Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomi ei maksa, mutta haluaa urakat - Baltia jäi yksin Rail Baltican kanssa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Helmikuu 03, 2018, 22:43:07 »

Virallinen Suomi suhtautuu Baltian suureen ratahankkeeseen Rail Balticaan vastahakoisesti, vaikka ilman Rail Balticaa ei ole järkeä rakentaa Helsinki–Tallinna-tunneliakaan.

Viro on yrittänyt houkutella Suomea Rail Baltican tausta-yhtiöön AS RB Railiin, mutta turhaan. Viron pääministeri esitti kollegalleen Juha Sipilälle kutsun henkilökohtaisesti vuonna 2016, mutta sai pakit. AS RB Railin omistavat Viro, Latvia ja Liettua tasaosuuksin.

Liikenneneuvos Lassi Hilska liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo nyt, että vaikka Suomi ei ole mukana Rail Balticassa, osallistuu Suomen edustaja AS RB Railin kokouksiin kutsuttuna tarkkailijana.

Rail Baltica on Suomelle yksi tärkeimmistä hankkeista Pohjanmeren–Itämeren TEN-T-ydinverkkokäytävässä. Mitään Rail Balticaan liittyviä sopimuksia Suomi ei kuitenkaan ole solminut eikä Suomi rahoita projektia muuten kuin osana EU:ta.

”Nykyisen liikeidean ja hallintomallin mukaiseen yritykseen osallistuminen voisi olla haasteellista, jos omistajat meitä kutsuisivat”, kommentoi Hilska.

[...]
 
Vaikka Suomessa valtion lisäksi vientiyrityksetkin ovat olleet Rail Balticaa kohtaan penseitä, sanoo Lassi Hilska projektin kiinnostavan monia suomalaisyrityksiä.

Suomalaisyritykset nimittäin lähtisivät mielellään rakentamaan rataa. Tiedossa on suuria urakoita.

Vielä suurempia urakoita suomalaisillekin toisi tunnelin rakentaminen Suomenlahden ali. Viron pääministeri Jüri Ratas on kertonut matkustavansa alkuvuoden aikana Helsinkiin keskustelemaan alueen logistisista ratkaisuista ja myös tunnelista.

Suomen kannalta olisi epäloogista jättäytyä ulos Rail Balticasta mutta lähteä tunnelihankkeeseen. Tunnelin jatkeeksi tarvitaan tavaraliikenteelle nopea ja mahdollisimman ympäristöystävällinen jatkoyhteys.

AS RB Railin virallisessa ratakartassa Rail Baltica jatkuukin Tallinnasta Helsinkiin. Mutta ensin pitäisi saada valmiiksi se rata.

Koko juttu: https://www.tekniikkatalous.fi/kaikki_uutiset/hyva-naapuri-suomi-ei-maksa-mutta-haluaa-napsia-parhaat-urakat-baltia-jai-yksin-rail-baltican-kanssa-6699751?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu

Don't panic.
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2018, 08:57:12 »

Just kun on saatu valmiiksi turha länsimetro, pitäisi ryhtyä kaivamaan etelämetroa meren alle.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2018, 14:00:34 »

Saattaisin kuvitella, että Rail Baltica jatkuisi Tallinnasta Helsinkiin junalauttayhteydellä. Mutta ensin pitäisi saada valmiiksi se rata Virnistää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2019, 20:12:21 »


Nyt on mieli vaihtunut

http://www.railbaltica.org/finland-to-join-the-rail-baltica-joint-ventures-as-a-shareholder/
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2019, 03:09:51 »

Ai tommosta luolaa joku vielää pohtii tongittavaksi. Tolla välillä ei taida olla mitään muuta kuin graniittia joka on muuten hyvä materiaali tehdä monenlaisia koloja, mutta se on hieman kovempaa materiaalia kuin Kanaalitunnelin liitukivi. Joku hyvällä tuurilla tienannu hönö vielä kannattaa luolan kaivamista on varma osoitus ettei se nyt taida olla ihan realistinen ajatus.

Miten hitossa englannin kanaalissa ajaa vielä paljon laivoja jos tommonen luola olis aivan uskomattoman hyvä bisnes? Kanaalitunneli toki maksoi järjettömästi, mutta jos se ei vieläkään pärjää laivaliikenteelle, niin rahoituslaskelmat on tehty jollain kiinalaisella logiikalla. Tunnelin kummassakin päässä on kaksi melko väkirikasta maata, toisin kuin suomenlahden tunnelin päissä.

Toi ei nyt vaan ole mikään viemärijunan luola, tuolta kun ei tulla maanpinnalle vasta kun lahden toisella puolella.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2019, 08:20:21 »


Suomalainen johtamaan Rail Baltica hanketta

https://www.railjournal.com/regions/europe/timo-riihimaki-appointed-rail-baltica-ceo/

ja virallinen sivusto

http://www.railbaltica.org/timo-riihimaki-finnish-railway-executive-appointed-as-ceo-of-the-rail-baltica-joint-venture/

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomi ei maksa, mutta haluaa urakat - Baltia jäi yksin Rail Baltican kanssa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina