Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Nälkäiset häiriköt aiheuttivat selkkauksen ravintolavaunussa – Kaksikon junamatk  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2921


« : Toukokuu 18, 2018, 06:56:48 »

20–30-vuotiaat miehet poistettiin junasta Kontiomäellä. Ravintolavaunun työntekijä järkyttyi kuitenkin niin paljon, että ravintolavaunu jouduttiin sulkemaan.
Kaksi 20–30-vuotiasta miestä alkoi uhkailla ravintolavaunun työntekijää saadakseen ruokaa ja juomaa ilmaiseksi torstai-iltapäivänä Oulusta Helsinkiin kulkeneessa IC-junassa. Kontiomäen kohdalla konduktööri puuttui tilanteeseen ja soitti hätäkeskukseen.

– Poliisipartio sattui olemaan sattumalta lähellä Kontiomäkeä. Konduktööri yritti poistaa miehiä junasta. Toisen miehistä hän sai kiinni, mutta toinen meni vessaan, kertoo VR:n operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö Tomi Metso.

Välikohtauksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Kun poliisit ehtivät paikalle, he saivat tilanteen hallintaan ja myös toisen miehen poistettua junasta. Konduktööri jatkoi työvuoroaan normaalisti, mutta ravintolavaunun työntekijä joutui shokkiin.

– Sovittiin, että hän ei jatka työvuoroaan ja ravintolavaunu laitettiin tapahtuman jälkeen kiinni. Työntekijälle tuli henkisiä vammoja, mikä on luonnollista tuollaisessa tilanteessa, Metso kuvailee.

Kyseinen IC-juna kulki Oulusta, Kajaanin ja Kuopion kautta Helsinkiin. Se on vastikään saapunut perille päämääräänsä noin kymmenen minuuttia aikataulustaan jäljessä.
Heini Särkkä
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2018, 08:50:42 »

Ei kerro kovin korkeasta asiapalvelua koskevasta kunnianhimosta, kun alkumatkasta sattunut välikohtaus aiheuttaa ravintolavaunun sulkemisen koko seitsemän tunnin loppuajaksi. Jos järjestelmä todellakin on sellainen, että väliasemilta ei kyetä järjestämään junaan varahenkilökuntaa avaamaan kioski, niin ei ole kovinkaan kummoinen järjestelmä.

Tässä haisee vahvasti kollektiivirangaistus.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2018, 10:06:31 »

Kuulostaapa tosiaan vähän yllättävältä.. Ovat vissiin olleet sitten varsin hankalia asiakkaita, luulisi että ravintolavaunujen työntekijät törmäävät työssään kaikenlaisiin asiakkaisiin. Myös näihin hankaliin.

Lieneekö kyseessä ollut uusi työntekijä jos on noin kovasti tapaus vaikuttanut. Sinänsä olisikohan matkalta löytynyt varahenkilöä paikkaamaan, reitti kuitenkin kulkee parinkin kaupungin läpi.  Mahtaako henkilökunta laskettu niin tiukalle, että tuuraajia ei aina sitten löydy hätiin.

Mutta pitkä on ollut siivu matkalaisille ilman palasta, jos ei ole sattunut omia eväitä mukaan ja on mennyt pitkän siivun perille asti.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 109


« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2018, 13:23:02 »

Mahtaako henkilökunta laskettu niin tiukalle, että tuuraajia ei aina koskaan sitten löydy hätiin.

Oma veikkaukseni. Varallaolokin maksaa puoli palkkaa, ja ilman varallaoloa ei kenelläkään ole velvoitetta olla siinä kunnossa / etäisyydellä / mielialassa että voisi tulla tuuraamaan.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2018, 13:30:01 »

Mahtaako henkilökunta laskettu niin tiukalle, että tuuraajia ei aina koskaan sitten löydy hätiin.

Oma veikkaukseni. Varallaolokin maksaa puoli palkkaa, ja ilman varallaoloa ei kenelläkään ole velvoitetta olla siinä kunnossa / etäisyydellä / mielialassa että voisi tulla tuuraamaan.

Totta kai maksaa. Poikkeustilanteisiin varautuminen vain on jokaisen kuljetus- ja ruokkimisyrityksen aivan jokapäiväistä hommaa. Jos Kajaanin ja Helsingin väliä suhaavan bussin kuski saa yrjötaudin Sukevan kohdalla, matkanteko ei pääty siihen, vaan joku tulee ja hoitaa linjan perille.
tallennettu
Tero Virta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2018, 13:38:52 »

Hienoa, että henkilöitä "naulataan" suoralta kädeltä ja eikä tiedetä asian tapahtumia. En niitä voi tässä sen enempää avata, mutta jokainen ihminen reagoi uhkaan eritavalla. On se sitten henkinen tai fyysinen uhka tai pidemmälle päätynyt tapaus. Toiset jatkavat kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja toiset lamaantuvat tyystin.
Ravintolavaunun sulkeminen on siinä tilanteessa ollut varmasti oikea ratkaisu ja sen päätöksen ovat tehneet ne tahot jotka ovat pelipaikalla olleet.

Olisihan tuossa voinut olla myös se tilanne, ettei konnari olisi pystynyt jatkamaan työvuoroonsa loppuun ja silloin olisi päädytty korvaaviin kuljetuksiin. Henkilökuntaa ei pidetä varalla tällä hetkellä kuin Helsingissä ja Tampereella. (konnari) Ja hänkin on periaatteessa sidottu warakaluston käyttöön. Jos poikkeustapauksia sattuu matkalla ja tarvitaan henkilökuntaa, niin sitä voidaan yrittää soittaa tulevilta asemilta, mutta harva meistä pystyy lähtemään todella lyhyellä varoitusajalla töihin, oli kyseessä minkä tahansa ammattiryhmän edustaja, koska kotivaraa ei tunneta. Eikä sekään ilmaista olisi, vaan kustannuksia siitä syntyisi.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 835


« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2018, 14:07:15 »

Ei taida esim. Mikolla olla kovastikaan kykyä empatiaan kun tosiaan henkilö naulataan täällä heti. Aika törkeää, sanoisin.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2018, 15:57:00 »

Pyydän anteeksi mikäli pahoitin jonkun tai usean henkilön mielen kommentillani. Ei ollut tarkoituksena naulata ketään, ehkä ajattelin asiaa yleisesti turhan suoraan ääneen, peilaten omiakin kokemuksia asiakaspalvelusta. Tilanne varmasti on ratkaistu työntekijän parasta ajatellen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1573


« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2018, 16:01:46 »

Ei minusta voi ravintolavaunun työntekijää tästä mitenkään syyllistää, jokainen kokee tuollaisen tilanteen siten kuin kokee eikä tilanteita oikein voi harjoitella ennakkoon. Eipä tuntunut itsestänikään muinoin mukavalta, kun bussissa erään puuttuneesta lipusta syntyneen keskustelun jälkeen kuulin selkäni takaa ko. matkustajan kysyvän kaveriltaan, lähtisikö hän juttelemaan asiasta vielä päätepysäkille kuljettajan kanssa. Järkyttynyt Taisi olla sillä kertaa pelkkää tarkoituksellista pelottelua, mutta uhkaukseksi tuokin tulkittaisiin.

Sillä voidaan toki spekuloida, olisiko työnantaja voinut varautua tällaiseen tilanteeseen ennakolta jotenkin toisin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1173


« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2018, 21:32:18 »

Hienoa, että henkilöitä "naulataan" suoralta kädeltä ja eikä tiedetä asian tapahtumia.

Miten minä sain sellaisen kuvan, että edellä Matti arvosteli enemmän Avecraa eli VR osakeyhtiötä kuin sen nimetöntä rivityöntekijää.

Toiset sitten pahoittivat mielensä tämän nimettömän rivityöntekijän puolesta. Onko se empatiaa vaiko ei - en tiedä. Ehkä myös sitä, että VR osakeyhtiötä ei täällä yleensä ole oltu valmiita juurikaan arvostelemaan.

Kyllähän poikkeustilanteisiin varautuminen pitäisi olla aivan peruskauraa niinkin isossa konsernissa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1573


« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2018, 23:34:33 »

Hienoa, että henkilöitä "naulataan" suoralta kädeltä ja eikä tiedetä asian tapahtumia.

Miten minä sain sellaisen kuvan, että edellä Matti arvosteli enemmän Avecraa eli VR osakeyhtiötä kuin sen nimetöntä rivityöntekijää.

Toiset sitten pahoittivat mielensä tämän nimettömän rivityöntekijän puolesta. Onko se empatiaa vaiko ei - en tiedä. Ehkä myös sitä, että VR osakeyhtiötä ei täällä yleensä ole oltu valmiita juurikaan arvostelemaan.

Kyllähän poikkeustilanteisiin varautuminen pitäisi olla aivan peruskauraa niinkin isossa konsernissa.

VR ei ole varautunut poikkeustilanteisiin riittävästi. Esimerkiksi tänään juna Tampereelta Haapamäen kautta Seinäjoelle lähti kaksi tuntia myöhässä, koska siihen junaan allokoitu kuljettaja oli paria tuntia aiemmin alkaneen laitevian takia jumissa Parkanossa. Aikaa olisi ollut järjestää uusi kuljettaja, mutta ei siihen ole näköjään varauduttu. Tuon suunnan junien laatu on muutenkin laskenut kuin lehmän häntä, koska kalustoa ei ole riittävästi eikä esim. vaihtoyhteydet enää odota, jos joku myöhästyy.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 880


« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2018, 00:29:02 »

No mutta, eikö tuo Juhanin mainitsema Tpe-Hpk-Sk vuoro ole juuri SE vr:n paljon ennakolta mainostama uusi "Pandajuna", jonka kulkuun erityisesti täytyisi panostaa? Mikähän organisaation yksikkö vastaa junien miehityksestä poikkeustilanteissa nykyään ja liekö tällä paikalliset tiedot täydellisesti halluussaan?
tallennettu
Tero Virta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2018, 09:00:34 »

Kuulostaapa tosiaan vähän yllättävältä.. Ovat vissiin olleet sitten varsin hankalia asiakkaita, luulisi että ravintolavaunujen työntekijät törmäävät työssään kaikenlaisiin asiakkaisiin. Myös näihin hankaliin.

Lieneekö kyseessä ollut uusi työntekijä jos on noin kovasti tapaus vaikuttanut. Sinänsä olisikohan matkalta löytynyt varahenkilöä paikkaamaan, reitti kuitenkin kulkee parinkin kaupungin läpi.  Mahtaako henkilökunta laskettu niin tiukalle, että tuuraajia ei aina sitten löydy hätiin.

Tässähän kohtaahan epäiltiin yksittäistä työntekijää ja vain parissa viimeisessä lauseessa avecran toimintaa. Varmasti ravintola-alalla työskentelevät saavat kuulla monenlaista suunsoittoa ja uhkailua. Se kuinka toisissaan näitä tarvii ottaa, niin on asia erikseen. Mutta kun mennään siihen pisteeseen, että uhkailu käy todelliseksi tai otetaan apukeinoja käytöön, niin tilanne on vain uudessa valossa. Kaikkea ei kirjoiteta lehdessä.

Elikäs toivoisin, että ihmetellään jatkossa sitä, että miksei henkilöitä istu varalla kotona/asemalla jotta saadaan miehitettyä mahdollinen "katkeava lenkki". Itse koen tuon kustannustekijänä, kaverille täytyisi jokatapauksessa maksaa korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1398


« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2018, 23:48:51 »

Poikkeuksellisissa tapahtumista paras ja ainoa oikea toimintatapa on se, joka sillä hetkellä käytetään. Ulkopuolisten ei kyseistä asiaa tarvitse spekuloida, koska vain ja ainoastaan paikan päällä olleet tietävät mitä on tapahtunut sekä miten kukin siihen on reagoinut.

Tilanteita kyllä harjoitellaan koulutuksissa ammattiin valmistuessa, mutta todellinen toimintakyky selviää vasta tositilanteissa. Työ- ja elämänkokemukset auttavat, kun kilometrejä kertyy.

Junahenkilökunta tuntuu nykyisin työskentelevän hyvin paljon yksin pitkiäkin matkoja ja useiden vaunujen junissa. Sopiikin kyseenalaistaa, että missä vaiheessa tehostamistoimet ovat menossa vai ovatko jo menneet yli esimerkiksi turvallisuuden ja palveluiden? Lentokoneissa 50 asiakasta kohti tulee olla yksi matkustamohenkilökunnan jäsen mm. evakuointitilanteita varten. Junassa useista sadoista matkustajista vastaa yksi konduktööri tai joissain tapauksissa vain kuljettaja. Toivottavasti koskaan ei tule tapahtumaan tilannetta, jossa tämä ainoa henkilökunnan edustaja on kykenemätön hoitamaan turvallisuusasioita ja sitten herätään keskustelemaan turvallisuustekijöistä.

Tällä pienellä parinkymmenen vuoden työkokemuksellani rautateiden, ilmailun ja maantieliikenteen parista luulen ainakin pienen pintaraapaisun verran omaavani kokemusta asioista joista nyt keskustellaan. Asiat ovat asioita, tunteet tunteita ja kaikelle on aikansa sekä paikkansa. Elämä on ihmisen parasta aikaa.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 276


« Vastaus #14 : Toukokuu 20, 2018, 13:18:20 »

"Poliisipartio sattui olemaan sattumalta lähellä Kontiomäkeä. Konduktööri yritti poistaa miehiä junasta. Toisen miehistä hän sai kiinni, mutta toinen meni vessaan, kertoo VR:n operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö Tomi Metso".

Vaikka tässä partio oli sattumalta lähellä, toisinaan avun saaminen junaan voi kestää. Isoissa kaupungeissa poliisin saa nopeasti paikalle, mutta esim. Paltamoon A-luokan kiireellisyystehtävään poliisia saa odottaa keskimäärin 28 min ja Vaalaan jopa 48 min. Partioita on todella vähän ja alueet maakunnissa laajoja. Kajaanissakaan ei ole kovin montaa poliisipartiota saatavana tavallisena arkiyönä ja yksi partio voi olla Hyrynsalmella ja toinen Sotkamossa. Luotetaan vain hyvään tuuriin ettei mitään satu, kuten eräs poliisi totesi.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #15 : Toukokuu 20, 2018, 13:26:21 »

Olen Larin kanssa vähän samoilla aatoksilla,jokainen kokee omalla tavallaan kun on "tilanne päällä"Ja luulisin ettei Avecralla ole varasysteemiä että matkanvarrelta saataisiin uusi duunari toisen tilalle.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #16 : Toukokuu 20, 2018, 18:52:20 »

Olen tässä huomannut että kun viimeisen vuodenaikana olen joutunut tositilanteisiin niin kynnys käyttää voimaa on madaltunut ja en voi enään ottaa leikkimielisesti esimerkiksi uhkausta jossa minua uhataan väkivallalla. Tositilanteen ero on se että ottelussa on tuomarit mutta kadulla ei, joten tositilanteessa minun lajitaito ratkaisee taistelunkulun joten voimankäyttöä ei saa epäröidä. Asetelmassa 2 vastaan 1, toisen kun saa tehtyä taistelukyvyttömäksi heitto+käsilukko yhdistelmällä säikäyttää toisen sen verran ettei uskalla tulla päälle.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2018, 19:57:14 »

Olen tässä huomannut että kun viimeisen vuodenaikana olen joutunut tositilanteisiin niin kynnys käyttää voimaa on madaltunut ja en voi enään ottaa leikkimielisesti esimerkiksi uhkausta jossa minua uhataan väkivallalla. Tositilanteen ero on se että ottelussa on tuomarit mutta kadulla ei, joten tositilanteessa minun lajitaito ratkaisee taistelunkulun joten voimankäyttöä ei saa epäröidä. Asetelmassa 2 vastaan 1, toisen kun saa tehtyä taistelukyvyttömäksi heitto+käsilukko yhdistelmällä säikäyttää toisen sen verran ettei uskalla tulla päälle.

Ravintolavaunu, tuo apokalyptinen taistelutanner jossa käydään jatkuvaa taistelua elämän ja kuoleman rajamailla.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #18 : Toukokuu 20, 2018, 22:20:10 »

Ei taida esim. Mikolla olla kovastikaan kykyä empatiaan kun tosiaan henkilö naulataan täällä heti. Aika törkeää, sanoisin.

Näyttäisitkö sen kohdan keskusteluketjusta, jossa joku henkilö on naulattu. Kiitos.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1573


« Vastaus #19 : Toukokuu 20, 2018, 23:54:52 »

Kyllähän tämä tapaus kiistatta osoittaa, että Suomessakin pitäisi olla junissa oikea First Class, jossa matkansa maksaneelle nälkäiselle matkustavaiselle tarjotaan maksuton (huom. ei ilmainen) ateria ja vähän janojuomaa kaupan päälle.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #20 : Toukokuu 21, 2018, 14:35:52 »

Ennen Raili-Radiota konnari sai Lahden jälkeen ennen Uuttakylää yhteyden veturiin:pysäytääs Uueskyläs,nyt on tiukka paikka...Juna pysähtyi Uuteenkylään ja veturimiehistö näki kun konduktööri juoksi veturia kohti kaksi huumehörhöä perässään,sekakäyttäjät olivat lyöneet asiakaspalvelijan turvan jo veriseksi...Kaksimetrinen veturinlämmittäjä tempaisi ratamoottorihuoneesta metrin pituisen jakoavaimen mukaansa ja lähti vastaan.Häiriköille tuli tenkkapoo-tilanne,ja päättivät neroudessaan jättämään kipparin rauhaan ja keskittymään lähestyvään uhkaan pommittamalla tätä sepelillä.Kolossi ei tästä hätkähtänyt vaan heristeli työkaluaan.Vapaan kasvatuksen tulokset päättivätkin unohtaa aggressivisuuden ja lähteä käpälämäkeen.Tarinalla on onnellinen loppu,poliisi sai tuppukylästä oudot viheltäjät kiinni heti eikä kipparillekaan tullut oikeastaan kuin paha mieli.Tarinan opetus:Jos minä olisin ravintolavaunun yksinäinen tyttö niin "tilanne"voisi olla aika haastava,henkisesti...
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #21 : Toukokuu 21, 2018, 22:09:48 »

Kyllähän tämä tapaus kiistatta osoittaa, että Suomessakin pitäisi olla junissa oikea First Class, jossa matkansa maksaneelle nälkäiselle matkustavaiselle tarjotaan maksuton (huom. ei ilmainen) ateria ja vähän janojuomaa kaupan päälle.

Sitä tuskin on kukaan edellyttämässä. Sen sijaan VR:n junamatkustaja maksaa vaikkapa matkasta Kajaani-Helsinki noin kaksinkertaisen hinnan verrattuna esimerkiksi VR:n bussimatkustajaan tai nelinkertaisen verrattuna Onnibussin matkustajaan. Tätä premium-hintaa maksetaan muun muassa siitä, että matkustajalla on käytössään ravintolavaunu. Se, että matkalla tapahtuvan häiriön takia joudutaan ravintolavaunu sulkemaan, on olosuhteiden pakko. Mutta se, että sitä ei yritetäkään saada auki jäljellä olevan seitsemän tunnin aikana, ei kerro järjestelmän kyvykkyydestä hoitaa palveluprosessejaan asianmukaisesti, eikä myöskään kyvykkyydestä ymmärtää, miksi matkustaja on juuri junassa.

Ei tällaiseen tilanteeseen varautuminen edellytä valtavaa varallaolojärjestelmää. Matkan varrella on useita kaupunkeja, joissa aivan varmasti on tarjolla ravintola-alan koulutuksen hankkineita extraajia valmiina lähtemään keikalle lyhyellä varoitusajalla. Kyse on puhtaasti asenteesta ja tahdosta, tai niiden puutteesta.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 292


« Vastaus #22 : Toukokuu 22, 2018, 10:34:24 »

Kyllähän tämä tapaus kiistatta osoittaa, että Suomessakin pitäisi olla junissa oikea First Class, jossa matkansa maksaneelle nälkäiselle matkustavaiselle tarjotaan maksuton (huom. ei ilmainen) ateria ja vähän janojuomaa kaupan päälle.

Sitä tuskin on kukaan edellyttämässä. Sen sijaan VR:n junamatkustaja maksaa vaikkapa matkasta Kajaani-Helsinki noin kaksinkertaisen hinnan verrattuna esimerkiksi VR:n bussimatkustajaan tai nelinkertaisen verrattuna Onnibussin matkustajaan. Tätä premium-hintaa maksetaan muun muassa siitä, että matkustajalla on käytössään ravintolavaunu. Se, että matkalla tapahtuvan häiriön takia joudutaan ravintolavaunu sulkemaan, on olosuhteiden pakko. Mutta se, että sitä ei yritetäkään saada auki jäljellä olevan seitsemän tunnin aikana, ei kerro järjestelmän kyvykkyydestä hoitaa palveluprosessejaan asianmukaisesti, eikä myöskään kyvykkyydestä ymmärtää, miksi matkustaja on juuri junassa.

Ei tällaiseen tilanteeseen varautuminen edellytä valtavaa varallaolojärjestelmää. Matkan varrella on useita kaupunkeja, joissa aivan varmasti on tarjolla ravintola-alan koulutuksen hankkineita extraajia valmiina lähtemään keikalle lyhyellä varoitusajalla. Kyse on puhtaasti asenteesta ja tahdosta, tai niiden puutteesta.


Asia on juuri näin kuin Matti kirjoittaa!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Nälkäiset häiriköt aiheuttivat selkkauksen ravintolavaunussa – Kaksikon junamatk  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina