Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Jyväskylä-Pieksämäki-rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Silvast
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Toukokuu 15, 2018, 11:19:16 »

Liekö aiheesta jo olemassa viestiketju, mutta kun en nopealla selaamisella löytänyt, niin aloitetaan uusi. Mistä löytyisi tai osaako joku kertoa tietoja otsikon mukaisen rataosuuden historiasta? Jussi Iltasen Radan varrella kirjassa mainitaan, että rataosuudella aloitettiin henkilöliikenne virallisesti 1.6.1918, eli siitä tulee kesäkuun alussa kuluneeksi tasan 100 vuotta. Lähinnä kiinnostaa Hankasalmen pysäkkien/seisakkeiden (Hankasalmi, Niemisjärvi, Sauvamäki) historia, ja tarkennusta kaipaa esimerkiksi tämä Wikipediasta löytämäni tieto/väite: "Myöskään linjausta Hankasalmen kirkonkylän ja Kankaisen kautta ei toteutettu mikä johti Hankasalmen, Sauvamäen ja Venetmäen asemakylien syntyyn." Onko jollain tästä tarkempaa tietoa, oliko olemassa olevia suunnitelmia, miksi ne hylättiin tms? Olisin kiitollinen pienimmistäkin tiedonjyväsistä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1573


« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2018, 13:06:58 »

Ensinmäiseksi kannataa tutustua mitä Valtionrautatiet 1912 - 1937 kertoo asiasta. I osassa kerrotaan yleisesti rautatiepolitiikasta, mm juuri poikkiradasta. II osa käsittelee rautatierakennuksia. Näistä voi löytyä joitain viitteitä asiaan.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 378


« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2018, 14:10:14 »

Paikallisista sanomalehdistä voi myös löytyä kiinnostavia artikkeleja ja keskusteluja aiheesta. Sanomalehdet vuoden 1929 loppuun on digitoitu ja luettavissa Kansallisarkiston nettisivulta:

Lainaus
Kansalliskirjasto on digitoinut kaikki Suomessa vuosina 1771-1929 ilmestyneet sanomalehdet, ja ne ovat vapaasti käytössä tämän palvelun kautta. Uudemmat digitoidut sanoma- ja aikakauslehdet ovat käytettävissä kaikissa vapaakappalekirjastoissa.

Aineisto on luettavissa skannattuna, mutta se on ilmeisesti olemassa myös tekstimuotoon tulkittuna, koska siihen voi tehdä sanahakuja.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search

Itse löysin sattumalta mm. kirjoituksia rantaradan rakentamisesta, joissa puollettiin ja vastustettiin Vartsalan sahan kautta, siis selvästi Salon eteläpuolelta, kulkevaa ratalinjausta. 
tallennettu
Jaakko Silvast
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #3 : Tänään kello 07:44:45 »

Kiitoksia vinkeistä. Valtion Rautatiet -tiiliskivistä löytyy ainakin jotain valaisua asiaan!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Jyväskylä-Pieksämäki-rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina