Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Katsomo: Radalla.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« : Helmikuu 05, 2018, 18:35:00 »

Katsomossa uusi tositv sarja Radalla, kuvaa vr:n henkilöstön arkea.

https://www.katsomo.fi/sarja/radalla-33011196
tallennettu
Pyry Parvikko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 191


« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2018, 19:34:58 »

Näytetään myös Subilla tiistaisin klo 20.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2018, 20:09:18 »

Olihan tuo ensimmäinen jakso paikoitellen absurdia katsottavaa. Saapa nähdä jatkossa, ovatko kamerat esimerkiksi kiertäneet ruuhkaisilla vuoroilla kuulostelemassa asiakkaiden tuntoja? Esimerkiksi aamuisin Turusta Tampereelle tulevassa junassa saa kahvikupin kanssa haahuta pitkin junaa etsimässä vapaata paikkaa, ja tuolla pohjoisessa ajaa kolistellaan tyhjillä vaunuilla. Miksi vaunut eivät ole siellä, missä asiakkaat?

Ehkä absurdeinta antia ohjelmassa oli, kun pohjoisesta Helsinkiin matkannut juna seisoi Tampereen asemalla Sr2-veturiin tulleen laakerivian vuoksi. Odottelun aikana kamera seurasi kaikessa rauhassa toisen junan konduktöörin sienenmetsästystä aivan toisaalla (mielenkiintoista sinänsä), ja Tampereen junaa seuratessa keskiössä oli konduktööri, joka rauhoitteli sekavasti käyttäytynyttä matkustajaa.

Olisi kuitenkin ollut kiinnostavaa tietää, miksi junan annettiin seistä Tampereen asemalla tunti, ennen kuin Sr1 saatiin keulille? Miksi ei otettu käyttöön vararunkoa? Mitä kaikkea tapahtui tuon tunnin aikana? Oliko pula vetureista (mitä suuresti epäilen) vai kuljettajista? Kuka asiaa hoiti ja kuinka aktiivisesti?

Tällaista sitä ajattelee maksavana asiakkaana. Tunti on pitkä aika. Mutta ohjelman tekijöitä syyt ja taustat myöhästymiseen eivät kiinnostaneet pätkän vertaa.

tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2018, 23:25:01 »

Lisäksi tähän Tampereen tapaukseen olisi voinut ottaa VR:n operatiokeskuksen lisäksi liikenteenohjaajan näkökulman.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 492


« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2018, 10:57:03 »

Olihan tuo ensimmäinen jakso paikoitellen absurdia katsottavaa. Saapa nähdä jatkossa, ovatko kamerat esimerkiksi kiertäneet ruuhkaisilla vuoroilla kuulostelemassa asiakkaiden tuntoja? Esimerkiksi aamuisin Turusta Tampereelle tulevassa junassa saa kahvikupin kanssa haahuta pitkin junaa etsimässä vapaata paikkaa, ja tuolla pohjoisessa ajaa kolistellaan tyhjillä vaunuilla. Miksi vaunut eivät ole siellä, missä asiakkaat?

Ehkä absurdeinta antia ohjelmassa oli, kun pohjoisesta Helsinkiin matkannut juna seisoi Tampereen asemalla Sr2-veturiin tulleen laakerivian vuoksi. Odottelun aikana kamera seurasi kaikessa rauhassa toisen junan konduktöörin sienenmetsästystä aivan toisaalla (mielenkiintoista sinänsä), ja Tampereen junaa seuratessa keskiössä oli konduktööri, joka rauhoitteli sekavasti käyttäytynyttä matkustajaa.

Olisi kuitenkin ollut kiinnostavaa tietää, miksi junan annettiin seistä Tampereen asemalla tunti, ennen kuin Sr1 saatiin keulille? Miksi ei otettu käyttöön vararunkoa? Mitä kaikkea tapahtui tuon tunnin aikana? Oliko pula vetureista (mitä suuresti epäilen) vai kuljettajista? Kuka asiaa hoiti ja kuinka aktiivisesti?

Tällaista sitä ajattelee maksavana asiakkaana. Tunti on pitkä aika. Mutta ohjelman tekijöitä syyt ja taustat myöhästymiseen eivät kiinnostaneet pätkän vertaa.


Jos veturia ruvetaan vaihtamaan kesken matkan niin tunti on lyhyt aika.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1544


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2018, 11:18:01 »

Viime lauantaisen kokemukseni perusteella saksalaisessa museoliikenteessä tuo veturin vaihto sujui huomattavasti tuota tehokkaammin. Joskin on huomioitava, että veturi ja sen miehistö olivat 'valmiina palvelukseen' joskin junan 'väärässä päässä'. (No paluumatkan uutta nopeutettua aikataulua (pieneltä väliosuudelta tosin 'uudelleen reititettyä') sotkivat sitten radan infraviat ja muu junaliikenne (kuten myös muita operaattoreitakin).
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 163


« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2018, 13:32:25 »

Niin, monta "goofsia" oli tuossa lauantaisessa. Toki tavalliselle matkaajalle juna on vaan juna.. Eli muut kuin asiasta kiinnostuneet tuskin huomasivat tai kiinnittivät huomiota leikkauksissa vaihtuneisiin junarunkoihin... Sinänsä voisi sanoa hieman epäammattimaista ohjelmantekoa jatkuvuus-näkökulmasta..

Mitä tulee varaveturin saamiseen junaan, sehän ottaa aina aikaa. Mikä olisi minimi, olettaen että junaan sopiva veturi on heti valmiina varikolla ja jos löytyy heti huoltokuljettaja/kuljettaja siirtämään veturin varikolta junan eteen. Miten menee aikataulu/kapasiteetti, vaihtotyönä kaiketi.. Olisiko Tampereen kohdalla parhaimmillaan uusi veturi puoleen tuntiin Perkiöstä asemalle? Siis mikäli kaikki osuu juuri kohdalleen ja ei tarvitse odotella/järjestellä. Mikäli missään vaiheessa tulee odottelua tai järjestämistä menee toki kauemmin.
Miten Perkiössä esim. on huoltokuljettajaa saatavilla? Tai miten käytännössä voisi mennä, ehtisikö johonkin junaan tuleva kuljettaja ensin "heittämään " varaveturin toiseen junaan ja palata tämän jälkeen varikolle hoitamaan oman junansa. Onko tällaiseen aikaa tai mahdollisuutta.. lienee toki tilanteesta ja myös henkilöstäkin kiinni? Tähän olisi mielenkiintoista saada ammattilaisen kommentit.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2018, 16:01:23 »

Olin näkemässä 4.2.2018, kun Oulun asemalla vaihdettiin veturi 266:een. Toki uusi veturi oli "tilattu" luultavasti jo linjalta mutta itse vaihto kävi sangen nopeasti. Siitä kun vanha veturi lähti pois, niin uusi oli jo kymmenen minuutin kuluttua paikallaan kytkettynä. Tähän päälle jarrujenkoettelu.

Tuurilla on näissä paljon merkitystä. Jos veturi(t) hajoaa Kolarissa vähän ennen junan lähtö niin uusien saaminen kestää väkisin monta tuntia.

Tuota tuntia Tampereella voi kuitenkin pitää mielestäni ihan hyvänä suorituksena.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2018, 17:32:51 »

Olin näkemässä 4.2.2018, kun Oulun asemalla vaihdettiin veturi 266:een. Toki uusi veturi oli "tilattu" luultavasti jo linjalta mutta itse vaihto kävi sangen nopeasti. Siitä kun vanha veturi lähti pois, niin uusi oli jo kymmenen minuutin kuluttua paikallaan kytkettynä. Tähän päälle jarrujenkoettelu.

Tuurilla on näissä paljon merkitystä. Jos veturi(t) hajoaa Kolarissa vähän ennen junan lähtö niin uusien saaminen kestää väkisin monta tuntia.

Tuota tuntia Tampereella voi kuitenkin pitää mielestäni ihan hyvänä suorituksena.

Jos tunti veturinvaihdossa Tampereen asemalla on hyvä suoritus, niin ehkä jossakin valmiudessa olisi tarkistamisen varaa?

Ainakin ohjelmassa esitetyn mukaan koneen ajovalmius oli, mutta toimivaa konetta ei. Töissä ollessa tunti ei tokikaan ole pitkä aika, mutta matkustamisen pysähtyessä on. Nähdäänkö matkustajien aika arvokkaana resurssina, jonka eteen tehdään valmiuden kautta kaikki voitava?
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 163


« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2018, 20:07:20 »

Sinällään ohjelmassa puhuteltiin Perkiön henkilökuntaa. Ei jäänyt mieleen oliko tarkastuksia tekevä kaveri huoltokuljettaja vaiko asentaja/huoltomies. Jos on yhden miehen show, eli henkilö on myös samalla huoltokuljettaja. Ei taida olla monestikaan niin valmiina että voisi siltä istumalta lähteä esim. viemään varakonetta asemalle.

Ja millainen on VR:n prosessi tällaiseen, miten notkeasti voi irrottaa koneen mikä mahdollisesti olisi varattuna jo toiseen junaan?

Itsellekin kerran sattui vastaava tilanne muistaakseni Vuohijärvellä. Veturista hajosi kompressori, en enää muista tarkkaan mutta oletan että Kouvolasta (tai jostain vastaantulevasta junasta) saatiin varaveturi alle tunnissa. Eli matka jatkui tunnin sisään tapahtumasta. Menetettiin tosin vaihtoyhteys Helsinkiin muistaakseni pendoon. Allegro tuli lähes tyhjänä Kouvolaan, kysyttiin päästäänkö sillä Helsinkiin. Ensin oli tiukka ei, ja hieman terävien kommenttien jälkeen ääni muuttui ja pääsimme Allegrolla Helsinkiin.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2018, 19:04:31 »

Toisesta jaksosta poimittua.

Helmenä nuori rautatieharrastaja, joka kertoi taitavasti ja asiallisesti rautateistä, kalustosta ja harrastuksestaan. Häntä opasti kaukojunassa tilannetajuinen konduktööri.

Sitten oli varmaankin mietitty, että mitenkähän tätä oikein kuvaisi tätä hirveätä hässäkkää, joka syntyi kun lähijunissa lopetettiin lipunmyynti - ja samaan aikaan useissa paikoissa ei ollut lipunmyyntiautomaatteja, koska toimittajalle oli sattunut iso tuotantohäiriö. Esimerkiksi Toijalassa molemmat lippuautomaatit olivat poissa pelistä toista kuukautta. Silloin olisi ollut "Karpolle asiaa", jos vain "Kamera olisi kiertänyt".

No. Tuotantotiimille syntyi idea. Mennään hakemaan asiakaspalautetta pääkaupunkiseudun paikallisjunista!

Mennään juhannuksena!

No. Hiljaistahan siellä oli. - Ilmaisen kyydin saivat sellaiset matkustajat, joille ei kielimuurin takia pystytty edes selittämään mistä on kyse. Muut asiakkaat olivat tietysti juhannuksen vietossa Hymyilee

Saapa nähdä palataanko aiheeseen ohjelman edetessä.

Kyllä sitä silloin kuuli mahtavia keskusteluja kun vain matkusti paikallisjunissa, joissa oli matkustajia! Ja keskusteluissa olivat mukana myös konduktöörit, jotka joutuivat ikävään välikäteen. Oltiin siinä monta kertaa kaikki noin niin kuin äimän käkenä tilanteesta. Siitä olisi saanut mukavaa realityä!
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2018, 02:51:24 »

Samaan aikaan kun tuo lipunmyynti lähijunissa loppui, työskentelin junissa järjestyksenvalvojana. Siinä konduktöörien kanssa läheistä yhteistyötä tehdessä tuli kuulluksi kaikki uskomattomat ja vielä uskomattomammat selitykset, miksei lippua ole. Jo parissa vuorossa oppi mikä selitys pitää oikeasti paikkaansa, ja mikä on puhdasta paskaa. Ja voin kertoa että selityksistä 99% oli sitä itseään. Hienosti konduktöörit jaksoivat tämän yhden prosentin kanssa. Lopuille yhdeksällekymmenelle yhdeksälle palvelu olikin sitten vähän toista luokkaa Hymyilee
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2018, 22:07:57 »

Jakso 3. Todella hyvä. - Savonlinnan tiimiltä ei taitaisi veturin vaihto kestää Tampereellakaan tuntia.

Nyt tunnisti fiilikset asiakkaankin näkökulmasta ja ammattilaisuus tuli hienosti esiin kaikkialla. Jäi kovat odotukset jatkosta.
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2018, 00:40:28 »

Jarkko joka oli ensimmäisessä jaksossa? Onkohan sama, kuka täällä kirjoittelee? Tavarajunista saisi olla enemmän juttua!
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2018, 07:17:38 »

Mukava oli nähdä entisiä, mukavia työkavereita, turvalaitevikojen kimpussa. Samaa "matalalentoa" näyttää olevan. Tämä jakso oli myös hieman selkeämpi. Paitsi edelleen pomppimista kohteissa eestaas. 60-luvulla konduktöörinä oli mm. eräs painia harrastanut. Vielä virkapuku ja koppalakki. Siinä matkustajat ei juuri ryppyilleet. Arvovalta-asia. Nyt tässäkin jaksossa sinänsä leppeä konnari samalla kuitenkin näkee ja huomaa, pitää silmällä.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #15 : Helmikuu 14, 2018, 22:01:49 »

Näin hörhön näkökulmasta katsottuna antaa melko "halvan" vaikutelman, kun samoja Pepallonmäen tunnelin vieressä dronella kuvattuja pätkiä pyöritetään joka jaksossa kymmeneen kertaan. Riippumatta siitä, missä päin Suomea todellisuudessa ollaan menossa. Viime jaksossa sentään ensimmäistä kertaa oikeasti oltiin jopa paikan päällä.
tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #16 : Helmikuu 15, 2018, 10:17:42 »

Näin hörhön näkökulmasta katsottuna antaa melko "halvan" vaikutelman, kun samoja Pepallonmäen tunnelin vieressä dronella kuvattuja pätkiä pyöritetään joka jaksossa kymmeneen kertaan. Riippumatta siitä, missä päin Suomea todellisuudessa ollaan menossa. Viime jaksossa sentään ensimmäistä kertaa oikeasti oltiin jopa paikan päällä.

Vähän samaa on kun sanotaan IC:n saapuvan Tampereen asemalle, mutta kuvissa laituriin saapuu Pendolino. Tämä ongelma kai on vähän kaikissa tuollaisissa sarjoissa. Poliisit sarjassa muuten pyörii lähes joka jaksossa numerolla 212 merkattu poliisiauto välikuvissa, ja tuo 212 on peräisin varmaan ensimmäisestä kaudesta.

Tässä jaksossa oli kyllä hyvää kuvaa ohjaamosta Parikkala-Savonlinna väliltä
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Katsomo: Radalla.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina