Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lisää panda-vuoron Tampereen ja Ähtärin välille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 156


« : Maaliskuu 22, 2018, 16:47:28 »

Sunnuntaina liikenteeseen tulee kaikkiaan 62 uutta kaukojunavuoroa.
Ratatyöt hidastavat pääradan kaukojunia 9 minuutilla.

https://yle.fi/uutiset/3-10128773
tallennettu

Don't panic.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1573


« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2018, 18:04:59 »

Sunnuntaina liikenteeseen tulee kaikkiaan 62 uutta kaukojunavuoroa.
No eivät kyllä kaikki tarkalleen ottaen vielä sunnuntaina, osa niistä tulee liikenteeseen maanantaina, tiistaina, keskiviikkona, torstaina, perjantaina ja lauantaina. Absurdia tiedottamista.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2018, 18:49:13 »

Eli taas pandajuna puksuttaa, nyt näytös 2.

Sen lisäksi, että näiden "Ähtäriin kulkevien vuorojen odotetaan houkuttavan erityisesti pandaturisteja, sillä junalla pääsee suoraan eläinpuiston viereen", liittyvät nämä LVM:n joulukuussa julkaisemat ostovuorojen lisäykset myös VR:n viikko sitten julkaistuun viime vuoden tulokseen.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/621636-vr-voitti-taloushuolet-aloittaa-yli-60-uutta-junavuoroa

"Tulostaan roimasti parantanut VR lisää nyt junavuoroja. Kaukoliikenteessä alkaa kulkea sunnuntaina 25. maaliskuuta voimaan tulevien aikataulujen myötä peräti 62 uutta viikottaista junavuoroa eri puolille maata."

"Tunnistatko valemedian? Tiedätkö, mitä on vastuullinen journalismi?"
"Journalistin tulee kaikin keinoin pyrkiä tarkistamaan faktansa ja tietolähteensä."
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3871666/Tunnistatko+valemedian+Tiedatko+mita+on+vastuullinen+journalismi
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1571


« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2018, 19:52:27 »

Haapamäelle alkaa kulkea peräti 3300 vuosittaista junavuoroa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2018, 09:03:28 »

Eikä Keskisuomalainenkaan oli oppinut mitään. Eikö sille jo valitettu virheellisestä uutisoinnista.

https://www.ksml.fi/kotimaa/Junaliikenteen-lis%C3%A4vuorot-helpottavat-pandaturistien-matkaamista-%C3%84ht%C3%A4riin/1126574
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2018, 16:20:32 »

Kannattaa pitää mielessä, ettei markkinointi monissa muissakaan yhteyksissä perustu pelkkiin faktoihin vaan osin myös mielikuviin, joilla on ehkä kevyitä yhteyksiä faktoihin. Tai ei mitään yhteyttä kuten vaikkapa verkkokauppaostoksissa saattaa olla. Moni kauppa jäisi toteutumatta, jos myytäisiin pelkkää faktaa.

Tässä pandajunakuviossa kannattaa huomioida, että eläinpuiston alueella, runsas kilometri zoon seisakkeelta, on hotelli. Markkinoinnilla haluttaneen tässä tapauksessa ylipäätään muistuttaa, että ei tarvitse omaa autoa mennäkseen katsomaan pandoja. Pääkaupunkiseudulta voi vielä iltakuudelta lähtemällä olla iltakymmenen jälkeen eläinpuistolla ja sitten varsinainen ohjelma seuraavana päivänä. Tai ei välttämättä sillä, vaan nelisen tuntia varhaisemmalla.

tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2018, 22:02:35 »

Tuli vielä uteliaisuutta vilkaistua, miten bussiliikenne palvelee zoon aluetta. Muutama vuosi sitten lopetettiin Jyväskylä-Seinäjoki kolmas junapari. Suurin piirtein sen aikataululla näyttää kulkevan jokapäiväinen pikavuoro, jonka zoo pysäkiltä on puistoon jokunen sata metriä enemmän kuin junalta. Ei kulje täysin junan reittiä, oikaisee Petäjävedeltä Myllymäkeen.
tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2018, 22:49:53 »

Suora lainaus YLE:n uutisesta:
"VR pyrkii parantamaan uusilla vuoroilla muun muassa yhteyksiä Kajaanista ja Ylivieskasta Helsinkiin sekä Ähtäristä Tampereelle. Ähtäristä kulkevien vuorojen toivotaan houkuttavan erityisesti pandaturisteja."
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 276


« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2018, 20:49:01 »

Hienoa toisaalta, että junat olivat kumminkin muotoa Seinäjoki-Tampere, eikä Seinäjoki-Vilppula, kuten tätä alunperin uutisoitiin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 277


« Vastaus #9 : Maaliskuu 26, 2018, 21:12:22 »

Kun kaikenlaisia hienoja uutuuksia luvataan sisä-Suomeen niin mahtaako milloinkaan kaukojunat paria hyvin epämukavaan aikaan kulkevaa lukuunottamatta, pysähtyä enää Suomen toiseksi suurimassa maalaiskunnassa Kirkkonummella vai estävätkö Porkkalan vuokra-alueen säännöt?

t. Rainer
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2018, 18:04:56 »

Kannattaa pitää mielessä, ettei markkinointi monissa muissakaan yhteyksissä perustu pelkkiin faktoihin vaan osin myös mielikuviin, joilla on ehkä kevyitä yhteyksiä faktoihin.
Näin on. Keskuudessamme kuitenkin on vielä Arvi Lindin aikakauden ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että tiedottamisen pitäisi perustua tosiasioihin. Etenkin, kun tiedotetaan Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteestä, ei liikennöitsijän omista uudistuksista.

Toki viihteellistymisen yhä laajentuessa tällaiset ihmisryhmät alkavat olla vähemmistö, ja enemmistölle voi sitten satuilla klikkailtavaksi kivoja pandatarinoita kenenkään siihen puuttumatta. Jotkut tylsämieliset nillittäjät voivat olla sitäkin mieltä, että tämä vain entisestään lisää vallassa olevien mahdollisuuksia ohjata asioiden kulkua kansan sitä häiritsemättä.

Ylivoimaisesti surkuhupaisintahan tässä on tosiaan sanomalehti Keskisuomalainen, joka meni panda-ansaan kaksi kertaa peräkkäin. Teki joulukuussa erheensä huomattuaan korjaavan jutun, ja sitten maaliskuussa nielaisi taas saman pandasyötin uudestaan. Muthei relatkaa, kaikkihan puhuu mitä sattuu, ihme mielensäpahoittamista.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2018, 10:15:51 »

Ei tarvitse matkustaa Ähtäriin katsomaan pandoja. Pandat kiertävät ympäri Suomea.

Tänään Vaajakoskella: https://www.ksml.fi/kotimaa/Jymy-yllätys-Pandat-nähtävillä-tänään-Pandan-pihassa/1173265
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 238


« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2018, 19:24:08 »

VR:n logiikka ja ajattelutapa on kuin suoraan sieltä, missä aurinko ei paista.

Jos firmalle merkitsee enemmän jotkin kapiset Pandat (sarkasmilla), kuin Ylä-Pirkanmaalla asuvien ja liikkuvien ihmisten toimivat kulkuyhteydet, niin VR:ltä on turha odottaa mitään pitkän aikavälin pysyviä suunnitelmia eikä niihin nyt voi muutenkaan luottaa.

Taannoin, jo vuosia VR:n asenne matkustajia ja käyttäjien määrän lisääntymistä, sekä uusien pysähtymispaikkojen käyttöönottoa kohtaan Tampere-Vilppula-Haapamäki-Seinäjoki välillä on ollut se, että pysähtyminen maksaa ja tavalliset kuolevaiset tuovat vain hiekkaa kiskobussien lattioille. Voihan sitä toki markkinoinnissa yrittää käyttää Pandakorttia, jonka takana on samaan aikaan piilossa oleva keskisormi Hymyilee leveästi Tuon välin bussiperustainen vuorotarjontakin on sen verran olematonta, että vuorojen lisäykset raiteila lisäisivät helposti käyttäjien määrää. Ai niin, sitä varten joutuisi ehkä hankkimaan uusia, toimivia kiskobusseja.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 666


« Vastaus #13 : Huhtikuu 02, 2018, 11:58:12 »

Pandajunien, eli noiden yötä vasten Vilppulan ja Seinäjoen väliä kulkevien tyhjävaunuvuorojen käyttöönoton syynä on yksinkertaisesti se, että LVM maksaa niistä VR:lle hyvän hinnan ja VR saa veturimiesten Vilppulan miehitykset näiltä osin pois, kun siirrytään sen sijaan suuren Seinäjoen miehityspisteen käyttöön. Myös Vilppulan epäonnisesta valvontakamerasta voidaan luopua. Sitä kautta töhryjenpoistolaskutkin loppuvat eli win-win, kaikki voittavat. Eikun: vain VR voittaa.

Ja lopuksi se totuus: Haapamäen kolmion eniten käytetyllä matkustajareitillä Tampere-Vilppula ei tapahdu yhtään mitään lisäystä, vaikka syytä olisi.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2018, 10:55:45 »

Riippuen toki kunkin henkilökohtaisesta matkustustarpeesta, junilla 420 ja 429 on kaikesta huolimatta eniten potentiaalia saada Haapamäen radan asemat liityntäliikenteen avulla yöjunien palvelun piiriin. Esimerkiksi Vilppulasta ja Ähtäristä pääsee vielä suhteellisen realistisilla vaihtoajoilla Seinäjoen kautta aamuksi niin Helsinkiin kuin Rovaniemelle. Sama toimii myös toisinpäin. Jopa Juupajoelle on mahdollista ehtiä junalla Lapista tai Helsingistä aamukahdeksaksi jos tarve vaatii. Suomi on sen verran iso maa että omalla autollakaan moinen ei onnistu ilman että joutuu ajamaan osan matkasta yön tunteina, mikäli ei ole tarkoitus yöpyä matkalla.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #15 : Huhtikuu 05, 2018, 21:59:51 »

Tuli vielä uteliaisuutta vilkaistua, miten bussiliikenne palvelee zoon aluetta. Muutama vuosi sitten lopetettiin Jyväskylä-Seinäjoki kolmas junapari. Suurin piirtein sen aikataululla näyttää kulkevan jokapäiväinen pikavuoro, jonka zoo pysäkiltä on puistoon jokunen sata metriä enemmän kuin junalta. Ei kulje täysin junan reittiä, oikaisee Petäjävedeltä Myllymäkeen.
Matkahuollon haku ei asiaa näyttänyt, mutta tämä vuoro ajetaan Onnibusin liikenteenä. Vuoron liikennöi alihankkija.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2018, 17:51:19 »

https://www.ksml.fi/kotimaa/%C3%84ht%C3%A4rin-pandoilla-on-k%C3%A4ynyt-yli-20-000-vierasta/1178567

Junallako ne ovat matkustaneet?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1571


« Vastaus #17 : Huhtikuu 06, 2018, 21:05:40 »


Varmasti ainakin osa on kulkenut junalla, jos vaan aikataulu on sopinut. Hotellissa yöpyvälle turistille sopii toki.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #18 : Huhtikuu 08, 2018, 12:01:39 »

https://www.ksml.fi/mielipide/kolumni/Kolumni-Pandoilla-markkinoidaan-nyt-jopa-%C3%B6isi%C3%A4-junavuoroja/1179405
tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #19 : Huhtikuu 08, 2018, 14:10:16 »

Vähän idioottimaista postailla tänne linkkejä lehtijuttuihin, joissa lukuoikeus on vain tilaajilla.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #20 : Huhtikuu 10, 2018, 23:24:14 »

"VR julkaisi viime kuun lopulla tiedotteen junaliikenteen vuorojen lisäyksistä koko maassa. Myös yhteyksien Ähtäristä Tampereelle ja Seinäjoelle kerrottiin paranevan, kun rataosuudelle Vilppula–Haapamäki–Seinäjoki tulisi 12 uutta viikoittaista vuoroa. ”Ähtäriin kulkevien vuorojen odotetaan houkuttavan erityisesti pandaturisteja, sillä junalla pääsee suoraan eläinpuiston viereen”, hehkutettiin.

”Pandavuorojen” tulo uutisoitiin monessa mediassa. Ähtäri Zoolla on rataosuudella oma pysäkki, ja Pandatalon uudet asukkaat Jin Baobao ja Hua Bao ovat jo osoittautuneet todellisiksi vetonauloiksi, joten totta kai kansan toivotaan pääsevän eläinpuistoon entistä kätevämmin kaikin kulkupelein.

Vaan uutisointipa poikikin palautetta – enkä väitä, että syyttä."

Näin alkaa kirjoitus, ja sen jälkeen kertoo sen mikä tässäkin ketjussa on todettu: Ähtäri Zoon pysäkille pääsee uusilla vuoroilla kello 5.43 ja kello 22.11, mitkä ovat varsin outoja aikoja eläinpuistovierailulle.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #21 : Heinäkuu 04, 2018, 14:10:42 »

Päätinpä vaimoni kanssa käydä pandoja katsomassa junalla Tikkurilasta. Emme kuitenkaan noilla mainostetuilla pandavuoroilla. Menomatka sujui aika näppärästi. Lähtö Tikkurilasta ma 2.7 klo 7.29, perillä Ähtärin eläinpuisto-zoo:ssa  11.37. Seinäjoella odotti yksivaunuinen kiskobussi, johon sai siinä vaiheessa jopa istumapaikat, mutta hetken päästä Vaasan junalla saapuneille osalle riitti vain seisomapaikkoja. Alavudelta oli käytävillä seisojillakin jo tungosta. Tuurissa jäi junasta pois vähintäin kolmasosa matkustajista, joten Ähtäristä nousevillekin löytyi jo istumapaikat. Eläinpuiston seisakkeella jäi junasta pois 9 matkustajaa. Junaan jäi matkustajia ehkä noin puolet istumapaikoikkojen määrästä.

Tämän junan pysähtymisen jälkeen seuraava Zoossa pysähtyvä juna lähtikin sitten vasta klo 18.13, ja se kulki Seinäjoelle. Helsinkiin menevälle olisi ollut Seinäjoella vielä puolentoista tunnin odotus. Niinpä päätimme mennä Zoo-bussilla Tuuriin ja yöpyä siellä tietysti asianharrastuksesta Tuurin asemalla junamajoituksessa. Siinähän illalla klo 22 jälkeen ja aamulla klo 5 jälkeen nuo mainostetut uudet pandavuorot kolistelivat varmaan melko tyhjinä ohitse.  Keräisivät ehkä paremmin matkustajia ainakin Zoon seisakkeella, jos joku junavuoro kulkisi johonkin suuntaan klo 12 ja 18 välilläkin.

Aamulla sitten klo 11.14 kiskobussilla Tuurista ensin Haapamäelle ja vaihto Tampereelle menevään kiskobussiin ja pendoliinolla oltiin Tikkurilassa klo 15.29. Tuurissa tulikin junaan taas sopivasti istumapaikkoja, ja Zoon seisakkeella jäi taas pois 9 matkustajaa. Jo Myllymäellä istumapaikat alkoivat taas loppua ja Pihlajaveden jälkeen seistiinkin. Haapamäeltä nousi Keuruun suunnalta tulleeseen Tampereen suunnan kiskobussiin yli 20 matkustajaa. Vilppulassa osalle matkustajista löytyi vain seisomapaikkoja ja Oriveden asemilta nousevilla ei ollut toivettakaan päästä istumaan.

Eli loma-aikana näillä yhden rungon kiskobusseilla ei ainakaan näillä vuoroilla ollut puutetta matkustajista. Ennemminkin matkustajilla oli jotenkin ahdistava tunnelma kun seisomapaikatkin alkoivat toisinaan olla vähissä. Monilla oli vielä matkalaukutkin vaivanaan. Vilppulassa eräs junaan noussut matkustaja totesi penkillä matkalaukun ja kyseli vanhemmalta naisihmiseltä, että onko tässä matkalaukun kohdalla vapaata. "Mutta kun pidän matkalaukkuani siinä", totesi täti. "Ei matkalaukulla ole matkalippua", tuumasi kysyjä ja nosti matkalaukun pois penkiltä.

Seinäjoelta klo 10.34 lähteneessä kiskobussissa tuntui olevan kumpanakin päivänä sama ongelma, ettei kuuluslaite toiminut. Niinpä kuljettaja tuli maanantaina huikkaamaan Alavudella kaikkiin osastoihin, "Nyt on Alavus, seuraavana Tuuri" ja jälleen Ähtärissä, "Nyt on Ähtäri, seuravina Eläinpuisto ja Myllymäki".  Tiistain junassa mitään ei kuulutettu, ja turisteilla olikin sitten ongelmia esim. Zoon seisakkeen osalta. Haapamäen jälkeisessä kiskobussissa kuulutuslaitteet sentään toimivat hyvin.

Vaimoni, jolla on lonkka leikattu, oli suuria ongelmia päästä pois junasta Zoossa ja Haapamäellä ja nousta toiseen junaan Haapamäellä, koska laiturin ja kiskobussin portaan välimatka on varmaan puolisen metriä eikä kiskobussin ovensuussa ollut sellaista  kahvaa joista hän olisi saanut kunnolla kiinni. Eikä hän kehdannut vaatia invanosturin käyttämistäkään. Korkeilla laitureilla esim Tuurissa ei ollut mitään ongelmia junaan nousemisen kanssa. Luulisi esim. vaihtoasema Haapamäelle saatavan rakennettua parin kiskobussin mittainen pätkä korotettua laituria. Valittaakaan kukaan ei uskalla, koska jos laiturin puutteellisuudesta joku tekisi virallisen valituksen, niin saattasi vielä käydä kuten Rovaniemen takana, että ongelma ratkaistaisiin siten että koko pysähdyspaikka lakkauttaisiin Hymyilee.

Niin ja ne pandatkin kyllä nähtiin. Zoon seisakkeelta oli kilometrin kävelymatka pandojen luokse.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #22 : Heinäkuu 04, 2018, 15:24:38 »

Eli loma-aikana näillä yhden rungon kiskobusseilla ei ainakaan näillä vuoroilla ollut puutetta matkustajista. Ennemminkin matkustajilla oli jotenkin ahdistava tunnelma kun seisomapaikatkin alkoivat toisinaan olla vähissä. Monilla oli vielä matkalaukutkin vaivanaan.

Dm12 olisi pitänyt tilata ohjausvaunullisena kahden vaunun yksikkönä, jollainen alkuperäinen tsekkiversio jo olikin. Sen sijaan VR:lle piti erikseen suunnitella pelkkä moottorivaunu, mutta kai siinä kaupassa sitten säästettiin paljon.

Olisikohan miten suuri vaiva muuttaa jokunen Eil näiden liitevaunuksi?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #23 : Heinäkuu 04, 2018, 16:16:25 »


Dm12 olisi pitänyt tilata ohjausvaunullisena kahden vaunun yksikkönä, jollainen alkuperäinen tsekkiversio jo olikin. Sen sijaan VR:lle piti erikseen suunnitella pelkkä moottorivaunu, mutta kai siinä kaupassa sitten säästettiin paljon.

Olisikohan miten suuri vaiva muuttaa jokunen Eil näiden liitevaunuksi?

Dm12-moottorivaunun esikuva on käsittääkseni 843-sarja. Kyseinen moottorivaunu vetää perässään usein yhtä tai useampaa liitevaunua. Jossain tapauksissa käytetään myös ohjausvaunua. Mutta kyseessä ei ole mikään kaksivaunuinen kiinteä moottorivaunu + ohjausvaunu -yksikkö. Dm12 olisi pitänyt tilata esikuvansa tavoin ruuvikytkimillä varusteltuna mikä mahdollistaa monipuoliset junakokoonpanot. Hymyilee
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 381


« Vastaus #24 : Heinäkuu 04, 2018, 20:50:11 »


Dm12 olisi pitänyt tilata ohjausvaunullisena kahden vaunun yksikkönä, jollainen alkuperäinen tsekkiversio jo olikin. Sen sijaan VR:lle piti erikseen suunnitella pelkkä moottorivaunu, mutta kai siinä kaupassa sitten säästettiin paljon.

Olisikohan miten suuri vaiva muuttaa jokunen Eil näiden liitevaunuksi?

Dm12-moottorivaunun esikuva on käsittääkseni 843-sarja. Kyseinen moottorivaunu vetää perässään usein yhtä tai useampaa liitevaunua. Jossain tapauksissa käytetään myös ohjausvaunua. Mutta kyseessä ei ole mikään kaksivaunuinen kiinteä moottorivaunu + ohjausvaunu -yksikkö. Dm12 olisi pitänyt tilata esikuvansa tavoin ruuvikytkimillä varusteltuna mikä mahdollistaa monipuoliset junakokoonpanot. Hymyilee

Juu, perään joku Hains-vaunu vanhoilla sinisten penkeillä varustettuna  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lisää panda-vuoron Tampereen ja Ähtärin välille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina