Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: RZD laajentaa junatarjontaansa Venäjän Karjalassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 179


« : Joulukuu 09, 2018, 21:14:40 »

RZD laajentaa junatarjontaansa Venäjän Karjalassa aloittamalla 22.12 "Pääsky"- junilla päivittäisen liikennöinnin Pietarin ja Sortavalan välillä seuraavin aikatauluin:

821B

Pietari (Suomen asema) 06:15
Viipuri 07:17-07:25 (kulkusuunnan vaihto)
Antrea 07:57-08:17 (TEP70BS- dieselveturin kytkeminen runkoon)
Elisenvaara 09:29-09:30
Sortavala 10:20(-10:32)

La-Su reittiä ollaan jatkettu Matkaselkään, jonne saapuminen 11:05

Paluu:

822B

(Matkaselkä 17:56)
Sortavala (18:30-) 18:42
Elisenvaara 19:33-19:34
Antrea 20:44-20:59 (TEP70BS-veturin irrottaminen rungosta)
Viipuri 21:30-21:38 (kulkusuunnan vaihto)
Pietari (Suomen asema) 22:43

Lisäksi tammikuussa aloittaa toinen vuoropari, joka lähtee aamuisin Sortavalasta (05:30) ja iltaisin Pietarista (19:25).

Avaus on sikäli mielenkiintoinen, että se mahdollistaisi lyhyellä jatkolla suhteellisen nopean junayhteyden Pietarista Joensuuhun, jolle olisi mahdollisesti käyttöä etenkin viikonloppuisin. Aika kuitenkin näyttää, jääkö tämä uusi avaus pysyväksi ja korvaako se lopulta paikallisjunat Sortavalan ja Kaarlahden väliltä, ja mitä käy Kostamuksen yöjunalle.
tallennettu

Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 179


« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2019, 22:14:42 »

Maaliskuussa Pietari-Sortavala- reittiä ollaan jatkamassa koemielessä Suojärvelle. Tähän mennessä viikonloppuvuorot Pietarista Sortavalaan ja takaisin ovat olleet loppuunmyytyjä, arkisin on ollut hiljaisempaa.
tallennettu

Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 210


« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2019, 00:11:52 »

Äärimmäisen kiinnostava kehityskulku. Hiukan hämmentävää että nämä junat kulkevat Viipurin ja Antrean kautta, ennemmin kuin Käkisalmen reittiä tai uutta rataa Kiviniemestä / Losevosta Antreaan. Voi tietysti olla, että nimenomaan on ajateltukin Viipurin ja Sortavalan väliselle yhteydelle olevan tarvetta.

Kaarlahden - Sortavalan välinen liikenne näyttäisi olevan nyt ennallaan, minun käsitykseni on että ovat edelleen veturivetoisia junia. Mutta jos uusi yhteys vakiintuu pysyväksi ratkaisuksi Pietarin ja Suojärven välille, sitten olisin ehkä hiukan huolissani Pietarin - Kostamuksen makuujunista. Niiden keskeinen funktio on ollut tarjota edes jonkinlainen raideliikenneyhteys Sortavalan ja Suojärven välisille asemille. Suojärven pohjoispuolista aluetta palvelevat jo Petroskoin ja Kostamuksen väliset makuujunat.
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 179


« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2019, 22:57:08 »

Äärimmäisen kiinnostava kehityskulku. Hiukan hämmentävää että nämä junat kulkevat Viipurin ja Antrean kautta, ennemmin kuin Käkisalmen reittiä tai uutta rataa Kiviniemestä / Losevosta Antreaan. Voi tietysti olla, että nimenomaan on ajateltukin Viipurin ja Sortavalan väliselle yhteydelle olevan tarvetta.

Kaarlahden - Sortavalan välinen liikenne näyttäisi olevan nyt ennallaan, minun käsitykseni on että ovat edelleen veturivetoisia junia. Mutta jos uusi yhteys vakiintuu pysyväksi ratkaisuksi Pietarin ja Suojärven välille, sitten olisin ehkä hiukan huolissani Pietarin - Kostamuksen makuujunista. Niiden keskeinen funktio on ollut tarjota edes jonkinlainen raideliikenneyhteys Sortavalan ja Suojärven välisille asemille. Suojärven pohjoispuolista aluetta palvelevat jo Petroskoin ja Kostamuksen väliset makuujunat.
Sen verran uskallan väittää, että Kostamuksen yöjuna ei tule ainakaan loppumaan. Tälläkin hetkellä junassa kulkee liitevaunuja Petroskoihin, sillä talvivin Petroskoi-Kostamus- juna ei kulje. Ja aluekeskukseen on Kostamuksen asukkaille tarjottava yhteys.
Mahdollisesti, mikäli Lastotska- yhteys tulee jäämään Suojärvelle, niin uskoisin, että Kostamus-Pietari- juna vedetään jossain vaiheessa Pitkärannan ja Aunuksen kautta Pietariin.
tallennettu

Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 210


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2019, 01:43:06 »

Petroskoin ja Kostamuksen välinen yhteys tosiaan kulkee viikonpäivästä ja vuodenajasta riippuen joko omana junanaan tai sitten Pietarin - Kostamuksen junaan liitettynä Suojärven pohjoispuolella. En minäkään ennusta Suojärven pohjoispuolisen junatarjonnan ainakaan merkittävää vähenemistä, joten jos Pietarin yhteys katoaisi, ainakin osa suorista vaunuista Petroskoihin muuttuisi itsenäisiksi juniksi, tarjoten siten Pietari-yhteydelle korviketta.

Ajatus Pitkärannan-Aunuksen reitistä on kiintoisa. Nythän siellä ei enää ole matkustajaliikennettä, ja loppuaikoina matkustajamäärät olivat käsittääkseni todella mitättömät. Minulla on siksi hiukan vaikeuksia pitää tätä skenaariota todennäköisenä. Mahdollinen se silti on. Kysymys on viime kädessä aluepoliittisista valinnoista, ja jos on olemassa päätös että Kostamuksen ja Pietarin välillä vaihdoton yhteys on oltava, sitten siinä tietysti on ideaa ohjata juna palvelemaan alueita jotka muutoin olisivat paitsiossa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: RZD laajentaa junatarjontaansa Venäjän Karjalassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina