Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Muistelmia Merisuon radalta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« : Heinäkuu 12, 2016, 23:46:36 »

MERISUON RAUTATIESTÄ              Veikko Kasteniemen haastattelusta 1994
Nauhoitus alkaa, kun näytän Juankosken kuvaa
Tää ol muuten Merisuolla, tää Juvankoskelainen. Se ol niin, että jäi roikkumaan maan ja taivaan väliin. Piti nostaa vaunuun, mutta kaikki lähti, kun rupes kuulat vinkuun korvissa. Ei ne olis päässy kumminkan mihkään, se oli rata poikki.
Pässi meni aina Kotselkään asti. Kuuterselässä oli pistoraide komentavan kenraalin korsulle, vietiin aina kiviä. Samalla käytiin aina kahvilla siinä parakissa. Merisuon radan lähimmästä paikasta oli rajalle vaan 11 km, siinä piti ajaa aina niin, että tehtiin mahdollisimman vähän savua.
Ajoin Vammelsuuhun  ( siellä oli yleinen kenttäsairaala, otatin hampaat pois), ja Kuuterselkään.  Kerran Vammelsuussa kytkin rikkoutui liian jyrkässä mutkassa. Meillä oli niin rehti päällikkö, kapteeni Aalto, insinöörimiehiä, etä hän kysy: ”Ketäs sinä tottelit siellä Vammelsuussa?” No, minä sanon, ja sai aika sapiskat. Olin toki sanonut, että niin käy, vaan ei uskottu.
 Veturitalli valmistui minun siellä ollessani, kahdeksalle veturille. Oli siis valmis lähellä loppuaikaa. Missäs (tässä kartassa) on Merisuon asema? Ai tuossa. Minulla oli siellä asemapaikka.  Kaikkiaan veturin päällä oli 14 miestä, plus työvelvolliset. Ajettiin kolmea vuoroa, yötä päivää.  Meitä oli Kuusankoskelta neljä. Kun kaverina oli kuusankoskelainen, sanoin: ”Mitäs me näin tehdään, ajetaan vuoron  perään”.  Kaveri arveli, että ei käy, mutta kapteeni  Aalto lupasi: ”Mitäs se mulle kuuluu, sama se on, kunhan ajetaan. Mutta teidän täytyy saada lupa konemestari Sundquistilta.”  Samalla me ratkastiin yks juttu, kun oli Joulu tulossa. Toinen lomalle Jouluna , toinen Uutena vuotena. Konemestari sanoi, että kyllä se hälle käy, muttei hän voi litterii kirjottaa. No, kapteeni Aalto teki sen. Minä hävisin tikun, ja menin sitten Uutena Vuotena.
Kotselässä lähellä radan päätepistettä oli kahden veturin talli, ja maanalainen yöpymisbunkkeri. Siellä asuttiiin aina välillä. Leppäsuolla oltiin aina viikko kerrallaan, siellä veturi oli ulkona. Veturit otti vettä suolta sysärillä. Puita oli linjan varrella, pääasiassa  ajettiin hiilillä. Saksalaisia moottorivetureita, olikohan niitä kahdeksan. Semmosia pieniä, 2-pyöräsiä. Kaasua vaan anto, niin ne meni. Niissä oli hydraulinen laatikko. Minäkin ajoin jonkun kerran. Ne oli pääasiassa työvelvollisten käytössä. Niillä ajettiin päälinjallakin, mutta kuorma oli pieni, neljä vaunua enintään. Sivuutusraiteita oli seisakkeilla.
Ajoin matkustajajunaa. Melkein arvaan , miksi: Muut tiesivät minun ajaneen sitä täällä (Kuusankoskella). Se kulki silloin, kun piti herroja kuljettaa. Vaikka olin lepäämässä, niin kyllä ne tuli herättämään: ”Nyt olis, Veikko, semmonen…” . Matkustjavaunuja oli yksi. Melkein semmonen , kun oli täälläkin (Kuusankoskella).  Muistan kerran, kun tuli Leppäsuolta, siinä oli pysäkki, tuli Pajari seurueineen . Minulla oli muuten ryssä lämmittäjänä. Luotin häneen, ja olin hänet itse valinnut. Eräs luutnantti tuli sanomaan, että viivästytään. Minä vastasin , että meille on annettu lähtöaika, on muitakin junia. Jääkää tänne, jos tahdotte. Minä lähden. Hätääntynyt luutnantti:”No, mihkäs nää sukset?” ”Sinne vaan penkkien alle”. Perille ajettiin, ja Pajari tuli kädestä kiittämään. Eversti ja sotamies. Ei ollut junakohtausta. Samalla reissulla oli aikaisemmin Kotselässä toinen veturi. Kysyin: ”Mitäs sie täällä?”. ”No kun paloi laakeri”. ”No, anna hiiliä, niin mie vien”. Veimme lastin neljän  kilometrin päähän, ja palatessa veturi seisoi tiellä. Kun asiaa tutkittiin, huomattiin, että kyseessä oli messinkilaakeri. Eihän messinki pala, vaatii hirmu kuumuuden. ”Aja sivuun!”
Se oli sellainen porukka, että aina autettiin. No, nyt muistan Lojanderin. Meitä oli siis 5 KVR:ltä. Ne on kaikki lähteneet pitkälle matkalle.

Seuraava tarina on kooste haastattelusta 1976, ja tästä vuoden  nauhoituksesta:

Onnettomuuksia oli. Kerran olin mukana pahassa kolarissa. Muuan tamperelainen oli soravaihteen vaihdemiehenä. Ajoin ykkösellä soraa kuuppavaunuilla. Vaihdemiehen olisi pitänyt soittaa seuraavalle seisakkeelle, mutta hän antoi luvan lähteä soittamatta.  Juuri kun pääsin vauhtiin, tuli mutkasta esiin Juvankoskelainen järeä veturi. Ja me vielä takaperin, vain peltiseinä suojana!  Käänsin paakin, mutta eihän se pitänyt. Raskaat kuupat perässä. Sanoin lämmittäjälle: ”Hyppää pois!”, ja potkaisin vielä persuuksille. Pläts!
Lappeenrantalainen ison veturin kuljettaja pölyn haihduttua: ”Voi, mitenkähän sille kaimalle kävi?” Poltin tupakkia kannon nokassa syrjemmällä, ja sanoin: ”Kuule, kaima. Mie oon täällä. Eihän Piru omiaan ota!” ( Pysäkki, seisake, vaihdemies…  Kaikki vastasivat junasuorituksesta. Seisakkeen henkilökunta oli ns. ”tärähtäneitä, paukkuherkkiä”, eli eivät kestäneet etulinjassa, siksi heidät oli sijoitettu tänne, mutta paukkui täälläkin.) Kävin ehdottamassa seisakkeen ”tärähtäneille”:  ”Haluatteko päästä kauemmas?”  ”Kukas siihen luvan antaa?”. ”Oletteko kuulleet onnettomuudesta?”. Toki, ankarat oli kuulustelut tulossa. ”Ottakaa syy päällenne”.  Seuraavana päivänä he olivat poissa. Mukanaan antamani viinapullo. Tamperelainen oli kenkäkauppias, ja sodan jälkeen sain kiitokseksi monot.  Ne olivat silloin tosi arvokkaat.

Liitteenä kuva ”Juvankosken” veturista, ja TVH:n samankaltaisesta, kuin ykkönen, Saimaan kanavalta.


* Juankoski-no-2.jpg (381.95 kilotavua, 1292x900 - tarkasteltu 243 kertaa.)

* TVH-no-1.jpg (303.65 kilotavua, 906x900 - tarkasteltu 271 kertaa.)
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2016, 16:50:14 »

Merisuon Tampella 0-6-0ST on kuvattu Laaksosen kustantamassa kirjassa, missä on TK-kuvaajien kuvia.
Viistosta edestä vasemmalta puolelta ja minusta hytin seinässä on numero 1.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2019, 23:26:07 »

Valokopio Merisuon radan matkustajavaunusta. Seuraavan sivun teksti erottuu läpi.  Epävarma


* Merisuo-m-vaunu-valokopio-b.jpg (502.21 kilotavua, 1686x947 - tarkasteltu 235 kertaa.)
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2019, 00:14:48 »

Merisuon rata. Olen käyttänyt tätä nimeä, koska haastateltavani ovat empimättä vain siitä puhuneet. Näkemissäni virallisissa papereissa käytetään usein nimeä ”Sahakylän rautatie”, melkein yhtä usein kuin ”Merisuon rautatie”, ja harvoin ”Kivennavan rautatie”, tai ”… kenttärata”. Paikkahan on suunnilleen Mustamäen ja Raivolan asemien puolivälissä. Nimi ”Merisuo” (laituri, R. alainen) annetaan vuoden 1914 liikennepaikkaluettelossa, ja sama näkyy Jyrkin lisäämässä vuoden 1923 ratapihakaaviossa:         http://vaunut.org/kuva/42837?t=rajajoki&tag0=17%7CSekalaiset%7CRatapihakaavio
1930-luvun virka-aikatauluissani Merisuota ei mainita. Turvetehdas radan eteläpuolella näkyy monissa kartoissa, ja vuoden 1923 teollisuuskalenteri antaa nimeksi ”Merisuon turvepehkutehdas”, perustettu 1915, omistaja E. A.  Lallo, Raivola. Vaunut.org antaa ”Merisuon” liikennepaikan avauspäiväksi 30.08.43. Koska oheinen ratapihakaavio on päivätty 10.07.42 , niin mitä nimeksi? Päärata on ollut vain yksiraiteinen (käy ilmi muustakin materiaalista), ja erityinen ratojen ”risteily” (laina papereista) kiinnittää huomion. Raiteisto lisääntyi tästä kovasti seuraavan vuoden aikana, palaan asiaan.
Viimeinen liite on v. 1932 topografisesta kartasta (MMH). Aivan samalla tavalla merkitty entinen ratapenger johtaa Koiviston radalta Seivästön rannikkopatterialueelle. Tämä ei yhdy päärataan, joten se lienee ollut kapearaiteinen. Alkutaipaleen se kulkee ”Kruunun metsän” läpi. En ole löytänyt tästä vihjettäkään, vaan onko joku? Ehkä vain hieman alussa kenttärata noudatti pengertä.


* Merisuo-10.07.42suunn..jpg (316.18 kilotavua, 5539x1750 - tarkasteltu 200 kertaa.)

* Merisuon-saranar.jpg (317.95 kilotavua, 2716x2441 - tarkasteltu 183 kertaa.)

* penger-Merisuo-1932ve.jpg (316.82 kilotavua, 2028x998 - tarkasteltu 192 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Muistelmia Merisuon radalta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina