Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren radan linjauksessa unohdettiin sotilaalliset näkemykset täysin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« : Maaliskuu 13, 2018, 12:53:01 »

http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252121-jaameren-radan-linjauksessa-unohdettiin-sotilaalliset-nakemykset-taysin?ref=poiminnat
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Maaliskuu 13, 2018, 13:49:26 »

Eipä juuri yllätä että noinkin tärkeä asia unohtuu...toisaalta sillä nyt ei todennäköisesti ole suurta merkitystä mistä rata kulkee jos kulkee. Jos Venäjä haluaisi miehitää Lapin, se tekisi sen helposti. Oli rataa tai ei...
tallennettu

Don't panic.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2018, 17:02:41 »

Kemijärven ja Sallan kautta pääsee kuitenkin aika hyvin. Rata on huonossa kunnossa, mutta kunnostettavissa nopeasti. Eli eipä tuo oikeasti juuri tilannetta muuta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2018, 17:11:50 »

Kelloseljän ja Ala-Kurtin väliltä vaan puuttuu raide kokonaan, paikoin vedetty tiet penkan läpi yms yms.
Sitä mitä en täss ymmärrä että miksei venäläisiä kysytä mukaan Kirkenesin radan tekoon, siitä saisi Petsamon vuonon ylittämällä yhteyden Murmanskiin, se on koko Lapin suurin kaupunki ja varmasti olisi kysyntää suorille vuoroille Haaparannalle, siitä vaihto toiseen junaan ja vaikka Hampuriin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2018, 22:03:50 »

Kelloseljän ja Ala-Kurtin väliltä vaan puuttuu raide kokonaan, paikoin vedetty tiet penkan läpi yms yms.
Sitä mitä en täss ymmärrä että miksei venäläisiä kysytä mukaan Kirkenesin radan tekoon, siitä saisi Petsamon vuonon ylittämällä yhteyden Murmanskiin, se on koko Lapin suurin kaupunki ja varmasti olisi kysyntää suorille vuoroille Haaparannalle, siitä vaihto toiseen junaan ja vaikka Hampuriin.

Mikä järki tuollaisessa puljaamisessa olisi, kun koillisväylältäkin voi purjehtia suoraan Eurooppaan?

Hampurin satama on Euroopan 3. suurin satama ja sen nettisivujen mukaan siellä käy mm. 2300 tavarajunaa viikossa. Kontteja kulkee 8,8 miljoonaa TEU:ta (eli standarikokoista 8 jalan konttia). Vaikea uskoa, että mitenkään voisimme tehdä sellaista tarjousta, että näitä kontteja kannattaisi kelkkoa Lapin läpi ja vaihtaa telejä tai telata kuormaa Haaparannassa. Ei tule bisnestä.

https://www.hafen-hamburg.de/en/

Kun vielä muistaa Kiinan ja Euroopan väliä seilaavien jättimäisten konttialusten kokoluokan eli 10.000 - 18.000 konttia (TEU:ta) yhdessä kuormassa, niin taitaa olla tekemätön paikka noiden jättiläisten purkaminen Kirkkoniemessä ja kuljettaminen junalla Eurooppaan. En millään usko, että tulee halvemmaksi tai helpommaksi kuin purjehtia laivoilla Norjan ympäri satamiin, joilla on valmius käsitellä tuollaisia konttimääriä ja toimittaa ne ympäri mannerta.

Anteeksi inhorealistisuuteni tässäkin asiassa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2018, 23:43:54 »

Minusta on uskomatonta kuvitella, että joku ulkomaalainen olisi halukas osallistumaan kustannuksiin radasta Tromssasta tai Kirkenesistä Suomeen. Ainoa yhteys, jolla olisi joskus ollut ulkomaista kannatusta oli ruotsalaisten toive saada yhteys Kantalahdesta (Apatity, apatiittikaivokset) Haaparantaan, mutta taitaa sekin toive olla menneen talven lumia. Kun se ajatus tyrmättiin Suomessa samoin kuin venäläisen puutavaran kuljetus Suomen läpi, niin eiköhän se ollut siinä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2018, 23:58:58 »

Kelloseljän ja Ala-Kurtin väliltä vaan puuttuu raide kokonaan, paikoin vedetty tiet penkan läpi yms yms.
Sitä mitä en täss ymmärrä että miksei venäläisiä kysytä mukaan Kirkenesin radan tekoon, siitä saisi Petsamon vuonon ylittämällä yhteyden Murmanskiin, se on koko Lapin suurin kaupunki ja varmasti olisi kysyntää suorille vuoroille Haaparannalle, siitä vaihto toiseen junaan ja vaikka Hampuriin.

Mikä järki tuollaisessa puljaamisessa olisi, kun koillisväylältäkin voi purjehtia suoraan Eurooppaan?

Hampurin satama on Euroopan 3. suurin satama ja sen nettisivujen mukaan siellä käy mm. 2300 tavarajunaa viikossa. Kontteja kulkee 8,8 miljoonaa TEU:ta (eli standarikokoista 8 jalan konttia). Vaikea uskoa, että mitenkään voisimme tehdä sellaista tarjousta, että näitä kontteja kannattaisi kelkkoa Lapin läpi ja vaihtaa telejä tai telata kuormaa Haaparannassa. Ei tule bisnestä.

https://www.hafen-hamburg.de/en/

Kun vielä muistaa Kiinan ja Euroopan väliä seilaavien jättimäisten konttialusten kokoluokan eli 10.000 - 18.000 konttia (TEU:ta) yhdessä kuormassa, niin taitaa olla tekemätön paikka noiden jättiläisten purkaminen Kirkkoniemessä ja kuljettaminen junalla Eurooppaan. En millään usko, että tulee halvemmaksi tai helpommaksi kuin purjehtia laivoilla Norjan ympäri satamiin, joilla on valmius käsitellä tuollaisia konttimääriä ja toimittaa ne ympäri mannerta.

Anteeksi inhorealistisuuteni tässäkin asiassa.

Joo.

Kahden TEUn kontin kuljetus Keski-Euroopan suurten satamien ja Shanghain välillä maksaa luokkaa 2000 USD. Tuolla summalla se ei siirtyne junassa Kirkkoniemeltä paljonkaan Luulajaa etelämmäs.

Satamatilastojen mukaan kaikkien Suomen satamien konttiliikenne on yhteensä noin 1,5 miljoonaa TEUta. Pelkästään Rottiksen sataman kautta kulki 12,4 miljoonaa TEUta vuonna 2016. Kun valtaosa kaukoliikenteen rahdista tulee etelän kautta ja päätyy Itämeren eteläpuolelle, vaatii aika ruuneperin selittämään, miksi kamat kuskattaisiin ensin laivalla 3000 kilometrin päähän ja sitten tuotaisiin junalla takaisin. Tässä on vähän samaa kuin takavuosien täystyöllisyyssuunnitelmassa: Laitetaan kuorma-autoihin maitotölkin kokoiset lavat ja sitten vaihdetaan Turun ja Tampereen lumet keskenään.

tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2018, 15:06:31 »

Luin jostain, että tuloillaan on jo 24 000 teun aluksia. jos nämä kontit lastataan junanvaunuihin niin junan pituudeksi tulee minun laskujeni mukaan noin 144 kilometriä. Joku fiksumpi voi laskea kuinka monta normijunaa se tekee, ja minkälaisen ratakapasiteetin se vaatii Jäämereltä Keski-Eurooppaan. Se taitaa vaatia omat kiskonsa koko matkalle, nehän voidaan rakentaa samantien 1435 leveiksi, jäisi se välipulaus ainakin pois. Kun konteista vain osassa on ns. Mepa lastia (mikä on täyttöaste?, Nykin satamassa tyhjät kontit ovat 3 suurimman "vientiartikkelin" joukossa), niin paljon liikkuisi tyhjiä kontteja takaisin Jäämerelle ja satamakapasiteetissa tämäkin pitäisi huomioida.
   
Mutta kaikkinensa, huuhaata koko touhu. Taitaa olla vain lappilaisten poliitikkojen "märkä uni", kuin myös joidenkin R-harrastajienkin. Käsittääkseni tällaisen laivan purkaminen kestää päivätolkulla, ja entäs sitten kuin näitä on tulossa/menossa toinenkin samanmoinen?. Jos tulossa ja menossa on kaksi alusta suuntaansa, niin junaa on liikkeellä noin 600 kilometriä Yksi vaihtoehto olisi tietenkin rakentaa tunneli (kun on tämäkin huuhaa kovasti tapetilla) koko matkalle ja jos väliin mahtuu, niin sitä pitkin voisivat myös kotimaiset junat (1435 mm raideleveydellä) kulkea Balttian kautta keski-Eurooppaan.
 
tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2018, 15:29:48 »

1435 mm rata Kirkkoniemeltä Rovaniemen kautta Keski-Eurooppaan ei missään nimessä kulkisi Baltian, vaan Ruotsin kautta. Jos tarkoitus on käyttää nopeaa reittiä, silloin ei oikein käy päinsä kierrellä yli puoltatuhatta kilometriä ylimääräistä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2018, 11:11:19 »

Huoltovarmuuskeskus tyrmää ministerin perustelun Jäämerenradalle: "Huoltovarmuusperustetta radalle ei ole"

https://yle.fi/uutiset/3-10143415
tallennettu

Don't panic.
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2018, 18:33:20 »

Ei siinä Venäjän mitään ratoja tarvitse katkaista, energiantoimitukset riittää jotta Suomi saadaan polvilleen....
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2018, 19:18:06 »

Luonnollisesti suurin riski Jäämeren radalle on Venäjä.

"IBO: Venäjä suunnittelee lisää rajoituksia Koillisväylän meriliikenteeseen" https://yle.fi/uutiset/3-10138510
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2018, 14:18:29 »

"Ja lopuksi yhdessä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen."
Kyllä se oli SEKÄ talvi-, ETTÄ jatkosodassa SUOMI yksin sotasyyllinen, Hitlerin perseen nuolijana!
Sitä saivat mitä tilasivat. Venäjä ei koskaan tee ensi-iskua vaan aikansa kestää vittuilua ja sen jälkeen vetää kunnolla turpaan. Näin on käynyt aina ja tulee aina käymään!
https://www.youtube.com/watch?v=zQ6Tt-lSgqc
https://www.youtube.com/watch?v=gncW1zqMFgs
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2018, 19:44:29 »

"Ja lopuksi yhdessä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen."
Kyllä se oli SEKÄ talvi-, ETTÄ jatkosodassa SUOMI yksin sotasyyllinen, Hitlerin perseen nuolijana!
Sitä saivat mitä tilasivat. Venäjä ei koskaan tee ensi-iskua vaan aikansa kestää vittuilua ja sen jälkeen vetää kunnolla turpaan. Näin on käynyt aina ja tulee aina käymään!
https://www.youtube.com/watch?v=zQ6Tt-lSgqc
https://www.youtube.com/watch?v=gncW1zqMFgs

Saat ihan vapaasti olla omassa sokeassa uskossasi. Kovin montaa uskontoveria Sinulla ei ole.
Säästetään tämä keskustelupalsta ääriuskovaisuudelta.
Jos otsikon sotilaallisista asioista on tarpeen täällä keskustella, rajoittukaamme konkreettisiin yksityiskohtiin. Koska käyty keskustelu on kuitenkin mielestäni jo osoittanut ajatellun Jäämeren radan taloudellisesti unohduksen arvoiseksi, ei sotilaallisia lisäargumentteja taideta tarvita.

Kaikki paukut ovat siis käytettävissä Tallinnan tunneliin!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren radan linjauksessa unohdettiin sotilaalliset näkemykset täysin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina