Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Transtech tarjottelee itseään Tampereen ratikan operaattoriksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 146


« : Helmikuu 02, 2018, 10:20:38 »

Kainuulainen kiskokalustovalmistaja Transtech on kiinnostunut myös hoitamaan Tampereen raitioliikenteen käytännössä.

Toimitusjohtaja Lasse Orre vahvistaa, että yhtiö on jättämässä tarjouksen ratikoiden ajamisesta.

Alkuvaiheessa liikennöintiin tarvitaan noin 70 kuljettajaa.

Tampereen raitiovaunuja suunnitellaan Kajaanin Otanmäessa kovaa kyytiä. Tamperelaisratikan prototyyppi valmistuu ensi vuonna.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/uusi-aluevaltaus-transtech-tarjottelee-itseaan-tampereen-ratikan-operaattoriksi-6699278?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu

Don't panic.
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2018, 12:41:18 »

Tämähän mielenkiintoinen uutinen. Olin siinä ymmärryksessä että Transtech tarjoaa jo tuotantovalmista Artec -mallin raitiovaunua Tampereelle. Siis samoja raitiovaunuja jotka pääkaupungissa korvaa nämä matalalattia pommit! Mutta ei tuo uuden mallin suunnitelu ole pahasta, lisää työtä ja lisää referenssiluetteloon malleja, joita voidaan myydä Eurooppaan ja miksei myös muualle.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2018, 17:32:14 »

Tämähän mielenkiintoinen uutinen. Olin siinä ymmärryksessä että Transtech tarjoaa jo tuotantovalmista Artec -mallin raitiovaunua Tampereelle. Siis samoja raitiovaunuja jotka pääkaupungissa korvaa nämä matalalattia pommit! Mutta ei tuo uuden mallin suunnitelu ole pahasta, lisää työtä ja lisää referenssiluetteloon malleja, joita voidaan myydä Eurooppaan ja miksei myös muualle.
Tampereella tarvitaan kuitenkin ratikkaa, joka on leveämpi, pidempi ja kahdesta päästä ajettava, joten täsmälleen samaa mallia ei voi käyttää. Eiköhän se silti pohjaudu Helsingin Articeihi.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2018, 01:13:48 »

Tampereella tarvitaan kuitenkin ratikkaa, joka on leveämpi, pidempi ja kahdesta päästä ajettava, joten täsmälleen samaa mallia ei voi käyttää. Eiköhän se silti pohjaudu Helsingin Articeihi.

Eikös kaikki Suomessa ajettavat uudet ja vanhatkin ratikat Hki:ssä ole kummastakin päästä ajettavia? Valmetin nivelratikat ovat tosin olleet poikkeuksena.

tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 74


« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2018, 01:31:26 »

Kyllä on articit molemmista päistä ajettavia. Takana on oven vieressä luukku josta löytyy ajopöytä, siitä tosin saa ratijan kulkemaan vain taaksepäin, ei eteen.  Takana ajokahvan virkaa toimittaa tavallinen kraus-naimer kiertokytkin, joka palauttaa aina keskiasentoon. Asentoja taisi olla 3 kiihdytyspykälää ja 3 jarrua. Metka ajettava  Virnistää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 337


« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2018, 11:29:52 »


Tampereen raitiovaunuja suunnitellaan Kajaanin Otanmäessa kovaa kyytiä. Tamperelaisratikan prototyyppi valmistuu ensi vuonna.


Ei prototyyppi vaan maketti. Prototyyppi valmistuu vasta 2020 tai 2021 alussa. Maketti tulee näytteille Tampereelle ensi syksynä, mutta se ei liiku mihinkään.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 337


« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2018, 11:32:03 »

Kyllä on articit molemmista päistä ajettavia. Takana on oven vieressä luukku josta löytyy ajopöytä, siitä tosin saa ratijan kulkemaan vain taaksepäin, ei eteen.  Takana ajokahvan virkaa toimittaa tavallinen kraus-naimer kiertokytkin, joka palauttaa aina keskiasentoon. Asentoja taisi olla 3 kiihdytyspykälää ja 3 jarrua. Metka ajettava  Virnistää

Missään Suomen nykyisistä ratikoista ei ole ohjaamoa ratikan kummassakin päässä.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 225


« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2018, 12:38:48 »

Kyllä on articit molemmista päistä ajettavia. Takana on oven vieressä luukku josta löytyy ajopöytä, siitä tosin saa ratijan kulkemaan vain taaksepäin, ei eteen.  Takana ajokahvan virkaa toimittaa tavallinen kraus-naimer kiertokytkin, joka palauttaa aina keskiasentoon. Asentoja taisi olla 3 kiihdytyspykälää ja 3 jarrua. Metka ajettava  Virnistää

Missään Suomen nykyisistä ratikoista ei ole ohjaamoa ratikan kummassakin päässä.
Toki tällä tavoin, kun keskustellaan kaupallisen liikenteen vaunuista. Joissakin tilausajo- ja museovaunuissa on ohjaamot molemmissa päissä, joskin niissäkin valtaosin vain toisen pään ajolaitteet ovat oikeasti toimintakuntoiset / käyttökelpoiset.

Helsingin yksisuuntavaunujen kaudella kehitys meni jotakuinkin seuraavasti: 1950-luvun raitiotiemoottorivaunut (pl. työvaunut yms.) varustettiin vain etupään ajolaitteilla. Myöhempien vuosikymmenten Valmet-nivelet 31 - 70 ja 71 - 112 varustettiin lisäksi takapään ajolaitteilla, joilla pystyttiin hoitamaan vaunun peruutus esimerkiksi varikkoalueilla tai joissakin kiperissä tilanteissa linjallakin. Takapään ajolaite on lukitun kannen alla silloin, kun vaunua ei peruuteta. Vastaavanlaisia olivat myös Helsinkiin vuosina 2004 - 2007 käytettynä toimitetut Düwag-nivelvaunut.

Vastaava järjestely tuli vuoden 1959 raitiotiemoottorivaunuihin 1 - 15 ja 16 - 30 siinä vaiheessa, kun ne muutettiin kuljettajarahastukseen.

Myös Variotramit ja Articit ovat "puolitoistasuuntaisia" Valmet-nivelien tapaan. Tällaisissa vaunuissa takapään ajolaitteet ovat erittäin pelkistetyt, ne on tarkoitettu vain lyhyisiin siirtoihin. Joissakin tilanteissa on peruutettu vähän pidempiäkin matkoja, kuten Käpylästä Pohjolankadulta Radanrakentajantien tulovaihteeseen, mutta poikkeukset ovat oma lukunsa.

Miten sitten peruutettiin kokonaan yksisuuntaisia vaunuja? Kuljettaja hallitsi vaunua etupään ohjaamossa ja lähinnä rahastaja toimi tähystäjänä. Varikkoalueella on apulaisena on voinut toimia joku muukin. Myös perävaunullisissa yhdistelmissä rahastaja on toiminut tähystäjänä ja perävaunujen takasillalla oli merkinantolaitteita näitä tilanteita varten.
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 74


« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2018, 20:07:26 »

Kyllä on articit molemmista päistä ajettavia. Takana on oven vieressä luukku josta löytyy ajopöytä, siitä tosin saa ratijan kulkemaan vain taaksepäin, ei eteen.  Takana ajokahvan virkaa toimittaa tavallinen kraus-naimer kiertokytkin, joka palauttaa aina keskiasentoon. Asentoja taisi olla 3 kiihdytyspykälää ja 3 jarrua. Metka ajettava  Virnistää

Missään Suomen nykyisistä ratikoista ei ole ohjaamoa ratikan kummassakin päässä.

En puhunutkaan ohjaamoista vaan ajopöydistä jotka on molemmissa päissä. Takana vaan pelkistetty jota ei tavalliset matkustajat yleensä koskaan näe..
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Transtech tarjottelee itseään Tampereen ratikan operaattoriksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina