Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren radan kannattavuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 111


« : Maaliskuu 15, 2018, 07:22:53 »

Rambollin tekemä Jäämeren radan kannattavuusselvitys on jääkylmä suihku taloudelliselta kannalta. Sen mukaan mikään ratavaihtoehdoista ei kannata. Ei edes vaikka Koillisväylä joskus tulisi rahtiväyläksi Euroopan ja Aasian välille.

Rahti vietäisiin laivalla perille asti eikä rahdin purkamisessa laivasta ja lastaamisessa kesken matkan junaan ole järkeä. Mitä kauemmaksi Eurooppaan kuljetuksesta on kyse sitä kannattamattomampaa on Jäämeren radan vaihtoehto.

https://yle.fi/uutiset/3-10116782

--------------------------------------------------------------------------------

Hah, ihan niinkun olen kirjoittanut kommentteja Resiinaan.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2018, 08:48:15 »

Rambollin tekemä Jäämeren radan kannattavuusselvitys on jääkylmä suihku taloudelliselta kannalta. Sen mukaan mikään ratavaihtoehdoista ei kannata. Ei edes vaikka Koillisväylä joskus tulisi rahtiväyläksi Euroopan ja Aasian välille.

Rahti vietäisiin laivalla perille asti eikä rahdin purkamisessa laivasta ja lastaamisessa kesken matkan junaan ole järkeä. Mitä kauemmaksi Eurooppaan kuljetuksesta on kyse sitä kannattamattomampaa on Jäämeren radan vaihtoehto.

https://yle.fi/uutiset/3-10116782

--------------------------------------------------------------------------------

Hah, ihan niinkun olen kirjoittanut kommentteja Resiinaan.

Aika harvoin minkään ministeriötasolle aste päässeen hankkeen hyöty/kustannus-arvioina esiintyy vaihtoehtojen kesken tällaisia lukemia: 0,05/0,04/0,04/0,05/-0,18.

0,04 kertoo, että arvioidut kustannukset ovat 25-kertaiset hyötyyn nähden ja negatiivinen luku sitä, että hankkeesta on lähinnä haittaa.

Aika harvaa hanketta on asiatuntijakonsultti tyrmännyt näin suorin sanoin. Sehän ei tietenkään lopeta radan suunnittelua, vaan seuraavaksi kehitetään hyviä uusia seikkoja hankkeen tueksi. Ramboll ei aivan varmasti ole tajunnut esimerkiksi, että kun rakennetaan rata Kirkkoniemeen 2,3 miljardilla, liikenne Raja-Joosepin raja-asemalla vähenee ja yhden tullivirkalijan pesti voidaan muuttaa puolipäiväiseksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren radan kannattavuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina