Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Järjestyksenvalvonta asemilla ja junissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« : Syyskuu 08, 2018, 20:27:36 »

Tämä aloitus koskee lähinnä HSL-alueella asuvia, mutta mutta satunnaisten matkailijoiden kommentitkin ovat tervetulleita.

Kysymys siis kuuluu: Oletko koskaan joutunut järjestyksenvalvojien epäasiallisen toiminnan kohteeksi asemilla tai junissa? Tai oletko kenties todistanut tilannetta, jossa toiminta ei mielestäsi ole ollut asiallista?

Asemien ja junien vartiointia ja järjestyksenvalvontaahan on jo vuosikaudet hoitanut käytännössä sama yritys. Nimi ja univormut sekä vastuuhenkilöt ovat vaihdelleet. Kuitenkin meno jatkuu samana. Kukaan ei ota vastuuta järjestyksenvalvojien toiminnasta. Niin VR, HSL, Liikennevirasto kuin muutkin yhteistyötahot kehoittavat kääntymään turvallisuudesta vastaavan Avarn Securityn puoleen. Avarn Security taas ei voi vaitiolovelvollisuuteen vedoten kommentoida asiaa mitenkään.

Itse olen ollut työssä n. neljän kuukauden ajan kyseisissä hommissa, mutta lopetin koska työmoraalini ei yksinkertaisesti kestänyt. Osa tekijöistä oli laiskoja paskoja, jotka raahautuivat töihin vain sen takia, että siitä maksettiin. Työnteko ei juuri maistunut. Osa tekijöistä tuli töihin vain sen takia, että pääsisi mukiloimaan (mieluiten ulkomaalaistaustaisia) ihmisiä mahdollisimman paljon. Pieni joukko siellä joukossa kuitenkin oli, joka auttoi jaksamaan edes tuon neljä kuukautta. Ahkeria ihmisiä, joita oikeasti kiinnosti turvallisuus sen kaikilla osa-alueilla. Kiinnosti asiakaspalvelu, avustustehtävät ja monet muut asiat, jotka eivät ihan sitä ydintehtävää olekaan, mutta saattavat loppupeleissä pelastaa matkustajan päivän.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2018, 23:58:53 »

Itse jouduin VR:llä työskennellessäni tekemään noista sälleistä muutamankin turvallisuuspoikkeamaraportin. Oli myös ikävää, ettei heitä käytännössä uskaltanut soittaa ongelmatilanteessa paikalle, koska olisivat mukiloineet kohteen. Piti vaan selvitä tilanteista yksin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2018, 09:47:33 »

Kohtaamiset järjestyksenvalvojien kanssa ovat jääneet vähiin. Nyt kun Teemu mainitsi näistä kunnollisista työntekijöistä, voin kertoa heihin liittyen esimerkin.

Odotin G-junan ovien avaamista Riihimäellä 7/8-laiturilla tänä kesänä ja ajan kuluttamiseksi tutkin sivuraiteella olevaa Sm4-letkaa. Junanumeroita katsoin ja kylkinäyttöjä. Tämän jälkeen palasin laiturin katosalueelle.

Järjestyksenvalvoja tuli rauhallisesti luokseni ja kysyi lempeästi, onko minulla kaikki hyvin. Olin kuulemma katsellut laiturin reunalla junia niin syventyneesti, että hän oli epäillyt minulla olevan itsetuhoisia ajatuksia. Kerroin rehellisesti, että odotin viereisen junan lähtöä. Valvoja tuntui vakuuttuvan ja kehotti "pitämään lipun korkealla". Toiminta lämmitti kovasti mieltä, vaikka samalla tunsin myös hieman syyllisyyttä, että olin turhaan aiheuttanut huolta. Siinä oli järjestyksenvalvoja, joka selvästi välitti työstään.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2018, 07:54:38 »

Itse jouduin VR:llä työskennellessäni tekemään noista sälleistä muutamankin turvallisuuspoikkeamaraportin. Oli myös ikävää, ettei heitä käytännössä uskaltanut soittaa ongelmatilanteessa paikalle, koska olisivat mukiloineet kohteen. Piti vaan selvitä tilanteista yksin.
Junassa on häirikkö ja konduktööri soittaa vartijan paikalle -> häirikkö pahoinpidellään. Missä mukilointi tapahtuu? Junassa kaikkien nähden vai viedäänkö häirikkö jonnekin pois näkyviltä ja sitten käydään hänen kimppuunsa?
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2018, 08:54:17 »

Itse jouduin VR:llä työskennellessäni tekemään noista sälleistä muutamankin turvallisuuspoikkeamaraportin. Oli myös ikävää, ettei heitä käytännössä uskaltanut soittaa ongelmatilanteessa paikalle, koska olisivat mukiloineet kohteen. Piti vaan selvitä tilanteista yksin.
Junassa on häirikkö ja konduktööri soittaa vartijan paikalle -> häirikkö pahoinpidellään. Missä mukilointi tapahtuu? Junassa kaikkien nähden vai viedäänkö häirikkö jonnekin pois näkyviltä ja sitten käydään hänen kimppuunsa?


Kameroiden katvealueille viedään, hisseissä ei esim kameroita ole. Tätä on harrastettu jo pitkään. Toisaalta myös junissa ja asemilla saatetaan antaa kyytiä vähän enemmän kuin on tarpeen.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2018, 09:42:29 »

Joskus vuosia sitten muistelen junissa, erityisesti viikonloppuisin, nähneeni poliiseja. Yleensä kuitenkin vain yhden kerrallaan. Mahtoivatko olla järjestystä valvomassa vai saiko virkapukuinen poliisi VR:ltä ilmaisen matkan?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2018, 14:56:33 »

Kyllä ihan laiturialue kelpaa. Temppu toimii niin, että valitaan humalainen henkilö ja haastetaan tämän kanssa riitaa. Esim. päättärillä myöhäisessä junassa nukkuvan voi ravistella hereille samalla hieman satuttaen. Kun juuri herännyt alkoholin vaikutuksen alaisena oleva henkilö ärähtää, hänet voidaan poistaa junasta voimakeinoin. Tämä tarkoittaa esimerkiksi käsivarren kääntämistä selän taakse ja vääntämistä niin että sattuu kunnolla. Kun tämä sitten saa poistettavan vääntyilemään irti otteesta, kyseessä on järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen ja henkilö voidaan pistää rautoihin siten, että hänet lasketaan vatsalleen laiturille ja kasvot ovat terävällä hiekoitussepelillä hiekoitetulla laiturilla. Siinä sitten voidaan hieman "joutua" toimimaan tavalla, jossa matkustajan kasvot "valitettavasti" raapiutuvat hiekoitussepeliin. Tämän voi tehdä ihan hyvin kameroiden edessäkin, koska niihin tallentuu vain kuva, ei ääntä. Ja kun ihminen provosoituu, syyllinen onkin hän. Ja sen näkee kamerastakin sitten.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2018, 19:41:03 »

Aiemmin puhuit "mukiloinnista".
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2018, 11:31:45 »

Aiemmin puhuit "mukiloinnista".

Jeps.
Mutta onnistuu vahingoittaminen toki muuallakin.
Voi toki silti olla, että sana "mukilointi" tarkoittaa sulle jotain vielä pahempaa kuin itselleni. Verissä päin en ole itse nähnyt  kenenkään vartijoiden kopista tulevan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2018, 20:14:15 »

Järjestyksenvalvoja tuli rauhallisesti luokseni ja kysyi lempeästi, onko minulla kaikki hyvin. Olin kuulemma katsellut laiturin reunalla junia niin syventyneesti, että hän oli epäillyt minulla olevan itsetuhoisia ajatuksia. Kerroin rehellisesti, että odotin viereisen junan lähtöä. Valvoja tuntui vakuuttuvan ja kehotti "pitämään lipun korkealla". Toiminta lämmitti kovasti mieltä, vaikka samalla tunsin myös hieman syyllisyyttä, että olin turhaan aiheuttanut huolta. Siinä oli järjestyksenvalvoja, joka selvästi välitti työstään.
Samankaltainen kokemus meikäläiselläkin jokusen vuoden takaa Helsingin laiturialueen päässä. Ilmeisesti joku ohi ajaneen junankuljettaja ei ollut huomannut kameraani vaan luuli jotain muuta tapahtuvan. Paikalle asteli rauhallisesti yksi nuorehko vartija, joka kysyi mitä olin tekemässä. Kerroin junien kuvaamisesta, jonka jälkeen vartija kertoi, miksi oli saanut hälytyksen tulla paikalle. Kaikin puolin asiallisesti hoidettu tilanne.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2018, 20:38:59 »

Taitavat vartijat olla myös aika usein väkivallan kohteena.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2018, 23:08:32 »

Taitavat vartijat olla myös aika usein väkivallan kohteena.

Ainoastaan silloin kun itse provosoivat tilanteen siihen.

Kohdehenkilöstä lähtöisin oleva väkivalta on äärettömän harvinaista. Tapauksia on maksimissaan muutama vuodessa. Sen sijaan järjestyksenvalvojien itse provosoimat tilanteet ovat jokapäiväisiä. Kts. edellä mainittu esimerkki nukahtaneen henkilön herättelystä...
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2018, 06:23:56 »

En usko.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2018, 16:46:39 »

Joensuun lentoasemalla sattui vastaava "tilanne" viikko sitten. Vartija tuli kiitoradan taakse tarkistamaan tilanteen nähtyään auringon heijastuksen autoni tuulilasista. Kysyi sitten että tulitko kuvaamaan tuota charter-koneen lähtöä, vastaus tietysti kyllä kun kerrankin iso kone Joensuussa oli. Oikein mukava ja asiallinen vartija. Kysyin vielä että eihän aidan vieressä ole kiellettyä olla, ja saa siinä olla. Helsinkin-Vantaallakin sai, vaikka jossain välissä on ollut toinen ääni kellossa...
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2018, 01:12:15 »

En usko.

Suosittelen kulkemaan silmät auki junissa ja asemilla silloin kun järkkäreitä näkee.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Järjestyksenvalvonta asemilla ja junissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina