Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kuinka helposti VR korvaa taksikulut?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« : Heinäkuu 16, 2018, 13:13:25 »

Matkustin aamulla S40:llä Helsinkiin ja juna jäi Tikkurilassa 2. laituriin aamuisten sähköverkko-ongelmien vuoksi. Konnari kuulutti useampaan kertaan, että jatkosta ei tietoa ja kehoitti kiireisimmät ottamaan taksin alleen. Jokaisessa kuulutuksessa vielä painotti, että VR kyllä maksaa, kun laitatte korvausvaatimusta sisään. Siinä vaiheessa juna ei ollut vielä edes myöhässä.

Mahtaako olla noin helposti saatavissa taksikorvaukset?

Itsekin poistuin junasta, mutta valitsin bussin. Suoraan Asema-aukiolle kulkeneeseen bussiin oli melkoinen tunku, mutta vierestä lähti linja nro 562 Mellunmäkeen, josta tiesin pääseväni suoraan metroon. Bussissa oli kourallinen matkustajia ja suunnitelma toimi hyvin. Mellunmäkeen päästyäni näin kulkutiedoista 40:n viilettävän jo Töölönlahden paikkeilla eli vähän turhan hätäinen kiertoreitti tuli valittua.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Heinäkuu 16, 2018, 14:38:55 »

Hyvin todennäköisesti taksikulut maksetaan, jos niin on luvattu. Tarvittaessa konduktöörin esimies kysyy konduktööriltä, onko näin todella luvattu ja sitten lupauksen mukaan toimitaan.
Tähän viittaavia asioita ainakin käytiin junamyyjien perehdytyskoulutuksessa läpi, kun VR:llä aikanani olin töissä.

Koulutuksessa toisteltiin jatkuvasti eri kouluttajienkin suista: "Tärkeintä on, että matkustaja pääsee perille". Merkityksessä, että jos tilanne on epäselvä, pidetään huoli siitä, että matkustaja pääsee VR:n hoitamana sinne, minne VR on hänet luvannut viedä. Ja lisäksi taksitilanteissa määräaseman sijaan määränpäähän asti. Tämä matkustajan perillepääsyn ensisijaisuus pätee myös moniin erilaisiin muihin junamatkustajan kanssa kohdattaviin ongelmatilanteisiin vaikka juna itsessään kulkisi ongelmitta ja aikataulussa, ei vain taksikyyteihin. Sitä toitotetaan koulutuksissa ja tiimipäivillä niin paljon, että jokaisen konduktöörin on kyllä oltava siitä tietoinen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2018, 16:49:49 »

Olin juuri jumissa viisi tuntia Rantaradalla. VR korvaa vain junalipun arvon ei muuta.

"Hyvitän sinulle Helsinki-Turku-Helsinki -liput turhan matkasi vuoksi. Hyvitys on 28,90 euroa ja tililläsi kahden viikon kuluessa.

Tapahtuneesta huolimatta toivotan sinut jatkossakin tervetulleeksi paremmin onnistuville junamatkoille.

Ystävällisin terveisin

Mia"


tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2018, 22:24:21 »

Olin juuri jumissa viisi tuntia Rantaradalla. VR korvaa vain junalipun arvon ei muuta.

"Hyvitän sinulle Helsinki-Turku-Helsinki -liput turhan matkasi vuoksi. Hyvitys on 28,90 euroa ja tililläsi kahden viikon kuluessa.

Tapahtuneesta huolimatta toivotan sinut jatkossakin tervetulleeksi paremmin onnistuville junamatkoille.

Ystävällisin terveisin

Mia"



Jeps, uskottavaa tuokin.
Mutta konduktöörillä on valtaa. Jos konduktööri sanoo, että taksikulut maksetaan, silloin VR on sanonut, että taksikulut maksetaan. Tosin: Siinä samalla konduktööri myöskin tulostaa sen hemmetin taksilupakuitin siitä myyntipäätteestään. Mihin hän on siis ensin saanut puhelimitse luvan enmuistamistä.
Mutta sitten jos konduktööri on noin luvannut ilman sitä puheluaan, se on konduktöörin ja VR:n välinen ongelma. Asiakkaan kannalta kyseessä on luvattu juttu ja sen lupauksen mukaan toimitaan. Konduktööri saa sitten harjausta, jos hänen esimiehensä sellaisen tarpeelliseksi katsovat. Mutta asiakas on oikeutettu siihen, mitä konduktööri on luvannut.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2018, 05:38:33 »

Oma kokemukseni muutama vuosi sitten matkalta Kontiomäki - Tikkurila. Lähdin iltapäivällä Oulu - Kuopio junalla, joka oli Kontiomäen kohdalla tunnin verran myöhässä. Vaihto Kuopiossa sieltä välittömästi lähteneeseen pendoon, joka kulki siihen aikaan Jyväskylän - Tampereen kautta Helsinkiin ja jonka piti olla Tikkurilassa klo 0.30 tienoilla. Pendo oli lähtiessä jo tunnin verran myöhässä eivätkä useat ratatyöt auttaneet juuri myöhästymisen kuromisessa umpeen. Lopulta juna vielä myöhässä olemisesta johtuen pysähtyi yöllä Hyvinkäällä ja Järvenpäässäkin. Tikkurilaan ehdittiin sitten klo 1.30 aikoihin. Eihän kotikulmilleni enää mitään busseja kulkenut, joten hyppäsin taksiin, hinta noin 20 e. Konduktööri ei ollut puhunut mitään taksin käyttämisestä.

Siitä sitten korvaushakemus VR:lle taksikuitilla höystettynä: Tunnin myöhästymisestä ja joka tapauksessa taksista korvaus. Asian käsittely kesti viikkokausia, lopulta jo kiirehdin asian käsittelyä. Viimein tuli vastaus. Juna oli ollut vain 57 minuuttia myöhässä saapuessaan Tikkurilaan, joten ei normikorvausta. Kun kuitenkin käsittelijällä oli oikeus  antaa hyvitystä VR:n taholta tulleesta huonosta palvelusta, niin hän lähetti minulle ohessa 20 euron arvoisen lipukkeen, jolla sain tuon suuruisen alennuksen lippuluukulta ostaessani määräajan kuluessa seuraavan junalipun. Eli taksimatkan korvaamisen nimellä hyvitystä ei mainostettu, mutta hyvityksen suuruus oli lähes sama kuin taksimatkan hinta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kuinka helposti VR korvaa taksikulut?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina