Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #125 : Kesäkuu 10, 2021, 07:08:19 »


Pohjolanliikenne vastaa:

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008039600.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #126 : Heinäkuu 11, 2021, 08:14:19 »

Tesoman aikataulut Helsinki-Pori välillä 16.8.2021 lähtien

Tampere saanut toisen rautatieaseman ?


* Screenshot 2021-07-11 09.10.07.png (200.48 kilotavua, 1164x567 - tarkasteltu 196 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #127 : Heinäkuu 15, 2021, 16:09:49 »


Tampere - Oulu välille suunnittelurahaa

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4225537
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #128 : Heinäkuu 17, 2021, 10:34:26 »

Väyläviraston investointiohjelman 2022-2029 luonnos. Mielenkiintoisina hankkeina mainittu mm. Elijärven ja Naantalin ratojen peruskorjaukset ja sähköistykset.


* Investointiohjelmaan sisältyvät ratahankkeet.png (92.59 kilotavua, 528x782 - tarkasteltu 305 kertaa.)
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #129 : Elokuu 16, 2021, 11:37:56 »

Voisiko näissä ohjelmien laatimisissa konsultoida edes pikkuisen jotain asiantuntijoita... Toisaalta, tälläisellä ohjelman laadinnalla myös Mierontie on seuraavassa investointiohjelmassa (luonnollisesti ilman sitä että Laitaatsiltaan rakennettaisiin silta jolloin rataa ei voi käyttää Transitokäyttöön).

Tää on puhdasta aluepolitiikkaa ilman sitä että mietitään onko asioissa järkeä tai ilman että katsotaan junaliikenteen määriä tai aikatauluja.

Yksi tärkeimmistä investoinneista olisi Lielahti-Nokia-Vammala-Kokemäki kaksoisraide (vaiheittain) ja radan kehittäminen niin että tavarajunat eivät jäisi mäkiin Nokian ja Vammalan välillä. Sitä nyt ei yllättäen tuosta löydy.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2021, 11:57:53 kirjoittanut Tero Korkeakoski » tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #130 : Elokuu 16, 2021, 17:21:06 »

Voisiko näissä ohjelmien laatimisissa konsultoida edes pikkuisen jotain asiantuntijoita...

Nämä henkilöt olivat ilmoitettuja lausuntopalvelussa:

"Lisätietoja asiasta antavat elo- ja syyskuussa

Anna Saarlo
Osastonjohtaja
+358 29 534 3921
anna.saarlo@vayla.fi

Tapio Ojanen
Apulaisosastonjohtaja
+358 29 534 3209
tapio.ojanen@vayla.fi"
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #131 : Elokuu 28, 2021, 08:03:31 »


Aamulehdessä mielipide

"Jos Orivesi–Haapamäki–Seinäjoki-rata sähköistettäisiin, saataisiin Parkanon radalle rinnakkainen raide – tavarajunaliikennettä voisi ohjata säännöllisesti sen kautta"

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008221879.html
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #132 : Elokuu 28, 2021, 09:01:38 »


Aamulehdessä mielipide

"Jos Orivesi–Haapamäki–Seinäjoki-rata sähköistettäisiin, saataisiin Parkanon radalle rinnakkainen raide – tavarajunaliikennettä voisi ohjata säännöllisesti sen kautta"

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008221879.html

"Maanantain tapauksessa olisi linja-autokyytien järjestämistä Parkanoon auttanut paljon, jos Ylöjärvellä, aivan kolmostien vieressä olisi ollut pikajunalaituri."

Voisihan tuolla ihan normaalitilanteitakin varten sellainen olla. Cool
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #133 : Elokuu 28, 2021, 12:49:45 »

Voisiko näissä ohjelmien laatimisissa konsultoida edes pikkuisen jotain asiantuntijoita... Toisaalta, tälläisellä ohjelman laadinnalla myös Mierontie on seuraavassa investointiohjelmassa (luonnollisesti ilman sitä että Laitaatsiltaan rakennettaisiin silta jolloin rataa ei voi käyttää Transitokäyttöön).

Tää on puhdasta aluepolitiikkaa ilman sitä että mietitään onko asioissa järkeä tai ilman että katsotaan junaliikenteen määriä tai aikatauluja.

Yksi tärkeimmistä investoinneista olisi Lielahti-Nokia-Vammala-Kokemäki kaksoisraide (vaiheittain) ja radan kehittäminen niin että tavarajunat eivät jäisi mäkiin Nokian ja Vammalan välillä. Sitä nyt ei yllättäen tuosta löydy.

Joo, ihan samaa mieltä. Tuolla kaksoisraiteella olisi hyvä vaikutus kapasiteettiin ja liikenteen sujuvuuteen. Samalla voisi tehdä nopeuden nostoja parantamalla radan linjausta.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #134 : Elokuu 28, 2021, 19:50:54 »


Aamulehdessä mielipide

"Jos Orivesi–Haapamäki–Seinäjoki-rata sähköistettäisiin, saataisiin Parkanon radalle rinnakkainen raide – tavarajunaliikennettä voisi ohjata säännöllisesti sen kautta"

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008221879.html


Olisihan siinä pieni lisämauste tamperelaisten lähijunasuunnitelmiin, eikös Vilppulastakin kulje ihmisiä Tampereelle töihin.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #135 : Elokuu 29, 2021, 17:06:33 »


uusi kilpailija valtion rataverkolle Unkarista ?

uusi yhtenäinen turvallisuustodistus myönnetty.

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=66183&fname=Single+Safety+Certificate.pdf
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #136 : Elokuu 29, 2021, 17:12:58 »


uusi kilpailija valtion rataverkolle Unkarista ?

uusi yhtenäinen turvallisuustodistus myönnetty.

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=66183&fname=Single+Safety+Certificate.pdf

Lienee pelkkä sattuma nimien osalta.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #137 : Elokuu 29, 2021, 17:31:57 »


Lienee pelkkä sattuma nimien osalta.

voi olla, mutta Toimilupaa ei ole haettu Suomesta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #138 : Elokuu 29, 2021, 21:45:38 »

Eli vaihtotöihin keskittyvä operaattori, kotipaikkanaan Tohmajärvi, Vartiuksen vieressä. Yhteyshenkilönä Komulainen, Valkealasta. Josta on useampi sata kilometriä Tohmajärvelle. ( https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2999435&tarkiste=A13B210B03D5D8DA2532C655CDF497DEC5B436E4 )

Unkarin Foxrail on niin pieni yhtiö, että yllättävältä tuntuisi että se olisi nyt keksinyt laajentua Suomeen. Kuvista ei myöskään löytynyt mitään, mikä viittaisi erityisempiin Venäjän yhteyksiin. Ennemminkin joku Kouvolan lähistöllä asuva on saanut tietoonsa, että Vartiuksessa voisi olla tarvetta vaihtotöille.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #139 : Elokuu 30, 2021, 06:59:26 »

voi olla, mutta Toimilupaa ei ole haettu Suomesta.

Miten toimilupa tähän liittyy? Vastaus: ei mitenkään.

Eli vaihtotöihin keskittyvä operaattori, kotipaikkanaan Tohmajärvi, Vartiuksen vieressä. Yhteyshenkilönä Komulainen, Valkealasta. Josta on useampi sata kilometriä Tohmajärvelle.

Unkarin Foxrail on niin pieni yhtiö, että yllättävältä tuntuisi että se olisi nyt keksinyt laajentua Suomeen. Kuvista ei myöskään löytynyt mitään, mikä viittaisi erityisempiin Venäjän yhteyksiin. Ennemminkin joku Kouvolan lähistöllä asuva on saanut tietoonsa, että Vartiuksessa voisi olla tarvetta vaihtotöille.

Vartiukseen on 260 km Tohmajärveltä, mutta Niiralan raja-asema sijaitsisi samassa kunnassa...
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #140 : Elokuu 30, 2021, 07:54:48 »

toimilupa, jossa määritellään vastuuvakuutuksen suurus on must rautatieliikenteessä toimimiseen.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/rautatieyrityksen-toimilupa
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #141 : Elokuu 30, 2021, 08:21:17 »

toimilupa, jossa määritellään vastuuvakuutuksen suurus on must rautatieliikenteessä toimimiseen.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/rautatieyrityksen-toimilupa

Väärin. Toimilupa vaaditaan (vain) rautatieyrityksiltä. Vakuuttamisvelvollisuus on erikseen. Puurot ja vellit...
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #142 : Elokuu 30, 2021, 12:59:56 »

toimilupa, jossa määritellään vastuuvakuutuksen suurus on must rautatieliikenteessä toimimiseen.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/rautatieyrityksen-toimilupa

Väärin. Toimilupa vaaditaan (vain) rautatieyrityksiltä. Vakuuttamisvelvollisuus on erikseen. Puurot ja vellit...

Jos et usko, niin lue lakia:

"Rautatieliikenteen harjoittamisen edellytykset
Rautatieyritys saa harjoittaa rautatieliikennettä vain jos:

1) sillä on Liikenne- ja viestintäviraston myöntämä toimilupa tai muussa ETA-valtiossa rautatieliikenteen harjoittamista varten myönnetty toimilupa;

2) sillä on raideliikennelain (1302/2018) 18 §:ssä tarkoitettu turvallisuustodistus, joka kattaa kaikki ne rautatiereitit, joilla liikennöintiä aiotaan harjoittaa;

"
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #143 : Elokuu 30, 2021, 19:00:43 »

toimilupa, jossa määritellään vastuuvakuutuksen suurus on must rautatieliikenteessä toimimiseen.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/rautatieyrityksen-toimilupa

Väärin. Toimilupa vaaditaan (vain) rautatieyrityksiltä. Vakuuttamisvelvollisuus on erikseen. Puurot ja vellit...

Jos et usko, niin lue lakia:

"Rautatieliikenteen harjoittamisen edellytykset
Rautatieyritys saa harjoittaa rautatieliikennettä vain jos:

1) sillä on Liikenne- ja viestintäviraston myöntämä toimilupa tai muussa ETA-valtiossa rautatieliikenteen harjoittamista varten myönnetty toimilupa;

2) sillä on raideliikennelain (1302/2018) 18 §:ssä tarkoitettu turvallisuustodistus, joka kattaa kaikki ne rautatiereitit, joilla liikennöintiä aiotaan harjoittaa;

"

Lauri, lakia pitää myös osata lukea ja se on hyvä tuntea riittävässä (koko) laajudessaan. Kuten aikaisemmin totesin ja myös siteeraamassasi lainkohdassa todetaan, toimilupa- ja sen seurannaisvaatimukset koskevat rautatieyritystä. Katsohan siis ensin mm. Raideliikennelain (1302/2018) 4 §:n 32. kohta ja saman lain 20 §:n 4. momentti. Joko ymmärrät, mistä puhutaan? Oletko varmistanut, mikä on tämän FoxRailin oikeudellinen asema raideliikennelainsäädäntöön nähden?

PS. Ensi kerralla laita myös näkyviin viitetiedot säädöksestä, jota lainaat...
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #144 : Elokuu 31, 2021, 07:30:19 »


Lauri, lakia pitää myös osata lukea ja se on hyvä tuntea riittävässä (koko) laajudessaan. Kuten aikaisemmin totesin ja myös siteeraamassasi lainkohdassa todetaan, toimilupa- ja sen seurannaisvaatimukset koskevat rautatieyritystä. Katsohan siis ensin mm. Raideliikennelain (1302/2018) 4 §:n 32. kohta ja saman lain 20 §:n 4. momentti. Joko ymmärrät, mistä puhutaan? Oletko varmistanut, mikä on tämän FoxRailin oikeudellinen asema raideliikennelainsäädäntöön nähden?

PS. Ensi kerralla laita myös näkyviin viitetiedot säädöksestä, jota lainaat...

Tuo viite oli laista liikenteenpalveluista, eli https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320 luku 6 53§

ja raideliikennelain määritelmät koskevat vain sitä lakia.

rautatieala on sinäsä monimutkainen lainsäädännön osalta, kun on sekä kotimasta lainsäädäntöä, traficomin määräyksiä sekä unionin asetuksia, joita noudatetaan suoraan ilman että niitä tuodaan kotimaiseen lainsäädäntöön.

tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #145 : Elokuu 31, 2021, 09:40:02 »

Tuo viite oli laista liikenteenpalveluista, eli https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320 luku 6 53§

ja raideliikennelain määritelmät koskevat vain sitä lakia.

rautatieala on sinäsä monimutkainen lainsäädännön osalta, kun on sekä kotimasta lainsäädäntöä, traficomin määräyksiä sekä unionin asetuksia, joita noudatetaan suoraan ilman että niitä tuodaan kotimaiseen lainsäädäntöön.

Mitä tulee määritelmiin, ne "ovat voimassa" siinä laissa, johon ne on kirjoitettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö nämä käsitteet tarkoittaisi samaa muussakin lainsäädännössä - päin vastoin! Jo kerran määriteltyjä käsitteitä ei ole syytä toistaa tai varsinkaan määritellä uudelleen.

LIPA-lain 53 §:n osalta olisi riittänyt, kun Lauri, olisit lukenut koko pykälän. Aikaisemmin viittasit ao. pykälän 1. momentin kahteen ensimmäiseen kohtaan. Jo heti toisessa momentissa todetaan "Mitä 1 momentin 2, 3 ja 5 kohdassa säädetään rautatieyrityksen oikeudesta harjoittaa rautatieliikennettä, koskee myös muita rautatieliikenteen harjoittajia." ja kolmannessa momentissa "Kaikilla rautatieliikenteen harjoittajilla on oltava lisäksi raideliikennelain 182 §:ssä tarkoitettu vastuuvakuutus tai muu sitä vastaava järjestely.".

Siis:
- Rautatieyritykset ovat rautatieliikenteen harjoittajia, mutta rautatieliikenteen harjoittajat eivät (välttämättä) ole rautatieyrityksiä.
- Rautatieyritys harjoittaa rautatieliikennettä päätoimenaan. Suurin osa rautatieliikenteen harjoittajista Suomessa ei ole rautatieyrityksiä.
- Toimilupavaatimus koskee vain rautatieyrityksiä.
- Vastuuvakuutusvaatimus koskee kaikkia rautatieliikenteen harjoittajia.

Raideliikennealan lainsäädäntö on monitasoista, mutta ymmärrettävää. Kysyvä ei tieltä eksy ja virheitäkin voi joskus sattua, mutta kuten aikaisemmin totesin, rautatiejärjestelmän säädökset ja toiminta on syytä tuntea riittävän syvällisesti ennen kuin alkaa opettamaan ja esittämään asioita totuuksina. Olen Lauri kritisoinut sinua aikaisemminkin siitä, että kirjoitat lyhyesti ja perustelematta. Ja valitettavan usein on tullut korjattavaa. Metsä myös vastaa, niin kuin sinne huudetaan. Mielipiteissä ja muisteluissa voidaan sallia kevyempi tyyli, mutta faktakeskustelussa pitää olla tukeva perusta, koska muuten nämä faktat ja "faktat" sekoittuvat ja väärät käsitykset voivat jäädä elämään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2021, 09:58:26 kirjoittanut Juha Vuorinen » tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #146 : Syyskuu 09, 2021, 09:04:58 »



Vahojärven yleissuunnittelu

"Vahojärven liikennepaikan parantamisesta laaditaan ratalain mukainen ratasuunnitelma. Suunnittelualue sijaitsee rataosalla Tampere-Seinäjoki. Suunnittelualueena on Vahojärven liikennepaikka Parkanossa.  Vahojärven liikennepaikalle suunnitellaan uusi sivuraide sekä pidennetään nykyistä sivuraidetta. Suunnittelu sisältää myös tarvittavien taitorakenteiden sekä tie- ja katuyhteyksien suunnittelun."

https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnittelun-aloittamisesta-vahojarven-liikennepaikan-parantaminen-ratasuunnitelma-parkano
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #147 : Syyskuu 11, 2021, 06:27:47 »

LVM pyytää näkemyksiä ostoliikenteestä (lausuntopyyntö sisältää VR:n esityksen)

"Vuoden 2021 ostoliikennesopimuksessa luovuttiin VR Yhtymä Oy:n yksinoikeudesta henkilöjunaliikenteeseen. Suomessa henkilöjunaliikenteen kilpailulle ei ole enää sopimuksellisia tai lainsäädännöllisiä esteitä."

https://www.lvm.fi/-/lvm-pyytaa-nakemyksia-henkilojunaliikenteen-ostoista-1498470
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #148 : Syyskuu 14, 2021, 07:41:14 »


Väylän väyläverkon investointiohjelma vuosille 2022-2029

Lausuntoaika on päättymässä huomenna ja lausuntopalvelusta voi lukea vaikka mitä oma kotikunta on lausunut . 93 lausuntoa tällä hetkellä.

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=77291218-f99d-4b50-840c-d1450d26e3e8
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #149 : Syyskuu 17, 2021, 07:12:08 »


Väylän väyläverkon investointiohjelma vuosille 2022-2029

Lausuntoaika on päättymässä huomenna ja lausuntopalvelusta voi lukea vaikka mitä oma kotikunta on lausunut . 93 lausuntoa tällä hetkellä.

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=77291218-f99d-4b50-840c-d1450d26e3e8

245 lausuntoa tuli, taitaa väylällä mennä ylityöksi niiden lukemisessa ;-)

https://vayla.fi/-/vaylaverkon-investointiohjelmaan-saapui-noin-250-lausuntoa
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina