Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuonnettomuus Kinnissä Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Huhtikuu 07, 2018, 13:38:22 »

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4d82fcc2-bca8-45dc-9002-9b0f5a2460a7

Säiliövaunuista vuotanut aine tulessa Mäntyharjulla — junaliikenne poikki Kouvolan ja Mäntyharjun välillä.

Mitähän on Kinnissä säilytetty?

// otsikko muutettu todellisuutta vastaavaksi
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2018, 12:56:02 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 425


« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2018, 14:44:41 »

Näköjään pikkuautojen bensiinin oktaaniluvun kohottamiseksi käytettävää metyyli-tert-butyylieetteriä eli MTBE:tä (C5H12O). On tulenarkaa, mutta ei sentään ole saanut mistään kipinää.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2018, 15:44:52 »

Saako vaarallisia aineita sisältäviä vaunuja seisottaa pidempään muillakin kuin VAK-ratapihoilla? Muutama vuosi sitten Siilinjärvellä nousi pieni äläkkä kun asemalle oli tuotu täysiä ammoniakkivaunuja, koska eivät Yaran ratapihalle mahtuneet.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2018, 16:52:44 »

Mielenkiintoista ylipäätään, että VAK-vaunuja, tai ylipäätään mitään vaunuja saadaan pitkäaikaissäilyttää puhtaasti vain kohtauspaikoiksi suunniteltujen liikennepaikkojen väistöraiteilla... Kinnin tapauksessa vieläpä paikassa, mihin ei ole huoltotieyhteyttä raiteen viereen.
(Vaunut näkyy olevan tuotu 21.03.2018)

Yhtä hyvin vaunut olisi kai voitu painaa pitkäaikaissäilytykseen linjalle, esimerkiksi Rantasalmen ja Savonlinnan välille?  Virnistää
tallennettu

Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2018, 19:14:08 »

Etelä-Savon pelastuslaitos on julkaisut omilla facebook-sivuillaan kuvaa suistuneesta vaunusta.

tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2018, 20:01:18 »

Kuvien mukaan ja toki myös ratapihakaavio kertoo paikalla olevat turvavaihtee/-raiteet mahdollisesti estivät vielä pahemman tilanteen. Nyt taisi olla huono tuuri että turvaraiteen päätepuskimen takana oli kallio, mahtoiko kallion reuna leikata säiliön auki..

No, ilman turvavaihteita olisi paikalla toki raiteensulut jotka varmaankin olisivat myös suistaneet vaunut.. Aika paljon tosin on ollut massaa mikäli kaikki vaunut olivat kuormattuja..

Oliko niin että vahingosta ilmoitti paikan ohi ajaneen junan kuljettaja, jos vaunut olisivat päässeet linjalle tai edes atu:n sisään olisi voinut jälki olla aivan toista.

MTV3:n sivuilla näkyy olevan myös muutama kuva paikalta:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/harvinaiset-kuvat-junaturmasta-suuronnettomuusvaara-mantyharjulla-jatkuu-kymmenia-tuhansia-litroja-rajahtavaa-ainetta-valui-maahan/6849818#gs.6s5pQVw
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2018, 20:23:26 »

No, ilman turvavaihteita olisi paikalla toki raiteensulut jotka varmaankin olisivat myös suistaneet vaunut..

Itse asiassa ei olisi, koska nuo vaunut seisovat junakulkutieraiteella (=kohtausraiteella), eikä niitä voi varustaa raiteensuluilla. Tässä tapauksessa oli siis onnea, että kyseisellä kohtauspaikalla oli turvavaihteet, joskin OTKESin kuvista näkyy, että olisivat silti voineet ajautua pääraiteelle:

https://twitter.com/OTKES_SIAF/status/982658272179171328
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2018, 20:44:37 »

Mielenkiintoista ylipäätään, että VAK-vaunuja, tai ylipäätään mitään vaunuja saadaan pitkäaikaissäilyttää puhtaasti vain kohtauspaikoiksi suunniteltujen liikennepaikkojen väistöraiteilla... Kinnin tapauksessa vieläpä paikassa, mihin ei ole huoltotieyhteyttä raiteen viereen.
(Vaunut näkyy olevan tuotu 21.03.2018)

Yhtä hyvin vaunut olisi kai voitu painaa pitkäaikaissäilytykseen linjalle, esimerkiksi Rantasalmen ja Savonlinnan välille?  Virnistää

Hyvä idea, mutta täysin toteuttamiskelvoton, sillä mainittu väli on sähköistämätön.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2018, 20:50:50 »

Itse asiassa ei olisi, koska nuo vaunut seisovat junakulkutieraiteella (=kohtausraiteella), eikä niitä voi varustaa raiteensuluilla.

Vai voiko? Esim. Puhoksen raiteella 3 on pääopastimet molempiin suuntiin ja sähkökäännöllä varustetut raiteensulut.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2018, 20:54:53 »

Itse asiassa ei olisi, koska nuo vaunut seisovat junakulkutieraiteella (=kohtausraiteella), eikä niitä voi varustaa raiteensuluilla.

Vai voiko? Esim. Puhoksen raiteella 3 on pääopastimet molempiin suuntiin ja sähkökäännöllä varustetut raiteensulut.

Ainakin RATO 6 sen yksiselitteisesti nykyään kieltää.

Hyvä idea, mutta täysin toteuttamiskelvoton, sillä mainittu väli on sähköistämätön.

Mihin seisova kalusto tarvitsee sähköä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2018, 21:43:43 »

Itse asiassa ei olisi, koska nuo vaunut seisovat junakulkutieraiteella (=kohtausraiteella), eikä niitä voi varustaa raiteensuluilla.

Vai voiko? Esim. Puhoksen raiteella 3 on pääopastimet molempiin suuntiin ja sähkökäännöllä varustetut raiteensulut.

Ainakin RATO 6 sen yksiselitteisesti nykyään kieltää.


Kappas vaan, niinpäs tekee:

6.4.11
Raiteensulku
Raiteensulkua ei saa sijoittaa junakulkutieraiteelle.

Mutta sallii pysäytyslaitteen, joka on uudenmallinen raiteensulku.

6.3.5.1
Junakulkutien varmistaminen 
Asetinlaitteen on tarkastettava junakulkutien varmistamisen alkaessa perusehdot.
Junakulkutien perusehdot ovat:
...
– Junakulkutiellä oleva pysäytyslaite on mahdollista kääntää pois kiskoilta.
...

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lts_2013-39_pysayttava_raiteensulku_web.pdf

Pysäyttävä raiteensulku on uusi ratatekninen turvalaite, jonka avulla vapaasti vierivät vaunut  saadaan  hallitusti  pysäytettyä  liukukitkan  avulla. 
Mahdollisia  pysäyttävän  raiteensulun  käyttökohteita  ovat  kohtausraide,  kuormauspaikka,  ratatyön  tai  pääteliikennepaikan suojaaminen.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2018, 11:08:52 »

No, ilman turvavaihteita olisi paikalla toki raiteensulut jotka varmaankin olisivat myös suistaneet vaunut..

Itse asiassa ei olisi, koska nuo vaunut seisovat junakulkutieraiteella (=kohtausraiteella), eikä niitä voi varustaa raiteensuluilla. Tässä tapauksessa oli siis onnea, että kyseisellä kohtauspaikalla oli turvavaihteet, joskin OTKESin kuvista näkyy, että olisivat silti voineet ajautua pääraiteelle:

https://twitter.com/OTKES_SIAF/status/982658272179171328

Tarkoitatko, että sattumalta vaunut oli sellaisessa paikassa, että oli turvavaihteet? Vai olisiko ollut niin, että juuri sen takia ko. paikka on sallittu säilyttämiseen mm. siksi että siellä on turvavaihteet?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #12 : Huhtikuu 08, 2018, 11:20:45 »

Tarkoitatko, että sattumalta vaunut oli sellaisessa paikassa, että oli turvavaihteet? Vai olisiko ollut niin, että juuri sen takia ko. paikka on sallittu säilyttämiseen mm. siksi että siellä on turvavaihteet?

Lelkolaan on viety samana päivänä vaunuja seisomaan, siellä ei ole turvavaihteita.
tallennettu
Tapio Nikula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #13 : Huhtikuu 08, 2018, 14:18:06 »

Kun noi vaunut ovat seisseet junakulkutiellä, niin eikös silloin, kun ne ohittavat lähtöopastimen baliisit, pitäisi värien näyttää punaista. Meinaan siis, kun ohi ajavan junan kuski huomasi vaurion. Eikö tolpassa ollut punaista? Vai eikö kulkutie varaudu baliisin ylittämisen jälkeen, jos vaihteet on käännetty "turvaa" päin?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Huhtikuu 08, 2018, 14:24:46 »

Ei kai baliisit mitään ylityksestä tiedä, jos niiden yli ei kulje JKV-antennia? Ja sellaisiahan on vain ohjaamoiden alla. Eli veturittomassa tavaravaunuroikassa nolla kappaletta. Ihan raidevirtapiirien mukaan tuossa tilanteessa mennään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #15 : Huhtikuu 08, 2018, 16:33:06 »

Savon Sanomissa 7.4.2018
Kuvia tapahtuma paikalta:
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Katso-kuvat-Myrkkyjunan-onnettomuuspaikan-raivaus-jatkuu-sunnuntaihin-asti/1179277
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 189


« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2018, 18:15:32 »

Junat on korvattu buseilla Mäntyharjun ja Hillosensalmen välillä. Eli tänään on ollut Hillosensalmella pitkän tauon jälkeen käytöä laiturille. Hymyilee

tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #17 : Huhtikuu 08, 2018, 18:33:02 »

Mielenkiintoista ylipäätään, että VAK-vaunuja, tai ylipäätään mitään vaunuja saadaan pitkäaikaissäilyttää puhtaasti vain kohtauspaikoiksi suunniteltujen liikennepaikkojen väistöraiteilla... Kinnin tapauksessa vieläpä paikassa, mihin ei ole huoltotieyhteyttä raiteen viereen.
(Vaunut näkyy olevan tuotu 21.03.2018)

Tilapäinen säilyttäminen rataverkolla on näköjään sallittua, mutta mikä sitten katsotaan tilapäiseksi ajaksi.

Asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautateillä

27 §

Vaarallista ainetta sisältävien vaunujen käsittelyturvallisuus ratapihoilla

Vaarallista ainetta sisältävän säiliövaunun tulee olla ratapihalla, satamassa tai muussa vastaavassa paikassa alueella, johon on asiattomilta pääsy kielletty. Jos vaarallista ainetta sisältävää säiliövaunua joudutaan säilyttämään tilapäisesti ratapihalla, satamassa tai muussa vastaavassa paikassa, säilyttämisestä on tehtävä ilmoitus paikallisille pelastusviranomaisille.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #18 : Huhtikuu 08, 2018, 18:42:49 »

Voisiko joku rautatievaunuja ymmärtävä valaista siitä, minkä määräyksen mukaan vaunuja voidaan jättää yksikseen viikoiksi ilman, että ne on jollain keinoin pönkätty täysin liikkumattomiksi? Vai onko noissa manuaalijarrut, jotka ovat ollet pois päältä / antaneet periksi? 
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #19 : Huhtikuu 08, 2018, 20:30:25 »

"VR ei tiedottanut kemikaalivaunuista pelastusviranomaisille"
https://yle.fi/uutiset/3-10150326
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #20 : Huhtikuu 08, 2018, 20:34:34 »

Tuossahan olisi voinut olla aika mielenkiintoisen jutskan ainekset koossa, jos ihan sattumalta olisi leimahtanut matkustajajunan ohikulkiessa tai kohdatessa tuo eetterikippo liekkeihin....!

Oltaisiin ehkä päästy "Seconds Before Disaster" -sarjaan ja torilla olisi tavattu...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #21 : Huhtikuu 08, 2018, 21:10:34 »

Kun noi vaunut ovat seisseet junakulkutiellä, niin eikös silloin, kun ne ohittavat lähtöopastimen baliisit, pitäisi värien näyttää punaista. Meinaan siis, kun ohi ajavan junan kuski huomasi vaurion. Eikö tolpassa ollut punaista? Vai eikö kulkutie varaudu baliisin ylittämisen jälkeen, jos vaihteet on käännetty "turvaa" päin?

Baliiseilla ei tosiaan ole mitään tekemistä vapaanaolon valvonnan kanssa, kuten Tuukka kirjoitti. Kinnissä raideosuuksien vapaanaoloa valvotaan akselinlaskijoilla.

Kinnistä on ollut mahdollista turvata kulkutie pääraidetta läpi, vaikka vaunuletka on rymistellyt karkuun, koska sivusuojan antava vaihde on ollut lukossa oikeassa asennossa. Sen vapaanaololla ei ole tässä käsittääkseni mitään vaikutusta, vaan riittää, että se on oikeassa asenossa.

Se on kuitenkin mielenkiintoista, miksei junavaunujen ohittaman pääopastimen takana olleen vaihteen raideosuuden varautuminen herättänyt mitään huomiota, että jotain outoa on tekeillä. Vai eikö kauko-ohjaus välitä kaikkia ilmaisuja liikenteenohjaukseen? Tuolta rataosan kauko-ohjausjärjestelmästähän ei esimerkiksi tule vaihteisiin liittyviä varautumisviestejä lainkaan (millä ei nyt tokikaan ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, mitä kauko-ohjaaja näkee).
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2018, 22:15:32 »

Voisiko joku rautatievaunuja ymmärtävä valaista siitä, minkä määräyksen mukaan vaunuja voidaan jättää yksikseen viikoiksi ilman, että ne on jollain keinoin pönkätty täysin liikkumattomiksi? Vai onko noissa manuaalijarrut, jotka ovat ollet pois päältä / antaneet periksi? 

Paha lähteä arvailemaan asiaa, mutta miten lie on vaunut tuohon tuotu, mikäli olivat jo pari viikkoa olleet olosuhteet ovat saattaneet olla tuolloin hyvinkin talviset. Eli sivuraide on mahdollisesti ollut aivan lumen peitossa. Tuossa tilanteessa vaunut pysähtyvät paikalleen melko topakasti ja miten on sen jälkeen menetelty paikallaanpysymisen varmistamiseksi.
Mikäli raide on ollut luminen olisi ehkä mahdollista että lunta on noussut pyörien mukana myös jarrulosseille. Eli jarrulossin ja pyörän väliin olisi kertynyt jääkerros, toki kun painavaa kuormattua vaunuroikkaa on jarrutettu Kinniin olisivat lossit ja pyörätkin ehkä olleet lämpimiä eli olisiko näin voinut käydä. Mikäli jäätä olisi kertynyt ja tuossa vaunussa olisi kiristetty käsijarru jäätä vasten.. Kun keli lämpeni ja jää suli olisiko tuo jarru voinut löystyä... Oliko käytetty lisänä jarrukenkiä, tai oliko miten paljon käsijarruja kiristetty.. Nämä varmasti selviää tutkinnassa.

Kummasta suunnasta vaunut on tuotu Kinniin, mikäli olisi tultu alhaaltapäin ja veturi olisi ollut "yläpuolella". Olosuhteet vaikkapa erittäin ikävän talviset, paljon lunta ja muutenkin kurjaa.. Pitäisi kävellä sinne perälle umpihangessa laittamaan jarrukengät.. Ja kiinnittämään käsijarruja.. Ettei vaan olis käynyt jotain inhimillistä, sipaistu veturin jälkeisestä vaunusta käsijarru kiinni ja siitä sitten Kouvolaan saunaan.. No sinällään tämä on vaan oma "aivopieru" ja eihän kukaan ota tätä vakavasti. Turvallisuustutkinta toki tähänkin varmasti tuottaa vastauksen.
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #23 : Huhtikuu 08, 2018, 22:48:04 »

No ainakin julia.dy:n graafisten aikataulujen mukaan 21.3 on viimeksi Kinniin viety jotain. Tullut Kouvolan suunnasta.
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #24 : Huhtikuu 08, 2018, 23:18:57 »

Tuo Mikon teoria kyllä kuulostaa varsin uskottavalta, eihän siellä loppujenlopuksi tarvitse kummoinen jääkertymä olla, kun se sulaessaan jo vaikuttaa jarruihin. Kuinka tasamaalla tuo paikka muuten on, onko vaunujen karkaamissuuntaan alamäkeä? meinaan ei se ihan pienellä vauhdilla ole tullut vaikka massaahan tuossa toki on ollut,m mutta eikös tuossa ole kaksikn vaunua pois kiskoilta.  Likö täm' ympäristöövahinkojen kannalta Poitsilan turman jälkeen pahimpia?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuonnettomuus Kinnissä Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina