Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Auto putosi sillalta junaraiteille Salossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 386


« : Kesäkuu 09, 2018, 09:25:13 »

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3979562/
Auto putosi sillalta junaraiteille Salossa – junaliikenne korvattu linja-autoilla Turun ja Salon välillä
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1187


« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2018, 15:37:42 »

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3979562/
Auto putosi sillalta junaraiteille Salossa – junaliikenne korvattu linja-autoilla Turun ja Salon välillä

Oliko jälleen paikka, jossa suojakaide on liian lyhyt? Kaiteen väärälle puolelle ajanut ei enää ehdi pysäyttämään ennen penkkaa. Kuvien perusteella 45 asteen penkka, jossa ei enää pysty pysäyttämään.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2018, 17:31:53 »

Ohessa linkitetystä uutisesta laadittu tiivistelmä:

Kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui Vanhalla Turuntiellä rautatien ylittävän sillan kohdalla. Nuoren naisen ajama henkilöauto ajautui sillan suojakaiteiden ohi pudoten radalle (pudotus 12 metriä). Turusta Helsinkiin matkannut IC2-juna törmäsi radalla olleeseen autoon. Ennen törmäystä veturinkuljettaja ehti aloittamaan hätäjarrutuksen noin 140 km/h nopeudesta havaittuaan auton radalla. Henkilöauton kuljettaja kuoli onnettomuudessa. Junan henkilökunta ja matkustajat eivät loukkaantuneet turmassa. Onnettomuuden seurauksena junaliikenne oli poikki Salon ja Turun väliltä kaksi ja puoli tuntia. Turmassa osallisena ollut juna jatkoi pelastustoimien jälkeen matkaansa.

---

Onnettomuusjunan veturina oli uutiskuvan mukaan Sr2 3229. En uutiskuvista kyennyt varmuudella päättelemään, osuiko juna autoon veturi vai Edo-vaunu edellä.

EDIT: oikoluettu
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2018, 19:16:33 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 402


« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2018, 21:46:15 »

Mikähän tarkka paikka mahtaa olla? Tilannehuoneen kartta ainakin näyttää paikkaa, jossa ainoa lähellä oleva Vanhan Turuntien eritasoristeys on alikäytävä! Taitaa olla joku sivutie kuitenkin, vaikka Vanhasta Turuntiestä kirjoitetaan?
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2018, 22:17:25 »

TS:n kuvien perusteella juna on törmännyt Edo edellä autoon. Junaa on ilmeisesti peräytetty taaksepäin kuvassa näkyvään paikkaan, tai sitten törmäys on ollut todella vaatimaton, mutta uutisoitu "hätäjarrutus 140:n nopeudesta" ei tue viimeistä vaihtoehtoa... Kulkevatko IC:t edes noin lujaa Halikon tunneleiden välillä?

Onnettomuuspaikka on Halikon vanhalta tunnelilta Turun suuntaan, eli Hajalaankin johtavan wanhan Turuntien (2351) ylikulkusilta. Ylikulkusillalta otettuja kuvia on tälläkin sivustolla runsaasti. Auto on pudonnut opastimen juurelle ja on kuvissa junan vierellä. Viimeksi tuossa identtisessä kohtaa tapahtui ihmishengen menetys hieman yli 10 vuotta sitten ihmisen loikattua laitekopin takaa Turkuun matkaavan pendolinon eteen.

Paikka vielä Google Street View:ssä.
tallennettu

Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2018, 22:28:21 »

Jari ehti mainita paikan juuri ennen oman viestini lähetystä. Ohessa Google Mapsin vertailukuva samasta kohdasta, josta Turun Sanomien kuvaaja on ottanut lehtikuvan tien varrella olevista VR:n ja pelastuslaitoksen ajoneuvoista:

https://www.google.com/maps/@60.4047079,23.001896,3a,60y,159.94h,91.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1su4owm5UejHrcdmLaFBS_DA!2e0!7i13312!8i6656
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2018, 23:42:45 »

Eritasoristeysonnettomuus. Miten tämänkaltaiset tapahtumat on teknisesti estettävissä? Mihin ryhmään tämä onnettomuus tilastoidaan?

Oikeastaan erinomainen esimerkki siitä, että sellaistakin voi tapahtua jonka tapahtuminen on lähes mahdotonta.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2018, 12:16:09 »

Eritasoristeysonnettomuus. Miten tämänkaltaiset tapahtumat on teknisesti estettävissä?

Pengerkaidetta pidentämällä, jolloin kaiteen taakse ajautunut auto pysähtyy maastoon ennen putoamista. Kuvien perusteella auto on osunut kaiteen viisteeseen ja kulkenut jonkun matkaa kaiteen päällä ennen putoamistaan. Tuossa paikassa pengerkaide on vaarallisen lyhyt eikä se täytä nykyvaatimuksia.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1187


« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2018, 13:03:06 »

Miten tämänkaltaiset tapahtumat on teknisesti estettävissä?

Oikeastaan erinomainen esimerkki siitä, että sellaistakin voi tapahtua jonka tapahtuminen on lähes mahdotonta.

Ei tuossa valitettavasti mitään mahdotonta ole. Kaide on liian lyhyt.

Samanlaisia kuolemaloukkuja on jopa moottoriteillä eli jos ajautuu pientareelle ja pahaksi onnekseen kaide alkaa samasta kohtaa, niin autoa ei saa enää mitenkään pysähtymään ennen edessä olevaa alikulkua, jokea, pylvästä tai muuta vastaavaa estettä, eikä paluu ajokaistallekaan onnistu, kun ollaan siellä kaiteen väärällä puolella.

Rakennusvaiheessa on säästetty muutaman satanen, kun on rakennettu vaikkapa 10 metriä lyhyempi kaide. Jälkikäteen on tosi tiukassa saada rahoitusta kaiteiden jatkamiselle.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2018, 15:16:33 »

Mutta mikä on ollut tiekohtainen nopeus tuolla paikalla? luulempa että auto on kyllä kulkenut huomattavaa nopeutta kun tuonne on suistunut
Liekö kuljettaja jälleen kännykkäänsä näpelöinyt kun näin kävi?
Tuommoisen tapahtuman kyllä ymmärtää pimeällä ja liukkaalla kelillä kun tiellä muitakin vastaantulijoita että ahtaaksi käy,tämä tapaus hieman ihmetyttää...
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 402


« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2018, 15:36:12 »

Nopeusrajoitusmerkit näkyvät hyvin Laurin linkittämästä Street View kuvasta eli sillalla vain 60 km/t, muuten 80 km/t. Vai jatkuuko tuo 60 km/t rajoitus pidempäänkin Saloon päin, ennen siltaa se kuitenkin alkaa. Nopeus tuskin on ollut tässä kuitenkaan merkittävin syy tieltä pois ajautumiseen.
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2018, 07:03:10 »

Ehkä asian vierestä, mutta joitain yhtäläisyyksiäkin: Great Heck rail crash (Wikipedia)
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 592


« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2018, 08:06:46 »

60 on sillalla, muuttuen Halikossa 50, vähän ennen entistä Halikon asemaa. 80 alkaa sillan jälkeen Paimioon päin, siis "alamäen puolelta". Tuskin ollut kyse nukahtamisesta, varsinkin, kun ennen siltaa on kaarre oikealle. Suoralla tuo voisi sattua. Ja on sattunutkin. Paimionjoen sillalla, tuolloin ykköstiellä. Salosta päin tullut Lada ajautui sen verran oikeaan reunaan, että nousi viistosti alkavan kaiteen päälle. Onneksi ei liikaa vauhtia, koska silloin olisi "päässyt" suoraan joen päälle ja jos auto olisi keikahtanut yli....Kuski lienee vähän nukahtanut.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 402


« Vastaus #13 : Kesäkuu 11, 2018, 13:31:30 »

Niin onko jossain kerrottu, kummasta suunnasta auto tuli ja kummalta puolelta siltaa meni alas radalle? Sillalta Paimion suuntaan tie on melko suoraa, Saloon päin kiharaisempaa.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #14 : Kesäkuu 11, 2018, 13:56:21 »

Tuolta Tilannehuoneen linkeistä se selviää, auto tuli Salon suunnalta ja ajautui tien oikealle puolelle ojaan ja sieltä edelleen kaiteen päälle. Nopeutta tuohon on aika mahdotonta saada kelattua tavallisella autolla kovin paljoa juurikin noista mutkista johtuen, joten mikäköhän on mahtanut olla onnettomuuteen johtanut syy? Se varmaankin jäänee ikuiseksi arvoitukseksi. Yksi mahdollinen syy saattaisi tällä paikalla kuitenkin olla riista- tai petoeläimen väistöliike, molempia kun liikkuu suhteellisen runsaasti näillä kohdin johtuen hyvistä ruokailu- ja ruokintapaikoista joita lähistöllä on.

Ps. Olisiko liikenneviraston ryhdyttävä korvaamaan näitä yli- ja alikulkuja tasoristeyksillä, kun nämä eritasorakennelmista aiheutuvat kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat kasvussa?!  Virnistää
tallennettu

Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #15 : Kesäkuu 11, 2018, 14:39:53 »

Tuonikäsethän juurikin niitä kännyköitään näplää tunnista toiseen,oliskohan aika katsella mitä puhelimessa ON tapahtunu juurikin kolariaikana?
Aika outo on tuo onnetomuus,ja epäilen? että jos on mutkaa ja mäkeä niin auto ei kyllä nouse kaiteen yli ihan pikku vauhdista 50 tai 60,jotain on kyllä tapahtunut mutta mitä? sitä ehkä koskaan ei saa tietää.
Omasta mielestäni tuossa ei mitään muutoksia tarvita,onko tietoa oliko kuljettaja selvinpäin? huumeetkin kun kuuluu nykyään JO aika monen nuoren kuvioihin,ikävä kyllä,sillon kyllä näkee vaikka mitä hirvityksiä tai pikku -ukkoja
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #16 : Kesäkuu 11, 2018, 14:48:09 »

Miten tämänkaltaiset tapahtumat on teknisesti estettävissä?

Oikeastaan erinomainen esimerkki siitä, että sellaistakin voi tapahtua jonka tapahtuminen on lähes mahdotonta.

Ei tuossa valitettavasti mitään mahdotonta ole. Kaide on liian lyhyt.

Samanlaisia kuolemaloukkuja on jopa moottoriteillä eli jos ajautuu pientareelle ja pahaksi onnekseen kaide alkaa samasta kohtaa, niin autoa ei saa enää mitenkään pysähtymään ennen edessä olevaa alikulkua, jokea, pylvästä tai muuta vastaavaa estettä, eikä paluu ajokaistallekaan onnistu, kun ollaan siellä kaiteen väärällä puolella.

Rakennusvaiheessa on säästetty muutaman satanen, kun on rakennettu vaikkapa 10 metriä lyhyempi kaide. Jälkikäteen on tosi tiukassa saada rahoitusta kaiteiden jatkamiselle.

Nämä ovat vahvasti spekulatiivisia juttuja. Esimerkiksi tuossa kohdassa ei olisi tapahtunut tuota onnettomuutta, jos rantarataa ei olisi 1980-luvulla oikaistu.

Kuvissa näkyvä viistopäinen kaide oli aikansa innovaatio. Se esti vakavat kaiteen päähän törmäämisestä syntyneet vahingot, mutta aiheutti kokonaan uuden tyyppisiä onnettomuuksia auton noustua kaiteen päälle tai kaaduttua toisten pyörien noustua kaiteelle. Nykystandardi vaatii viistettä, jonka pituus on vähintään 15 kertaa kaiteen korkeus.

Vanhempien standardien mukaisissa ratkaisuissa olisi ensimmäisenä ollut vastassa betonipilari tai kaiteen pää. Selostusta törmäyksen todennäköisistä seurauksista ei liene tarpeen selostaa tässä.

Moottoriteiden aikaisempia kaideratkaisuja on muutettu muun muassa sellaisiksi, että kaide alkaa pientareen ulkopuolelta tai keskeltä viherkaistaa, jolloin kaiteiden väliin tullaan ikään kuin suppiloon.

Kyse on loppupeleissä kyse siitä, kuinka suuri on yhteiskunnan velvoite ottaa kantaakseen yksilön vastuuta tiellä pysymisestä. Kaikkia teitä ei ole mahdollista varustaa kaiteilla ja tuollainen yhdystieksi muuttunut entinen valtatie ei ole aivan ykkösprioriteettiä.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #17 : Kesäkuu 12, 2018, 00:20:30 »

Niin syy on kuitenkin kuljettajan oli turvalaitteita tiellä tai ei
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Auto putosi sillalta junaraiteille Salossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina