Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Vanhoja rautatiekarttoja (Belgia / Ranska)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« : Helmikuu 18, 2018, 22:52:28 »


Yritin ymmärtää, miltä rautatieverkko näytti Brysselissä, ennen kuin kaupunkitunneli keskusasemineen valmistuu 50-luvulla. Arvatakseni Schaerbeek voisi ollut silloin yksi Brysselin päärautatieasemista. Onhan siellä nytkin vielä 13 raidetta laitureineen, vaikka ei pysähdy muuta kun pari lähijunaa, saisi hyvin hoidettu 2:lla raiteella laitureineen.

En ole verkosta löytänyt mitään muuta kuin tämän Ranskan kartta 30-40-luvulta. http://digitool.is.cuni.cz:1801/webclient/DeliveryManager?pid=1174852 Belgia näkyy, mutta mittakaava ei ole sopiva, että voisi nähdä yhden kaupungin ratoja. Vain Pariisista löytyy tarkennus toisessa mittakaavassa.

Belgia on muuten historiallisesti tärkeä rautatiemaa. Rautatiet levisivät Englannista ensin Belgian ja siitä eteenpäin muuhun Eurooppaan. Siitä syystä Belgiassa oli alkuvaiheessa Manner-Euroopan isoin rautatieverkko, vaikka maa ei ole kovin iso. Se oli tietysti noin 100 vuotta ennen Brysselin keskustatunnelin rakentamista.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2018, 23:12:49 »

Tässä vähän tilastoa eri maiden rataverkoista. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_transport_network_size Rautatienverkon  pituudessa väestölukuun suhtettuna Suomessa on sijassa 8 (jos jätetään kaupunki- ja pikkuvaltiot pois). Australia on sijassa 1, Viro 2.

Jos katsotaan suhteessa pinta-alaan, Sveitsi on ykkönen ja Saksa kakkonen melkein samalla numeroilla. Belgia nelonen ja Suomi melkein viideskymmenes (riippuvähän mitkä pikkuvaltiot jätetään tilastovirheinä pois).

Tilasto on tietysti tilasto. Voisi vielä erotella henkilöliikennettä tavaraliikenteestä. Tai ottaa huomioon junavuorojen lukumäärä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2018, 23:15:17 »

Tässä nyt jotain: https://en.wikipedia.org/wiki/North%E2%80%93South_connection
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2018, 23:17:45 »

Kartta vuodelta 1933: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Belgische_spoorwegen_1933_versie_II.png
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2018, 23:20:38 »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Belgische_spoorwegen#Infrastructuuraanpassingen puolestaan sanoo kuten arvelitkin: Voorheen was Station Schaarbeek het "hoofdstation" om in alle richtingen te reizen.

Kaipa näillä jo pääset riittävän hyvään alkuun, en etsi enempää Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2018, 23:31:15 »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Belgische_spoorwegen#Infrastructuuraanpassingen puolestaan sanoo kuten arvelitkin: Voorheen was Station Schaarbeek het "hoofdstation" om in alle richtingen te reizen.

Kaipa näillä jo pääset riittävän hyvään alkuun, en etsi enempää Hymyilee

Kiitos! Arvasin siis oikein, että Schaerbeek oli se tärkein ja isoin asmea pohjoispuolella. Mutta arvasin väärin, että pohjoisasema ei olisi ollut edes olemassa. Kyllä oli olemassa jo ennen keskustatunnelia, mutta pussiasemana ja pienempänä kuin Schaerbeek.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Vanhoja rautatiekarttoja (Belgia / Ranska)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina