Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 116


« Vastaus #25 : Kesäkuu 11, 2019, 17:10:42 »

On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.

Tornio-Haaparanta on osa EU:n TEN-T (Trans-European Transport Network) pohjoista päähaaraa. En tiedä onko tuohon haettu tai saatu EU-rahaa, mutta eiköhän se ole se syy. TEN-T infosivulta (ei valitettavasti saatavilla suomeksi) löytyy mm. maakohtaiset kartat.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #26 : Kesäkuu 12, 2019, 10:22:20 »

On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.

Tornio-Haaparanta on osa EU:n TEN-T (Trans-European Transport Network) pohjoista päähaaraa. En tiedä onko tuohon haettu tai saatu EU-rahaa, mutta eiköhän se ole se syy. TEN-T infosivulta (ei valitettavasti saatavilla suomeksi) löytyy mm. maakohtaiset kartat.

Ten-T tietoa löytyy suomeksi, mutta osoittain vanhentunutta: https://vayla.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.XQCmGryTLnE. EU parlamentti hyväksyi huhtikuussa 2019 uuden 2021-2027 kauden CEF rahoituksen sekä uudet väylät Tukholma-Oulu sekä Luulaja-Helsinki-Tallinna-Riika . Lähde https://www.consilium.europa.eu/media/38507/st07207-re01-en19.pdf

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #27 : Kesäkuu 12, 2019, 19:42:27 »


nyt löytyy korjauskohteita hinnoilla Valtion rataverkolla

https://vayla.fi/documents/20473/513506/Rataverkon+peruskorjaukset/9de31cc1-614b-45f2-bccf-577ae830c944
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2019, 09:23:19 »


Eilen 16.6.2019 muuttui turvallisuustodistuksen hankkiminen Valtion rataverkolla ja joissakin Euroopan maissa.
Traficom ohje asiasta ja OSSin käytöstä, jota on käytettävä myös silloin kun todistus halutaan Traficomilta

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/rautatieliikenteen-harjoittajan-turvallisuustodistus
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2019, 10:16:31 »


Ihan vielä tiedote asiasta

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/4-rautatiepaketin-saantely-voimaan-lupaviranomaisena-jatkossa-myos-euroopan
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #30 : Kesäkuu 18, 2019, 10:20:23 »


Ja näin kaluston kanssa

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/hae-rautatiekaluston-markkinoillesaattamislupaa-tai-tyyppihyvaksyntaa
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #31 : Kesäkuu 25, 2019, 17:09:12 »

nyt voi ajaa sähköllä halvemmin valtion rataverkolla, Rautatiealan sääntelyelimen päätöksen jälkeen

https://vayla.fi/-/rataverkosta-vastaava-vayla-muuttaa-sahkovetoisen-junaliikenteen-ratamaksua#.XRIqfbyTLnE

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1561444016/196a6bd67cb3b87ac5f8129eaec87074/34254-Paatos_Ratamaksu_2019-2020_250619.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #32 : Heinäkuu 08, 2019, 15:57:01 »


Sääntelyelin on teettänyt tutkimuksen tavaraliikenteen loppukäyttäjistä.

https://www.saantelyelin.fi/ajankohtaista/6863/selvitys_rautateiden_tavaraliikenteen_palveluista
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #33 : Heinäkuu 09, 2019, 08:35:44 »


Vuosikapasiteetin yhteensovitus aikataulukaudelle 2020 on tehty.

Rautatieliikenteenharjoittajien junien väliset konfliktit on ratkaistu alustavasti yhteensovittamisneuvottelussa 6.5.2019, jonka jälkeen suunnitelmia on ollut mahdollista kommentoida ennen jakoehdotuksen julkaisua.

https://vayla.fi/documents/20473/234761/Ratakapasiteetin+jakoehdotus+aikataulukaudelle+2020+Liite+1.pdf/b961ad70-416e-42d3-bd0c-4af46da553fb
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #34 : Heinäkuu 23, 2019, 16:11:13 »


Valtion rataverkossa käytettävät määräykset ja ohjeet lötyvät yhdestä pdf-tiedostosta päivitystietoineen

https://julkaisut.vayla.fi/pdf7/rautatieohjeet_web.pdf
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #35 : Heinäkuu 27, 2019, 18:15:46 »

Tornio-Haaparanta-väliä liikennöidään edelleen. Liikenne tapahtuu vain vaihtotyönä ja se on ilmiselvästi hyvin vähäistä, mutta ei se silti päättynyt ole, leveäraideraiteilta siis. Ruotsalaisten liikenne Tornioon kyllä on käytännössä lopetettu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #36 : Heinäkuu 28, 2019, 07:44:25 »

Tornio-Haaparanta-väliä liikennöidään edelleen. Liikenne tapahtuu vain vaihtotyönä ja se on ilmiselvästi hyvin vähäistä, mutta ei se silti päättynyt ole, leveäraideraiteilta siis. Ruotsalaisten liikenne Tornioon kyllä on käytännössä lopetettu.

Koskahan nähdään Torniossa saksalainen tavarajuna ? Kun se voi liikennöidä standardipuolella.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #37 : Heinäkuu 28, 2019, 12:33:30 »

Tuskin koskaan. Tornion asemalla suoraan ei ole mitään tavaraliikenteen asiakasta, ja Tornion ratapiha on toiminnoiltaan ajettu käytännössä alas. Mielekäs raideleveydenvaihtolaitteisto tietysti muuttaisi koko asetelman perusteellisesti.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2701


« Vastaus #38 : Heinäkuu 28, 2019, 13:10:24 »

Tornio-Haaparanta-väliä liikennöidään edelleen. Liikenne tapahtuu vain vaihtotyönä ja se on ilmiselvästi hyvin vähäistä, mutta ei se silti päättynyt ole, leveäraideraiteilta siis. Ruotsalaisten liikenne Tornioon kyllä on käytännössä lopetettu.

Koskahan nähdään Torniossa saksalainen tavarajuna ? Kun se voi liikennöidä standardipuolella.

Fenniarailin vaunut ovat vanhoja Suomen ja keski-Euroopan välillä liikennöineitä. Eli ne ovat varmaan kaikki käyneet Saksassakin aika monta kertaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #39 : Heinäkuu 28, 2019, 15:19:10 »

Tuskin koskaan. Tornion asemalla suoraan ei ole mitään tavaraliikenteen asiakasta, ja Tornion ratapiha on toiminnoiltaan ajettu käytännössä alas. Mielekäs raideleveydenvaihtolaitteisto tietysti muuttaisi koko asetelman perusteellisesti.

Nyt kun rautatieliikenne Euroopassa vapautuu ja Open Access operaattoreita tulee markkinoille, niiin voihan olla että esim. Siemens Vectronin saksalaisena veturina voi tuoda saksalaiset tavaravaunut Tornioon diesel koneensa voimin (Haaparantaan saakka sähköllä)  ja vaikkapa Fenniarailin vaunuilla sekä veturilla tavara siirrretään eteenpäin.

tallennettu
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #40 : Heinäkuu 30, 2019, 22:53:45 »

Onko mikään muu operaattori kuin VR tilannut hybridi- Vectroneita?
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #41 : Heinäkuu 31, 2019, 00:48:06 »

Ainakin Hector Rail on tilannut sellaisia mutta heidän vetureissa on vain yksi dieselmoottori.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #42 : Heinäkuu 31, 2019, 08:55:33 »

Ainakin Hector Rail on tilannut sellaisia mutta heidän vetureissa on vain yksi dieselmoottori.

Onhan näitä jo liikeellä 910 kpl https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/public.1558367924.bf418c8b-1026-4483-a215-657a2ec622f4.mo-vectron-lokomotiven-kundenliste-de.pdf

* public.1558367924.bf418c8b-1026-4483-a215-657a2ec622f4.mo-vectron-lokomotiven-kundenliste-de (1).pdf (250.06 kilotavua - ladattu 20 kertaa.)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #43 : Heinäkuu 31, 2019, 19:24:19 »


Tuossa lienee laskettu kaikki Vectronit, kun taas hybridejä niistä on vain pieni osa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #44 : Elokuu 01, 2019, 09:00:14 »

Tuossa lienee laskettu kaikki Vectronit, kun taas hybridejä niistä on vain pieni osa.
Kaikki listassa oli, eli Vectron AC, DC and MS mallit
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #45 : Syyskuu 04, 2019, 07:15:27 »


Valtion rataverkolla alkaa uusi aikataulukausi 15.12.2019

Säännöllinen liikenne on tässä https://vayla.fi/documents/20473/645831/SaannollinenLiikenne2020.pdf/ec962110-e8e4-454b-835d-9f8e74814930

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #46 : Syyskuu 16, 2019, 07:53:45 »


Valtion rataverkolla aletaan puhua kielillä

https://vayla.fi/-/rautatieliikenteen-puheviestinta-kansainvalistyy#.XX3OdaiTLnG
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #47 : Lokakuu 25, 2019, 14:43:13 »


Ensimmäinen saksalainen vaunu (Zacens 56 m³) sai Eurooppalaisen rekisteröinnin myös Suomen 1435 rataverkolle, eli voi liikennöidä Haaparannasta Tornioon. Ja vielä kun ensi vuonna Ruotsi tulee mukaan ERA:n palveluihin, niin voi liikennöidä myös Ruotsissa. ;-)

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-331-0001-5-001-001

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 506


« Vastaus #48 : Marraskuu 08, 2019, 17:04:55 »


Verkkoselostuksesta 2021 vuodelle on julkaistu kommentointiversio, jota voi siis kommentoida 13.11.2019 saakka

"Verkkoselostuksen 2021 luonnos on nähtävillä ja lausuttavana 31.10.-13.11.2019. Lausunnot pyydetään toimittamaan Väyläviraston kirjaamoon 13.11.2019 klo 16:15 mennessä.
**Huom. taulukko 2 (s. 75) päivitettiin 31.10.2019 klo 9:54"

https://vayla.fi/ammattiliikenne-raiteilla/rautateiden-verkkoselostus#.XcBXLuiTLnH
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina