Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« : Helmikuu 01, 2018, 11:42:19 »


Valtion rataverkosta julkaistu uusi kuvaus liikenneviraston toimesta.

https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23375/Rataverkko2018_web.pdf/afb63fc3-22cb-4a6b-a503-db3dd90b7ea1

Mitäs tästä ollaan mieltä ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2018, 11:14:53 »


RATA2018 tilaisuuden materiaalit on julkaistu

https://www.liikennevirasto.fi/ajankohtaista/tapahtumat/rata-2018/esitykset#.WnV9bmhl_rd

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2018, 12:51:35 »


ja taas lakkautetaan vähäliikenteisiä

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lts_2018-31_vahaliikenteiset_radat_web.pdf
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2018, 14:12:00 »


Pääpointti lienee näissä tiivistelmän viimeisissä lauseissa: "Selvityksessä esitetään rataosan Seinäjoki--Kaskinen kunnossapito keskeytettäväksi 15.12.2019 alkaen, joka tarkoittaa radan sulkemista liikenteeltä. Tässä selvityksessä ei esitetä ratalain mukaista rataosien lakkauttamista."

Eli ei oikeasti lakkauteta, mutta yksi erittäin vähäliikenteinen rataosa suljetaan liikenteeltä.
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2018, 17:39:00 »

Liikenneviraston kanta: "Radan heikon kunnon vuoksi rataosaa ei voida pitää enää liikennöitävässä kunnossa ilman merkittäviä investointeja. Radan liikennöintimäärät ovat viime vuosina laskeneet merkittävästi. Tästä syystä raportissa esitetään, että Seinäjoen Ahokylästä Kaskisiin kulkevan rataosan kunnossapito lopetetaan 15.12.2019”, sanoo tekninen johtaja Markku Nummelin Liikennevirastosta.

Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.

Myös muutama muu rataosuus on enemmän tai vähemmän liipasimella: Liikennevirasto totesi selvityksessään, että myös Niinisalo–Parkano, Mynttilä–Ristiina, Lieksa–Pankakoski ja Murtomäki–Otanmäki ovat elinkaarensa loppupäässä. Niiden osalta raportissa ehdotetaan nykyisen kunnossapidon jatkamista, mutta huomautetaan, että näiden rataosien tekninen kunto saattaa heikentyä äkillisesti. Jos näin käy, rataosalle saatetaan asettaa nopeusrajoituksia tai voidaan jopa joutua sulkemaan ne kokonaan.

Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittais­rata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana. Tavaraliikenteen voisi aloittaa heti ja mahdollisesti myöhemmin myös henkilöliikennöinnin”, Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Pori–Parkano–Haapamäki-rata­työryhmän varapuheenjohtaja Lauri Oinonen (kesk.) toteaa.

Enempi Mierontietä koskevista haaveista täällä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.261990
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2018, 17:58:42 »

Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittais­rata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana.

Mierontien idea oli tehdä jotain maamme työllisyyden kasvattamiseksi. Siihen se hetkellisesti auttoi. Toimisi varmaan taas?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2018, 18:38:42 »

Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittais­rata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana.

Mierontien idea oli tehdä jotain maamme työllisyyden kasvattamiseksi. Siihen se hetkellisesti auttoi. Toimisi varmaan taas?

Näin halutaan uudelleen Mierontietä:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.261990

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2018, 21:05:14 »

Jatkanpa taas tämän satahämäläisen ajatuksen ihmettelyä.

Mikä on se etu rautatiekuljetuksia ostaville yrityksille, että rahti kuljetettaisiin juurikin mierontietä? Jos kuljetusfirma kuitenkin kuljettajaa rahdin pisteestä A pisteeseen B sovitusti, niin onko mitään väliä vaikka koukkaakin Tampereen kautta?

Kiinnostaako intialaista kivihiilen ostajaa, onko hiilijunat ajettu Riihimäen kautta vaiko Joensuun ja Jyväskylän kautta? Savonlinnasta ei kuitenkaan pääse, kun puuttuu kokonainen silta, eikä Parikkalastakaan kiskoja Elisenvaaraan ole olemassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2018, 22:28:41 »

Jatkanpa taas tämän satahämäläisen ajatuksen ihmettelyä.

Mikä on se etu rautatiekuljetuksia ostaville yrityksille, että rahti kuljetettaisiin juurikin mierontietä? Jos kuljetusfirma kuitenkin kuljettajaa rahdin pisteestä A pisteeseen B sovitusti, niin onko mitään väliä vaikka koukkaakin Tampereen kautta?

Kiinnostaako intialaista kivihiilen ostajaa, onko hiilijunat ajettu Riihimäen kautta vaiko Joensuun ja Jyväskylän kautta? Savonlinnasta ei kuitenkaan pääse, kun puuttuu kokonainen silta, eikä Parikkalastakaan kiskoja Elisenvaaraan ole olemassa.

Etuja ei juuri nyt tule mieleen. Ehkä niitä löytyy myöhemmin. Tämä on rataosa ja reitti, mille ei oikeastaan enää ole suuressa mittakaavassa luonnollista kysyntää.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2018, 22:44:08 »

Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.

Kesäkuussa on yhdeksän tavarajunan määräpaikka ollut tähän mennessä Kaskinen. Aika paljon pitäisi varmaan liikenteen vilkastua, jotta radalle olisi todellista tarvetta ylläpidon kustannuksiin nähden.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2018, 06:21:47 »

Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.

Kesäkuussa on yhdeksän tavarajunan määräpaikka ollut tähän mennessä Kaskinen. Aika paljon pitäisi varmaan liikenteen vilkastua, jotta radalle olisi todellista tarvetta ylläpidon kustannuksiin nähden.

Eikös Kaskisista ole jo laivattu raakapuuta Ruotsiin eli ei se rautatie sikäläisille metsänomistajille välttämättä elinehto ole?

Onkohan kukaan esittänyt huoltovarmuutta radan kunnossapidon oikeutukseksi? Kriisin aikana Turusta itään olevat satamat ovat todennäköisesti poissa pelistä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #11 : Syyskuu 11, 2018, 13:44:28 »

ERA (Euroopan Unionin Rautatievirasto ) alkaa myöntämään 2019 kalustolupia Suomeen ja muihin ETA maihin. Trafi on aloittanut asiaa koskevan määräyksen valmistelun

https://www.trafi.fi/filebank/a/1536655506/f34a20ea8cb4440647624094d8eeba9e/31804-Rautateiden_liikkuva_kalusto.pdf

* 31804-Rautateiden_liikkuva_kalusto.pdf (120.17 kilotavua - ladattu 250 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2018, 09:16:10 »


Paluuta menneeseen ei ole:

https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaista/6539/muutoksen_hallinta_avain_raideliikenteen_tulevaisuuteen

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2018, 10:05:14 »


Hallituksen esitys Rautatielain uudistamiseksi sisältää perusteluissaan mielenkiitoisen kertomuksen rautateistä ja politiikasta

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_105+2018.aspx
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2019, 11:09:48 »


vain 9 EU valtiota pystyy siirtämään EU:n neljännen rautatiepaketin teknisen osan voimaan kansalliseen lainsäädääntöön 16.6.2019 mennessä, arvatkaa mitkä ?

https://www.railwaygazette.com/news/policy/single-view/view/only-nine-eu-countries-will-meet-fourth-railway-package-transposition-deadline.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2019, 08:28:14 »


Valtio perustaa uuden yhtiön rautatie alalle, joka muodostaa konserniemon tuleville hankeyhtiöille mm. Turun tunnin juna ja Tampereen uusi rata sekä lentorata hanke. Myös valtion kalustoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö tulevat kuulumaan tähän konserniin.

Ja lisäksi Rail Baltica yhtiö, joka osallistuu uuden radan rakentamiseen Puolasta Tallinnaan.

https://www.lvm.fi/-/hankeyhtiot-rahoittamaan-suuria-raideliikenneinvestointeja-998911
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2019, 11:40:10 »


Valtion rautatieasema-kiinteistöyhtiö oy on aloittanut Senaatissa.

https://www.senaatti.fi/asema-alueet/

Yhtiön perustamisen taustalla on valtion kiinteistöomaisuuden hajaantuminen junaliikenteen asema-alueilla useille toimijoille. Tähän saakka omistus on hajautunut yleensä Senaatille, VR:lle ja Liikennevirastolle (nyk. Väylävirasto). Omistuksen ja vastuun keskittämisellä saadaan alueiden kehittämiseen selkeyttä ja ketteryyttä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #17 : Huhtikuu 03, 2019, 08:15:58 »


Selvityksiä

https://www.lvm.fi/-/viisi-kysymysta-ja-vastausta-nopeista-ratayhteyksista-ja-hankeyhtioista-1004602
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2019, 18:37:55 »



Pohjolan Rautatiet Oy LVM:n omistaja ohjaukseen

Valtioneuvosto muutti liikenne- ja viestintäministeriöstä annettua asetusta 11.4.2019. Asetusta päivitettiin siten, että valtion kokonaan omistama Pohjolan Rautatiet Oy kirjataan liikenne- ja viestintäministeriön toimialaan kuuluvaksi yhtiöksi myös asetustekstissä.

https://www.lvm.fi/-/pohjolan-rautatiet-oy-lvm-n-omistajaohjaukseen-1004960
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #19 : Huhtikuu 13, 2019, 10:21:27 »

”Raideliikenteen renessanssi on tuonut meidät todella mielenkiintoisen haasteen eteen.  Nykyisen rataverkon peruskorjaustarpeiden lisäksi tarvetta olisi mm. akselipainojen nostoille, rataverkon lisäsähköistykselle sekä nykyisen rataverkon lisäraiteille. Lisäksi keskustelussa ovat kokonaan uudet, nopeat henkilöliikenteen raideyhteydet”, toimialajohtaja Noukka toteaa.

Kokonaisuutena toiveet nousevat kymmeniin miljardeihin euroihin. ”Toivotankin vaihtoehtoiset, budjettirahoitusta täydentävät mallit, kuten hankeyhtiöt, lämpimästi tervetulleiksi.”

https://vayla.fi/-/tulevaisuuden-vaylilta-odotetaan-paljon#.XLGbRuiTLnE
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2019, 09:22:57 »


Valtion rataverkolle saa 16.6.2019 lähtien lupia myös Euroopan rautatievirastolta. Samalla kertaa turvallisuustodistus Suomen, Ranska ja Italian rataverkolle OSSista.

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/rautatielainsaadanto-uudistuu-tavoitteena-vahentaa-rautateiden-toimijoiden
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2019, 11:55:36 »

On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.

Mistä näkisi milloin viimeinen juna on mennyt Tornionjoen yli, kun en osaa Juliasta etsiä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2019, 12:20:59 »

On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.

Mistä näkisi milloin viimeinen juna on mennyt Tornionjoen yli, kun en osaa Juliasta etsiä.

Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2019, 12:26:32 »

Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
Eikös sieltä näe jostain sen milloin milläkin raiteella on liikennöity? Ainakin joskus katsoin sellaista tilastoa.

Mutta voi tietty olla että tuolla raiteella ei ole mitään virtapiiriä mistä tuon näkisi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #24 : Kesäkuu 11, 2019, 12:32:25 »

Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
Eikös sieltä näe jostain sen milloin milläkin raiteella on liikennöity? Ainakin joskus katsoin sellaista tilastoa.

Mutta voi tietty olla että tuolla raiteella ei ole mitään virtapiiriä mistä tuon näkisi.

Kyllähän siellä on akselinlaskentaosuus TOR_832 opastimella siinä Haaparannan suunnan raiteella.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina