Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:llä ongelmia helteen kanssa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« : Heinäkuu 19, 2018, 07:49:21 »

- ilmastoinnit hyytyvät ja veturit ylikuumenevat. Näin uutisoi Yleisradio uutisessaan https://yle.fi/uutiset/3-10310979

Uutisen mukaan päivittäin joudutaan ottamaan sivuun vaunuja, joiden ilmastointi on hyytynyt.
Tavaraliikenteessä taas veturien jäähdytysjärjestelmien temppuilu helteessä on aiheuttanut ylikuumenemista.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2018, 00:44:08 »

Matkustin viikonloppuna Sm3- ja ICS-kalustolla. Osastojen lämpötilat olivat kaikissa vaunuissa järjestään 26–29 astetta, mikä oli 30 asteen ulkolämpötilasta huolimatta turhan paljon. En tiedä, onko lämpötiloja nostettu energian säästämiseksi, onko kylmäaine päässyt loppumaan vai ovatko järjestelmät alimitoitettuja. Ulkona matkatavaroiden raahamisen jälkeen lasin läpi säteilevä aurinko pahensi tilannetta entisestään. Uusinarkauksen kommentti paljastaa hänen asiantuntemuksensa puutteen, sillä nämä nyt koetut lämpötilaerot eivät ole mikään ongelma oikein mitoitetulle jäähdytysjärjestelmille, koska muualla maailmassa ne voivat hyvinkin olla kaksinkertaisia.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #2 : Elokuu 01, 2018, 11:53:02 »

Uusinarkauksen kommentti paljastaa hänen asiantuntemuksensa puutteen, sillä nämä nyt koetut lämpötilaerot eivät ole mikään ongelma oikein mitoitetulle jäähdytysjärjestelmille, koska muualla maailmassa ne voivat hyvinkin olla kaksinkertaisia.

Suomessa varmaan lämmitystä talvella pidetään yleensä määräävämpänä kriteerinä, kuin jäähdytystä kesällä. Poikkeuksena esim. ranskalaisten suunnittelema Dr13-veturi, jossa ei kai ollut ongelmia jäähdytyksen kannalta kesällä mutta sitä taas oli vaikea saada pysymään riittävän lämpimänä talvella.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2018, 22:19:19 »

Uusinarkauksen kommentti paljastaa hänen asiantuntemuksensa puutteen, sillä nämä nyt koetut lämpötilaerot eivät ole mikään ongelma oikein mitoitetulle jäähdytysjärjestelmille, koska muualla maailmassa ne voivat hyvinkin olla kaksinkertaisia.

Suomessa varmaan lämmitystä talvella pidetään yleensä määräävämpänä kriteerinä, kuin jäähdytystä kesällä. Poikkeuksena esim. ranskalaisten suunnittelema Dr13-veturi, jossa ei kai ollut ongelmia jäähdytyksen kannalta kesällä mutta sitä taas oli vaikea saada pysymään riittävän lämpimänä talvella.
Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2018, 08:55:56 »

Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.

Pendolino ja kaksikerroksiset IC-vaunut edustavat 90-luvun suunnittelua ja olivat ilmastoinnin kannalta uutena huomattava parannus. Siihen aikaan siniset vaunut olivat kaukoliikenteessä valtavirtaa eikä niissä ollut jäähdytysilmastointia ollenkaan. Esimerkiksi hellepäivän ajan ratapihalla seisseessä makuuvaunurungossa saattoi olla alkumatkasta lähes saunamaiset olosuhteet, ennen kuin ajoviimasta saatiin ikkunoiden kautta helpotusta. Eipä autoissa, traktoreissa ja busseissakaan jäähdytysilmastointeja ollut ennen 90-lukua, jos jätetään laskuista lippulaivamallit, jotka esiintyivät useammin mainoksissa, kuin arkisessa käytössä.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2018, 10:54:32 »

Sinällään, jos jäähdytys/ilmanvaihto ylipäätään toimii ja lämpötila/kosteus laskee vaunussa vaikka vain 3-5-astetta ulkolämpötilaa alemmas olo on jo suhteellisen miellyttävä. En tiedä mille ulkolämpötiloille jäähdytys on laskettu riittävän Sm3/kakskerrosvaunuissa, varmaankin +30 ja yli on toki niin paljon että kylmäkompressorit käyvät lähes jatkuvasti eli laitteisto on kovilla.

Miten lie Flirtit, Sm4. Ovat uudempia, onko niissä enemmän jäähdytystehoa? Toki koska uudempia, joten ehkä ainakin vikatilanteita tullee vähemmän?

Veturien osalta lämmöntuotto/jäähdytysteho on laskettavissa, lieneekö Dr13 jäähdytysteho paljon parempi, vaikkapa Dr12 verrattuna? Miten herkkiä ovat vaikkapa Sr1/Sr2 helteelle ja raskaalle junalle. Omat käytännön kokemukset tulevat Dm7-kalustosta, mikäli joudutaan ajamaan pitkään isoa kovaa helteessä, yli 25-astetta ollaan jo aika lähellä maksimia. Tänä kesänä ajettiin muutamia ajoja lähes +30 helteellä ja se vaatii hieman jäähdyttelyä ajoittain pitkien nousujen jälkeen. Aikanaanhan oli sanonta lätässä, että "ensin ajetaan nopeusmittarin mukaan, sen jälkeen lämpömittaria seuraten".

Uutisoinnissahan on myös veturinkuljettajien jaksaminen ja hyvinvointi, ilman muuta tärkeää turvallisuuden kannalta. Toki josko juna pitää pysäyttää pitkäksi aikaa että kuljettaja virkistyy vaikkapa ravintolavaunussa, siitäkin oma vaivansa aiheutuu. Lieneekö näin paljon toimittu? Miten ovat kuskiparat aiemmin vetureissa kestäneet ilman ilmastointia... No kesällä kuuma ja talvella kylmä..
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2018, 11:18:43 »

Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.

Onko sinulla tiedossa tarkemmin uusien Ed-vaunujen toimitussisältö?
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2018, 14:56:04 »

Miten ovat kuskiparat aiemmin vetureissa kestäneet ilman ilmastointia... No kesällä kuuma ja talvella kylmä..


Itse olen  kuullut tarinoita, mitän kuskit ovat käyneet uimassa järvessa tai höyryaikaan tenderissä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2018, 20:23:06 »

Matkustin eilen vakioreittiäni eli Joensuu - Tikkurila - Tampere.

IC8:n ERd:n yläkerrassa oli sopiva lämpötila, mutta yläpäädyssä oleva ilmastoinnin kompura piti kuoleman korinaa. Tämän kuuli asemilla seistäessä. Kompura kuitenkin kesti Tikkurilaan asti.

Oikoradalla sitten pysäytettiin Haarajoen asemalla laituriin. Veturin akselisto kävi kuumana ja vek siellä kävi lämpöjä mittailemassa. Onneksi sentään jäätiin laituriin ja konnari kehoitti matkustajia jaloittelemaan. Piti itsekin käydä ihmettelemässä. Jäätiin jotain 40 minuuttia myöhään.

Jatkoyhteytenä palveli IC177, jossa kipusin Edb:n yläkertaan. Istuin takimmaisessa penkissä wc:n takana ja varjon puolellakin ilma tuntui tuskastuttavan kuumalta ja kostealta. Riksun jälkeen sitten kävin hakemassa kahvia ja ihmetyksekseni vaunun lämpötila laski ehkä kolmannen penkkirivin jälkeen mukavn viileäksi. Siirsin kamppeeni tyhjille keskipaikoille ja siinä oli ihan ok matkustaa.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2018, 20:26:29 »

Sinällään, jos jäähdytys/ilmanvaihto ylipäätään toimii ja lämpötila/kosteus laskee vaunussa vaikka vain 3-5-astetta ulkolämpötilaa alemmas olo on jo suhteellisen miellyttävä. En tiedä mille ulkolämpötiloille jäähdytys on laskettu riittävän Sm3/kakskerrosvaunuissa, varmaankin +30 ja yli on toki niin paljon että kylmäkompressorit käyvät lähes jatkuvasti eli laitteisto on kovilla.

Miten lie Flirtit, Sm4. Ovat uudempia, onko niissä enemmän jäähdytystehoa? Toki koska uudempia, joten ehkä ainakin vikatilanteita tullee vähemmän?

Veturien osalta lämmöntuotto/jäähdytysteho on laskettavissa, lieneekö Dr13 jäähdytysteho paljon parempi, vaikkapa Dr12 verrattuna? Miten herkkiä ovat vaikkapa Sr1/Sr2 helteelle ja raskaalle junalle. Omat käytännön kokemukset tulevat Dm7-kalustosta, mikäli joudutaan ajamaan pitkään isoa kovaa helteessä, yli 25-astetta ollaan jo aika lähellä maksimia. Tänä kesänä ajettiin muutamia ajoja lähes +30 helteellä ja se vaatii hieman jäähdyttelyä ajoittain pitkien nousujen jälkeen. Aikanaanhan oli sanonta lätässä, että "ensin ajetaan nopeusmittarin mukaan, sen jälkeen lämpömittaria seuraten".

Uutisoinnissahan on myös veturinkuljettajien jaksaminen ja hyvinvointi, ilman muuta tärkeää turvallisuuden kannalta. Toki josko juna pitää pysäyttää pitkäksi aikaa että kuljettaja virkistyy vaikkapa ravintolavaunussa, siitäkin oma vaivansa aiheutuu. Lieneekö näin paljon toimittu? Miten ovat kuskiparat aiemmin vetureissa kestäneet ilman ilmastointia... No kesällä kuuma ja talvella kylmä..


Tiedän kyllä, että jo muutama aste riittää miellyttävään olotilaan, mutta näillä matkoilla se ei siihen riittänyt, vaan olosuhteet olivat tukalahkot. On otettava huomioon, että matkustajat joutuvat laiturilla auringonpaahteessa junaa odottaessaan hikoilemaan. On myös matkustajia, jotka esim. työnsä puolesta joutuvat pukeutumaan hiostavampiin edustusvaatteisiin. Tällöin lämpötilaeron tarve kasvaa verrattuna kotona/toimistossa lyhyissä vaatteissa paikoillaan istuttaessa.

Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.

Onko sinulla tiedossa tarkemmin uusien Ed-vaunujen toimitussisältö?

En nyt oikein ymmärrä, miten tietoni uusien Ed-vaunujen toimitussisällöstä liittyy laitteiston alimitoitukseen/huollon puutteeseen.

Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.

Pendolino ja kaksikerroksiset IC-vaunut edustavat 90-luvun suunnittelua ja olivat ilmastoinnin kannalta uutena huomattava parannus. Siihen aikaan siniset vaunut olivat kaukoliikenteessä valtavirtaa eikä niissä ollut jäähdytysilmastointia ollenkaan. Esimerkiksi hellepäivän ajan ratapihalla seisseessä makuuvaunurungossa saattoi olla alkumatkasta lähes saunamaiset olosuhteet, ennen kuin ajoviimasta saatiin ikkunoiden kautta helpotusta. Eipä autoissa, traktoreissa ja busseissakaan jäähdytysilmastointeja ollut ennen 90-lukua, jos jätetään laskuista lippulaivamallit, jotka esiintyivät useammin mainoksissa, kuin arkisessa käytössä.

Yksikerroksiset siniset Rt-vaunut edustivat 70-luvun alun suunnittelua ja olivat ilmastointinsa kannalta uutena huomattava parannus. Silti jo sen ajan tekniikka riitti viilentämään vaunut säällä kuin säällä keittiön lämpökuormista huolimatta. Kerrotun mukaan niissä vaunuissa jäähdytysteho ei loppunut kesken, kuten nykyään. Kylmätekniikan vanhanaikaisuudella ei voi vedota riittävän tehon puutteeseen. Ainoastaan laitteiden hyötysuhde on kyllä parantunut vuosikymmenten saatossa, mutta tehoa on aina löytynyt.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2018, 22:08:10 »

Yksikerroksiset siniset Rt-vaunut edustivat 70-luvun alun suunnittelua ja olivat ilmastointinsa kannalta uutena huomattava parannus. Silti jo sen ajan tekniikka riitti viilentämään vaunut säällä kuin säällä keittiön lämpökuormista huolimatta. Kerrotun mukaan niissä vaunuissa jäähdytysteho ei loppunut kesken, kuten nykyään. Kylmätekniikan vanhanaikaisuudella ei voi vedota riittävän tehon puutteeseen. Ainoastaan laitteiden hyötysuhde on kyllä parantunut vuosikymmenten saatossa, mutta tehoa on aina löytynyt.

Rt-vaunuista en tiedä mutta siniset vaunut yleisesti ottaen eivät olleet hellepäivien ilmastoinnin kannalta parannus vaan heikennys, koska puuvaunut eivät kuumentuneet yhtä herkästi ja puuvaunuissa oli myös enemmän avattavia ikkunoita. Muuten siniset vaunut olivat tietysti monessa suhteessa paljon edeltäjiään parempia.

Mutta ei kysymys olekaan siitä, etteikö ennenkin olisi ollut mahdollista tehdä tehokkaampaa jäähdystä. Eihän ensimmäisissä bussien jäähdytysilmastoinneissakaan ollut ongelmana yleensä tehonpuute vaan se, että olivat turhankin kylmiä ja vetoisia. Tarkoitan sitä, että vaatimustaso ehtii 20 vuoden aikana muuttua jo sen verran, että ilmastointi voi olla täysin asiallisesti aikoinaan suunniteltu, vaikka se ei enää kaikkia tämän päivän matkustajia miellyttäisi.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2018, 07:18:55 »

Jos jokin asia päätetään silti tehdä, niin sen olettaisi silloin tehtävän myös kunnolla, eikä sinne päin. Tosiasia on, että näitä 30 asteen putkia on tulossa lisää.

Onko sinulla tiedossa tarkemmin uusien Ed-vaunujen toimitussisältö?

En nyt oikein ymmärrä, miten tietoni uusien Ed-vaunujen toimitussisällöstä liittyy laitteiston alimitoitukseen/huollon puutteeseen.

Kuvittelin, että viittasit uusiin vaunuihin tuolla "30 asteen putkilla" ja niiden ilmastointilaitteisiin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:llä ongelmia helteen kanssa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina