Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« : Elokuu 21, 2018, 15:19:26 »

https://www.biltema.fi/bilteman-konsepti/biltema-juna/
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2018, 21:28:51 »

Siinähän olisi yksi hyvä syy palauttaa junalautat..
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2018, 10:00:11 »

Vaan kuinka moneen Suomen Biltemaan johtaa raide? Norjassa näyttää olevan ratainfra kunnossa, kun jopa 31:een myymälään voidaan tavaraa toimittaa junalla. 
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tapio Nikula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2018, 10:38:21 »

Ei tarvita raidetta, koska kuvan perusteella roinat kulkevat konteissa. Kontin siirtäminen vaunusta rekkaan vie vain muutaman minuutin ja rekka sitten vie kontin perille sen muutaman viimeisen kilometrin. Käsittääkseni Suomessakin on kaavailtu tulevaisuuteen konttiterminaaleja, joissa kontti voi vaihtaa kuljetusmuotoa (laiva/juna/rekka). Kontteja on aivan turhaa kuskata rekalla satoja kilometrejä. Tosin kontin siirto kuljetusvälineestä toiseen tarvitsee asianmukaisen nosturin, joita vain yleensä on terminaaleissa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2018, 12:09:50 »

Sinänsä hienoa, mitenkähän monesta paikasta löytyy toiminnassa oleva nosturi ja sen alla kulkukelpoinen raide. No jos on niin saahan ne toki tarkastamalla käyttökuntoon..

Jyväskylän konttinosturista taisi ainakin olla "leimat" ummessa..

Toki varmaan tarvitaan iso konttiterminaali, ennen kuin alkaa homma toimimaan, nosturi laanilla ei palvele tarpeeksi hyvin...?
tallennettu
Tapio Nikula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2018, 12:21:22 »

Kyllä homma pyörii myös pienemmissä terminaaleissa. Ei tarvita suuria kiskoilla liikkuvia nostureita, vaan nostamiseen käytetään konttitrukkeja. Kyseiset trukit kulkevat kumipyörillä ja ovat erittäin ketteriä. Tarvitaan siis vain läpiajettava raide ja tuollainen trukki, niin junasta voidaan poistaa parissa minuutissa kontti. Raiteen vieressä on syytä olla tasaista laania jonkun verran, että rekat pääsevät paikalle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2018, 14:43:59 »

Ei tarvita edes trukkia vaan rekan peräkärryssä oleva "sideloader":

https://hammar.com.au/wp-content/uploads/sites/2/2014/04/sideloader-hammar-195-lifting-2x20-container.jpg

Toinen vaihtoehto on tavallinen koukkulaite kuorma-auton lavalla ja junan vaunussa 45 astetta kääntyvä kiskosto, johon kuorma-auto lykkää kontin ja sen jälkeen käännetään junan suuntaiseksi. Esimerkiksi Sveitsissä ilmeisen laajasti käytössä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2018, 21:22:12 »

Jyväskylän konttinosturista taisi ainakin olla "leimat" ummessa..
Eikös se myös purettu pois jo useampi vuosi sitten. Joskus vuonna 1996 sitä pääsi kokeilemaan työharjoittelussa ollessa.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2018, 22:57:16 »

Eikö tuollaisia kääntyvällä konttialustalla varustettuja vaunuja on ollut/ on käytössä Suomessakin esim. Lcg http://vaunut.org/kuva/81495 ?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2018, 07:04:57 »

Katsokaahan millaisia rahteja Norjassa menee. Ko. maassa yhdistettyjen kuljetusten osalta tilanne enemmän kuin hyvä. Melkein joka kaupunkiin joka on radan varrella tulee kuljetuksia. Junissa on mm. DB Schenkerin, Postnordin, DHL:n, Coca-colan jne kontteja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina