Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalla matkustaminen Afrikassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 603


« : Toukokuu 19, 2018, 21:29:08 »

Jos haluaisin joskus vähän kauemmaksi... ilman lentokoneella lentämistä. Ensin Espanjaan, sieltä Gibraltarin salmen yli Marokkoon. Sitten junalla Keski-Afrikkaan. Mahtaisiko onnistua?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2626


« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2018, 22:10:29 »

Jos haluaisin joskus vähän kauemmaksi... ilman lentokoneella lentämistä. Ensin Espanjaan, sieltä Gibraltarin salmen yli Marokkoon. Sitten junalla Keski-Afrikkaan. Mahtaisiko onnistua?

Ei. Siinä on hiekkaa välissä. Aika paljon.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2018, 08:30:04 »

Ei kai tuo mikään mahdottomuus ole,The Rockilta Afrikan puolelle joutuu kyllä menemään laivalla.Tangerista näyttäisi pääsevän Ouijdan kautta Algerian suuntaan,vaikuttaisi siltä että Saharan joutuu kiertämään länsipuolitse...Joskus tuli telsusta ohjelma missä pari sakua meni Kairosta Kapkaupunkiin junalla...Mites jos sen Välimerenjärven kiertäisi Lähi-Idän kautta?Kiehtovia ajatuksia,ei muuta kuin näppis savuamaan!Muoks:Sahara itäpuolitse...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2018, 08:28:12 kirjoittanut Risto Sollo » tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2018, 21:23:02 »

Thomas Cookin Overseas timetable vuodelta 2010 kertoo Afrikasta seuraavaa, mikä varmaan melko hyvin vastaa nykyistäkin tilannetta:

Pohjoisessa lännessä on poikittainen päälinja Marrakech-Casablanca-Oran-Alger-Tunis-Sfax ja tältä sivupätkiä. Etelään Saharan läpi ja lähellä rannikkoa kulkee joitain autoreittejä, mutta niille ei ole aikatauluja. Osaan on maininta 'satunnainen palvelu kuorma-autoilla'. Saharan eteläpuolella rannikolta lähtee monessa maassa ratalinjoja sisämaahan, mutta poikittaisliikkuminen perustuu autolinjojen tukeen.

Idässä Egyptin rataverkko ei jatku Sudaniin, jossa on rataverkkoa. Merkittävin pohjois-etelä yhteys lähtee Tansanian Dar Es Salaamista Zambian Lusakan kautta edelleen Zambian Livingstoneen. Sen lähellä Zimbabwen puolella on Victoria Falls. Niiden välillä on 10 kilometriä ja ratalinja, jolla on palvelua, periaatteilla lähtee vain jos on 6 tai 10 maksavaa matkustajaa, ryhmille enemmän.  Putouskaupungista lähtee rautatie, jota pitkin pääsee Pretorian kautta Etelä-Afrikan rataverkkoon ja siten Kapkaupunkiin asti.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2018, 00:28:23 »

Tuossa lyhyt artikkeli aiheesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Kap%E2%80%93Kairo-rautatiesuunnitelma . Kun vaihtaa englanninkieliseen versioon yksityiskohtia tulee lisää.

Tuo on tietysti vain yksi mahdollinen linja. Mutta niin kuin edellissä vastauksissa todettu, toimivia vaihtoehtoja koko maanosan halki ei taida olla.

Toinen artikkeli, jossa myös selkeä kartta   https://en.wikipedia.org/wiki/East_African_Railway_Master_Plan
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2018, 15:17:46 »

Jos suunnittelet junamatkaa minnepäin tahansa, kannattaa tiedon haku alkaa sivulta www.seat61.com. Tosin Afrikasta siellä ei ole joka maasta tietoa.

Pohjois-Afrikassa on kohtuullinen rautatieverkko Marokossa, Algeriassa ja Tunisiassa. Mutta vaikka raiteet vievät maasta toiseen, ei rajan ylittäviä matkustajajunia ole liikenteessä. Kaikkiin kolmeen maahan pääsee laivalla Euroopasta (Espanja, Ranska, Italia).
Sitten seuraa pitkä matka rautatietöntä Saharaa. Mauretaniassa on kaivosrautatie, joka kuljettanee myös matkustajia.
Seuraavat radat löytyvät sitten vasta Guinean lahden rannalla. Eli ranskalaiset siirtomaaisännät eivät rakentaneet rataa Saharan halki.

Tunnetumpi on Kapkaupungin - Kairon rautatieidea Itä-Afrikassa. Koko aluehan oli aikoinaan Englannin hallinnassa. Rautatietä ei ole koskaan rakennettu valmiiksi. Puuttuu rata Egyptin Assuanista Sudanin Wadi Halfaan sekä Etelä-Sudanista Ugandaan. Ovatko muut radat käyttökunnossa, on epäselvää.

Egyptiin voi siirtomaa-aikaan matkustaa junalla mukavasti Euroopasta Istanbulin kautta. Vaan ei enää. Ainoa lentokoneeton vaihtoehto lienee rahtilaiva.
Egyptissä on helppo matkustaa Kairosta Assuaniin. Matkan voi aloittaa jo Aleksandriasta Välimeren rannalta.
Assuanista vie jokilaiva Sudaniin Wadi Halfaan.
Mutta Sudanissa ei taida enää päästä junalla oikein mihinkään.

Ugandan rautatiet eivät kuljeta matkustajia. Keniassa on rata Ugandan rajalta Tansanian rajalle kokonaan ilman matkustajaliikennettä. Myöskään Tansaniassa ei ole junia Dar-Es-Salaamista Keniaan.

Tansanian Dar-Es-Salamista Kapkaupunkiin pääsee helposti ja mukavasta eteläafrikkalaisella Pride of Africa-junalla pari kertaa vuodesta. Suosittelen. Suurin osa matkaa on periaatteessa tehtävissä tavallisillakin junilla, mutta rajan yli Sambiasta Zimbabween eikä Botswanasta Etelä-Afrikkaan ei ole liikennettä.

Etelä-Afrikassa on kohtuullisen tiheä rataverkko ja liikenne. Kapkaupungista voi vielä jatkaa etelään Simonstowniin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalla matkustaminen Afrikassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina