Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Turma vaanii ainakin 60 tasoristeyksessä, eikä niitä heti olla sulkemassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« : Helmikuu 22, 2018, 12:09:09 »

https://yle.fi/uutiset/3-10085533

''Lohjalaiselle golfkentälle kuljetaan vartioimattoman, eli puomittoman ja valottoman tasoristeyksen yli. Kentän toimitusjohtaja oppi varomaan junia heti ensimmäisenä työpäivänään viitisen vuotta sitten.

– En osannut lainkaan odottaa, että radalla todellakin kulkee junia. Läheltä piti, meinasi käydä hassusti, Mecki Kåhre muistelee.''

Niin harvemminhan junat radalla kulkee... Pyörittää silmiään
tallennettu

Don't panic.
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 63


« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2018, 01:43:41 »

Vois olla täällä Härmässäkin aika kaaos jos nyt olis kaikki ne tasoristeykset missä ei ennen puomeja ollu,tämänpäivän autoilijat kun ei paljon mitään kunnioita,välinpitämättömyys näkyy tiellä.
Joskus entisaikaan luki ajokouluoppaassa että varmistu että junaa EI ole tulossa,kehotettiin jopa pysäyttämään auto ja moottori ja käydä katsomassa/kuuntelemassa että junaa ei tule,heh nyt jos tuon tekis niin ois pendoliino jo menny ennen kun autoon kerkeis takasin.   muistaakseni tuohon liittyi vielä että autoradio piti sammuttaa kun tasoristeystä lähestyi että olisi kuullut,nykyaikana kun eivät jaksa edes olla ilman puhelintakaan...
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2018, 12:59:26 »

Hyviä kommentteja. Kuitenkin on olemassa hyvä keino olla varovainen ja huomata juna. Jo 150 vuotta on ollut kolmiovalo käytössä. Ihmissilmä huomaa tuollaisen kuvion hyvin. Jos se ei olisi hyvä keino, miksi sitten Saksassa vaihdettiin kolmiovaloon 1950-luvulla ja Kanadassa ensin, sitten USAssa laitettiin vetureihin alavalot "ojavalot, ditch lights". Eräällä rautatiellä väheni tasoristeysonnettomuudet 75% (eli 25% jäi jäljelle).
Nykyinen VR ei ole muistanut tätä, sillä esim Sm4 junissa on ylävalonheitin siksi voimakasvaloinen, ettei kolmiovalo näy. Tämän kolmiovalon kertominen autoilijoille ei vain periaatteessa maksa mitään. Pitäisi kait ehdottaa asian kertomista konsulttipalkkioperusteella esim 100 000 €, sitten voisi kelvata.
tallennettu
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2018, 18:14:07 »

Eikös junien/veturien katonkulmiin voisi asentaa samanlaiset siniset led-vilkut kuten hälytysajoneuvoilla? Autoilijoille ehkä "tutummat" siniset vilkkuvalot syttyisivät junassa/veturissa automaattisesti GPS:n ohjaamana sopivasti ennen tasoristeystä ja sammuisivat sitten heti sen jälkeen..
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Turma vaanii ainakin 60 tasoristeyksessä, eikä niitä heti olla sulkemassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina