Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yhden miehen yritys koettaa takaovesta VR:n veturihankintoihin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Maaliskuu 16, 2018, 09:35:41 »

"Suunnitteilla Suomen tarpeita ja olosuhteita varten kehitetty dieselsähköinen hybridiveturi"

Hyvinkäällä on käynnissä erikoinen viritys VR:n veturihankintoihin mukaanpääsemiseksi.

Suomen Kiskokalusto Tehdas Oy -niminen yritys haluaa kansanvälisten jättien rinnalle kilpailemaan VR:n dieselveturihankinnasta.

VR:n kisaan ilmoittautumisaika päättyy huomenna.

VR edellyttää kisaan ilmoittautuvilta yrityksiltä referenssejä. SKT:llä ei tällaisia ole, mutta silti se toivoo pääsevänsä mukaan keskusteluihin.

"Meillä on suunnitteilla Suomen tarpeita ja olosuhteita varten kehitetty dieselsähköinen hybridiveturi", toimitusjohtaja Jari Lappalainen kertoo.

Lappalainen on entinen VR:n Hyvinkään konepajan hitsaaja-levyseppä, joka on sijoittanut omia varojaan veturihankkeeseen "joitakin kymmeniä tuhansia".

Ideana on hyödyntää alasajettavaa VR:n Hyvinkään konepajaa, jossa on viiden hehtaarin tilat sekä oli enimmillään 200 työntekijää.

"Meille on tärkeää, että tilat saataisiin hyötykäyttöön ja että alueen kiskokalusto-osaaminen ei katoaisi", Hyvinkään kaupunginjohtaja Jyrki Mattila sanoo.

Alueen toiveissa on, että Hyvinkään rautatiealan teknologiakeskus voisi 3-5 vuoden päästä työllistää 300-500 henkeä.

SKT on saanut yhteistyökummapneikseen tunnettuja alan nimiä kuten ABB:n ja Algol Technicsin. Nämä eivät ole sijoittaneet kuitenkaan rahaa uuteen yritykseen.

Lappalaisen kantona kaskessa on VR, jonka pitäisi siis tinkiä rererenssivaatimuksistaan.

"Olen keskustellut asiasta työministeri Jari Lindströmin, TEM:n edustajien ja VR:n kanssa. Kaikki pitävät tärkeänä uuden teollisuuden saamista Suomeen."

Lappalainen myöntää, että SKT:n ottaminen mukaan hankintaneuvotteluihin ilman referenssejä käynnistäisi valitussuman markkinaoikeuteen.

"Referenssisäännöistä voi poiketa, mikäli sillä on suuret vaikutukset työllisyyteen", Lappalainen uskoo.

Mitä SKT sitten tekee, jos yhden miehen firma saa yhtäkkiä 60 veturin tilauksen VR:ltä, Jari Lappalainen?

"No sitten käynnistämme veturin esisuunnittelun."

Linkin takaa löytyy lyhyt haastatteluvideo

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/yhden-miehen-yritys-koettaa-takaovesta-vr-n-veturihankintoihin-suunnitteilla-suomen-tarpeita-ja-olosuhteita-varten-kehitetty-dieselsahkoinen-hybridiveturi-6706711?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu

Don't panic.
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2018, 09:44:39 »

Myös Tasoristeys-palstalla on ollut juttua:

Tasoristeys 3/2016

"Suomen Kiskokalusto Tehdas Oy perustettiin alkukesällä 2016 Hyvinkäällä. Yhtiön tavoitteena on rakentaa yhtiöstä raideliikenteen moniosaaja, johon kuuluu uusien vetureiden suunnittelu ja valmistus sekä kiskokaluston kunnossapito. Ensimmäiseksi omaksi tuotteeksi tavoitellaan keskiohjaamoista matkustaja- ja tavaraliikenteeseen suunniteltua Dr16-veturista edelleen kehitettyä dieselsähköistä DS20-hybridiveturia."
tallennettu

Don't panic.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2018, 09:46:15 »

Kiskokalustotehdas on yhdyssana. Hymyilee Muuten kyllä toivon yritykselle onnea, menestystä ja transtechmäisiä otteita. Ei anneta sen häiritä, ettei Suomessa ole aikoihin tehty raitiovaunuja. Päätettiin vaan tehdä ja syntyi loistava tuote Artic.
tallennettu
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2018, 17:04:57 »

Suomen kieliopin osaaminen ei liene tarpeen ainakaan yhdyssanoja muodostettaessa, kun vetureita valmistetaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2018, 17:14:51 »

Suomen kieliopin osaaminen ei liene tarpeen ainakaan yhdyssanoja muodostettaessa, kun vetureita valmistetaan.

Tästä kieliosaamisesta on jo viime vuosina luovuttu tarpeettomana
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2018, 17:17:19 »

Maailmalla on ihan käytännössäkin toimivia esimerkkejä tällaisesta liiketoimintamallista. Ei niitä montaa ole, mutta kaikissa niissä on taustalla vanhan veturikonepajan loppuminen ja tilojen edes osittainen siirtyminen eteenpäin uudelle yrittäjälle, joka aloittaa vastaavan toiminnan...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2018, 17:45:40 »

Kiskokalustotehdas on yhdyssana.....
Viranomainen näyttää esimerkkiä huonossa suomenkielessä:
Liik
enne
vira
sto

Siinä on yhdyssana- ja tavutusvirheitä vaikka muille jakaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2018, 17:46:53 »

Suomen kieliopin osaaminen ei liene tarpeen ainakaan yhdyssanoja muodostettaessa, kun vetureita valmistetaan.

Huolellisuus sen sijaan on.
Yhdyssanat oppii, kun kerran elämässään käyttää viisitoista minuuttia asian opettelemiseen. Se, ettei sen vertaa viitsi vaivaa nähdä, kertoo aika paljon henkilöstä. Ja firmasta, jossa henkilö on töissä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2018, 19:26:11 »

Suomen kieliopin  käytännöille on täällä lisäksi ihan oma keskustelufoorumi. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7362.0.html  

Sieltä kaltaiseni kiertokoulun ala-asteen ja apukoulun yläasteen käyneet voivat tarkistaa mitä "isot pojat" ovat asiasta mieltä. No onhan tässä asiassa tapahtunut 3 vuoden aikana huomattava parannus aikaisemmasta, kun pahimmat kielipoliisit eivät täällä enää vaikuta.
tallennettu

Skiffari 40
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2018, 00:30:42 »

Myöhään iltasella/yösellä ehdin viimein koneelle (ei tablettia, vanha/luotettava/älytön Nokialainen) ja huomasin runsaasti vastauksia Pietun aloittamaan kommenttiketjuun (onkohan yhdyssana???). Mielenkiinnolla aloin seurailemaan ketjun kommentteja, mutta petyinkin pahoin...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2018, 01:20:52 »

Myöhään iltasella/yösellä ehdin viimein koneelle (ei tablettia, vanha/luotettava/älytön Nokialainen) ja huomasin runsaasti vastauksia Pietun aloittamaan kommenttiketjuun (onkohan yhdyssana???). Mielenkiinnolla aloin seurailemaan ketjun kommentteja, mutta petyinkin pahoin...

Koko idean uskottavuus taisi jo mennä pieleen tuon yrityksen nimen takia.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2018, 12:41:18 »

Suomen kieliopin  käytännöille on täällä lisäksi ihan oma keskustelufoorumi. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7362.0.html  

Sieltä kaltaiseni kiertokoulun ala-asteen ja apukoulun yläasteen käyneet voivat tarkistaa mitä "isot pojat" ovat asiasta mieltä. No onhan tässä asiassa tapahtunut 3 vuoden aikana huomattava parannus aikaisemmasta, kun pahimmat kielipoliisit eivät täällä enää vaikuta.

Onko se kenenkään etu? Jospa ovat vaan havainneet, että on turha hakata päätänsä....äidinkielimuuriin.  Hymyilee
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2018, 17:05:49 »




Mitä SKT sitten tekee, jos yhden miehen firma saa yhtäkkiä 60 veturin tilauksen VR:ltä, Jari Lappalainen?

"No sitten käynnistämme veturin esisuunnittelun."

Ymmärränkö tuosta yllä olevasta oikein, että tällä hetkellä mitään veturia ei ole olemassa?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #13 : Maaliskuu 17, 2018, 19:12:13 »


Mikäli oikein ymmärsin, niin jutun liitevideossa firman TJ puhuu ns. hybriidibio veturista, eli se liikkuisi langanalla sähköllä (normi Vihtorin tyyliin), ja langattomilla kiskoilla (korpiradat ja ratapihat) ” Indokiinalaisella biopalmuöljyllä”, normi dieselin tehoin ja vauhdein (mihin Vihtori ei pysty), Ja vetokyky (mitä se sitten tarkoittaakin, mulle vain hepat merkkaa jotain) olisi suurempi kuin missään Vr:rän nykyveturissa (vrt. Dr18) , Vihtori mukaan lukien.

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Ja edelliseen kommenttin vastauksena, valmiina ”pohjiksi” Hyvinkäällä on vain Valmetin näkemys 1980 luvulta nykyaikaisesta Dieselsähköisestä veturista, josta on ”rälläköity” kaikki runkopalkeista ylöspäin oleva pois. Oliko tyyppi Dr 16. (Valakko)?.
Tämä on taas tälläistä yksityisajattelua, mutta miksi ei voitaisi rakentaa sellaisia jenkkityypisiä ”välivetureita” (tai Viron Frlrtti) eli yksiköitä (sähkön tuotanto dieselmoottorilla ja/tai sähköiset ajomoottorit) jossa ei ole ohjaamoa ollenkaan (veturin paino olisi pienempi), joita sitten lisätään junapainon mukaan veturin taakse, keskelle (jos tiputetaan matkan varrella vaunuja peräpäästä pois) tai junan perään (ns. kaksin/kolmin veto nykyjään).

Ps. toi kelioppivirhe oli lähtöisin jo Tekniikka ja talouslehden toimittajan kynästä, (Kiskokalusto Tehdas Oy).
tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Maaliskuu 17, 2018, 20:11:39 »


Mikäli oikein ymmärsin, niin jutun liitevideossa firman TJ puhuu ns. hybriidibio veturista, eli se liikkuisi langanalla sähköllä (normi Vihtorin tyyliin), ja langattomilla kiskoilla (korpiradat ja ratapihat) ” Indokiinalaisella biopalmuöljyllä”, normi dieselin tehoin ja vauhdein (mihin Vihtori ei pysty), Ja vetokyky (mitä se sitten tarkoittaakin, mulle vain hepat merkkaa jotain) olisi suurempi kuin missään Vr:rän nykyveturissa (vrt. Dr18) , Vihtori mukaan lukien.

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Ja edelliseen kommenttin vastauksena, valmiina ”pohjiksi” Hyvinkäällä on vain Valmetin näkemys 1980 luvulta nykyaikaisesta Dieselsähköisestä veturista, josta on ”rälläköity” kaikki runkopalkeista ylöspäin oleva pois. Oliko tyyppi Dr 16. (Valakko)?.
Tämä on taas tälläistä yksityisajattelua, mutta miksi ei voitaisi rakentaa sellaisia jenkkityypisiä ”välivetureita” (tai Viron Frlrtti) eli yksiköitä (sähkön tuotanto dieselmoottorilla ja/tai sähköiset ajomoottorit) jossa ei ole ohjaamoa ollenkaan (veturin paino olisi pienempi), joita sitten lisätään junapainon mukaan veturin taakse, keskelle (jos tiputetaan matkan varrella vaunuja peräpäästä pois) tai junan perään (ns. kaksin/kolmin veto nykyjään).

Ps. toi kelioppivirhe oli lähtöisin jo Tekniikka ja talouslehden toimittajan kynästä, (Kiskokalusto Tehdas Oy).


Eikä ole, katso vaikka täältä: http://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/ . Ton firman nimessä todella on toi ylimääräinen välilyönti ihan virallisesti Hymyilee leveästi
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #15 : Maaliskuu 17, 2018, 20:26:48 »


Justiinsa Tuukka, katsoin aivan samaa itsekin firman nettisivuilta, eli saahan heidän toiminimensä  olla vaikka Suomen kis ko lii ken ne  teh das Oy, ei tällä ole mitään tekemistä kieliopin kanssa. Aika vakuuttavat nettisivut heillä on, ainakin avoimella haulla haussa on ihmisiä hitsareista insinööreihin, mielenkiintoista seurata tätä geissiä. Kyllähän Onnibussillekin (täälläkin) ensi alkuun naureskeltiin, lopputuloksena oli kuitenkin myllerrys bussipuolella ja VR:n junalippujen "halpuutuskampania" ja YT neuvottelut.
tallennettu

Skiffari 40
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2018, 00:04:17 »

Artikkeli http://www.suomenkiskokalustotehdas.fi/veturi-teollisuus-suomessa/ on kyllä myös oikein kirjoi tuksen muoto valio.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2018, 01:49:13 »

Jos mennään ihan tekniikkaan, kuinkahan hybridissä saadaan pysytettyä painot kurissa niin että veturi pystyy sujuvasti liikkumaan ja päivystämään kaikilla kevyesti kiskotetuilla radoilla ja sivuraiteilla. Se on elinehto jos meinataan korvata joka paikan yleiskone Dv12. Päämuuntaja tuo lisää painoa, ja konehuoneeseen pitäisi kuitenkin samalla mahduttaa mahdollisimman tehokas diesel jotta veturien moniajoon kytkennät pystyttäisiin pitämään mahdollisimman vähäisenä. Keskiohjaamoisessa veturissa tehokkaan moottorin suuri koko on perinteisesti ollut tilankäytön suhteen ongelmana. Moottori- ja sähkötekniikka on toisaalta kehittynyt 1980-luvun puolivälistä joten ehkä jotain valoa voi yllättäen tunnelin päästä löytyäkin. Myös sähköisen voimansiirron ympärilyönnin hallinta on kehittyneempää. Pienemmälläkin akselipainolla voidaan poimia  paremmin vetokykyä takavuosiin verrattuna. Haasteellinen projekti joka tapauksessa jos veturi on vasta piirustuspöydällä ja valmista pitäisi olla "heti".
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #18 : Maaliskuu 18, 2018, 08:34:06 »

Suomen kieliopin osaaminen ei liene tarpeen ainakaan yhdyssanoja muodostettaessa, kun vetureita valmistetaan.

Tästä kieliosaamisesta on jo viime vuosina luovuttu tarpeettomana
Onhan täällä Suomessa muillakin aloilla yritysten nimiä, joissa kieliopista ei oikein pääse perille. Kun en oikein tiedä, pitääkö esimerkiksi Mattocenterin tai Liukuovicenterin kohdalla noudattaa suomen vai englannin kielioppia...

Mutta sitten varsinaiseen ketjun aiheeseen: hieno homma, jos tämä projekti kantaa hedelmää. Hyvä, että on ihmisiä, joilla on sekä uskallusta että ideoita. Moni nykyajan suuri yritys on aloittanut ihan pienestä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Maaliskuu 18, 2018, 08:56:20 »

Jos mennään ihan tekniikkaan, kuinkahan hybridissä saadaan pysytettyä painot kurissa niin että veturi pystyy sujuvasti liikkumaan ja päivystämään kaikilla kevyesti kiskotetuilla radoilla ja sivuraiteilla. Se on elinehto jos meinataan korvata joka paikan yleiskone Dv12. Päämuuntaja tuo lisää painoa, ja konehuoneeseen pitäisi kuitenkin samalla mahduttaa mahdollisimman tehokas diesel jotta veturien moniajoon kytkennät pystyttäisiin pitämään mahdollisimman vähäisenä. Keskiohjaamoisessa veturissa tehokkaan moottorin suuri koko on perinteisesti ollut tilankäytön suhteen ongelmana. Moottori- ja sähkötekniikka on toisaalta kehittynyt 1980-luvun puolivälistä joten ehkä jotain valoa voi yllättäen tunnelin päästä löytyäkin. Myös sähköisen voimansiirron ympärilyönnin hallinta on kehittyneempää. Pienemmälläkin akselipainolla voidaan poimia  paremmin vetokykyä takavuosiin verrattuna. Haasteellinen projekti joka tapauksessa jos veturi on vasta piirustuspöydällä ja valmista pitäisi olla "heti".

Eikö sähköveturuen tehoja nykyään rajoita lähinnä ympärilyönti? Voisiko toimia kaksoisveturi, jonka toisessa osassa olisi muuntaja ja pieni moottori, toisessa isompi moottori? Silloin muuntaja tarjoaisi sähkökäytössä virran molempien veturin osien akseleille, ja diiselillä mentäessä muuntajallisen puoliskon moottori lähinnä kompensoisi aiheuttamansa lisäpainon (plus vähän kilowatteja päälle) ja tarjoaisi lisää akseleita.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #20 : Maaliskuu 18, 2018, 22:08:13 »

Tästähän mä Tuukka juurikin ylempänä kirjoitin.

Eli jatkomietteenä, Itse veturi olisi keskiohjaamollinen sähköveturi, jossa on Vehtori tyyppinen dieselmoottori pieniin siirtymiin, veturin paino olisi näin ”haarukassa”. Jatkopalikassa olisi sitten varsinainen dieselmoottori, genu ja sähköiset ajomoottorit lisävetovoimana, sen painon voisi näin säätää optimaaliseksi, kun ei ole mitään ohjaamorakenteita turvaominaisuuksilla ja kahvinkeittimellä.

Eli koottaisiin aina optimipaketti kulloisellekkin tehtävälle. 1. Pelkkä veturi, sähkövetoa kevyehköllä junalla + tarvittavat vaihtotyöt sähköttömilla radoilla, sillä pääsee myös sähkökatkoksen yllättäessä ”kotiin”. 2. Sähkö sekä dieselvetoa linjalla normiraskaalla junalla, lisätään yksi palikka veturin perään. 3. raskaampi juna, lisätään junaan palikoita tarpeen mukaan lisää.

Palikassa voisi olla myös hyvin simppeli ohjaamo josta junaa voitaisiin ohjata esim. ratapihoilla. Se olisi tietenkin oma moduulinsa, eli se joko pultataan paikoilleen tai sitten ei. Eli palikkakin olisi tavallaan oma veturinsa, vaikka itselliseen ratapiha työhön. Kauko-ohjausmahdollisuus olisi myös varusteena. Tämän jatkokehitelmä voisi myös korvata tulevaisuudessa Dr14 veturit. Eikö tulevaisuudessa riitä että ohjaamo on vain toisessa päässä veturia ja toiseen suuntaan ajettaisiin VR:n VR lasit päässä. Minulla ei ole kyllä hajuakaan mikä on ko. lasien funktio.

Palikkahan voitaisiin tehdä myös yhteensopivaksi Sr3 vetureihin, tämähän tarkoittaisi, että kauppaan leivottua lisäoptiota ei tarvitsisi käyttää kokonaan, siinä säästyisi selvää rahaa, ei tarvitse kuljetella tyhjiä, kalliita ja tilaa vieviä ohjaamoita ympäri rataverkkoa. Onhan myös se vaihtoehto, että ei osteta Dr12 korvaavia vetureita ollenkaan, vain Vihtoreita ja näitä lisäpalikoita. Tällaisen palikan kehittäminen olisi aika simppeliä verrattuna koko veturin suunnitteluun ja valmistukseen A:ta alkaen, helppo nakki Hyvinkäälle. Protot voisi valmistaa pikaisesti muokkaamalla muutamia Dr16 vetureita. Yksikköhintakin olisi varmasti hyvin kohtuullinen verrattuna normiveturiin, tehot kuitenkin samaa tasoa. Palikkahan on käytännössä vain "hinattava agregaatti" sähkömoottorein, ilman sen kummenpaa älyä. Näinhän toimittiin, eli käytettiin vanhoja dieselbusseja sähköbussi hankkeessa, oli proto pikavauhtia baanalla, ja nyt on jo sarjabussit käytössä.

Olenko ymmärtänyt oikein että, hankittavat veturit, ovatpa ne minkälaisia tahansa, tulevat pääsääntöisesti tavaraliikenteen käyttöön. Joku voisi tiputtaa minut nyt takaisin maanpinnalle.

Ps. Toivottavasti Jorma on nyt tyytyväinen, kun emme enää jauha kielellisiä asioita tämän otsikon alla.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 04:36:19 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yhden miehen yritys koettaa takaovesta VR:n veturihankintoihin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina