Eli kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa.
Tämä ei ole totta.
Sen sijaan asia meni niin, että Valtionrautatiet-nimistä liikelaitosta yhtiöitettäessä sen seuraajaksi perustettu VR-Yhtymä Oy ja sen tytäryhtiöt saivat mm. liikkuvan kaluston ja esimerkiksi koko joukon kiinteistöjä apporttiomaisuutena eli vastikkeetta valtiolta. VR-Yhtymä Oy sai tässä järjestelyssä esimerkiksi Helsingin rautatieaseman kiinteistön, ja VR-Yhtymä Oy:n 100-prosenttisesti omistama VR Osakeyhtiö liikkuvan kaluston.
Näin ollen "kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa." ei pidä paikkaansa, sillä
1) nykyistä VR-Yhtymä Oy:tä (tai VR Osakeyhtiötä) ei ollut olemassa silloin, kun nyt romutettua kalustoa on hankittu.
2) koska osa VR:n tällä hetkellä omistamasta kalustosta on hankittu ennen kuin yhtiötä on edes ollut olemassa, olematon osakeyhtiö ei ole voinut hankkia sitä itse.
Valtionrautatiet-liikelaitosta yhtiöitettäessä sen omistamat kalustot ja kiinteistöt olisi ilman muuta pitänyt siirtää johonkin aivan muualle kuin VR-konserniin, josta esimerkiksi VR olisi sitten voinut vuokrata tarvitsemansa palvelut. Tämä olisi mahdollistanut tasapuolisen kohtelun kaikille toimijoille.
En ymmärtänyt 1990-luvulla, enkä ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi yhtiömuotoisesta VR:stä leivottiin tuollainen aivan käsittämätön taseporsas. No, ehkä joku viisaampi osaa tämänkin kuution palloksi selittää.
Huomioinarvoista on, että osakeyhtiömuotinen VR ei ole investoinut markkaakaan ennen vuotta 1995 hankittuun kalustoon tai kiinteistöihin. Investoinnilla tarkoitan tässä nimenomaisessa asiayhteydessä kaluston ja kiinteistöjen hankintaa.