Juu mitä mainioin idea. Minä olen pohtinut hybridiversion rakentamista Sm2:sta eli rakennetaan liitevaunun pohjaan dieselgeneraattori syöttämään sähköä välipiiriin. Sillä voisi sitten ajaa kaikkialla sähköllä tai dieselillä.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2018, 11:44:54 »

Mikähän on vankoille tullut...?

Niitä on jatkuvasti rikki. Tiistaina seisoi samaan aikaan Seinäjoella, Haapamäellä, Iisalmessa, Joensuussa ja Lieksassa tavalla tai toisella rikkoutunut Dm12...

Eikös Joensuu ole pullollaan niitä tulevaisuuttaan odottavia Sm2-runkoja? Etsitään jostain hyllystä se pölyyntymään jäänyt saminvetoadapteri, haetaan yksi runko ja lähdetään Dv12-vetoisesti ajelulle Nurmekseen ja takaisin, bussimatkailun sijaan.

Jaa ei?


Kakkosia on Joensuussa kaksi kappaletta, loput ovat ykkösiä joiden viimeinen matka tulee aika varmasti olemaan romutuspaikalle.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #10 : Tammikuu 29, 2018, 17:00:20 »

Mikähän on vankoille tullut...?

Niitä on jatkuvasti rikki. Tiistaina seisoi samaan aikaan Seinäjoella, Haapamäellä, Iisalmessa, Joensuussa ja Lieksassa tavalla tai toisella rikkoutunut Dm12...

Eikös Joensuu ole pullollaan niitä tulevaisuuttaan odottavia Sm2-runkoja? Etsitään jostain hyllystä se pölyyntymään jäänyt saminvetoadapteri, haetaan yksi runko ja lähdetään Dv12-vetoisesti ajelulle Nurmekseen ja takaisin, bussimatkailun sijaan.

Jaa ei?


Kakkosia on Joensuussa kaksi kappaletta, loput ovat ykkösiä joiden viimeinen matka tulee aika varmasti olemaan romutuspaikalle.

Kaksi on sentään kaksi prosenttia enemmän kuin nolla. Ja eiköhän nuo sillä samalla adapterilla saa kolvatuksi veturin perään.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2018, 00:03:01 »

Ei tuo %-lasku ole koskaan ollut vahvimpia avujani (ei matikka yleensäkään), mutta olisiko kaksi viidestäkymmenestä ~4%:a (Sm2 valmistettiin 50 kpl:a). Kyllä Sm1/-2:ssa käytetään samanlaista adapteria. Otan nöyrästi vastaan korjauksia laskelmaani.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2018, 22:30:29 »

Ei tuo %-lasku ole koskaan ollut vahvimpia avujani (ei matikka yleensäkään), mutta olisiko kaksi viidestäkymmenestä ~4%:a (Sm2 valmistettiin 50 kpl:a). Kyllä Sm1/-2:ssa käytetään samanlaista adapteria. Otan nöyrästi vastaan korjauksia laskelmaani.

Sinä et oikein tunnu hallitsevan nahkatakkisen hevoskauppiaan matematiikkaa: Kun markalla ostaa ja kahdella myy, niin se on prosentin voitto.

Samalta pohjalta, eikö ole niin, että kaksi samia on kaksi prosenttia enemmän kuin nolla samia?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tekninen vika iski - VR korvaa Nurmeksen-junat busseilla kahden päivän ajan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina