Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Maaliskuu 27, 2018, 13:50:51 »

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK patistavat yhdessä maan hallitusta päättämään liikenteen runkoverkoista.

Mahtijärjestöjen mielestä hallituksen on viipymättä valmisteltava infrainvestointien pitkän aikavälin työjärjestys.

Olennaista on riittävän tiukka priorisointi. Tärkeimpien väylien valinnassa on huomioitava eri reittien kansantaloudellinen merkitys.

Päätöksenteossa tulee huomioida elinkeinoelämän eri toimialojen tiedot kuljetusten volyymeistä ja massoista mutta myös eri väylien kuljetusten rahalliset arvot.

Liittojen mielestä Suomen tärkein hanke sijaitsee Suomen ulkopuolella.

SAK:n ja EK.n mielestä Rail Balticalla on nyt paremmat mahdollisuudet toteutua kuin koskaan ja siksi Suomen tulisi voimakkaasti lobata hankkeen puolesta.

Rail Baltica helpottaisi myös helpottaisi EU-rahoituksen saamista Suomen pääradoille.

Suomen sisäisistä runkoverkoista pitäisi tehdä päätös yhtenäisestä ja korkeasta palvelutasosta sekä sitoutua siihen lakisääteisesti.

Palvelutasoa säädettäessä on huomioitava liikenteen kustannustehokkuus, häiriöttömyys ja turvallisuus kaikkina vuoden- ja vuorokauden aikoina.

Rautateiden henkilöliikenteessä on päästävä 160 km/h tasolle ja tavaraliikenteessä vähintään 25 tonnin akselipainoihin.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/ek-ja-sak-rail-baltica-suomen-tarkein-infrahanke-investointikohteet-valittava-taloudellisin-perustein-6710980?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu

Don't panic.
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2018, 16:58:38 »

Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2018, 18:07:06 »

Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

....häh?

Sigulda on Riian ja Pärnun välissä samassa merkityksessä kuin Porvoo on Helsingin ja Tampereen välissä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2018, 18:26:10 »

Laitan kuvan, kun olen palannut Suomeen  Hymyilee leveästi
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2018, 20:37:12 »

Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

....häh?

Sigulda on Riian ja Pärnun välissä samassa merkityksessä kuin Porvoo on Helsingin ja Tampereen välissä.

Ehkä paremmin niin, että Sigulda on Riian ja Tallinnan välissä samassa merkityksessä kuin Karjaa on Helsingin ja Turun välissä Virnistää

Mutta näyttää tuollainen itäinen vaihtoehtokin kartoissa olevan:

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?corridor=2
(Hiirellä tökkimällä kartta antaa hiukan lisätietoa eri rataosuuksista)

Jos haluat sanoa, että se ei ole Rail Baltica, se sinulle suotakoon Hymyilee leveästi
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2018, 07:31:08 »

Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

Rail Baltican rakennustyöt alkavat 2019, siihen saakka ollaan suunnitteluvaiheessa. Tuo mitä rakennetaan/korjataan on vanha linja, joita myös päivitetään EU rahoilla. Mutta varsinainen uusi UIC standardin ja 5 Miljardin euron rakennushanke on siis 2019 alkamassa

http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/project-timeline/

Suunnitelma kartat löytyvät samasta paikasta kohdasta Feasibility Studies

http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/documentation/



tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2018, 17:23:08 »

Tässä kerrotaan, että Siguldassa korjataan Rail Balticaa. Tai voi siinä lukea muutakin, en osaa latviaa.


* P1080022B.jpg (250.97 kilotavua, 1000x1000 - tarkasteltu 262 kertaa.)
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2018, 20:33:41 »

Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis.

Sitten Liettua-Puola-Saksa-osuus. Oikorata Pärnun kautta Tallinnaan joskus myöhemmin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2018, 20:56:53 »

Kyltin suomennos:

Lainaus
Olemassaolevan rautatien uudelleenrakennus Rail Baltican reitillä.

1) Uudelleenrakennus/modernisointi: pohjoinen rajanylittävä osuus Valmiera-Valka sekä etelän rajanylittävä osuus Jelgava-Liettuan raja;
2) Uudelleenrakennus/modernisointi: Sigulda-Valmiera.

Rahoituksen vastaanottaja: LDz

Rahoittanut Euroopan Unioni
Euroopan liikenneverkko (TEN-T)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #9 : Huhtikuu 02, 2018, 02:25:49 »

Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis

Mikäköhän mahtaisi olla matka-aika tällä railbaltikan esiaseteella (pikajuna Tallinna-Riika-Vilna)


Open railmapissa on nähtävillä railbaltikan reitti
https://www.openrailwaymap.org/
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2018, 05:22:29 kirjoittanut Jyrki Längman » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 02, 2018, 13:43:56 »

Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis

Mikäköhän mahtaisi olla matka-aika tällä railbaltikan esiaseteella (pikajuna Tallinna-Riika-Vilna)


Aika tasan sama kuin bussilla. Jos tavoitteena olisi todella ensisijaisesti Tallinnan, Tarton ja Riian yhdistäminen vähin välipysähdyksin, ilmeisesti n. 3,5-4 tuntia riittäisi. Jolloin se olisi hieman bussiyhteyttä nopeampikin. Riiasta Vilnaan rata taitaa olla suorempi kuin Tallinnasta Riikaan, eli siinäkin pitäisi onnistua bussia nopeampi yhteys. Eli ehkä joku 7 tuntia olisi ajoaika? Bussilla yhdeksisen tuntia, nopeimmillaan n. 8,5 h.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #11 : Huhtikuu 02, 2018, 13:49:07 »

Mutta radan sähköistys lisäisi sen suosiota (ympäristötietoisen kuluttajan valinta). Ja junassa on mukavampi nukkua.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2018, 10:45:49 »


Kansainvälinen RailBaltica kokous on pidetty Tallinnassa, seuraavan linkin takaa löytyy esitykset, myös miten RailBaltica vaikuttaa Suomeen englanniksi.

http://www.railbaltica.org/forum/programme.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina