Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kattilan täyttö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Heinäkuu 02, 2018, 16:35:31 »

rupesin tuossa miettimään sitä kun höyryvetureihin on tehty kattila remonttia ja sitten kun taas on pistetty tulille niin millä ne on kattilaan saannut vedet. siten että laitetaan tulet uuniin ja siitä paineella vai onko jossain kattilan pohjassa sitten venttiili mistä saa vedet sisälle???

// otsikkoa muokattu
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2018, 18:30:12 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2018, 16:45:24 »

Sitä varten on oma liitäntänsä, että kylmään kattilaan saadaan suoraan vesijohtoverkoston paineella ylöslämmityksessä tarvittava vesi. Se täyttöventtiili ei myöskään sijaitse pohjassa, käsittääkseni yksi yleinen paikka on imurin kyljessä ylhäällä ohjaamossa.

Miten niin kattilaremontin jäljiltä, miten se liittyy tähän? Sama juttuhan se on aina kylmän kattilan kanssa, olipa siihen ennen tehty remonttia kattilaan edellisen lämpimänä olon jälkeen tai ei. Ei niissä "ikuinen tuli" ja paine ole ajojen välillä, vaan ne päästetään kylmiksi ja vedet pihalle.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2018, 18:54:28 »

Vaihtelee varmasti veturityypistä toiseen. Kovjoen pienissä Lokomovetureissa täytämme kattilan reiästä joka sijaitsee tulipesän yläpuolella. Meidän Koppelveturi taas täytämme kattilan pohjaventiilin kautta.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2018, 20:58:19 »

Näin kesällähän tai sisätiloissa onnistuu kylmää vettä täyttäen.. Miten olisikaan jos veturi olisi kuivana kylmässä -20 asteessa ja siitä pitäisi lähteä lämmittämään.
tallennettu
Veeti Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2018, 20:24:15 »

Sitä varten on oma liitäntänsä, että kylmään kattilaan saadaan suoraan vesijohtoverkoston paineella ylöslämmityksessä tarvittava vesi. Se täyttöventtiili ei myöskään sijaitse pohjassa, käsittääkseni yksi yleinen paikka on imurin kyljessä ylhäällä ohjaamossa.

Miten niin kattilaremontin jäljiltä, miten se liittyy tähän? Sama juttuhan se on aina kylmän kattilan kanssa, olipa siihen ennen tehty remonttia kattilaan edellisen lämpimänä olon jälkeen tai ei. Ei niissä "ikuinen tuli" ja paine ole ajojen välillä, vaan ne päästetään kylmiksi ja vedet pihalle.

no taisimpa sillä kattila remontilla ajatella sitä aikaa kun höyryveturit oli ihan työ käytössä ja ymmärtääkseni linja vetureista moni oli tulissa ja siten kattila remonttiin  tyhjennetty mutta perjaate sama vaikka ei olisi kattila remppaa tehty.  Nykyisin tietysti pakko päästää kylmäksi kun yhdistyksillä ei resurssit riitä jatkuvaan lämmitykseen 
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2018, 21:43:21 »

Muutama ajatus: Kun höyryveturi jää seisomaan ei vettä tarvitse laskea pois kattilasta. Kesällä ei jäädy ja talvella pidetään varatulta, jotta kattila on lämmin vaikkei painetta paljon olisikaan. Veturin kattilan tyhjennys päästää aina kattilaan myös ilmaa ja happi aiheuttaa korroosiota. Vedenlisäys kattilaan imurin kautta tuntuu vaikealta, sillä letkun vetäminen suomalaisen veturin hyttiin on mutkaista ja hukkaputkeen liittäminen ei ole hyvä ratkaisu. Imurit numerointiin painesuppilon pienimmän halkaisijan mukaan. (höyrysuppilo - sekoitussuppilo - painesuppilo). Veturien Hr1 / Tr1 kattilan täyttö 10 mm:n reiästä veisi aikaa. Ehkä joissakin ulkomaalaisissa vetureissa joissa imuri on kattilan sivulla veturin hytin ulkopuolella saattaisi olla imuriputkistoon liitäntä, esim (kuten Sk1 vetureissa), letkua varten. Tavallisin tapa Suomessa taitaa olla kuitenkin ottaa kattilan päällä kattilan etuosassa oleva pesutulppa pois ja letkuttaa vesi sisään kattilaan tuosta melko tilavasta reiästä. Kiinnitettäessä tulppaa on huomattava että se kiristetään käsitiukaksi, jos kiristää tiukaksi hirttää pesutulppa kiinni ja avausyritykset voivat rikkoa kierteet. Veturia ylöslämmittettäessä
on hyvä käydä tarkastamassa kattilan lämpiäminen tuosta tulpasta ja samalla kiristää sitä jos höyryä virtaa tulpasta.

Kiva pulma on miettiä miten tyhjä, ulkona pakkasessa ollut veturi ja kattilan saadaan täytettyä ja lämmitettyä. Helpoin tapa on viedä veturi talliin ja lämmittää se tallissa. Kanaalissa olevat lämpöpatterit täysille ja vetoluukut auki. Kun kattilan lämpötila lähenee + asteita voi veturin kattilaa alkaa vesittämään ja kun vettä sopivasti vesilaseissa sytyttää pienen alkutulen
 Jos vettä laittaa suoraan pakkaskylmään kattilaan se jäätyy ja sulaessaan jään tilavuus suurenee ja voipi paikat rikkoontua. Sitten on hyvä muistaa täyttää myös vesisäiliöt samalla kun ollaan tallissa.

Kattilan täyttöaste on hyvä kun vesi on ainakin vesilasin puolivälissä. Lämpenevä vesi laajenee, joten jos vesi on liian alhaalla ja kattila lasketaan kylmäksi voi veden pinta laskea alle vesilasissa näkyvän.  Tällöin on paineettomaan kattilaan laitettava lisää vettä. (Helpompaa kuin veden pinnan mittaaminen.)

Keskusteluun viitaten todetaan vielä, käytössä olevat veturit pidettiin varatulilla jotta kattila olisi "läpilämmin". Varalle jätetyt veturin olivat ilman lämmitystä mutta vedet päällä.


tallennettu
Paul T. J. Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2018, 23:10:03 »

Tuossahan oli varsin tyhjentävä täyttöasia. MRY'n HKR5 ja LWR6 koneissa on lämmittäjän imurin ja rintaventtiilin välisessä syöttöputkessa venttiilillä varustettu kynsiliitin. Jos lämmitystä aloittessaan havaitsee että vesipinta on alamerkissä tai alle, tuosta liittimestä saa suht nopeasti verkoston tai vesitornin paineella tarvittavan lisäyksen. ÄSR1'n hytissä olevan höyrykuvun kyljessä oleva liitin toimittaa samaa virkaa. Tällöin ei tarvitse avata isompia "korkkeja" tai pesuluukkua Porterissa. Joulupukkijunaan valmistautuminen edellyttää korjaamotallissa vesitystä...ptj.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2018, 18:22:57 »

Siinähän tupsahti infoa. Siinä myös selvitys; imuri ja syöttöventtiili eivät ole samassa rungossa, sama kuin Sk1 ym Schäfer ja Budenberg imureissa. Samalla oletan tuon venttiiliasennuksen olleen tehty JMR:llä.
tallennettu
Paul T. J. Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2018, 06:29:08 »

Vielä detaljeja. HKR5'ssa ja LWR6'ssa on Schäfer&Budenberg imurit joissa tuo syöttöputki tekee lenkin alakautta. Myös kuljettajan imurin putkessa on venttiili mutkan alaosassa. Ajokauden jälkeen näistä voi tyhjentää putkeen jäävän veden. Lisäksi, jos rintaventtiili vuotaa, näistä voi vuodattaa höyryä jotta se ei virtaa imurin kautta ulos. Imuri ei täten lämpene niin että sen käynnistys vaikeutuu. JR4'ssa ja JR5'ssa (Tubize) on Gresham imurit joihin ei mainittuja herkkuja saa koska imuri ja syöttöventtiili ovat yhtä puuta..ptj.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2018, 16:31:41 »

HKR 5. Hytin ym kasteluletkun venttiili oli kiinnitettynä tuohon mutkaan ?  Vai ilmeisesti on vieläkin ?
tallennettu
Paul T. J. Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2018, 15:23:32 »

Kuljettajanpuoleisessa mutkassa on liitin kasteluletkulle, saa sen toisellekin puolelle kiinni. Itse letku on kuljettajan jalkalaatikon sisällä nopeasti napattavissa. Useimmiten sitä on tarvittu hyttipalon hillitsemiseen. Jos kaappien ja kattilan väliin kertyy roskia tms. pudonneita hanskoja, rättejä, nappaavat ne ylämäessä helposti lentokipinän..ptj.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kattilan täyttö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina