Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suunnitteilla junayhteys Riika-Vilna-Minsk-Kiova  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #25 : Elokuu 01, 2018, 11:02:04 »

Aikataulu vaikuttaa siltä, että poliittisista syistä halutaan osoittaa että juna on olemassa, mutta minkäänlaista halua ei ole saada sille matkustajia. Jo se, että juna ajaa kerran kalenteriviikkoa kohden mutta viikonpäivä vaihtelee ilman logiikkaa tekee yhteyden hahmottamisesta mahdotonta.

Aikataulun Tallinna-yhteensopivuus taitaa nyt olla ongelmista se kaikkein pienin. Jos aikataulusuunnittelu on tällä tasolla, junan elinikä tuskin muutenkaan on paria kuukautta pidempi.

Todella harmi, että huono suunnittelu on pilannut hyvän idean.

Siinä ON logiikka, koska juna kulkee kuuden päivän välein. Aika vahvasti tämä viittaa siihen, että junan kulku on sovitettu tiukkaan kalustokiertoon. Aikataulusuunnittelu menee sitten niillä ehdoilla, miten kalustoa on saatavilla. Itäblokin maissa tässä ei ole edes mitään ihmeellistä.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #26 : Elokuu 01, 2018, 12:27:27 »

Ensimmäisten kahden liikennöintipäivän väli on 6 pv, seuraava 8 pv, sitten 6 pv, 8 pv, 7 pv, 6 pv, 8 pv, 6 pv. Ei siis tasainen 6 pv väli, eikä edes vuorotellen 6 pv ja 8 pv. Pysyn kannassani, että siinä ei ole logiikkaa.

Logiikkaa ei muuten ole siinäkään, että junassa ei ole istumavaunuja. Tämä vaikeuttaa sen käyttämistä Latvian ja Liettuan välisillä matkoilla olennaisesti, vaikka oletettavasti makuuvaunussa on sallittua tehdä myös päivämatkoja.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #27 : Elokuu 01, 2018, 16:16:22 »

Ensimmäisten kahden liikennöintipäivän väli on 6 pv, seuraava 8 pv, sitten 6 pv, 8 pv, 7 pv, 6 pv, 8 pv, 6 pv. Ei siis tasainen 6 pv väli, eikä edes vuorotellen 6 pv ja 8 pv. Pysyn kannassani, että siinä ei ole logiikkaa.

Logiikkaa ei muuten ole siinäkään, että junassa ei ole istumavaunuja. Tämä vaikeuttaa sen käyttämistä Latvian ja Liettuan välisillä matkoilla olennaisesti, vaikka oletettavasti makuuvaunussa on sallittua tehdä myös päivämatkoja.

Suunnassa kohti Riikaa tuossa junasas ei käytännössä voi tehdä Latvian ja Liettuan välisiä matkoja. 4:30 aamulla on aika hurja lähtöaika junalle, kun samaan ajoaikaan kykenee ihan riittävän mukavasti bussillakin. Eli oikeastaan niitä istumavaunuja tarvitsi vain välille Riika-Vilna, eli yhteen suuntaan. Ja vähän tuntuu, ettei sillekään välille hirveitä matkustajavirtoja ole saatavilla.
Äh, lähettäisivät sinne CEmtit... Ukrainan palkkatasolla ne saisi korjattua.
UZ:han kärsii todella isosta kalustopulasta. Ja sitten: LDz:lla on kai kalustoa ylimääräisenä. Ajaisivat vaikka sillä mieluummin, jos ei muuten riitä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #28 : Elokuu 01, 2018, 18:16:33 »

UZ:n kalustopulan uskon sinällään. Mutta sitten kuitenkin näin älyttöminä aikoina kulkevaan junaan riittää yhdeksän tavanomaista makuuvaunua. Aika "jännät" prioriteetit, kun junan menestys on kaikkea muuta kuin ilmiselvä. Toivon toki parasta.

4.30 ei sinällään ole mahdoton lähtöaika Vilnasta. On Suomessakin päiväjunilla joskus ollut ihan yhtä pässinpäisiä lähtöaikoja. Ideaali se ei tietenkään silti ole, ja matkustajamäärää se rajoittaa vääjäämättä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Elokuu 01, 2018, 22:30:40 »

4.30 ei sinällään ole mahdoton lähtöaika Vilnasta. On Suomessakin päiväjunilla joskus ollut ihan yhtä pässinpäisiä lähtöaikoja. Ideaali se ei tietenkään silti ole, ja matkustajamäärää se rajoittaa vääjäämättä.

Tässä on se hauska sivujuonne, että perinteisesti Baltiassa bussit ovat olleet se luksustuote ja junalla on menneet ne, joilla ei bussiin ole varaa. Liettuassa tuo on saatu pitkälti käännettyä niin, että junat ovat taas ihan oikeasti kohtuullisen arvostettuja, mutta Latviassa vannotaan kyllä yhä bussin nimeen. Suomessa junaan saattaa joku kiivetä klo 4:30, mutta kun Vilnasta Riikaan ajoaika on bussilla ja junalla melko täsmälleen sama ja ainakaan UZ:n kupe-makuuvaunussa ei mukavuuskaan bussin tasolle yllä (vaikka ei se todellakaan epämukava ole!), valinta ei kyllä ole lainkaan vaikea. Valintaa helpottaa vielä hieman lisää se, että tuo juna kulkee tosiaan kerran viikossa ja "joko perjantaina tai lauantaina sen mukaan, kumpi sillä viikolla sattuu olemaan parillinen päivämäärä".
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #30 : Elokuu 02, 2018, 09:17:44 »

Riikan ja Vilnan välillä nykyisen vaihdollisen rautatieyhteyden käyttäjät (reitti Väinänlinnan/Daugavpilsin kautta vaihtaen) taitavat pitkälti olla rautatieharrastajia sun muita erikoisempia turisteja. Jokin, vaikkakin rajallinen osa tästä porukasta saattaa ihan hyvin löytää tuon uuden junan, jopa pohjoisessa suunnassa. Siinä olet oikeassa ettei juna ole uskottava vaihtoehto ns. tavallisille matkustajille, ei välttämättä edes Riikasta Vilnaan mennessä.

Ja oikeassa olet myös kulkupäivien suhteen. Löytyihän siihen muistisääntö sitten kuitenkin.

tallennettu
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2019, 10:14:09 »

Juna näkyy kulkevan jo noin joka neljäs päivä, linkki Latvian rautateiden listaan lähtöpäivistä: https://travel.ldz.lv/files/vilcienu_kustibas_saraksts/jan2019/kijeva_riga_kursesanas_dati.pdf

Ukrainan rautateiden uutisen mukaan juna on ollut varsin suosittu ja neuvottelut reitin jatkamisesta Tallinnaan (Viiden pääkaupungin juna) ehkä jo keväällä ovat pitkällä: http://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/490074/
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #32 : Helmikuu 26, 2019, 18:44:46 »

Juna näkyy kulkevan jo noin joka neljäs päivä, linkki Latvian rautateiden listaan lähtöpäivistä: https://travel.ldz.lv/files/vilcienu_kustibas_saraksts/jan2019/kijeva_riga_kursesanas_dati.pdf

Ukrainan rautateiden uutisen mukaan juna on ollut varsin suosittu ja neuvottelut reitin jatkamisesta Tallinnaan (Viiden pääkaupungin juna) ehkä jo keväällä ovat pitkällä: http://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/490074/

Tuli eilen testattua yhteys Riian ja Vilnan välillä. Mistään suosiosta ei kyllä voi puhua. Riiassa kyytiin nousi 11:sta vaunuun nelisenkymmentä ihmistä, matkan varrella Vilnaan kymmenkunta ja Vilnasta vielä muutama. Eli täyttöaste Vilnasta kohti Minskiä lähdettäessä oli 50/398= 0,125.. 13%. Matkustajat olivat lisäkseni kaikki ukrainalaisia, joko Baltiassa työskenteleviä tai asuvia. Valko-Venäjän transit- viisumin tarve karsii potentiaalisista matkustajista EU-kansalaiset muun muassa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suunnitteilla junayhteys Riika-Vilna-Minsk-Kiova  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina