Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #100 : Helmikuu 25, 2021, 07:21:36 »

Pääratatyöryhmän kommentti

"Vientivetoisen, kilpailukykyiseen kuljetuslogistiikkaan perustuvan, maan liikennestrategiassa tulee paremmin nostaa esille kansainvälisten yhteyksien merkitys. Toimivalla tavara- ja henkilöliikenteellä on oleellinen vaikutus Suomen kansantalouden ja kilpailukyvyn kannalta. Tämä koskettaa kaikkia liikennemuotoja.

Rautatieinfrainvestoinnit ovat merkittävä ja vaikuttava keino elvyttää taloutta ja tukea positiivista työllisyyskehitystä. Investoinneilla nykyiselle rataverkolle tuetaan keskeisellä tavalla myös vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä sekä edistetään yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta oleellisia ilmastotavoitteita.

Investoimalla rautatieinfraan meillä on mahdollisuus saada liikkeelle myös merkittäviä yksityisiä investointeja erityisesti asema-alueilla sekä edistää teollisuutemme tuotteiden vientiä kestävällä tavalla Euroopan markkinoille."

https://paarata.fi/suomen-paarataryhma-antoi-lausunnon-valtakunnallisen-liikennejarjestelmasuunnitelman-luonnoksesta/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #101 : Maaliskuu 06, 2021, 08:57:59 »

VR yhtymän lausunto Liikenne12 hankkeeseen

"Ostoliikenne on entiseen tapaan mahdollista myös henkilöliikenteen kilpailun
avauduttua täysimääräisesti 1.1.2021 alkaen vapaan pääsyn (Open Access)
mallilla. Open Access -mallissa operaattorit voivat kilpailla samoilla rataosilla
markkinaehtoisesti itse hankkimallaan kalustollaan ja kalustokustannukset tulevat
luonnollisesti osaksi liikennöinnin kustannuksia. "

https://vrgroup.studio.crasman.fi/pub/Tiedoteliitteet/Liikenne_12_suunnitelma_VR_Group_23022021_lausunto.pdf
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1967


« Vastaus #102 : Maaliskuu 06, 2021, 11:35:48 »

VR_Yhtymä Oy:n lausunnon kohta "...itse hankkimallaan kalustollaan ja kalustokustannukset tulevat
luonnollisesti osaksi liikennöinnin kustannuksia." Mitenkä tämä suhtautuu siihen, että  VR-Yhtymä Oy liikennöi osittain kalustolla, jota se ei ole itse hankkinut. VR Oy perustettiin 1995 (sittemmin sulautus->VR-Yhtymä Oy) ja se ei joutunut ostamaan tai vuokraamaan silloin liikenteessä ollutta kalustoa (kuten monet muut vastaavat rautatieoperaattorit). Valtionrautatiet oli keskusvirastomuotoinen laitos vuoteen 1989 ja sen jälkeen valtion liikelaitos vuoteen 1995 ja se on täysin eri asia kuin operaattori VR Oy->VR Yhtymä Oy.

VR-Yhtymä Oy on kyllä ansiokkaasti viime aikoina romuttanut kalustoa, jota se ei itse ole hankkinut. Vielä on jotain jäljellä, kuten dieselveturit (Dv12, Dr14, Dr16), sähkökalustoa (Sr1, Sm2) ja loputkin 1-kerrosvaunut. Kuka omistaa tavaravaunut, jotka on rakennettu ennen 1995?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2721


« Vastaus #103 : Maaliskuu 06, 2021, 13:59:16 »

Jahas, taas tämä sama usein toistettu harjaanjohtava väite.

Sekä Virasto-VR:n että Yhtiö-VR:n kalusto on valtion omistamaa. Aiemmin se omisti sen virastonsa kautta, nykyään omistamansa yhtiön kautta.

Vaikka juridisesti nämä kaksi toimijaa ovat eri asia, on kyseessä kuitenkin sama toimija aivan kaikilla muilla mittareilla.

Se, että VR-niminen instanssi pyöri eri tyyppisellä rakenteella, ei muuta sitä faktaa, että ihan sitä samaa VR:n kalustoa on nyt ja silloin.

Eli kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2890


« Vastaus #104 : Maaliskuu 06, 2021, 15:03:44 »

Jahas, taas tämä sama usein toistettu harjaanjohtava väite.

Sekä Virasto-VR:n että Yhtiö-VR:n kalusto on valtion omistamaa. Aiemmin se omisti sen virastonsa kautta, nykyään omistamansa yhtiön kautta.

Vaikka juridisesti nämä kaksi toimijaa ovat eri asia, on kyseessä kuitenkin sama toimija aivan kaikilla muilla mittareilla.

Se, että VR-niminen instanssi pyöri eri tyyppisellä rakenteella, ei muuta sitä faktaa, että ihan sitä samaa VR:n kalustoa on nyt ja silloin.

Eli kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa.

Ei ole, vaan valtion hankkimaa. Sekä Virasto-VR:n että Yhtiö-VR:n kalusto on valtion omistamaa. Virasto-VR:n aikana kaluston hankki valtio valtion rahoilla. Silloin valtio omisti kaluston virastonsa kautta, nykyään omistamansa yhtiön kautta. Ja nykyään se valtion omistama yhtiö hankkii kalustonsa itse.

Vaikka juridisesti nämä kaksi toimijaa ovat eri asia, on kyseessä kuitenkin sama toimija aivan kaikilla muilla mittareilla. Ero siis on vain siinä, kuka kaluston on aiemmin hankkinut, ei niinkään siinä, kuka sen nykyään omistaa.

Se, että VR-niminen instanssi pyöri eri tyyppisellä rakenteella, ei muuta sitä faktaa, että ihan sitä samaa valtion kalustoa on nyt ja silloin. (tässä sulla, Topi, varmaan oli typo? Olit kirjoittanut tuohon "VR:n kalustoa", vaikka tekstisi alussa nimenomaisesti alleviivasit ihan oikein, että kyse on valtion kalustosta, pyöritteli asiaa miten päin tahansa. Ja sen kaluston määräysvallan pitää todellakin olla aidosti valtiolla. Siksihän kalustoyhtiö tarpeellinen onkin, mistä sinäkin toki kirjoittamasi pohjalta voinet näemmä päätyä loogisesti vain olemaan samassa käsityksessä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1006


« Vastaus #105 : Maaliskuu 06, 2021, 16:21:10 »

Eli kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa.

Tämä ei ole totta.

Sen sijaan asia meni niin, että Valtionrautatiet-nimistä liikelaitosta yhtiöitettäessä sen seuraajaksi perustettu VR-Yhtymä Oy ja sen tytäryhtiöt saivat mm. liikkuvan kaluston ja esimerkiksi koko joukon kiinteistöjä apporttiomaisuutena eli vastikkeetta valtiolta. VR-Yhtymä Oy sai tässä järjestelyssä esimerkiksi Helsingin rautatieaseman kiinteistön, ja VR-Yhtymä Oy:n 100-prosenttisesti omistama VR Osakeyhtiö liikkuvan kaluston.

Näin ollen "kaikki VR:n nyt omistama kalusto on sen ihan itse hankkimaa." ei pidä paikkaansa, sillä
1) nykyistä VR-Yhtymä Oy:tä (tai VR Osakeyhtiötä) ei ollut olemassa silloin, kun nyt romutettua kalustoa on hankittu.
2) koska osa VR:n tällä hetkellä omistamasta kalustosta on hankittu ennen kuin yhtiötä on edes ollut olemassa, olematon osakeyhtiö ei ole voinut hankkia sitä itse.

Valtionrautatiet-liikelaitosta yhtiöitettäessä sen omistamat kalustot ja kiinteistöt olisi ilman muuta pitänyt siirtää johonkin aivan muualle kuin VR-konserniin, josta esimerkiksi VR olisi sitten voinut vuokrata tarvitsemansa palvelut. Tämä olisi mahdollistanut tasapuolisen kohtelun kaikille toimijoille.

En ymmärtänyt 1990-luvulla, enkä ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi yhtiömuotoisesta VR:stä leivottiin tuollainen aivan käsittämätön taseporsas. No, ehkä joku viisaampi osaa tämänkin kuution palloksi selittää.

Huomioinarvoista on, että osakeyhtiömuotinen VR ei ole investoinut markkaakaan ennen vuotta 1995 hankittuun kalustoon tai kiinteistöihin. Investoinnilla tarkoitan tässä nimenomaisessa asiayhteydessä kaluston ja kiinteistöjen hankintaa.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #106 : Maaliskuu 07, 2021, 08:59:12 »


junakalusto ei ole este muiden tulolle, mutta VR:n kiinteistöomistukset mm. rautatieasemat ovat. Siihen ei kukaan halua kommentoida ?

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #107 : Maaliskuu 07, 2021, 10:22:20 »


VR valmistautuu henkilöjunapuolella kilpailuun

Ostaa lisää uutta kalustoa

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/03/06/vr-forbereder-sig-pa-okad-konkurrens-inom-persontrafiken-koper-nya-tag-for
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #108 : Eilen kello 16:18:38 »


Myös Ruotsissa kerrottu uutinen

Rautatieliikenne on vapaata !

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210308/11590/tagtrafiken-ar-nu-oppen-i-finland-bade-inhemska-och-utlandska-konkurrenter
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina