Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Milloin ja miksi Tornion keskustasta loppui henkilöliikenne?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2648


« : Elokuu 13, 2018, 23:06:57 »

Hei! Saksan Vorkissa oli tällainen kysymys: milloin Tornion päärautatieasemalta lakkasi henkilöliikenne ja miksi? Sen verran osasin vastata, että http://vaunut.org/haku/liikennepaikat/?m=1&n1=tornio mukaan 29.5.1988. Mutta mitä tuolloin käytettiin henkilöliikenteen lakkauttamisen (ja Tornio-Pohjoiseen siirtämisen) perusteluna? Ja lakkasiko Suomeenkin päin menevä henkilöliikenne tuolta asemalta tuolloin, vai vain Ruotsiin kulkeva?

Bonuskysymyksenä kysyisin vielä, miksi Tornio-Pohjoinen sitten myöhemmin päätettiin lakkauttaa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1863


« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2018, 02:25:47 »

VR lopetti henkilöliikenteen Kemi-Tornio-Haaparanta 29.5.1988. Perusteluina oli se tyypillinen, että VR on niin iso laitos, etteivät sitä pienet asemat kiinnosta (liian vähän matkustajia).

Tornio-pohjoinen lakkautettiin 9.1.2005 (matkustajapysähdykset loppuivat 3.5.2004). Syynä oli seisakkeen muuttuminen vaaralliseksi eli liian matala laituri (oliko myös liian lyhyt ja/tai pimeä?). Vaarallisuutta ei havaittu vielä 1986, jolloin se avattiin. Se korvattiin myöhemmin (2.10.2008) uudella vajaan kilometrin päähän turvallisemmaksi rakennetulla Tornio-itäinen seisakkeella.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2018, 09:09:56 »

Henkilöliikenne Torniosta Kemiin siis päättyi 29. 5. 1988. Tuohan oli päivä, jolloin Dm7 poistettiin liikenteestä ja henkilöliikenne lopetettiin monelta rataosalta.

Liikenne Torniosta Haaparantaan jatkui vielä jonkin aikaa, muistaakseni pari vuotta.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2018, 11:13:34 »

Vastasin jo Drehscheibe Onlineen suoraan.

Suomalaisen junan lakkautuksen syynä oli viime kädessä lättähattujen poisto. Osa lättäjunistahan korvattiin Dv12-vetoisilla säästöjunilla, mutta usein se ei ollut taloudellista. Tuon ajan virasto-VR:n kiinnostus liikenteen säilyttämiseen liikenteen säilyttämisen vuoksi oli heikko, ja motivaatio paikallisliikenteen kehittämiseen pahasti pakkasen puolella.

Vuoden 1988 tälli luonnollisesti vähensi Tornion ja Haaparannan välistä junatarjontaa olennaisesti. Kiintoisaa kyllä, kaikki ruotsalaisten tämän jälkeen Suomeen ajamat vuorot eivät olleet puhtaitia Tornio-Haaparanta-Boden-vuoroja, vaan joukossa oli myös vain Tornion ja Haaparannan välin ajaneita täysin paikallisia vuoroja. Ainakin osaksi epäilemättä kalustokierrollisista syistä johtuneita (Bodenista Tornioon ajanut juna Haaparannan puolelle varikolle jne.)

Ruotsalainen liikenne Haaparantaan ja Tornioon hoidettiin jostain v. 1979-1980 tienoilta eteenpäin yksinomaan Y1/YF1-sarjojen moottorivaunuilla. Liikenne päättyi elokuun puolivälissä, viimeinen liikennöintipäivä lienee ollut 16.8.1992.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1863


« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2018, 12:46:17 »

.....
Ruotsalainen liikenne Haaparantaan ja Tornioon hoidettiin jostain v. 1979-1980 tienoilta eteenpäin yksinomaan Y1/YF1-sarjojen moottorivaunuilla. Liikenne päättyi elokuun puolivälissä, viimeinen liikennöintipäivä lienee ollut 16.8.1992.
Ruotsissa vallitsevan käytännön mukaan liikenne lakkautettiin 17.8.1992, mikä on ensimmäinen päivä ilman liikennettä. Viimeinen juna ajoi siis 16.8.1992, kuten Johannes sanoo. Alkujaan liikenne oli tarkoitus lakkauttaa jo aikataulukauden vaihteessa 31.5.1992, mutta sitten joku huomasi, ettei sitä kannata tehdä juuri turismikauden alussa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 464


« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2018, 13:59:09 »

Tornio-pohjoinen lakkautettiin 9.1.2005 (matkustajapysähdykset loppuivat 3.5.2004). Syynä oli seisakkeen muuttuminen vaaralliseksi eli liian matala laituri (oliko myös liian lyhyt ja/tai pimeä?). Vaarallisuutta ei havaittu vielä 1986, jolloin se avattiin. Se korvattiin myöhemmin (2.10.2008) uudella vajaan kilometrin päähän turvallisemmaksi rakennetulla Tornio-itäinen seisakkeella.

Lisäksi Tornio-Pohjoisen laituri sijaitsi jyrkässä ulkokaarteessa, jossa pysähdysjunan sivun tähystys oli hankalaa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Milloin ja miksi Tornion keskustasta loppui henkilöliikenne?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina