Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 23 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #425 : Heinäkuu 19, 2024, 13:06:22 »


Nyt on julkistettu uusi Ten-T asetus 2024/1679

Joka on Euroopan Parlamentin ja Neuvoston yhteisasetus ja voimassa heti kaikissa jäsenvaltiossa.

"17 artikla

Eurooppalainen nimellinen standardiraideleveys

1.   Jäsenvaltioiden on varmistettava, että kaikki ydinverkon ja laajennetun ydinverkon uudet radat, mukaan lukien 14 artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitetut yhteydet, mahdollistavat liikennöinnin eurooppalaisella 1 435 mm:n nimellisellä standardiraideleveydellä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, kun 1 435 mm:n raideleveyttä käyttävät junat voivat liikkua infrastruktuurissa 31 päivään joulukuuta 2030 mennessä ydinverkon osalta ja 31 päivään joulukuuta 2040 mennessä laajennetun ydinverkon osalta. Tätä artiklaa sovellettaessa uudella radalla tarkoitetaan rataa, jonka rakennustöitä ei vielä ole aloitettu 18 päivänä heinäkuuta 2024.

2.   Poiketen siitä, mitä tämän artiklan 1 kohdassa säädetään, niiden jäsenvaltioiden, joiden alueella ei ole 18 päivänä heinäkuuta 2024 suunnitteilla uusien ratojen yhdistämistä toisen jäsenvaltion maarajaan liitteen I mukaisesti, on laadittava suunnitelma, jossa esitetään uusi rata, joka on määrä rakentaa eurooppalaisen 1 435 mm:n nimellisen standardiraideleveyden mukaisesti. Kyseisessä suunnitelmassa on otettava huomioon vaikutukset yhteentoimivuuteen naapurijäsenvaltion tai -valtioiden kanssa huomioimalla erityisesti tämän artiklan 3 kohdan mukainen mahdollinen olemassa olevien ratojen muuntaminen eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen. Suunnitelmaan on sisällyttävä sosioekonominen kustannus-hyötyanalyysi, jossa perustellaan jäsenvaltion päätös olla rakentamatta uutta rautatieinfrastruktuuria eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen sekä arvio tämän päätöksen vaikutuksesta yhteentoimivuuteen. Kyseinen suunnitelma on toimitettava komissiolle 19 päivään heinäkuuta 2026 mennessä.

3.   Jäsenvaltioiden, joiden olemassa olevassa rataverkossa tai sen osassa raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, on 19 päivään heinäkuuta 2026 mennessä tehtävä arviointi, jossa esitetään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotta ne voidaan mahdollisesti muuntaa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen. Rajatylittävien osuuksien osalta arviointi on koordinoitava naapurijäsenvaltion tai -valtioiden kanssa. Arvioinnin on sisällettävä sosioekonominen kustannus-hyötyanalyysi mahdollisen eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen muuntamisen elinkelpoisuudesta ja yhteentoimivuuteen kohdistuvien vaikutusten arviointi.

Ensimmäisen alakohdan mukaisen arvioinnin perusteella jäsenvaltioiden on viimeistään vuoden kuluttua arvioinnin päätökseen saattamisesta laadittava tarvittaessa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen siirtymistä koskeva suunnitelma, jossa esitetään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotka on määrä muuntaa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen, ja esittävät muuntamisen suuntaa-antavan aikataulun.

Ensimmäistä ja toista alakohtaa sovelletaan soveltuvin osin ratoihin, joiden rakennustyöt ovat käynnissä 18 päivänä heinäkuuta 2024."

https://publications.europa.eu/resource/cellar/cc3395a5-3516-11ef-b441-01aa75ed71a1.0008.03/DOC_1
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #426 : Heinäkuu 20, 2024, 07:27:40 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #427 : Heinäkuu 20, 2024, 14:28:45 »

TEN-T ydinverkon laajennokseen kuuluva Länsirata http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=10811.0;attach=9315

Länsirata sai hyvät arviot EU-tukimenettelyssä

"Euroopan komissio antoi rahoituspäätöksensä 16.7.2024. Länsirata Oy:lle ei myönnetty CEF-rahoitusta. Suomeen ei myönnetty tukea minkään ratayhteyden rakentamiselle.

Kustakin kokonaisuudesta oli mahdollista saada viisi pistettä, ja siten kokonaispisteitä oli mahdollista saada 25. Länsirata sai arvioinnissa yhteensä 20,5 pistettä, kun rahoitusta saadakseen tuli saada vähintään 22 pistettä.

– Voimme Suomessa olla tyytyväisiä suurimman liikenneinfrahankkeemme saamaan vastaanottoon komissiossa. Jäimme kilpailussa jälkeen hankkeen kypsyydessä, mikä tarkoittaa suunnitelmien ja lupaprosessien keskeneräisyyttä, sanoo Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen."

https://lansirata.fi/lansirata-sai-hyvat-arviot-eu-tukimenettelyssa/

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2024, 07:22:19 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 936


« Vastaus #428 : Heinäkuu 20, 2024, 16:37:20 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/


Ihmettelen kyllä miksi Itärata olisi EU:n mielestä tärkeämpi kuin länsirata, vai mistä on kysymys?

Onko se raideleveys joka kummittelee?

Mitä hyötyä Itäradasta on jos se rakennetaan 1435 mm raideleveyteen? Itään on jo hyvät yhteydet ja olematon Venäjän kauppa ei tarvitse eurooppalaista raideleveyttä.

Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #429 : Heinäkuu 20, 2024, 19:47:45 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/


Ihmettelen kyllä miksi Itärata olisi EU:n mielestä tärkeämpi kuin länsirata, vai mistä on kysymys?

Onko se raideleveys joka kummittelee?

Mitä hyötyä Itäradasta on jos se rakennetaan 1435 mm raideleveyteen? Itään on jo hyvät yhteydet ja olematon Venäjän kauppa ei tarvitse eurooppalaista raideleveyttä.

Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina.
Länsirata, samoin kuin Lentorata, ovat olleet mukana verkossa jo aikaisemmin. Itärata on siis vain päässyt niiden rinnalle. Suunnittelussa Itärata on näitä kahta muuta hieman jäljessä, joten sinänsä myös loogista, että se on lisätty TEN-T:hen hieman myöhemmin. Verkkoon pääseminen mahdollistaa tuen hakemisen, mutta ei takaa että penniäkään tukea saataisiin.

Mitä raideleveyteen tulee, niin asia on monitahoinen, ja sitä on kyllä mietitty sekä idässä että lännessä.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #430 : Heinäkuu 20, 2024, 22:39:29 »

"Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina."

On kyllä taas vaikea uskoa silmiäni. Oletko tosissasi?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #431 : Heinäkuu 21, 2024, 07:32:01 »


Länsirata, samoin kuin Lentorata, ovat olleet mukana verkossa jo aikaisemmin. Itärata on siis vain päässyt niiden rinnalle. Suunnittelussa Itärata on näitä kahta muuta hieman jäljessä, joten sinänsä myös loogista, että se on lisätty TEN-T:hen hieman myöhemmin. Verkkoon pääseminen mahdollistaa tuen hakemisen, mutta ei takaa että penniäkään tukea saataisiin.

Mitä raideleveyteen tulee, niin asia on monitahoinen, ja sitä on kyllä mietitty sekä idässä että lännessä.

Länsiradalla on tiedotteensa mukaan hyvät mahdollisuudet saada ensi syksynä alkavassa CEF-rahoitus kierroksella tukea.

Mikä kannattaa huomata että Suomen nykyinen rataverkko sai 0 euroa tukea rakentamiseen  ja baltit sen sijaan eurooppalaiseen rataan 1.2 miljardia euroa.

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #432 : Heinäkuu 21, 2024, 07:53:49 »

"Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina."

On kyllä taas vaikea uskoa silmiäni. Oletko tosissasi?



Tätä asiaa selvitetään nyt väylän raideleveys komiteassa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1091


« Vastaus #433 : Heinäkuu 21, 2024, 20:23:41 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #434 : Heinäkuu 22, 2024, 06:56:46 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1433


« Vastaus #435 : Heinäkuu 22, 2024, 11:28:31 »

Näin helppoa se 1435 mm raideleveyden synnyttäminen on:

 

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3aacff20-c8e8-4bfa-ae06-da3d1e5c7779
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #436 : Heinäkuu 22, 2024, 13:51:12 »

Näin helppoa se 1435 mm raideleveyden synnyttäminen on:


Tuo Ratahan suurnopeusrata, jollaista Suomessa ei ole. Vasta Itärata oli ensimmäinen, joka tulee vasta 2040.

"Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä, Portaankorva kertoo."
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 437


« Vastaus #437 : Heinäkuu 22, 2024, 13:58:30 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.


Tuli vaan mieleen, mitähän mahtaa tapahtua, jos piskuinen Suomemme ei tottele?

Lähettääkö EU sitten EU - kasakoita piiskaamaan meitä? Tässä se nyt nähdään kuinka lupaus "Suomen Leijonan karva alkaa kiiltää" oikein toimii.

En ole eurooppalaista yhteistyötä vastaan, mutta jossain on nyt keittänyt yli ja pahasti. 

Pientä rajaa siihen joutavanpäiväiseen pikkupuuhasteluun!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #438 : Heinäkuu 22, 2024, 14:09:47 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.


Tuli vaan mieleen, mitähän mahtaa tapahtua, jos piskuinen Suomemme ei tottele?

Lähettääkö EU sitten EU - kasakoita piiskaamaan meitä? Tässä se nyt nähdään kuinka lupaus "Suomen Leijonan karva alkaa kiiltää" oikein toimii.

En ole eurooppalaista yhteistyötä vastaan, mutta jossain on nyt keittänyt yli ja pahasti.  

Pientä rajaa siihen joutavanpäiväiseen pikkupuuhasteluun!

Unkarin kohtalo.

Mutta tähän saakka on totellut kun aloitti selvityksen uudelleen jonka määräaika on vasta 2026.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #439 : Heinäkuu 22, 2024, 14:43:41 »

Eikö meillä nyt pitänyt olla se kykyhallitus tolkun pää-, valtiovarain- ja liikenneministerillä? Nämähän korvasi edelliset vastaavat ja piti olla niin hyviä keräämään massit Euroopasta meille päin? Jotenkin minun silmääni noin prioriteettina tuo tunnin rata näyttää vähän erikoiselta? Ja mahtaako siitäkään sitten tulla oikean levyinen? Ei tämä Orpolaisen startti tällä sektorilla näytä kovinkaan lupaavalta.
Onkohan meillä nyt kumminkin siellä poroja ministereinä?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 437


« Vastaus #440 : Heinäkuu 22, 2024, 15:58:36 »

Eikö meillä nyt pitänyt olla se kykyhallitus tolkun pää-, valtiovarain- ja liikenneministerillä? Nämähän korvasi edelliset vastaavat ja piti olla niin hyviä keräämään massit Euroopasta meille päin? Jotenkin minun silmääni noin prioriteettina tuo tunnin rata näyttää vähän erikoiselta? Ja mahtaako siitäkään sitten tulla oikean levyinen? Ei tämä Orpolaisen startti tällä sektorilla näytä kovinkaan lupaavalta.
Onkohan meillä nyt kumminkin siellä poroja ministereinä?


Ne ovat ihan erilaiset ihmiset, jotka uhoaa ja ne jotka tekevät.

Toivottavasti nyt menee porukalle perille se, että vaalikopissa saa käyttää sitä ikiomaa puupäätään, kuin langeta loveen pelkkien suunpieksäjien möykkäämisistä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1091


« Vastaus #441 : Heinäkuu 22, 2024, 20:19:14 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.

Lulun kanta on "Suomen" kanta, eikös se siinä muutu kun ministeri saa ideoita?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 3691


« Vastaus #442 : Heinäkuu 22, 2024, 23:02:40 »

Viikonloppuna kuuntelin radiosta lahtelaisen  Piippo oyn tj  haastattelun.Lopuksi toimittaja kysyi että miten suomen talous voidaan pelastaa? Vastaus oli karu"Ei millään tavalla"!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #443 : Heinäkuu 23, 2024, 06:47:12 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.

Lulun kanta on "Suomen" kanta, eikös se siinä muutu kun ministeri saa ideoita?

EU:n asetus (TEN-T) on uusittu viimeksi 2013 joten kovin usein ei sitä tehdä ja Suomen kanta asiohin muodostetaan eduskunnassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #444 : Heinäkuu 23, 2024, 14:46:47 »


Pohjanmeri - Itämeri käytävä on vähän laajentunut, kun ennen se päättyi Helsinkiin niin nyt se kulkee Helsingistä päärataa pitkin Ouluun ja sieltä edelleen Luulajan kaupunkiin

- uudet ten-t reittikuvaukset päivitetty

"Tärkeimmät pullonkaulat ja puuttuvat yhteydet

Yksi käytävän räikeimmistä aukoista koskee raideleveyttä. Käytävän länsi- ja keskiosissa raiteet ovat eurooppalaista standardiraideleveyttä, mutta Suomessa, Baltian maissa ja Ukrainassa ne ovat edelleen leveäraideleveyttä. Rail Baltica kuroo tämän aukon umpeen Baltian maiden NSB-käytävällä. Suunnitteilla on eurooppalaisen standardiraideleveyden laajentaminen Ukrainaan, ja Suomi pohtii, miten eurooppalainen standardiraideleveys voisi parantaa yhteyksiään ja toimitusvarmuuttaan."

https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/trans-european-transport-network-ten-t/north-sea-baltic-corridor_en?prefLang=fi&etrans=fi
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #445 : Heinäkuu 23, 2024, 18:50:08 »

Jos tässä nyt on pakko taantua Euroopan näkemykseen raideleveyden tarpeettomasta muuttamisesta niin miksi ihmeessä pitäisi enää sitten noudattaa vanhanaikaisia rautatiereittejä. Koska uusi rata vaatii uudet rakenteetkin niin ei kai silloin edes ole tarvetta rakentaa esimerkiksi Turun rataa Karjaan kautta vaan sen voi tehdä suoraan Lohjalta Saloon ja miksi ihmeessä yhteyden Poriin pitäisi kiertää Tampereen kautta kun se voidaan tehdä suoraan Helsingistäkin. Ja niin edelleen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #446 : Heinäkuu 24, 2024, 08:45:49 »

Jos tässä nyt on pakko taantua Euroopan näkemykseen raideleveyden tarpeettomasta muuttamisesta niin miksi ihmeessä pitäisi enää sitten noudattaa vanhanaikaisia rautatiereittejä. Koska uusi rata vaatii uudet rakenteetkin niin ei kai silloin edes ole tarvetta rakentaa esimerkiksi Turun rataa Karjaan kautta vaan sen voi tehdä suoraan Lohjalta Saloon ja miksi ihmeessä yhteyden Poriin pitäisi kiertää Tampereen kautta kun se voidaan tehdä suoraan Helsingistäkin. Ja niin edelleen.

Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon. Jos tämä olisi tehty 1920 luvulla kun oli vielä palakiskot ja puupölkyt ei olisi tarvittu kuin kiskojen siirto ja uudelleen naulaus/ruuvaus uuteen leveyteen. Suomessa tätä on tehty http://vaunut.org/kuva/115690?paik=Tornio+asema

Jos uusia ratoja suunnitellaan pitää ottaa huomioon eurooppalaisten naapureiden tarpeet. Eli nykyinen tsaarinaikainen rataverkko pitää suunnata sinne mihin teollisuus ja kauppa sen tarvitsevat eli Eurooppaan.

tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #447 : Heinäkuu 24, 2024, 13:02:07 »

Kun tuota poliitikkojen jaaritusta kuuntelee tämänkin aamun osalta vaikuttaa vahvasti että Orpo-hallituksen kaikki munat ja visiot ovat kovinkin yhdessä korissa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-71485308
alkaen kohdasta 25:20
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2024, 13:21:48 kirjoittanut Harry Rajala » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1271


« Vastaus #448 : Heinäkuu 24, 2024, 14:50:26 »

Kun tuota poliitikkojen jaaritusta kuuntelee tämänkin aamun osalta vaikuttaa vahvasti että Orpo-hallituksen kaikki munat ja visiot ovat kovinkin yhdessä korissa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-71485308
alkaen kohdasta 25:20


Myös YLE:n aamutv:ssä oli samaa asiaa, toimittajat pihalla kuin lumiukot uusimmista eu päätöksistä

"Missä kunnossa Suomen rataverkko on?" 52:14

https://areena.yle.fi/1-66757448
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #449 : Heinäkuu 24, 2024, 15:10:36 »


Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon.


Ihanko tosissasi näitä kirjoittelet?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 23 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina