Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tyrmää venäläisvaunujen käytön Suomen sisäisessä tavaraliikenteessä...  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #25 : Syyskuu 17, 2018, 20:14:50 »

Jaa, no jos näin on ja et ole mitään ko standardin sisältöä lukenut, niin miksi sitten oletat ja kerrot vielä suureen ääneen, että mainittu standardi olisi UIC-normeista poikkeava?

En minä ala omilla rahoillani lukemaan standardeja... Toki selvitystyön voi tilata, jos asia ihan oikeasti kiinnostaa.

No Juhani, jos et kerran lue standardeja, niin olisiko ehkä parempi olla sitten kommentoimatta, mitä ne ehkä sisältävät?

Nämä pari standardia pulpahtivat esiin etsiessäni mahdollisia lähteitä. Hyvähän se tietysti olisi, että päätelmät venäläisten vaunujen jarrutuskyvystä olisivat jotenkin toistettavissa. Näin ei nyt ole.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #26 : Syyskuu 17, 2018, 22:43:15 »

Uhh... Kyllä se on rautatieharrastajan yleissivistystä, että Venäjällä rautatiesäännöstö ei perustu UIC:n normeihin, vaan GOST-normeihin.
UIC:n säännöillä mennään vain lippuyhteistyön sekä RIC-vaunujen osalta.

Sen sanominen, että GOST-standardi on vain joku "väite", on aika lailla kummallista. Mene Venäjälle, juttele kenen tahansa rautatieläisen kanssa. Tai lue Wikipediaa.
Sen sanominen, että GOST-standardia ei ole tai että sen sijaan noudatetaan Venäjällä UIC:n standardeja on ihan yhtä fiksua kuin sanoa, että Suomessa ei noudateta UIC-standardeja.

Jarmo: Todista mulle, että Suomessa junaliikenne noudattaa UIC-standardia, eikä UIC-standardi ole vain mielikuvituksesi tuotetta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #27 : Syyskuu 17, 2018, 23:03:15 »

Jarmo P sulle tiedoksi: Olet täällä jo monessa eri keskustelussa ennenkin edustanut niinsanotusti ”naapuriin” päin kallellaan olevaa kantaa, josta tulee tällaiselle 60:le isänmaalliselle reservin viestimiehelle (nostoväki) mieleen 40:vun alkuvuosina käyty pienimuotoinen "sanaharkka" ko. naapurin kanssa, jossa kuitenkin saavutimme kunniallisen ”tasapelin”, jopa 2 kertaan. Jonka jälkeen ko. "naapuri" sitten meitä kuitenkin vuosikymmeniä  ”opasti” oikeaan suuntaan (ns. PaasikivenKekkosen linja). Näitä naapureita Tarmo Manni eräässä elokuvassa kauniisti nimitti pensaikkovenäläisiksi, jos joku ei heitä jo aiemmin tunnistanut. Eli eikö Jarmo pyllistelyn aika ole jo ohi. Ps. en ota sen kummemmin kantaa tähän vaunuasiaan kun en siitä mitään kuitenkaan ymmärrä.
tallennettu

Skiffari 40
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #28 : Syyskuu 17, 2018, 23:37:24 »

En ole perillä UIC/GOST-normeista (aikoinaan vain yksikertainen kuljettaja). Ymmärtääkseni kuljettaja naputtelee JKV-tietoihin junansa JPP:n (ennakolta laskettu jarrupainoprosentti - määrittää lopulta junan sn:n) tietämättä vaunuston koostumusta (VAK:t poislukien) - lienee sitten kotimaisia tai venäläisiä vaunuja (nykyiset kuljettajat korjannevat). Eivät varmaankaan käännä JKV-kytkintä pois päältä havaitessaan junan koostuvan vain venäläisistä vaunuista? Mielestäni myös näistä itä-naapurin vaunuista koostuvista "sisäisen liikenteen" vaunuista ei olisi jarrutuskyvyn puolesta ongelmia - ehkä muut syyt?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #29 : Syyskuu 18, 2018, 02:11:44 »

Onko GOST-normi sitten jotenkin "huonompi" kuin UIC-normi? Kumpiakin normeja eri asioista olisi tosiaan ostettavissa esim. englanninkielisinä netistä, mutta kun en kumminkaan ymmärtäisi niitä, niin piti etsiä jotain helpompaa. Ilmaisia versioita löytyy eri maiden rautateiden sivuilta (esim. Bulgaria, Korea, mutta ne koskivat lähinnä moottorivaunuja), mutta tarjontaa oli liikaa sielläkin. Sitten katselin valmistajien sivuilta.

UWC (United Wagon Company) valmistaa vaunuja AAR, GOST ja UIC jarrunormien mukaan, luokkaa +/- 20'000 kpl vuodessa. Brosyyrissä ei mainittu mitään mahdollisista oleellisista eroista. Knorrin esitteet olivat vähän avuliaampia. Niissä sanottiin, Knorr on kehittänyt jarrujaan niin, että nyt he voivat tarjota myös GOST normien mukaan ja ovatkin jo saaneet tilauksia. Selityksissä sanottiin GOST normista, että jarrujen oli toimittava äärimmäisen kylmissäkin olosuhteissa (50° ja 55° mainittiin). Ei kuitenkaan mitään jarrutustehosta.

Joskus ennen vanhaan (1930-40-luvuilla) ruotsalaisissa aikataulukirjojen A-osissa oli taulukoita jarruluvun (jarruprosentin) laskemiseksi. Niissä 100% vastasi hidastuvuutta 0,77 m/s², mikä kai vastasi vanhojen klossivaunujen hidastuvuutta. Uudemmilla jarruilla päästiin sitten yli 100%:n jarrulukuun. Eri junatyypeillä oli erilaiset vaatimukset jarruluvun määrästä ja siihen vaikutti myös radan määräävä nousu/lasku. Esim. henkilöjunilla max 90 km/h vaati jarruluvun 61 ja 100 km/h vaati jarruluvun 75 kun määräävä kaltevuus oli 10‰. Taulukoista sitten näki vastaako jarruluku junan sallittua nopeutta ja minkälaisia vaunuja voidaan ehkä lisätä. Nyt kai tietokone laskee.

Tämä oli johdantona sille, että 30 tonnin vaunupainoa vastasi 30-luvulla jarrupaino 20 tonnia tai tyhjää 2-akselista vaunua jarrupaino 10 t. Nyt tuolla edellä sanottiin, että 90 tonnin vaunun jarrupaino voi olla vain 24 tonnia. Sehän on paljon huononpi suhdeluku kuin 80 vuotta sitten silloisille vaunuille, joissa oli vain jarruklossit. Suhdeluvun pysyessä ennallaan pitäisi jarrupainon olla 60 t, tai muutoin jarrut ovat huonontuneet sitten 30-luvun. Ajattelenko asian jotenkin väärin? Vai onko taka-ajatuksena, että vain puolet vaunun jarruista toimii?

Kun Venäjän rautatiet kuljettavat enemmän tavaraa kuin Kiinan rautatiet tai P-Amerikan rautatiet tai yhteensä kaikki Länsi-Euroopan rautatiet, niin tuli vain mieleeni, ettei siellä kai pelkillä romuilla liikuta.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #30 : Syyskuu 18, 2018, 10:29:01 »

Uhh... Kyllä se on rautatieharrastajan yleissivistystä, että Venäjällä rautatiesäännöstö ei perustu UIC:n normeihin, vaan GOST-normeihin.
UIC:n säännöillä mennään vain lippuyhteistyön sekä RIC-vaunujen osalta.

Sen sanominen, että GOST-standardi on vain joku "väite", on aika lailla kummallista. Mene Venäjälle, juttele kenen tahansa rautatieläisen kanssa. Tai lue Wikipediaa.
Sen sanominen, että GOST-standardia ei ole tai että sen sijaan noudatetaan Venäjällä UIC:n standardeja on ihan yhtä fiksua kuin sanoa, että Suomessa ei noudateta UIC-standardeja.

Jarmo: Todista mulle, että Suomessa junaliikenne noudattaa UIC-standardia, eikä UIC-standardi ole vain mielikuvituksesi tuotetta.

Tuukka: ollaanko asialinjalla kiitos. Itsehän sinä itsesi todistit vääräksi edellä.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #31 : Syyskuu 18, 2018, 10:31:23 »

Jaa, no jos näin on ja et ole mitään ko standardin sisältöä lukenut, niin miksi sitten oletat ja kerrot vielä suureen ääneen, että mainittu standardi olisi UIC-normeista poikkeava?

En minä ala omilla rahoillani lukemaan standardeja... Toki selvitystyön voi tilata, jos asia ihan oikeasti kiinnostaa.

No Juhani, jos et kerran lue standardeja, niin olisiko ehkä parempi olla sitten kommentoimatta, mitä ne ehkä sisältävät?

Nämä pari standardia pulpahtivat esiin etsiessäni mahdollisia lähteitä. Hyvähän se tietysti olisi, että päätelmät venäläisten vaunujen jarrutuskyvystä olisivat jotenkin toistettavissa. Näin ei nyt ole.

Niin, ja edelleenkään, sinulla ei ole esittää mitään sen todisteeksi, että kyseiset standardit olisivat erilaiset ja nimenomaan huonommat kuin UIC:n standardit!

Implikoit toistuvasti, että näin olisi, ilman edes sitä, että olisit nähnyt standardeista muuta kuin niiden numeron!
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #32 : Syyskuu 18, 2018, 10:35:26 »

Onko GOST-normi sitten jotenkin "huonompi" kuin UIC-normi? Kumpiakin normeja eri asioista olisi tosiaan ostettavissa esim. englanninkielisinä netistä, mutta kun en kumminkaan ymmärtäisi niitä, niin piti etsiä jotain helpompaa. Ilmaisia versioita löytyy eri maiden rautateiden sivuilta (esim. Bulgaria, Korea, mutta ne koskivat lähinnä moottorivaunuja), mutta tarjontaa oli liikaa sielläkin. Sitten katselin valmistajien sivuilta.

UWC (United Wagon Company) valmistaa vaunuja AAR, GOST ja UIC jarrunormien mukaan, luokkaa +/- 20'000 kpl vuodessa. Brosyyrissä ei mainittu mitään mahdollisista oleellisista eroista. Knorrin esitteet olivat vähän avuliaampia. Niissä sanottiin, Knorr on kehittänyt jarrujaan niin, että nyt he voivat tarjota myös GOST normien mukaan ja ovatkin jo saaneet tilauksia. Selityksissä sanottiin GOST normista, että jarrujen oli toimittava äärimmäisen kylmissäkin olosuhteissa (50° ja 55° mainittiin). Ei kuitenkaan mitään jarrutustehosta.

Joskus ennen vanhaan (1930-40-luvuilla) ruotsalaisissa aikataulukirjojen A-osissa oli taulukoita jarruluvun (jarruprosentin) laskemiseksi. Niissä 100% vastasi hidastuvuutta 0,77 m/s², mikä kai vastasi vanhojen klossivaunujen hidastuvuutta. Uudemmilla jarruilla päästiin sitten yli 100%:n jarrulukuun. Eri junatyypeillä oli erilaiset vaatimukset jarruluvun määrästä ja siihen vaikutti myös radan määräävä nousu/lasku. Esim. henkilöjunilla max 90 km/h vaati jarruluvun 61 ja 100 km/h vaati jarruluvun 75 kun määräävä kaltevuus oli 10‰. Taulukoista sitten näki vastaako jarruluku junan sallittua nopeutta ja minkälaisia vaunuja voidaan ehkä lisätä. Nyt kai tietokone laskee.

Tämä oli johdantona sille, että 30 tonnin vaunupainoa vastasi 30-luvulla jarrupaino 20 tonnia tai tyhjää 2-akselista vaunua jarrupaino 10 t. Nyt tuolla edellä sanottiin, että 90 tonnin vaunun jarrupaino voi olla vain 24 tonnia. Sehän on paljon huononpi suhdeluku kuin 80 vuotta sitten silloisille vaunuille, joissa oli vain jarruklossit. Suhdeluvun pysyessä ennallaan pitäisi jarrupainon olla 60 t, tai muutoin jarrut ovat huonontuneet sitten 30-luvun. Ajattelenko asian jotenkin väärin? Vai onko taka-ajatuksena, että vain puolet vaunun jarruista toimii?

Kun Venäjän rautatiet kuljettavat enemmän tavaraa kuin Kiinan rautatiet tai P-Amerikan rautatiet tai yhteensä kaikki Länsi-Euroopan rautatiet, niin tuli vain mieleeni, ettei siellä kai pelkillä romuilla liikuta.

Joo kiitos, jotenkin näin asiaa on juurikin nähdäkseni lähestyttävä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #33 : Syyskuu 18, 2018, 12:02:27 »

ettei siellä kai pelkillä romuilla liikuta.

Ei niin. Liikutaan kyllä selkeästi huonommilla laitteilla kuin UIC-standardin mukaisessa liikenteessä, mutta ei kyllä missään nimessä romuilla silti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #34 : Syyskuu 18, 2018, 13:06:01 »

Niin, ja edelleenkään, sinulla ei ole esittää mitään sen todisteeksi, että kyseiset standardit olisivat erilaiset ja nimenomaan huonommat kuin UIC:n standardit!

Implikoit toistuvasti, että näin olisi, ilman edes sitä, että olisit nähnyt standardeista muuta kuin niiden numeron!


No niin mitä sitten :-) En vaan ihan oikeasti usko niiden olevan samanlaisia ja tämä perustuu siihen, että UIC on suunnitellut ihan uusia IRS-standardeja, jotta nämä UIC:n leaflettien ja GOSTin erot saataisiin harmonisoitua. Ei toki absoluuttista faktaa edelleenkään.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2018, 13:33:19 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #35 : Syyskuu 18, 2018, 13:23:33 »

Tämä oli johdantona sille, että 30 tonnin vaunupainoa vastasi 30-luvulla jarrupaino 20 tonnia tai tyhjää 2-akselista vaunua jarrupaino 10 t. Nyt tuolla edellä sanottiin, että 90 tonnin vaunun jarrupaino voi olla vain 24 tonnia. Sehän on paljon huononpi suhdeluku kuin 80 vuotta sitten silloisille vaunuille, joissa oli vain jarruklossit. Suhdeluvun pysyessä ennallaan pitäisi jarrupainon olla 60 t, tai muutoin jarrut ovat huonontuneet sitten 30-luvun. Ajattelenko asian jotenkin väärin? Vai onko taka-ajatuksena, että vain puolet vaunun jarruista toimii?

Kun Venäjän rautatiet kuljettavat enemmän tavaraa kuin Kiinan rautatiet tai P-Amerikan rautatiet tai yhteensä kaikki Länsi-Euroopan rautatiet, niin tuli vain mieleeni, ettei siellä kai pelkillä romuilla liikuta.

Nyt tosiaan täyteen kuormatun 4-akselisen Vgobon jarrupaino on enintään 24 t ja niillä arvoilla tänä päivänä liikennöidään Suomessa. Se on myös selvästi huonompi suhdeluku kuin millään suomalaisella vaunulla. Jonkun asian on täytynyt muuttua noista ajoista. Ihan ammatillisessa mielessä minua kiinnostaa miten tuo määrittely on tehty. Mutta mitään konkreettista lähdettä miksi ja miten tuollaiseen arvoon on päädytty ei löydy ja sekös kuumentaa keskustelua.  Hymyilee
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #36 : Syyskuu 18, 2018, 13:48:03 »

ettei siellä kai pelkillä romuilla liikuta.

Ei niin. Liikutaan kyllä selkeästi huonommilla laitteilla kuin UIC-standardin mukaisessa liikenteessä, mutta ei kyllä missään nimessä romuilla silti.

No kuten olen aika monta kertaa jo sanonut, kukaan ei ole pystynyt näyttämään, että Venäjän Fedraation kaluston järrut eivät olisi VÄHINTÄÄN UIC-normien mukaiset.

Luulopuheita ja kuulopuheita on aivan tarpeeksi jo Tuukka hyvä.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #37 : Syyskuu 18, 2018, 13:51:30 »

Ja mitä tulee tuohon pääasiaan, niin en pysty käsittämään koko propositiota.

Mitä halutaan? Halutaanko, että teollisuus siirtyy lopultakin kaikin osin maantiekuljetuksiin?

EI VR:llä ole mitään neuvotteluasemaa.

Jo mitä harrastukseen tulee, onko se peruutettujen ja 5-vaunuisten junien ajo ja kuvaaminen niin hienoa?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #38 : Syyskuu 19, 2018, 11:49:59 »

Nyt löytyi oikeat lähteet tuolle heikolle jarrupainolle. Ei se pohjaudukaan mihinkään standardiin vaan siihen, että tieto kalustoyksikön jarrupainosta puuttuu kokonaan. Tällöin käytetään määrättyjä vakioarvoja.

Junan jarrutuskyky sekä jarrujen tarkastus ja koettelu (RVI/363/412/2008) (kumottu määräys):
5 JUNAN KOKO JA JARRUTUSKYKY
Ellei tavaravaunun jarrupaino ole tiedossa, on jarrupainona käytettävä 4 tonnia/ilmajarrullinen akseli. Matkustajavaunun osalta on käytettävä vaunun taarapainoa.

Junaturvallisuussääntöön liittyvät tekniset määräykset ja ohjeet (Jtt) 2006-08 (kumottu!):
4.32 Liikkuvan kaluston jarrupainot

(3) Ulkomaiset vaunut
a) Venäläisen standardin mukaiset vaunut
TavaravaunutJarrupaino t
- taara-asennossa4 / jarrulaitteella varustettu akseli
- ½-kuorma-asennossa6 / jarrulaitteella varustettu akseli


Eli tästä tulee se 16 tai 24 tonnin jarrupaino neliakselisille venäläisille tavaravaunuille. Koska kyse on vakioarvosta, ei se tietenkään kuvaa todellista jarrutuskykyä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2018, 12:08:38 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #39 : Syyskuu 19, 2018, 20:40:36 »

Nyt löytyi oikeat lähteet tuolle heikolle jarrupainolle. Ei se pohjaudukaan mihinkään standardiin vaan siihen, että tieto kalustoyksikön jarrupainosta puuttuu kokonaan. Tällöin käytetään määrättyjä vakioarvoja.

Junan jarrutuskyky sekä jarrujen tarkastus ja koettelu (RVI/363/412/2008) (kumottu määräys):
5 JUNAN KOKO JA JARRUTUSKYKY
Ellei tavaravaunun jarrupaino ole tiedossa, on jarrupainona käytettävä 4 tonnia/ilmajarrullinen akseli. Matkustajavaunun osalta on käytettävä vaunun taarapainoa.

Junaturvallisuussääntöön liittyvät tekniset määräykset ja ohjeet (Jtt) 2006-08 (kumottu!):
4.32 Liikkuvan kaluston jarrupainot

(3) Ulkomaiset vaunut
a) Venäläisen standardin mukaiset vaunut
TavaravaunutJarrupaino t
- taara-asennossa4 / jarrulaitteella varustettu akseli
- ½-kuorma-asennossa6 / jarrulaitteella varustettu akseli


Eli tästä tulee se 16 tai 24 tonnin jarrupaino neliakselisille venäläisille tavaravaunuille. Koska kyse on vakioarvosta, ei se tietenkään kuvaa todellista jarrutuskykyä.

Eli ilmeisesti tuo on nyt myöntö siitä, että olet tainnut vähän puhua olemattomia "GOST"-normeista" edellä?
Ja että olen edelleenkin ollut koko ajan oikeassa, kun muuta ei ole näkynyt.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #40 : Syyskuu 19, 2018, 21:00:02 »

Eli ilmeisesti tuo on nyt myöntö siitä, että olet tainnut vähän puhua olemattomia "GOST"-normeista" edellä?
Ja että olen edelleenkin ollut koko ajan oikeassa, kun muuta ei ole näkynyt.

GOST-normit ovat edelleen ihan todellisia, eivät mielikuvituksen tuotetta. Se, että venäläisellä vaunulla ei ole jarrupainoa, hyvinkin mahdollisesti tulee juuri sieltä normien erilaisuudesta. En minä osallistu siihen kilpailuun, kuka täällä on oikeassa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #41 : Syyskuu 19, 2018, 23:28:23 »

Kai niitä jarrupainoja voisi kysellä Venäjältä? Venäläisten tavaravaunujen jarrut on määritelty МПС – Министерство путей сообщения (voi selata nettiä, jos osaa hyvin venäjää). Sama englanniksi ei näytä heti löytyvän, mutta jos joku haluaa yrittää niin se on MPS Rules for Traction Calculations. Hyväksytty Venäjän liikenneministeriössä 2004 (en tiedä onko uudempia). Tai sitten voi vilkaista mitä Liettuassa on tutkittu: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3846/1648-4142.2008.23.351-355  Siellä loppupäätelmissä (tehty 2008) sanotaan, että lähitulevaisuudessa on määriteltävä EU:n alueella kulkevien vaunujen jarrupainot llänsi-eurooppalaisten normien mukaan]. Lieneekö se lähitulevaisuus jo tapahtunut? Ehkä Baltian maissa tiedetään, koska niissäkin liikkuu venäläisiä vaunuja.
EDIT. PS: uusimmassa Eisenbahn Kurier-lehdessä 9/2018 kerrotaan Venäjän, Ukrainan, Slovakian ja Itävallan yhteisestä suunnitelmasta vetää 1520mm rata Wieniin, missä olisi Kiinan ja Euroopan välisen tavaravirran jakelukeskus muualle Eurooppaan. Ehkä löytyy netistä nimellä BPG Breitspur Planungsgesellschaft.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2018, 23:41:55 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #42 : Syyskuu 20, 2018, 09:05:42 »

Joitakin linkkejä GOST-normeihin:
Tuolta voi ostaa englanniksi/venäjäksi https://gostperevod.com/catalogsearch/result/index/?p=5&q=railway
Myös tuolta löytyy jotain venäjän kielen taitoisille https://allgosts.ru/45/060/
tallennettu

Don't panic.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Syyskuu 20, 2018, 17:55:05 »

Jospa joku tulkkais noi standardid (muutki kuin russkij standard vodka 5/5) suomeksi LiVi:n paviaaneille ja saatais edistystä aikaan? Ei meillä oo varaa elää IKL-LAHTARIKAARTI-JÄÄKÄRI-ajassa vaan otettava hyvät vaunut sieltä mistä saa!
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #44 : Syyskuu 20, 2018, 18:18:58 »

Jospa joku tulkkais noi standardid (muutki kuin russkij standard vodka 5/5) suomeksi LiVi:n paviaaneille ja saatais edistystä aikaan? Ei meillä oo varaa elää IKL-LAHTARIKAARTI-JÄÄKÄRI-ajassa vaan otettava hyvät vaunut sieltä mistä saa!

Stolichnaya Elit on kyllä minusta hienostuneempaa kuin tuo Russkij Standard. Hymyilee leveästi

Mutta kokonaisuutena käytön salliminen Suomen ja muidenkin EU-maiden sisällä on aika iso homma. Selvittelytyötä on ilmeisesti tehty kaikessa hiljaisuudessa EU:n sisällä jo kymmenkunta vuotta ja vasta nyt uutiskynnys on ylittynyt.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #45 : Syyskuu 20, 2018, 20:31:26 »

Jospa joku tulkkais noi standardid (muutki kuin russkij standard vodka 5/5) suomeksi LiVi:n paviaaneille ja saatais edistystä aikaan?

Miksi oletat, että Liikennevirastolla olisi jotain tekemistä tämän asian kanssa? Trafi määrittelee, millaisella kalustolla valtion rataverkolla saa ajaa. Trafin toimintaa taas ohjaa EU, tässä tapauksessa tämä dokumentti: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02013R0321-20150701&qid=1444646887557&from=FI
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #46 : Syyskuu 20, 2018, 20:55:43 »

Kun venäläistä 1520mm rautatiekalustoa liikkuu Suomen lisäksi monissa EU-maissa, niin kai edes jossain niistä on määritelty vaunujen jarrupaino, vai onko se kaikissa joko MUTU- tai Herran haltuun-periaatteellä päätelty? Maat siis ovat Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Unkari ja Romania. Unkari taitaa näistä olla se, jossa kaluston käyttömatka on lyhin, jotakuinkin 30 linjakilometriä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #47 : Syyskuu 20, 2018, 21:25:17 »

Kun VR katsoo, etteivät venäläisvaunut sovi Suomen sisäiseen tavaraliikenteeseen, eivät ne sitten loogisesti sovi myöskään Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen. VR:n tulisi siis kieltäytyä vetämästä metriäkään venäläisiä vaunuja missään Suomessa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #48 : Syyskuu 20, 2018, 23:06:29 »

Kun VR katsoo, etteivät venäläisvaunut sovi Suomen sisäiseen tavaraliikenteeseen, eivät ne sitten loogisesti sovi myöskään Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen. VR:n tulisi siis kieltäytyä vetämästä metriäkään venäläisiä vaunuja missään Suomessa.

Juu. Koska samalla tavalla kuin Venäjän liikennettä ei käytännössä voida hoitaa muuten kuin GOST-standardin mukaisin vaunuin ja siksi valinta on lähinnä venäjänkauppa venäläisvaunuin ja elämä ilman venäjänkauppaa, Suomen sisäistä liikennettä ei käytännössä voida hoitaa muuten kuin GOST-standardin mukaisin vaunuin ja siksi valinta on lähinnä tavaraliikennettä Suomessa GOST-vaunuin tai ei tavaraliikennettä Suomessa lainkaan.

Eikun...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #49 : Syyskuu 22, 2018, 16:20:58 »

Tuskin on mistään standardeista kiinni. Venäjällä täyttyy kyllä standardit, kun tehdään koeajot jarrutuksineen juuri huolletulla kalustolla. Se vaan että Venäjällä on niin monenkuntoista kalustoa, ja luulisin että se huonokuntoisin kalusto tuppaa päätyä Suomen puolelle. Se sitä riskiä lisää, kun ei voi tietää missä kunnossa se kalusto on, siksi oletus on aina huonommasta päästä. Siitä kai nämä nopeusrajoituksetkin johtuu. Tavallaan varmuuden maksimointia, suuri maa - suuret toleranssit.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tyrmää venäläisvaunujen käytön Suomen sisäisessä tavaraliikenteessä...  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina