Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #50 : Joulukuu 12, 2019, 07:33:45 »


ERA julkaissut uuden 117. VMK:n

Excel muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_117_en.xls

PDF-muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_117_en.pdf

myös Operail mukana.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #51 : Joulukuu 13, 2019, 06:19:10 »


Väylä julkaissut vuoden 2021 verkkoselostuksen

https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2019-46_vs2021_web.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #52 : Joulukuu 14, 2019, 11:21:40 »


Pirkanmaan liitossa käynyt konsulttikylässä, pienimuotoista vallankumousta ehdottaa :

"Pirkanmaan Liitto tilasi WSP Finland Oy:ltä selvitystyön, jossa tutkittiin, millaisia perusteita ja mahdollisuuksia
on Suomen pääradan leveän raideleveyden (1524 mm) muuttamiselle Euroopassa yleisesti käytössä olevaksi
standardiraideleveydeksi (1435 mm) sekä Suomen pääradan kytkemiselle Euroopan rautatieverkostoon. Työssä
hahmotettiin oleelliset asiat liikenteen ja logistiikan toimintaympäristöstä (osa 1) ja selvitettiin teknisten
ratkaisuvaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuus (liite 2). "

http://pirkanmaajulkaisu.ktweb.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=3&docid=130534&version=0
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #53 : Joulukuu 14, 2019, 13:23:59 »


Pirkanmaan liitossa käynyt konsulttikylässä, pienimuotoista vallankumousta ehdottaa :

"Pirkanmaan Liitto tilasi WSP Finland Oy:ltä selvitystyön, jossa tutkittiin, millaisia perusteita ja mahdollisuuksia
on Suomen pääradan leveän raideleveyden (1524 mm) muuttamiselle Euroopassa yleisesti käytössä olevaksi
standardiraideleveydeksi (1435 mm) sekä Suomen pääradan kytkemiselle Euroopan rautatieverkostoon. Työssä
hahmotettiin oleelliset asiat liikenteen ja logistiikan toimintaympäristöstä (osa 1) ja selvitettiin teknisten
ratkaisuvaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuus (liite 2). "

http://pirkanmaajulkaisu.ktweb.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=3&docid=130534&version=0

Kuulostaa verorahan tuhlaamiselta.  Virnistää
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #54 : Joulukuu 14, 2019, 14:16:23 »

Onko Pirkanmaan liitolla omistuksia vaihdetehtaissa?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #55 : Joulukuu 14, 2019, 14:44:49 »


Kuulostaa verorahan tuhlaamiselta.  Virnistää

Ihan sattumalta kun tämä tehtiin oli liikenneministeri Pirkanmaalta ja nyt pääministerinä.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #56 : Joulukuu 17, 2019, 18:21:48 »

Eikös tuo kaksiraideratkaisu vaadi myös avoimen tilan ulottumalta muutoksia? Jos se olisi sama molemmissa onnistuisi varmasti pelkkä pyöräkertojen vaihto kalustoon. Onkohan sitä otettu ollenkaan huomioon suunnitelmissa.

Aikamoista verorahojen tuhlausta silti tälläinen tutkimus.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #57 : Joulukuu 18, 2019, 06:35:51 »


Väylä julkaissut uudet ohjeet JT:stä sekä TURO:sta

https://vayla.fi/-/rautateiden-turvallisuuskatsaus-joulukuu#.Xfmo4OiTLnE
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #58 : Joulukuu 23, 2019, 08:00:20 »


Väylän näkemys rataverkon kehityksestä viime vuosikymmeninä.

"Rautatieliikenteessä on nähtävissä varsinainen renessanssi. Taustalla vaikuttavat paitsi ilmastotavoitteet, myös rautatieliikenteen sujuvuuteen ja houkuttelevuuteen tehdyt panostukset. Lähes 6000 km rautateitä pidetään kunnossa joka päivä, mutta mikä muuttui rautatieliikenteessä vuosikymmenessä?"

https://vayla.fi/-/mita-tapahtui-radoilla-vuosikymmenessa-#.XgBXLuiTLnE
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #59 : Tammikuu 04, 2020, 18:27:55 »


Valtion rataverkolle myönnetty ensimmäinen yhtenäinen turvallisuustodistus SSC Traficomin toimesta Mantsinen Group oy:lle .

Kaikki turvallisuustodistukset rataverkolle näkyvät Euroopan Unionin Rautatieviraston ERADIS-rekisteristä

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx


* Single Safety Certificate (17).pdf (266.84 kilotavua - ladattu 151 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #60 : Tammikuu 08, 2020, 09:23:33 »


Valtion rataverkon kehittämis visiot 1

Tästäkö uusi ratavisio ?



* Screenshot 2020-01-08 at 09.18.44 - Edited.png (82.02 kilotavua, 780x547 - tarkasteltu 483 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #61 : Tammikuu 11, 2020, 08:56:59 »

ERA julkaissut uuden 118. VMK:n (Vehicle Keeper Marking Register)

Excel muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_118_en.xls

Pdf muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_118_en.pdf

pdf:ssä sivulta 205 Suomeen rekisteröidyt listalla
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #62 : Tammikuu 20, 2020, 07:46:21 »

Verkkoselostus 2020

päivitetty 13.12.2019

Luku    Muutos

Määritelmät   Lisätty määritelmät: Finrail Oy, liikennesuunnittelu
1.8   Korjattu Rautatialan sääntelyelimen postiosoite
Lisätty Traffic Management Finland Oy:n yhteystiedot
Lisätty maininta sivustosta www.asemanseutu.fi
1.9   Lisätty linkki Rail Freight Corridors-sivustolle
2.2.1   Rautatieliikenteen harjoittaminen edellyttää käyttösopimusta vain rautatieyrityksiltä
(laki liikenteen palveluista 53 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O2L5P53)
2.3   Hakemus koskien yksittäisen liikennepaikan käyttösopimusta tulee toimittaa Väylävirastolle hyvissä ajoin.
Resiinaliikennesopimusta koskevat yhteydenotot tulee toimittaa Väylävirastolle hyvissä ajoin.
2.8   Rautatieliikenteen harjoittajan tulee kuvata turvallisuusjohtamisjärjestelmäänsä myös koulutusohjelmat.
Lisätty linkki osaamis- ja pätevyysvaatimuksia sekä pienimuotoista kuljettajatoimintaa koskeviin ohjeisiin.
3.3.3.1   Linkki rautateiden ohjaus-, hallinta- ja merkinanto-osajärjestelmään päivitetty
ENNE-järjestelmän kuvausta tarkennettu
3.3.3.3   Ansaldo STS Finland muutettu Hitachi Rail STS:ksi
3.4.3   Linkki kansainvälisiin VAK-rautatiesopimuksiin liittyen päivitetty
VAK-ratapihojen luettelo päivitetty
3.4.4   Lisätty maininta höyryvetureja koskevasta liikennöintikiellosta Vuosaaren radan ja Kehäradan tunneleissa
3.6   Rataverkon palveluja kuvaavia tietoja on keskitetty lukuun 5
4.2.2   Viittaus ratakapasiteetin hakuohjeeseen
4.4.3   Lumitöitä voidaan priorisoida kaluston seisottamisen tai muun tarpeen edelle
4.6   Lisätty maininta palvelupaikkakapasiteetin perumisesta sekä ratakapasiteetin käytön seurannasta
4.8.3   Lisätty viittaus "Häiriötilanteiden hallinta ja yhteysjunien odotus" -ohjeeseen.
5.3.1.1   Lisätty viittaus asemanseutujen kehittämisen tietopankkiin.
5.3 ja 5.4   Päivitetty linkit VR Yhtymä Oy:n verkkoselostukseen.
5.4.1.1   Poistettu lause: "Siirtohinnan kustannusvastaavuus tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa."
Tasauslaskumenettely korvattu toteutuneen ja laskutetun kustannuksen erotuksen huomoimisella seuraavan vuoden hinnastossa.
5.5   Suomen rautatietilaston julkaisee Traficom, linkki päivitetty.
6   Lisätietoja ratamaksusta -verkkosivun osoite päivitetty.
Liite 3C   Rataosan Tornio-Haaparanta liikennöimismääräykset. Liite poistettu, asia on esitetty Jt:ssä.
Liite 3G   Turvalaitejärjestelmät. Liite poistettu, asia esitetty verkkoselostuksen karttapalvelussa.
Liite 3K   Liikenteeseen vaikuttavat ratatyöt, lista päivitetty.
Liite 4C   Kapasiteettiratkaisijan ja kapasiteettiohjaajan tehtävät.
Liite 4D   Kalustokiertojen toimittamisajankohta, kapasiteettiratkaisijan ja kapasiteettiohjaajan tehtävät.
Liite 5B   
Ratajohtoverkon siirtomaksuhinnasto päivitetty, vetoyksikkökohtainen perusmaksu, häviöenergiamaksu ja siirtohäviöprosentti muuttuneet lausuntoaineistoon verrattuna
(39€/kk-->46€/kk, 48 €/MWh-->40€/MWh ja 3,3%-->5%).

Muutokset on pyritty korostamaan julkaisussa keltaisella taustavärillä (lukuunottamatta liitettä 3K).

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lv_2018-02_rautateiden_verkkoselostus_2020_web.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #63 : Helmikuu 05, 2020, 18:30:30 »


119. VMK

ERA julkaissut uuden 119. VMK:n (Vehicle Keeper Marking Register)

Pdf muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_119_en.pdf

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #64 : Helmikuu 05, 2020, 21:14:13 »

"2.2.1   Rautatieliikenteen harjoittaminen edellyttää käyttösopimusta vain rautatieyrityksiltä"

Muut kuin rautatieyritykset voivat harjoittaa rautatieliikenettä ilman käyttösopimusta?   Virnistää

No, ok, tämä lienee jokin määritelmätekninen juttu, jotta esimerkiksi "kunnossapitoyritys" voi siirtää kunnossapitokalustoaan junana. Pisti vain silmään.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #65 : Helmikuu 06, 2020, 00:38:54 »

Jännää, että Viron Operail puuttuu! Ajavatko niin puhtaasti GOST-standardein, etteivät kertakaikkiaan tarvitse edes varalle VKM:ää? Vai onko tuo "Blocked" EVR Operailin? Ja mitä tuo blocked käytännössä tarkoittaa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #66 : Helmikuu 06, 2020, 06:37:01 »

Jännää, että Viron Operail puuttuu! Ajavatko niin puhtaasti GOST-standardein, etteivät kertakaikkiaan tarvitse edes varalle VKM:ää? Vai onko tuo "Blocked" EVR Operailin? Ja mitä tuo blocked käytännössä tarkoittaa?

Näin on asetuksessa:

"2.  Liikkuvaa kalustoa, joka on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa kolmannessa maassa ja jota aiotaan käyttää Euroopan unionissa osana 1 520 mm:n rautatiejärjestelmän vaunustoa, ei rekisteröidä NVR:ään. Direktiivin 2001/16/EY 14 artiklan 4 kohdan mukaisesti 14 artiklan 5 kohdan c, d ja e alakohdassa lueteltujen tietojen on kuitenkin oltava saatavissa IVY:n rautatiekuljetushallinnon tietokannasta."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:02007D0756-20140101
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #67 : Helmikuu 06, 2020, 06:49:50 »

"2.2.1   Rautatieliikenteen harjoittaminen edellyttää käyttösopimusta vain rautatieyrityksiltä"

Muut kuin rautatieyritykset voivat harjoittaa rautatieliikenettä ilman käyttösopimusta?   Virnistää

No, ok, tämä lienee jokin määritelmätekninen juttu, jotta esimerkiksi "kunnossapitoyritys" voi siirtää kunnossapitokalustoaan junana. Pisti vain silmään.


On tuosta kohdasta "unohdettu" myös ERA:n myöntämä yhtenäinen turvallisuustodistus, ja muutenkin nämä lupa asiat ovat rempallaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #68 : Helmikuu 10, 2020, 11:55:36 »


Jatkossa kaikki ratasuunnitelmien kuulutukset hoidetaan Väylän kautta, ei enää kuntien ilmoitustauluilla.

https://vayla.fi/-/tie-ja-ratasuunnitelmien-kuulutukset-kootaan-jatkossa-vaylan-verkkosivuille#.XkEoR46TLnF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #69 : Helmikuu 17, 2020, 10:12:44 »


Uusi hanke käynnistynyt

"Hallitus on esittänyt hankkeelle vuosille 2020–2023 yhteensä 40 miljoonaa euroa, joilla parannetaan rautatieja tienkäyttäjien turvallisuutta. Tavoitteena on poistaa
tai parantaa rataosuudelta mahdollisimman monta tasoristeystä rahoituksen puitteissa sekä parantaa mahdollisimman monen tasoristeyksen turvallisuutta kustannustehokkain keinoin."

https://vayla.fi/documents/20473/0/Tampere-Pori-radan+tasoristeyksien+poistaminen/e36b82dc-97a4-4a31-9518-1c0a079322fd

ilmeisesti halutaan nostaa pendojen nopeutta.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #70 : Maaliskuu 07, 2020, 08:21:01 »


ERA julkaissut uuden 120. VMK:n

Excel muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_120_en.xls

PDF-muodossa

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_120_en.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #71 : Maaliskuu 08, 2020, 10:04:36 »


Ratalakiin muutoksia

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070110#L1P4a

"Jos rautatieinfrastruktuurin kehittämissuunnitelman mukaisesta rautatieinfrastruktuurin rahoitus- ja investointiohjelmasta osoitetaan valtion vuotuiseen talousarvioon kuuluvaa rahoitusta valtion rataverkon lisäksi myös muun rautatiejärjestelmän kehittämiseen, ministeriön on tehtävä kyseisen rautatiejärjestelmän osan hallinnasta vastaavan rataverkon haltijan kanssa sopimus, joka täyttää yhtenäisestä eurooppalaisesta rautatiealueesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2012/34/EU liitteen V periaatteet. Ministeriön on varmistettava, että raideliikennelaissa (1302/2018) tarkoitetut ratakapasiteetin hakijat voivat esittää näkemyksensä sopimuksesta ennen sen allekirjoittamista."

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #72 : Maaliskuu 12, 2020, 08:50:38 »


Seisakkeiden suunnittelu: apuva

https://vayla.fi/-/apua-uusien-seisakkeiden-suunnitteluun
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #73 : Maaliskuu 12, 2020, 10:23:14 »


Harmillisen sotkevaa, että Väylävirasto tässä käyttää jo itselläänkin käytössä olevaa termiä "seisake" (yksi rautatieliikennepaikkatyyppi) jossain uudessa eri merkityksessä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #74 : Toukokuu 01, 2020, 19:02:36 »


Liikenne seis Tampereen ja Seinäjoen välillä jo 3:tta tuntia ja jatkuu

https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/hairio-junaliikenteessa-valilla-tampere-seinajoki..html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina