Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sinisten romutus alkamassa kolmen vuoden tauon jälkeen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #25 : Kesäkuu 11, 2018, 09:50:27 »

Kaikissa yöjunissa lienee 1 - 2 vihreäksi maalattua sinistä konduktöörivaunua.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #26 : Kesäkuu 11, 2018, 14:56:09 »

Kaikissa yöjunissa lienee 1 - 2 vihreäksi maalattua sinistä konduktöörivaunua.
IC265/274 on keväästä lähtien ollut poikkeus tähän, siinä matkatavaraosasto löytyy nykyään Expt:n hyteistä ja konduktöörin työtila Rx:stä.
tallennettu
Elina Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #27 : Kesäkuu 16, 2018, 15:17:17 »

Ok, kiitos vastauksista!

Itselle osui talvella Kolarin yöjunan "sininen" vaunu, joka olikin vihreä.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2018, 18:48:44 »

jep viikko sitten oli sinisiä vaunuja museojunassa joka meni Lahti/Heinola väliä.
Mikä oli sinisten vaunujen aikakausi? millon valmistus alkoi ja koska loppui? itse muistan että kauan ne tuossa meni ja pikkuhiljaa loppuivat näkymästä...
Se on aika jännää kun joku tuommoinen loppuu niin vasta sitten sen huomaa että HEI eipä enää olekkaan kun on kymmeniä vuosia ensin nähny!
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2018, 19:52:40 »

jep viikko sitten oli sinisiä vaunuja museojunassa joka meni Lahti/Heinola väliä.
Mikä oli sinisten vaunujen aikakausi? millon valmistus alkoi ja koska loppui? itse muistan että kauan ne tuossa meni ja pikkuhiljaa loppuivat näkymästä...
Se on aika jännää kun joku tuommoinen loppuu niin vasta sitten sen huomaa että HEI eipä enää olekkaan kun on kymmeniä vuosia ensin nähny!
Ensimmäiset 15 sinistä vaunua saapuivat Saksasta vuonna 1961, jonka jälkeen niiden valmistus jatkui lisenssillä Pasilan konepajalla vuosina 1964–1974. Suomessa suunniteltiin täysin uudelleen 70-luvun alussa uusi vaunusarja, jotka valmistettiin vuosina 1975–1986. Uudessa sarjassa oli jo suunnittelupöydällä huomioitu vanhojen saksalaisvaunujen vakavat lastentaudit ja tehty niiden edellyttämät parannukset. 1986 valmistui siis viimeiseksi jäänyt, 2015 romutettu Rkt 23840.

Näiden lisäksi myös Valmet valmisti harvinaisempia ja erityisempiä vaunuja 60–70-luvun taitteessa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #30 : Kesäkuu 18, 2018, 22:45:12 »

1986 valmistui siis viimeiseksi jäänyt, 2015 romutettu Rkt 23840.

Tasku-Casioni kertoi tämän olevan kansallisomaisuuden tuhoamista.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #31 : Kesäkuu 19, 2018, 01:18:17 »

Pakko hieman räkästä Virnistää

Nykyään kun kaikkien on päästävä kaikkialle niin "sinisissä" se on melko haastavaa. Ihan näin normaalilla liikuntakyvyn omaavilakin nuo "kansallisaarteet" tuottavat välillä haasteita. No unohdetaan nuo liikuntarajoittteiset, niin ovathan ne aivan mukavia meille joilla ei ihmeempiä rajoitteita ole.

Kyllähän sinne eteiseen saadaan pyörätuolilla kulkeva matkustaja raahattua, jos saadaan muutama matkustaja auttamaan. Itseäni ei lipun hinnan jälkeen oikeasti kiinnosta, mutta ei kai sitä voi haavoittunutta lajitoveria sillain jättää omilleen laiturille ihmettelemään.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #32 : Kesäkuu 19, 2018, 03:40:24 »

Kiitän Ollia kaiken kattavasta selostuksesta JA olen kyllä Arton kanssa täysin samaa mieltä,liikuntarajoitteisen ihmisen elo ei varmasti ole ollut helppoa vanhan kaluston kanssa ja pätee myös muuhun kuin juniin.
Entisaikaan ajateltiin että kyllä sen jalan pitää nousta ja selän mennä mutkalle,sellaiset oli sen ajan työolosuhteet,no nyt he kaikki ovat sitten mullan alla ja nuorimmaisetkin sairaseläkkeellä kuka jaloista kuka selästä.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #33 : Kesäkuu 19, 2018, 20:10:38 »

Pakko hieman räkästä Virnistää

Nykyään kun kaikkien on päästävä kaikkialle niin "sinisissä" se on melko haastavaa. Ihan näin normaalilla liikuntakyvyn omaavilakin nuo "kansallisaarteet" tuottavat välillä haasteita. No unohdetaan nuo liikuntarajoittteiset, niin ovathan ne aivan mukavia meille joilla ei ihmeempiä rajoitteita ole.

Kyllähän sinne eteiseen saadaan pyörätuolilla kulkeva matkustaja raahattua, jos saadaan muutama matkustaja auttamaan. Itseäni ei lipun hinnan jälkeen oikeasti kiinnosta, mutta ei kai sitä voi haavoittunutta lajitoveria sillain jättää omilleen laiturille ihmettelemään.

Pyörätuolilla kulkevia varten konduktöörivaunusta on löytynyt hissi (kuorma-auton perälaudan kaltainen), jolla vaunun kyytiin kyllä pääsee niin matalalta kuin korkealtakin laiturilta. Nykyisessä kalustossa taitaa enää korkeilta päästä, vaikka matalia laitureitakin rataverkolta yhä löytyy.

Hissi ei tosin auta niitä matkustajia, joiden liikkuminen on heikkoa, mutta jotka eivät kulje pyörätuolilla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #34 : Kesäkuu 19, 2018, 20:35:38 »

Pakko hieman räkästä Virnistää

Nykyään kun kaikkien on päästävä kaikkialle niin "sinisissä" se on melko haastavaa. Ihan näin normaalilla liikuntakyvyn omaavilakin nuo "kansallisaarteet" tuottavat välillä haasteita. No unohdetaan nuo liikuntarajoittteiset, niin ovathan ne aivan mukavia meille joilla ei ihmeempiä rajoitteita ole.

Kyllähän sinne eteiseen saadaan pyörätuolilla kulkeva matkustaja raahattua, jos saadaan muutama matkustaja auttamaan. Itseäni ei lipun hinnan jälkeen oikeasti kiinnosta, mutta ei kai sitä voi haavoittunutta lajitoveria sillain jättää omilleen laiturille ihmettelemään.

Pyörätuolilla kulkevia varten konduktöörivaunusta on löytynyt hissi (kuorma-auton perälaudan kaltainen), jolla vaunun kyytiin kyllä pääsee niin matalalta kuin korkealtakin laiturilta. Nykyisessä kalustossa taitaa enää korkeilta päästä, vaikka matalia laitureitakin rataverkolta yhä löytyy.

Onhan Pendolinoissa yhäkin tuollaiset hissit käytössä ja yltyy nostamaan myös matalalta laiturilta.

Joskus viime kesänä jäätiin Tikkurilaan, kun nostin jämähti ala-asentoon. Ei muuta kuin junanvaihto Helsinkiin mänijöille.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #35 : Kesäkuu 19, 2018, 21:43:44 »

1986 valmistui siis viimeiseksi jäänyt, 2015 romutettu Rkt 23840.

Tasku-Casioni kertoi tämän olevan kansallisomaisuuden tuhoamista.

TI-86 kertoi, että tämä vaunu ehti olla ajossa 14 vuotta vähemmän kuin vanhin High Speed Train ja 51 vuotta vähemmän kuin Class 483.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #36 : Kesäkuu 20, 2018, 08:01:39 »

Oulusta siirtynyt pötkö on jo alkanut lyhentyä Imatrankosken ratapihalla. Ei nyt ihan joka päivä tule kyllä Imatralla liikuttua.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #37 : Kesäkuu 21, 2018, 22:58:37 »

Pakko hieman räkästä Virnistää

Nykyään kun kaikkien on päästävä kaikkialle niin "sinisissä" se on melko haastavaa. Ihan näin normaalilla liikuntakyvyn omaavilakin nuo "kansallisaarteet" tuottavat välillä haasteita. No unohdetaan nuo liikuntarajoittteiset, niin ovathan ne aivan mukavia meille joilla ei ihmeempiä rajoitteita ole.

Kyllähän sinne eteiseen saadaan pyörätuolilla kulkeva matkustaja raahattua, jos saadaan muutama matkustaja auttamaan. Itseäni ei lipun hinnan jälkeen oikeasti kiinnosta, mutta ei kai sitä voi haavoittunutta lajitoveria sillain jättää omilleen laiturille ihmettelemään.

Pyörätuolilla kulkevia varten konduktöörivaunusta on löytynyt hissi (kuorma-auton perälaudan kaltainen), jolla vaunun kyytiin kyllä pääsee niin matalalta kuin korkealtakin laiturilta. Nykyisessä kalustossa taitaa enää korkeilta päästä, vaikka matalia laitureitakin rataverkolta yhä löytyy.


Joku pyörätuolin kokoinen konttijärjestelmäkin olis varmaan toteutettavissa, semmonen pieni kontti ja sille nosturi. Se kontti sitten liikkuisi pitkin junarunoa tai jotain muuta yhtä absurdia paskaa. Isoimilla asemilla näitä kontteja varten voisi olla trukkeja ja pienillä seisakkeilla pumppukärryt.

Kuulostaa niin kustannustehokkaalta ratkaisulta, ettei tule mieleen yhtään syytä miksei uusi uljas operaattori tuota käyttäisi. No ehkä muutama pikku juttu.

Pyörätuolilla kulkevia varten konduktöörivaunusta on löytynyt hissi (kuorma-auton perälaudan kaltainen), jolla vaunun kyytiin kyllä pääsee niin matalalta kuin korkealtakin laiturilta. Nykyisessä kalustossa taitaa enää korkeilta päästä, vaikka matalia laitureitakin rataverkolta yhä löytyy.

Hissi ei tosin auta niitä matkustajia, joiden liikkuminen on heikkoa, mutta jotka eivät kulje pyörätuolilla.


//quotet kohdilleen
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2018, 13:39:46 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #38 : Elokuu 14, 2018, 16:09:58 »

Onko kellään tietoa onko koko letka jo romutettu? Mietityttää onko Turun sinivaunujen lähtö odotettavissa syksyn aikana. Ja onko romutuskielto kumottu täysin vai oliko tämä kenties vain jonkin sortin poikkeus?
tallennettu

Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #39 : Elokuu 14, 2018, 16:33:08 »

Oulusta siirtynyt pötkö on jo alkanut lyhentyä Imatrankosken ratapihalla.
Onko kellään tietoa onko koko letka jo romutettu?

Imatrankosken ratapihalla (r. 307) oli 05.08.2018 suurin piirtein tasan tarkkaan kymmenen sinisen vaunun letka, 23261 ml. ja Ovakolla kolmen vaunun pötkö, 23255 ja 23268 ml.
tallennettu

Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sinisten romutus alkamassa kolmen vuoden tauon jälkeen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina