Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Powder River Basin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« : Tammikuu 30, 2018, 19:13:08 »

Olen kesällä toteuttamassa pitkäaikaisen junabongaushaaveeni - kuvausmatkan Powder River Basinin alueelle Wyomingiin. Onko vorgilaisia vieraillut alueella ja onko teillä hyviä vinkkejä esim. kuvauspaikkoihin?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2018, 20:39:51 »

Mitä haluat kuvata? Kauniita maisemia, isoja ratapihoja vai vilkkaita risteysasemia? Ilmeisesti vuokraat auton. Silloin esim Casper on kohtuullisen hyvä keskus. Siitä itään ja koilliseen ovat parhaat hiilikaivosalueet ja länteen parhaat maisemat.

Mielestäni tärkeä apuneuvo on "SPV's Comprehensive Railroad Atlas of North America: Mountain Plains" by Mike Walker. ISBN 1874745137 (vuoden 1999 painos, en tiedä onko uudempaa). Siitä näkee kaivosten ja voimalaitosten sivuraiteiden paikat sekä tietysti kaikki entiset ja nykyiset ratalinjat, asemat ym. Jenkkien maantiekartoissa nämä tiedet ovat enemmän summittaisia. SPV:n kartoissa on tärkeimmät joet ja järvet/tekojärvet, mutta ei maanteitä.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2018, 10:53:09 »

Mitä haluat kuvata? Kauniita maisemia, isoja ratapihoja vai vilkkaita risteysasemia? Ilmeisesti vuokraat auton. Silloin esim Casper on kohtuullisen hyvä keskus. Siitä itään ja koilliseen ovat parhaat hiilikaivosalueet ja länteen parhaat maisemat.

Mielestäni tärkeä apuneuvo on "SPV's Comprehensive Railroad Atlas of North America: Mountain Plains" by Mike Walker. ISBN 1874745137 (vuoden 1999 painos, en tiedä onko uudempaa). Siitä näkee kaivosten ja voimalaitosten sivuraiteiden paikat sekä tietysti kaikki entiset ja nykyiset ratalinjat, asemat ym. Jenkkien maantiekartoissa nämä tiedet ovat enemmän summittaisia. SPV:n kartoissa on tärkeimmät joet ja järvet/tekojärvet, mutta ei maanteitä.

Kiitoksia Casper-vinkistä! Olin suunnitellut ajelua ainakin Douglasiin ja Gilletteen, jotka ovat ilmeisesti keskellä hiilikaivosaluetta. Lisäksi, jos aika antaa myöten, teen lyhyen vaelluksen Yellowstonessa. Se tosin on melkein päiväajon päässä Gillettestä!

SPV:n "kartoista" minulla on huonot kokemukset. Aikanaan tilasin Washingtonin alueen vihkosen ja siinä oli pahimmillaan kokonaan valkoinen "karttasivu", jonka poikki oli piirretty musta viiva - ilmeisesti ratalinja. Ainakaan Washingtonin painoksella ei tehnyt yhtään mitään. Melkein tekisi mieli sanoa, että nykyisin radoista voi katsoa nykytilanteen koska tahansa Google Earthistä - myös maastossa!
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2018, 01:07:58 »

Sopiva radio radioliikenteen kuunteluun voi olla myös avuksi.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2018, 08:33:04 »

Sopiva radio radioliikenteen kuunteluun voi olla myös avuksi.
Totta, edellisillä jenkkimatkoilla ei ole tullut huomioitua sopivaa skanneria, mutta se voisi tuoda mukavan lisämausteen! Skannerilla on myös helppoa seurata liikennettä pidemmältäkin. Ei muuta kuin Radio Shackin kautta maastoon!
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2018, 14:50:28 »

Skanneriin hyvä lisuke on magneetilla esim. auton katolle kiinnitettävä lisäantenni, parantaa vastaanottoa enimmillään merkittävästi. Skannereita myyvässä liikkeessä osaavat varmasti myydä sopivan. Optimaalisin sijoituspaikka autossa moiselle antennille on keskellä kattoa, vuokra-auton ollessa kyseessä, voi olla hyvä idea suojata auton katto magneetin kohdalla esim. kontaktimuovilla.

Jenkit käyttävät jnaliikenteen yhteyksissä simplex-radioita, liikenteenohjaajien käyttämät tukiasemat kuuluvat melko varmasti ihan normaaliin käsiradioon, liikkuvat asemat taas vaihtelevammin, siksi moinen lisäantenni ihan suositeltava. EOT-laatikoita voi myös paikantaa skannereilla käsittääkseni, toimivat rautatieradioiden VHF:stä poiketen UHF:llä, kun taajuudella kuuluu sirinää, on juna lähettyvillä. Nykyskannerit on melko laajakaistaisia, kummatkin taajuusalueet löytyy yleensä vakiona halvimmistakin malleista.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2018, 10:51:19 »

Tein kuvasarjaan http://vaunut.org/sarja/4399 liittyen oheisen kartan kuvauspaikoista.

* Kuvauspaikat.pdf (629.27 kilotavua - ladattu 182 kertaa.)
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2018, 20:50:58 »

Video tältä alueelta löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=93Q6YsBtJ-k
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2018, 22:59:13 »

Tässä on vielä tekemäni matkan matkaohjelma, siitä toivottavasti on apua muille, jotka suunnittelevat matkaa alueelle.

Minulla oli Iceland Airin lennot Helsinki-Reykjavik-Denver ja samaa reittiä takaisin. Denverin kentällä oli auto varattuna ja se oli hyvä ratkaisu, koska kone tuli illalla ja Denveristä oli vielä parin tunnin ajomatka ensimmäiseen yöpymispaikkaan. Ensimmäinen yöpymispaikka tulee olla varattuna USA:an matkustettaessa, sitä kysytään monessa yhteydessä!

27.7. Lähtö ja saapuminen Denveriin, ajo Cheyenneen (n. 2 h) ja yö Cheyennessä.
28.7. Bongaus Cheyennessä, ajo (n. 4 h) Douglasiin ja yö Douglasissa
29.7. Powder River Basinin bongaus, ajomatkaa kaikkine koukkauksineen n. 300-400 km, yö Gillettessä
30.7. Powder River Basinin bongaus, ajomatkaa kaikkine koukkauksineen n. 300-400 km, yö Gillettessä
31.7. Pitkä siirtyminen West Yellowstoneen (n. 800 km ja 8h), Yellowstonen tärkeimpien nähtävyyksien bongaus ja yö West Yellowstonessa. Yellowstonessa on useita vaihtoehtoja yöpymiselle, mutta minusta Wet Yellowstone oli sijainniltaan suorastaan loistava.
1.8. Bozeman Passin, Livingstonin ja Laurelin bongaus, ajomatkaa n. 600 km, yö Billingsissä
2.8. Billings, ajo Casperiin n. 300 km, Casperin bongaus, yö Casperissa
3.8. ajo Denveriin n. 400 km, yö Denverissä
4.8. paluu Suomeen
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Powder River Basin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina