Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pikaraitiotie sotkee Otaniemen ja Viikin elektronimikroskooppeja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Maaliskuu 20, 2018, 09:37:01 »

https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/pikaraitiotie-sotkee-otaniemen-ja-viikin-elektronimikroskooppeja-professori-ilman-hairioiden-kompensointia-tilanne-olisi-ollut-taysin-mahdoton-6706942
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2018, 16:40:20 »

Hieno juttu. Vakuutuslääkärit ja muu serviili tiede ei pysty todistamaan elektronimikroskooppeja luulosairaiksi, päinvastoin kuin säteilylle herkistyneitä ihmisiä.
Huom: turvallinen kännykkään altistumisaika on 20 min / vrk aikuisille ja 5...10 min / vrk lapsille.
Ajat ovat itse huolellisesti validioimiani, sertifioimiani ja akkreditoimiani.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2562


« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2018, 18:07:24 »

Hieno juttu. Vakuutuslääkärit ja muu serviili tiede ei pysty todistamaan elektronimikroskooppeja luulosairaiksi, päinvastoin kuin säteilylle herkistyneitä ihmisiä.
Huom: turvallinen kännykkään altistumisaika on 20 min / vrk aikuisille ja 5...10 min / vrk lapsille.
Ajat ovat itse huolellisesti validioimiani, sertifioimiani ja akkreditoimiani.

Missä instituutissa olet töissä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2018, 08:51:20 »

Eläkeläisenä voin tunnustaa, että sanomani loppu oli loppukevennys, tai loppuhuipennus.
Mutta itse asiaan, olematta siis lainkaan heikkovirtatekniikan tai neurologian tuntija.

Yllättävästi syntyneen ongelman pakosti paljastavat uutiset (joissa lisäksi reportteri ei ole ollut ainakaan pahasti asiaa ymmärtämätön) antavat vihjeitä, joita on hyvä vähän puntaroida.
Lisäksi tällaiset uutiset voi ehkä tallettaa mahdollista myöhempää kulutusta varten.
Siis jos ihmisellä on avoin mieli ja toimiva tietojen talletusjärjestely.

40 m etäisyydellä raskasrakenteisen rakennuksen ohittava sähköjuna aiheuttaa siis laitteen käyttöä pahoin haittaavia häiriöita. Siitä huolimatta että laite on laitetilassa, johon on tehty mitä pätevimmät häiriösuojausjärjestelyt, ja itse laitteen toteutuksen keskeinen vaatimus on koskenut sen suojaamista mainituilta häiriöiltä.
Epäilemättä elektronimikroskooppi ON herkkä laite elektromagneettisen häirinnän kannalta, mutta periaatteessa se on esimerkiksi metallurgisten tutkimusten RUTIINILAITE, jonka tuottamia kuvia olen itsekin saanut tutkia niitä suuremmin ymmärtämättä koneiden teräsrakenteiden vauriotutkimusten liitteinä.

Kun en tiedä paljonko elektronimikroskooppi on herkempi kuin elektromagneettiselle säteilylle herkistynyt ihminen, ja kun en itse onneksi ole tällaiselle herkistynyt, menee uutinen toimivaan tietojen tallennusjärjestelmääni.
Sieltä se tarvittaessa löytyy viivytyksittä 30 vuodenkin päästä. Pidempää aikaa en uskalla taata, koska 100 vuotta ylittyisi järjestelmäni luomisesta.
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2018, 10:09:01 »

Ei olisi ensimmäinen kerta kun sähköraitiotie häiritsee oppineita. Hallen kaupungissa Saksassa (kaupungin virallinen nimi Halle an der Saale) avattiin hevosraitiotie vuonna 1882 ja kilpailevan yhtiön toinen hevosraitiotie 1889. Korkeiden käyttökustannusten vuoksi alettiin v. 1893 suunnitella raitioteiden sähköistämistä ja kaupungilta haettiin siihen lupaa 1895. Suunnitelmaa vastustettiin monella taholla, yksi vastustajista oli Hallen yliopiston fysikaalinen laitos jossa väitettiin kiskojen paluuvirran aiheuttavan maamagnetismia joka häiritsee alan laitteita. Hallen pormestari lähetti silloin Saksan yliopistoihin kirjeen jossa kysyttiin onko sähköraitiotie aiheuttanut heillä häiriöitä. Suurin osa kirjeen saajista vastasi joko että heillä ei ole raitiotietä sähköistetty tai raitiotie kulkee kaukana yliopistosta. Vain Jenassa ja Würzburgissa sähköraitiotie kulki yliopiston vierestä. Würzburgissa oli silloin fysiikan professorina muuan Röntgen, tunnettu röntgensäteiden keksijänä, joka vastusti kirjeessään voimakkaasti sähköraitioteitä.
Hallen sähköraitiotie aloitti 1899. Raitioteille hankittiin akkukäyttöisiä raitiovaunuja, joilla ajettiin akuilla välillä rautatieasema - Bernburgerstrasse ja Friedrichsplatz - Poststrasse (nykyinen Hansering).  Muualla sähkö otettiin ajolangasta josta myös akut ladattiin. Akkuvetoa käytettiin vuoteen 1902. Lähde: Bodo-Lutz Schmidt: 100 Jahre elektrisch durch Halle. Kust. Hallesche Verkehrs-AG 1991
Nykyaikaisista akkuraitiovaunuista sivulla https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_electric_multiple_unit
tallennettu
Tapio Nikula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2018, 10:48:23 »

Kaikki sähkölaitteet aiheuttavat häiriöitä ympärillä olevaan elektroniikkaan. Muistelkaapas 60-luvun alkua, kun mopedit yleistyivät. Silloin pahimmillaan, kun mopo kulki ohi kadulla, niin radiosta ei kuulunut mitään muuta kuin pärinää. Toiset mopot aiheuttivat suurempaa ja toiset pienempää pärinää, jotkut eivät päristäneet radiota ollenkaan. Sitten tulivat sytytystulpan päälle häiriönestotulpat ja voila pärinä katosi.

Häiriöissä on kysymys radioaalloista. Niille taas ihmiskunta ja koko eliökunta on altistunut koko olemassaolonsa ajan ja tuloksen näette ympärillänne. Tietysti jos radioasaltoja saadaan keskitettyä ihmiseen tai muuhun eliöön tarpeeksi paljon, niin kyllä siinä kepulisti käy. Pankaapa vaikka marsu mikroaaltouuniin ja uuni päälle. Kyllä kuolee, ja kuolee nimenomaan radioaaltoihin.

Pienille radioaaltojen (joskus vähän suuremmillekin) intensiteetille ollaan siis immuuneja, tai ei tiedetä, mutta niille ollaan altistuttu jo miljoonia vuosia. Suuria intensiteettejä kannattaa varoa.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2018, 21:29:14 »

Kaikki sähkölaitteet aiheuttavat häiriöitä ympärillä olevaan elektroniikkaan. Muistelkaapas 60-luvun alkua, kun mopedit yleistyivät. Silloin pahimmillaan, kun mopo kulki ohi kadulla, niin radiosta ei kuulunut mitään muuta kuin pärinää. Toiset mopot aiheuttivat suurempaa ja toiset pienempää pärinää, jotkut eivät päristäneet radiota ollenkaan. Sitten tulivat sytytystulpan päälle häiriönestotulpat ja voila pärinä katosi.

Häiriöissä on kysymys radioaalloista. Niille taas ihmiskunta ja koko eliökunta on altistunut koko olemassaolonsa ajan ja tuloksen näette ympärillänne. Tietysti jos radioasaltoja saadaan keskitettyä ihmiseen tai muuhun eliöön tarpeeksi paljon, niin kyllä siinä kepulisti käy. Pankaapa vaikka marsu mikroaaltouuniin ja uuni päälle. Kyllä kuolee, ja kuolee nimenomaan radioaaltoihin.

Pienille radioaaltojen (joskus vähän suuremmillekin) intensiteetille ollaan siis immuuneja, tai ei tiedetä, mutta niille ollaan altistuttu jo miljoonia vuosia. Suuria intensiteettejä kannattaa varoa.

Sähkömagneettisen säteilyn aiheuttamilta häiriöiltä voi suojautua esimerkiksi Faradayn häkillä tai suojaamalla johdot ja elektroniikka metallilla.

Magneettikentän nopeilta muutoksilta on kuitenkin vaikeaa suojautua, kun se poikkeuttaa sädettä elektronimikroskoopissa.

Ihmiset yhdistää helposti jonkun oireilun asiaan, mikä ei liity siihen mitenkään, kuten sähköallergiassa.
Kun sähkölle altistuneita on miljardeja, ja siitä oireita saavia vain muutamia, voidaan aika varmuudella olettaa, että oireet johtuvat jostain fyysisestä tai psyykkisestä syystä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pikaraitiotie sotkee Otaniemen ja Viikin elektronimikroskooppeja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina