Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 299


« Vastaus #350 : Toukokuu 25, 2024, 03:21:27 »

Offtopic: Eikö ne FER:n vaunut ole vuokralla
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #351 : Toukokuu 25, 2024, 07:25:13 »

Offtopic: Eikö ne FER:n vaunut ole vuokralla

Laaiis vaunut ovat vuokralla
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #352 : Toukokuu 25, 2024, 07:26:40 »

EU:n alueella oleva rautatiekalusto määriltään.


Kalustoa on siis saatavissa normaaraideleydelläkin joko käytettynä tai uutena.


* Screenshot 2024-05-24 14.15.33.png (54.54 kilotavua, 378x280 - tarkasteltu 61 kertaa.)
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #353 : Toukokuu 25, 2024, 08:38:24 »

Ei raideleveyden muuttamisessa teknisesti tai taloudellisesti ole Suomen tapauksessa tolkkua. Tässä on oltava jokin poliittinen koukku. Lähinnä tulee mieleen maankäytölliset asiat. Vaikkapa ajatus Tampereen tavararatapihojen siirtämisestä muualle kerrostalojen tieltä saa oudosti uutta vipua, kun kaikki pitäisi raideleveyttä muutettaessa joka tapauksessa rakentaa uusiksi.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 712


« Vastaus #354 : Toukokuu 25, 2024, 11:07:20 »

Olet oikeassa kiilusilmäisten grynderien ajatelmista.
Ilman Tallinnan tunnelia EI ratojemme kaventamisessa todellakaan ole mitään järkeä - poisluettuna Torniosta Ouluun ja pohjoisen teollisuuslaitoksille tarvittaessa tehtäviä rinnakkaisraiteita. Niihinkin tulee saada EU-tukea.

Paitsi ei järkeä ei maallamme myöskään ole rahaa.
Maamme on köyhtynyt yli 15 vuodesta hölmöyttä ja saamattomuutta.

Tunnelin rakentamisen toteutuessa oleelliset radat kavennettakoon - KAIKKI samanaikaisesti.
Kovaotteisen EU-vaikuttamisen on siksi viipymättä alettava.
Rail Baltican järjestelyt ovat hyvä tavoitetaso meillekin.

Meillä ei ole varaa toiseen yli 4,3 miljardin euron menettämiseen kun edes suunnitelmia ei vaivauduttu tekemään ja esittämään EU:lle.

Vaikka emme haluaisikaan, emme voi estää ainakaan kaikkia EU:n yhteisrahoitteisia ohjelmia.
Niitä varten pitää siksi olla hyvin perustellut suunnitelmat.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #355 : Toukokuu 25, 2024, 13:16:48 »

Ei raideleveyden muuttamisessa teknisesti tai taloudellisesti ole Suomen tapauksessa tolkkua. Tässä on oltava jokin poliittinen koukku. Lähinnä tulee mieleen maankäytölliset asiat. Vaikkapa ajatus Tampereen tavararatapihojen siirtämisestä muualle kerrostalojen tieltä saa oudosti uutta vipua, kun kaikki pitäisi raideleveyttä muutettaessa joka tapauksessa rakentaa uusiksi.

Asiasta tehdään ensiksi selvitys(LVM) jonka jälkeen valtioneuvosto tekee päätöksen jonka mukaan mennään.

Tampereen tavararatapiha Viinikassa (VAK) on suunniteltu muutto, tosin Metso on lähtemässä Hatanpäältä jolloin radan ja Hatanpään valtatie välillä alkaa kaavoitusprosessi asunnoille kun muutkin yritykset lähtevät.

Ratahan on tässä kohtaa osan TEN-T rataa (Pohjanmeri-Itämeri) joka luultavasti muuten muunnetaan normaaliraiteeksi. jotta saadaan Naton kuljetukset Narvikista Baltianmaihin toimimaan (vaatii Tallinnan tunnelin)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2463


« Vastaus #356 : Toukokuu 25, 2024, 16:49:21 »

Miksi 1435mm radan pitäisi kulkea Tampereen kautta? Eikö tarkoituksenmukaisempi olisi reitti: rinnakkaisratana: Tornio-Oulu -- muunnettuna: Oulu-Kontiomäki-Joensuu-Imatra-Luumäki--uutena ratana: Luumäki-Hamina-Kotka-Porvoo-Helsinki (Tallinnan tunnelin tuloratapiha). Imatra--Luumäki-Kouvola leveäraide pakettiin odottamaan tulevaisuutta, koska sille välille ei ole omaa liikennetarvetta. Itä-Suomen teollisuus saisi vientireitin ja idässä olisi samalla puskuria. Vasta sen jälkeen rinnakkaisrataa tai muunnettua rataa tai uutta rataa muulle teollisuudelle. Kuvatun reitin varrelta ei ole nykyisin markittävää liikennetarvetta Länsi-Suomeen, joten se ei aiheuttaisi siirtokuormaus- tai raideleveyden muuntotarvetta kotimaanliikenteessä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #357 : Toukokuu 25, 2024, 17:12:53 »

Tunnelin rakentamisen toteutuessa oleelliset radat kavennettakoon - KAIKKI samanaikaisesti.

Taitaa olla paremminkin vuosikymmenien projekti (vrt. Espanja), jonka lopputuloksena suuri määrä "vähemmän oleellisia" ratoja poistuu lopullisesti.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #358 : Toukokuu 26, 2024, 07:42:45 »

Miksi 1435mm radan pitäisi kulkea Tampereen kautta? Eikö tarkoituksenmukaisempi olisi reitti: rinnakkaisratana: Tornio-Oulu -- muunnettuna: Oulu-Kontiomäki-Joensuu-Imatra-Luumäki--uutena ratana: Luumäki-Hamina-Kotka-Porvoo-Helsinki (Tallinnan tunnelin tuloratapiha). Imatra--Luumäki-Kouvola leveäraide pakettiin odottamaan tulevaisuutta, koska sille välille ei ole omaa liikennetarvetta. Itä-Suomen teollisuus saisi vientireitin ja idässä olisi samalla puskuria. Vasta sen jälkeen rinnakkaisrataa tai muunnettua rataa tai uutta rataa muulle teollisuudelle. Kuvatun reitin varrelta ei ole nykyisin markittävää liikennetarvetta Länsi-Suomeen, joten se ei aiheuttaisi siirtokuormaus- tai raideleveyden muuntotarvetta kotimaanliikenteessä.

Nämä TEN-T ratalinjat on määritelty TEN-T asetuksessa, nykyinen vuodelta 2013. Uutta EU asetusta on jo sorvattu vuosia ja sen piti tulla ulos huhtikuussa 2024 mutta ei ole vieläkään ilmaantunut eu:n viralliseen lehteen ja syitä voi vain ihmetellä.

Uusia TEN-T karttoja voi ihmetellä osoitteessa https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html ja valitsemalla sieltä Layers/TEN-T regulation 2024 ja valitesemalla TEN-T Annex1 ja sieltä Railways (Passenger) Railways (Freight). Kartasta voi klikkailla rataosia, jolloin saa näkyviin osuuden


* Screenshot 2024-05-26 08.40.30.png (274.17 kilotavua, 1347x609 - tarkasteltu 27 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #359 : Toukokuu 26, 2024, 07:45:36 »

Tunnelin rakentamisen toteutuessa oleelliset radat kavennettakoon - KAIKKI samanaikaisesti.

Taitaa olla paremminkin vuosikymmenien projekti (vrt. Espanja), jonka lopputuloksena suuri määrä "vähemmän oleellisia" ratoja poistuu lopullisesti.

Luultavasti 50 vuoden homma ja luulen että Suomi menettelee kuten Espanja eli on erikseen euroopparadat ja eriksen tsaarinrataverkko kunnes lopussa on vain eurooppalainen rataverkko.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 82


« Vastaus #360 : Toukokuu 26, 2024, 08:25:43 »

Ei raideleveyden muuttamisessa teknisesti tai taloudellisesti ole Suomen tapauksessa tolkkua. Tässä on oltava jokin poliittinen koukku. Lähinnä tulee mieleen maankäytölliset asiat. Vaikkapa ajatus Tampereen tavararatapihojen siirtämisestä muualle kerrostalojen tieltä saa oudosti uutta vipua, kun kaikki pitäisi raideleveyttä muutettaessa joka tapauksessa rakentaa uusiksi.

Nämä yhteiskunnalliset projektit ovat aina rahankäytöltään mielenkiintoisia. Suurin osa aloitetaan alimitoitetulla kustannusarviolla ja lisärahaa nuijitaan monta kertaa myöhemmin. Ylen juttu https://yle.fi/a/74-20066766 Rail Baltican kolminkertaistumisesta on tainnut jäädä huomiotta. Liikenneministerin innostusta rataprojektiin selittää varmaan osaltaan ydinkannatusalueille suunnitellut maansiirto projektit kun työt alkavat.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #361 : Toukokuu 26, 2024, 08:57:37 »


Nämä yhteiskunnalliset projektit ovat aina rahankäytöltään mielenkiintoisia. Suurin osa aloitetaan alimitoitetulla kustannusarviolla ja lisärahaa nuijitaan monta kertaa myöhemmin. Ylen juttu https://yle.fi/a/74-20066766 Rail Baltican kolminkertaistumisesta on tainnut jäädä huomiotta. Liikenneministerin innostusta rataprojektiin selittää varmaan osaltaan ydinkannatusalueille suunnitellut maansiirto projektit kun työt alkavat.

Rail Baltican kustannusten nousu selittyy paljolti Venäjän sodan aiheuttamaan rakennuskustannusten nousulla mikä on myös Suomessa hidastanut/kallistanut hankkeita kuten Tampereen Tammelan pallostation

"Tammelan stadion -hankkeen kustannukset ylittivät vuodelle 2023 varatun määrärahan 2,2 miljoonalla eurolla. Hankkeen kokonaiskustannusennuste on 44,4 miljoonaa ja vuodelle 2024 tarvitaan lähes 2,7 miljoonan euron lisämääräraha hankkeen loppuunsaattamiseksi."
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2463


« Vastaus #362 : Toukokuu 26, 2024, 10:20:14 »

Miksi 1435mm radan pitäisi kulkea Tampereen kautta? Eikö tarkoituksenmukaisempi olisi reitti: rinnakkaisratana: Tornio-Oulu -- muunnettuna: Oulu-Kontiomäki-Joensuu-Imatra-Luumäki--uutena ratana: Luumäki-Hamina-Kotka-Porvoo-Helsinki (Tallinnan tunnelin tuloratapiha). Imatra--Luumäki-Kouvola leveäraide pakettiin odottamaan tulevaisuutta, koska sille välille ei ole omaa liikennetarvetta. Itä-Suomen teollisuus saisi vientireitin ja idässä olisi samalla puskuria. Vasta sen jälkeen rinnakkaisrataa tai muunnettua rataa tai uutta rataa muulle teollisuudelle. Kuvatun reitin varrelta ei ole nykyisin markittävää liikennetarvetta Länsi-Suomeen, joten se ei aiheuttaisi siirtokuormaus- tai raideleveyden muuntotarvetta kotimaanliikenteessä.

Nämä TEN-T ratalinjat on määritelty TEN-T asetuksessa, nykyinen vuodelta 2013. Uutta EU asetusta on jo sorvattu vuosia ja sen piti tulla ulos huhtikuussa 2024 mutta ei ole vieläkään ilmaantunut eu:n viralliseen lehteen ja syitä voi vain ihmetellä.

Uusia TEN-T karttoja voi ihmetellä osoitteessa https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html ja valitsemalla sieltä Layers/TEN-T regulation 2024 ja valitesemalla TEN-T Annex1 ja sieltä Railways (Passenger) Railways (Freight). Kartasta voi klikkailla rataosia, jolloin saa näkyviin osuuden

Ainahan noita TEN-T viivoja voi piirrellä uusiksi sitten kun on mahdollista oikeasti tehdä jotakin muutakin kuin syöltää julkilausumia. Kartalta puuttuu nähdäkseni yhteys Hki-Tallinna tai Tornio-Tromsø. Etelä- ja keski-eurooppalaisille päättäjille lienee yhdentekevää vedetääntö Oulu-Hki järvien itä-vai länsipuolelta. Suomessa pitäisi joka tapauksessa välittömästi unohtaa tavaraliikenteen kannalta hyödyttömät Itärata ja Länsirata, jotka vain nopeuttavat jonkun tuhannen ihmisen matka-aikaa joillakin minuuteilla ja alkaa miettiä miten ne tavaravirrat oikein kulkevat nyt ja mahdollisessa kriisissä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #363 : Toukokuu 26, 2024, 10:34:10 »


Ainahan noita TEN-T viivoja voi piirrellä uusiksi sitten kun on mahdollista oikeasti tehdä jotakin muutakin kuin syöltää julkilausumia. Kartalta puuttuu nähdäkseni yhteys Hki-Tallinna tai Tornio-Tromsø. Etelä- ja keski-eurooppalaisille päättäjille lienee yhdentekevää vedetääntö Oulu-Hki järvien itä-vai länsipuolelta. Suomessa pitäisi joka tapauksessa välittömästi unohtaa tavaraliikenteen kannalta hyödyttömät Itärata ja Länsirata, jotka vain nopeuttavat jonkun tuhannen ihmisen matka-aikaa joillakin minuuteilla ja alkaa miettiä miten ne tavaravirrat oikein kulkevat nyt ja mahdollisessa kriisissä.

Voi piirrellä ja päivitys toimii niin että Suomi ehdottaa komissiolle ratoja ja komissio päättää TEN-T kokonaisuudesta asetuksellaan jota on päivitetty 10 vuoden välein ja uutta odotellaan parhaillaan . LVM linkki https://lvm.fi/-/euroopan-laajuinen-liikenneverkko-nakyy-suomen-kartalla

Hki-Tallinna on kartassa merireittinä ja Tromsø ei ole asetusehdotuksessa mukana vaan Luulaja-Narvik.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1713


« Vastaus #364 : Toukokuu 26, 2024, 16:30:31 »

Joku sisäpiirin juttu Tromsøn kirjoittaminen norjaksi? Kun kuitenkin Luulaja ja Tallinna kirjoitetaan suomeksi. Suomeksi Tromsø on Tromssa.

Aika pitkissä puissa on uuden radan rakentaminen Norjaan Suomesta tai Ruotsista. On sen verran herkkää ympäristöä ja vielä saamelaisalueita.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 185


« Vastaus #365 : Toukokuu 26, 2024, 17:00:20 »

Ainakaan Suomessa ei paikallista väestöä yleensä paljon kuunnella jos "herrat" jotain päättävät.
Liito-oravat ovat sitten eri juttu. En väheksy yhtään luonnon suojeluakaan. Paljon on pahaa luonnollekin tehty, mutta joskus vähän kummastuttavat painotukset.
Ratalinjoja on helppo piirrellä kartalle, mutta miten on  rakentaminen maastoon?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 915


« Vastaus #366 : Toukokuu 26, 2024, 17:14:10 »

Ratalinjoja on helppo piirrellä kartalle, mutta miten on  rakentaminen maastoon?

Ratoja rakennettaessa tehdään pohjan selvitykset. Ei niitä ratoja pelkän kartan perusteella linjata.

Sellainenkin etu normaaliraideleveyteen siirtymisestä olisi, että omaa maailmanrauhaansa rakentava hra Putin ei voisi käyttää Suomen rautateitä rauhanrakentamiskalustonsa esteettömään tuomiseen Suomeen.
Toisaalta idänvientimme vaikeutuisi, jos joskus vielä palataan rauhanomaiseen rinnakkaiseloon.   
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1713


« Vastaus #367 : Toukokuu 26, 2024, 17:33:59 »

Ratalinjoja on helppo piirrellä kartalle, mutta miten on  rakentaminen maastoon?

Ratoja rakennettaessa tehdään pohjan selvitykset. Ei niitä ratoja pelkän kartan perusteella linjata.

Sellainenkin etu normaaliraideleveyteen siirtymisestä olisi, että omaa maailmanrauhaansa rakentava hra Putin ei voisi käyttää Suomen rautateitä rauhanrakentamiskalustonsa esteettömään tuomiseen Suomeen.
Toisaalta idänvientimme vaikeutuisi, jos joskus vielä palataan rauhanomaiseen rinnakkaiseloon.   

Onneksi inhan itänaapurin liikenne on helppo katkaista jos aikovat panssarijunillaan Vaskiluotoon asti junailla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1052


« Vastaus #368 : Toukokuu 26, 2024, 17:39:05 »

Joku sisäpiirin juttu Tromsøn kirjoittaminen norjaksi? Kun kuitenkin Luulaja ja Tallinna kirjoitetaan suomeksi. Suomeksi Tromsø on Tromssa.

Aika pitkissä puissa on uuden radan rakentaminen Norjaan Suomesta tai Ruotsista. On sen verran herkkää ympäristöä ja vielä saamelaisalueita.

Tromssan saaminen radan piiriin vaatii tietysti Norjan valtion ja Naton lobbaamisen, mutta se voi tuoda myös rahoittajan : Norja kun se saisi myös junayhteyden Tromssaan Oslosta.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 185


« Vastaus #369 : Toukokuu 26, 2024, 18:06:10 »

Tietenkin minä ymmärrän että ratoja ei kartalle piirrettyjen viivojen mukaan rakenneta!
Mutta jos minä pääsisin piirtämään, tekisin radan niin pohjoiseen kuin vain Putinin tontti antaa myötä, sillä jos ja kun koillisväylä aukeaa todelliseen kaupalliseen liikenteeseen voisi olla nopeampi kuljettaa tavaroita keskeisempään Eurooppaan sieltä junalla jos se meritunneli oikeasti rakennettaisiin.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #370 : Toukokuu 26, 2024, 18:19:55 »

Mä mitään mistään tiedä, mut sen mie vaan sanon, että kannattaako noita olemassa olevia raiteita hirveen nopeella aikataululla lähtee purkamaan?
Eikö olis järkevämpää rakentaa toi normaaliraiteinen verkko jo olemassa olevan raiteiston rinnalle? Sitä mukaan kun uusille raiteille hankitaan uutta kalustoa ja vanha kalusto jää eläkkeelle, purettaisiin vanhaa pois?
Tallinnatunneli kuitenkin on tulevaisuutta ja tullaan ihan varmasti ennemmin tai myöhemmin toteuttamaan. Joko yksityisellä tai valtion rahalla.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 258


« Vastaus #371 : Toukokuu 26, 2024, 20:03:28 »

Tietenkin minä ymmärrän että ratoja ei kartalle piirrettyjen viivojen mukaan rakenneta!
Mutta jos minä pääsisin piirtämään, tekisin radan niin pohjoiseen kuin vain Putinin tontti antaa myötä, sillä jos ja kun koillisväylä aukeaa todelliseen kaupalliseen liikenteeseen voisi olla nopeampi kuljettaa tavaroita keskeisempään Eurooppaan sieltä junalla jos se meritunneli oikeasti rakennettaisiin.
Koillisväylä on pitkälti Venäjän sisämeri ja kriisin tullessa sieltä ei kulje yksikään Eurooppalainen laiva. Ihan sama kuin Itämeri jää siinä tilanteessa (melkeimpä haluttaisiin että jäisi jo nyt) EU:n sisämereksi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 185


« Vastaus #372 : Toukokuu 27, 2024, 05:33:07 »

Ei niitä yhteyksiä länsirannikollekaan kai pelkästään Venäjän pelosta rakenneta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1713


« Vastaus #373 : Toukokuu 27, 2024, 08:50:19 »

Tietenkin minä ymmärrän että ratoja ei kartalle piirrettyjen viivojen mukaan rakenneta!
Mutta jos minä pääsisin piirtämään, tekisin radan niin pohjoiseen kuin vain Putinin tontti antaa myötä, sillä jos ja kun koillisväylä aukeaa todelliseen kaupalliseen liikenteeseen voisi olla nopeampi kuljettaa tavaroita keskeisempään Eurooppaan sieltä junalla jos se meritunneli oikeasti rakennettaisiin.

Ei koillisväylää kulkevia konttilaivoja missään Norjan rannikolla pureta. Aivan kuten ei nytkän Suezin kanavasta tulevia konttilaivoja pureta Italiaan, vaikka radat Keski-Eurooppaan sieltä kulkevatkin. Ei vaan laivat ajavat Rotterdamiin ym. suursatamiin.

Suurissa konttilaivoissa on 15 000 - 20 000 TEU:ta eli 15 000 - 20 000 kappaletta 20 jalan kontteja. Joku voisi laskea montako junallista kontteja yhdessäkin konttilaivassa kulkee. Ei mitään mahdollisuutta tuollaisia määriä ryhtyä kelkkoamaan jostakin Kirkkoniemestä Suomen läpi Baltiaan ja edelleen Keski-Eurooppaan.

Edit: Lasketaanpa itse: Jos juna vetää 100 konttia niin se tekee 150 - 200 junallista per laiva. Ja näitä laivoja tulee useita vuorokaudessa.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 258


« Vastaus #374 : Toukokuu 27, 2024, 11:25:59 »

Tuntuu että monikaan ei oikeasti hahmota sitä että miten monta junaa menee yhteen laivalastiin. Itämerelläkin liikkuu sen kokoluokan aluksia että rikastelaivaakin kuljetetaan viikko Harjavaltaan junilla. Useampi juna päivässä.

Vähän sama kuin kuvittelevat että laivaliikennettä saa korvattua kun muuttaa raideleveyttä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina